130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Gaiajohan » di 12 nov 2019, 20:50

Seat schreef: di 12 nov 2019, 20:13 en wees eerlijk in de spits haal je toch vaak maar net aan die 100)
Dit is natuurlijk puur Randstad geneuzel. Ik heb er eigenlijk nooit last van.
Verder is het compleet lachwekkend als je hier 5km verderop gewoon geen limiet hebt, en bubeko 100 mag.
Jackbauer1350 schreef: di 12 nov 2019, 20:33
Verder, het is een maximumsnelheid. Die snelheid moet je niet perse rijden, het mag. En ik heb het idee, weet wel zeker, dat van alle weggebruikers die 130 mogen rijden dat lang niet allemaal doen op de wegvakken waar deze snelheid geldt, bij omstandigheden dat deze snelheid gehaald kan worden.
Nu weet ik niet of ze bij de stikstofberekeningen gerekend hebben dat iedereen die 130 km/u daadwerkelijk rijdt of dat er een gemiddelde waarde is gebruikt.
Dit speelt natuurlijk wel mee met het uiteindelijke resultaat dat men denkt te bereiken.
Kwam uit Deens onderzoek niet dat hogere limieten minder druk op mensen legde om een limiet te rijden, waardoor dit veiliger werd, terwijl de v85 nauwelijks steeg, terwijl iedereen zich lekkerder voelde op de weg.
Verder geloof ik er geen zak van dat er bij de berekeningen rekening is gehouden dat vrijwel niemand 130 rijdt. Er is gewoon gesteld: nu rijdt iedereen 130, straks 100 == Maximale winst qua minder uitstoot. Klaar.
Dat dat op papier is, boeit politici niks. Men voldoet nu (op papier) aan de regeltjes.

Zo werken heel veel zaken. Als het op papier goed is, maar in de praktijk niet, slaag je toch.. want volgens de cijfertjes heb je gelijk
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op di 12 nov 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Rein » di 12 nov 2019, 20:55

hoevenpe schreef: di 12 nov 2019, 20:26 Ach, veranderd er in de praktijk echt iets dan?

Overdag met Flitsmeister aan is de kans op een boete minimaal zolang je binnen de wet Mulder blijft.
Alleen ligt die Mulder grens straks wel 30 km/h lager dan nu. Nou rij ik op 130 wegen niet snel in de buurt van de Muldergrens, maar overdag is 140-145 km/h veelal een prettige snelheid. Bij een Vmax van 100 km/h is de mogelijke boete mij dan veel te hoog.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 nov 2019, 21:02

Seat schreef: di 12 nov 2019, 20:13 (officieel dan... en wees eerlijk in de spits haal je toch vaak maar net aan die 100)
Ah, daar hebben we hem weer, de Randstadvisie. :roll:

Ja, mooi dat ze in de Randstad nauwelijks last hebben van deze snelheidsverlaging, maar die vlieger gaat niet overal op. Ach ja, wat kan het de Randstedelingen eigenlijk schelen dat men in het noorden van het land de gevolgen van deze snelheidsverlaging wél echt gaat merken?

Als ik vanaf Zwolle in de ochtendspits naar Leeuwarden rij haal ik eigenlijk overal de maximumsnelheid, die op de meeste plekken 120 of 130 is. En als ik 's middags de andere kant op ga idem dito. Ruim 75 km van de route heeft Vmax 120 of 130; de trajecten met 100 of een lagere Vmax reken ik dan niet mee, dus ook niet de paar km rond KP Heerenveen waar 100 [6-19] geldt. Normaal zou je die 75 km in zo'n 36 minuten af kunnen leggen, met 100 km/u gaat dat zo'n 45 minuten kosten. In beide gevallen is er natuurlijk kans dat je wat tijd verliest door bv. inhalende vrachtwagens, maar er is in ieder geval een significant tijdsverschil. Heen en terug kost per dag al gauw een kwartiertje extra. 1 uur en 15 minuten per week, 5 uur op maandbasis, 50 uur op jaarbasis voor de forens die dit dagelijks rijdt. 50 uur per jaar dat je niet thuis bij een eventuele partner en/of kinderen kan zijn. En waarvoor? Niet voor de verkeersveiligheid, en voor de stikstofdepositie helpt deze maatregel vrijwel niet. 50 uur op jaarbasis voor een papieren milieumaatregel die niet aantoonbaar een milieuprobleem oplost. 50 uur op jaarbasis voor je reinste onzin.

Het lijkt zo weinig, maar al die kleine beetjes tellen toch verdomde snel bij elkaar op. Maar er is altijd wel weer een Randstedeling die roept dat je in de spits toch al nergens harder dan 100 gaat, denkende dat zoals het in de Randstad gaat, dat dat dan ook voor het hele land geldt.

Forenzen over wat langere afstanden zoals Emmen-Zwolle, Leeuwarden-Zwolle, Winschoten-Groningen, Emmeloord-Groningen, Groningen-Zwolle, alles via de Afsluitdijk, etcetera, en dat soort woon-werk-afstanden zijn in het noorden nou ook weer geen zeldzaamheid, zullen de gevolgen zeker merken. Al helemaal als je een lang stuk rijdt over rustige snelwegen als de A32, A37, A7 ten oosten van Groningen, A7 tussen Den Oever en Joure of de A28 tussen KP De Punt en KP Hoogeveen, waar je de 130 normaal gesproken ook in de spitsuren makkelijk haalt.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chrysa » di 12 nov 2019, 21:06

Op de A16 in de Randstad lukt 120 me ook altijd prima in de spits hoor. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » di 12 nov 2019, 21:16

Nog los van de exacte tijdswinst / verlies in minuten wordt de maximumsnelheid op de autosnelweg vastgesteld op basis van verkeerskundige principes die nu terzijde worden geschoven: de ontwerpsnelheid en de V85. Alleen in het geval van zwaarwegende redenen omwille verkeersveiligheid en milieu zou je kunnen afwijken van de algemene maximumsnelheid. Dat is bij een generieke maatregel zoals nu het plan is niet het geval. 100 km/h is niet handhaafbaar zonder repressieve maatregelen, precies de reden waarom wij in 1988 van 100 naar 120 km/h zijn gegaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Pino » di 12 nov 2019, 21:41

Ik moest toevallig nog denken aan het gebrek aan repressieve maatregelen op de 100 tussen 1974 en 1988, omdat met name de politie meende wel iets beters te doen dan handhaven zonder dat de verkeersveiligheid in het geding was. Ik bedacht me dat op die benadering deze keer niet zullen kunnen rekenen. De vraag is vooral of het een heel gênante schatkist-vul-repressie gaat worden of maar een paar trajectcontroles.

Dat loopt dan wellicht over in de zeker niet onterechte post van Coen Tunnel over Randstad-centrisme. Al die stomme trajectcontroles, meer om milieuredenen dan verkeersveiligheid, zitten wel in de dichtstbevolkte delen van het land en op de drukste wegen. Prima dat je op vele kilometers van ons snelwegennet in de spits 120-130 kunt rijden, maar dat is bij uitstek omdat een 90% van de forensen rijdt op wegen waar eerder 100 de norm is. En dat is niet specifiek Randstad-denken, maar ook A2 in Limburg, wegen rond Arnhem-Nijmegen en in Noord-Brabant etc. Zeeland en tussen de steden in het noorden staan voor een redelijk aantal snelweg-kilometers, maar ook een redelijk klein aantal verplaatsingen in de spits. Ze zijn geen zeldzaamheid, zoals terecht wordt opgemerkt, maar het blijft een relatief kleine groep die een prijs gaat betalen van het slag “dat kost een kwartier extra per enkele reis woon-werk.”
Laatst gewijzigd door Pino op di 12 nov 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Palance » di 12 nov 2019, 21:44

Coen Tunnel schreef: di 12 nov 2019, 21:02Ah, daar hebben we hem weer, de Randstadvisie. :roll:
We gaan er toch geen typisch Randstad vs Provincie verhaal van maken, toch? :roll: Dat is zo onzinnig (en niet alleen in dit verhaal)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Ds79m » di 12 nov 2019, 21:47

mavas schreef: di 12 nov 2019, 18:45
BHJ schreef: di 12 nov 2019, 16:22 Wat zullen eigenlijk de kosten zijn voor het vervamgen van alle borden met de Vmax?
1,5 miljoen volgens de NOS. Daar had je volgens mij ook 1 boer voor uit kunnen kopen met stikstofruimte voor 500.000 woningen. :?
Voor hoeveel woningen was deze snelheidsmaatregel ook al weer? (Ik meen dat het hier is langsgekomen).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 nov 2019, 21:50

^^ 75.0000 woningen.
Palance schreef: di 12 nov 2019, 21:44
Coen Tunnel schreef: di 12 nov 2019, 21:02Ah, daar hebben we hem weer, de Randstadvisie. :roll:
We gaan er toch geen typisch Randstad vs Provincie verhaal van maken, toch? :roll: Dat is zo onzinnig (en niet alleen in dit verhaal)
Dat was niet mijn insteek, maar als iemand met flagrante onzin komt aanzetten vanuit een Randstadvisie (want daar lijkt hier toch wel weer sprake van te zijn, iets dat ik de afgelopen dagen op Twitter en in media zoals De Volkskrant, De Telegraaf en de NOS-site ook al ben tegengekomen) vind ik dat ik daar wel op mag reageren. Het verhaal dat je in de spits toch niet harder dan 100 zou kunnen is in ieder geval in het noorden van het land simpelweg kletskoek. :wc: En ik kan me voorstellen dat dat ook wel voor andere delen van het land geldt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » di 12 nov 2019, 21:56

:geenlach:
Laat maar.
Laatst gewijzigd door jelger op di 12 nov 2019, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Gaiajohan » di 12 nov 2019, 21:58

Palance schreef: di 12 nov 2019, 21:44
We gaan er toch geen typisch Randstad vs Provincie verhaal van maken, toch? :roll: Dat is zo onzinnig (en niet alleen in dit verhaal)
Deze reactie is pas onzinnig.
en wees eerlijk in de spits haal je toch vaak maar net aan die 100)
Is simpelweg onwaar buiten de randstad. Dat je binnen de randstad nauwelijks tijdverlies heeft, gefeliciteerd, maar buiten de randstad scheelt het soms gewoon 10 minuten of meer per werkdag.
Op jaarbasis is dat een hele werkweek puur tijdsverlies. Tijd om te leven dat je nooit meer terugkrijgt.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » di 12 nov 2019, 22:00

.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Ds79m » di 12 nov 2019, 22:04

Coen Tunnel schreef: di 12 nov 2019, 21:50 ^^ 75.0000 woningen.
Ah, dus een vaste kost van 1.5 miljoen, met daarnaast de verloren tijd die erbij komt, verspillen we op een manier die ook 7 keer effectiever had kunnen zijn?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door paolie » di 12 nov 2019, 22:10

Gaiajohan schreef: di 12 nov 2019, 21:58
Palance schreef: di 12 nov 2019, 21:44
We gaan er toch geen typisch Randstad vs Provincie verhaal van maken, toch? :roll: Dat is zo onzinnig (en niet alleen in dit verhaal)
Deze reactie is pas onzinnig.
en wees eerlijk in de spits haal je toch vaak maar net aan die 100)
Is simpelweg onwaar buiten de randstad. Dat je binnen de randstad nauwelijks tijdverlies heeft, gefeliciteerd, maar buiten de randstad scheelt het soms gewoon 10 minuten of meer per werkdag.
Op jaarbasis is dat een hele werkweek puur tijdsverlies. Tijd om te leven dat je nooit meer terugkrijgt.
In het Noorden misschien, maar op het overgrote deel van de Limburgse en Brabantse snelwegen kom je in de spits nauwelijks boven de 100 uit. En ook niet op zaterdag- en zondagmiddag trouwens.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » di 12 nov 2019, 22:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Gaiajohan » di 12 nov 2019, 22:16

paolie schreef: di 12 nov 2019, 22:10
In het Noorden misschien, maar op het overgrote deel van de Limburgse en Brabantse snelwegen kom je in de spits nauwelijks boven de 100 uit. En ook niet op zaterdag- en zondagmiddag trouwens.
Ik woon en werk in Limburg :'). In de spits kan ik prima 120 rijden ondanks vmax 100. Alleen even uitkijken voor de flitser bij Echt of bij het tankstation. Ochtend is A2 N-Z, avond dus andersom. Eigenlijk echt weinig problemen.

Moet ik de andere kant op, A2 Ri Eindhoven in de ochtend is wel een drama ja. A73 ri Nijmegen valt me altijd mee als ik die moet hebben
Zaterdagen en zondagen zijn erger met die figuren die spitsstroken niet snappen.

Ik kan je zeggen dat de A7 Groningen -Heerenveen en vice versa (heb beide veel gereden voor het werk in het verleden) beide erger zijn dan de A2 tussen zeg maar Ittervoort en Sittard (met open spitsstrook) of Roermond-Sittard (A73/A2). Zonder de spitsstrook staat de A2 stil
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op di 12 nov 2019, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Steyn_E » di 12 nov 2019, 22:20

Coen Tunnel schreef: di 12 nov 2019, 21:50 ^^ 75.0000 woningen.
Palance schreef: di 12 nov 2019, 21:44
Coen Tunnel schreef: di 12 nov 2019, 21:02Ah, daar hebben we hem weer, de Randstadvisie. :roll:
We gaan er toch geen typisch Randstad vs Provincie verhaal van maken, toch? :roll: Dat is zo onzinnig (en niet alleen in dit verhaal)
Dat was niet mijn insteek, maar als iemand met flagrante onzin komt aanzetten vanuit een Randstadvisie (want daar lijkt hier toch wel weer sprake van te zijn, iets dat ik de afgelopen dagen op Twitter en in media zoals De Volkskrant, De Telegraaf en de NOS-site ook al ben tegengekomen) vind ik dat ik daar wel op mag reageren. Het verhaal dat je in de spits toch niet harder dan 100 zou kunnen is in ieder geval in het noorden van het land simpelweg kletskoek. :wc: En ik kan me voorstellen dat dat ook wel voor andere delen van het land geldt.
Bovendien zijn de varkens, koeien en kippen die hier in het oosten van het land staan natuurlijk niet alleen om ons te voeden, maar net zo goed voor de Randstad (om het nog niet over de export te hebben). Wij hebben daar dus al de overlast van (m.n. stank) en dan mogen we ook nog eens minder hard rijden, terwijl alle voorzieningen worden wegbezuinigd en geconcentreerd rondom de grote steden waardoor mensen hier gemiddeld ook (veel) meer kilometers rijden dan mensen die in de Randstad wonen. Het totale tijdverlies per persoon is hier dan ook groter dan in het westen waar de afstanden kleiner zijn. Bovendien mogen we ook nog eens geen huizen bouwen omdat de natuurgebieden hier dichterbij liggen. Als dat zo blijft gaat dat een enorme scheefgroei opleveren waarbij de verstedelijking toe blijft nemen totdat er niks meer over is op het platteland.

Het kan niet zo zijn dat de rekening voor het consumptief gedrag van de gemiddelde Nederlander en onze exportbelangen (een kleine 1% van het BBP, zo goed als niks dus) er een pakket aan maatregelen komt te liggen waarbij het platteland het hardste geraakt wordt. Boeren uitkopen/landbouw aanpassen zodat wij weer verder kunnen bouwen (woningen en bedrijven) lijkt me ontzettend belangrijk om te voorkomen dat de economische groei hier stagneert (want het gaat nu nog best goed hier, onze gemeente groeit nog altijd vanwege de nabijheid van Eindhoven) en om te voorkomen dat de jeugd naar de steden trekt. Met name woningbouw is hier echt een enorm probleem, ik verwacht dat er zeker 1000 woningen bijgebouwd moeten worden in mijn woonplaats alleen (met nu ruim 30.000 inwoners) om aan de huidige vraag te kunnen voldoen. 12-15 jaar moeten wachten op een sociale huurwoning is hier (ook) standaard.
Als we niet snel wat doen is er straks een hele generatie die niet voor hun 30e het huis uit kan. Dáár moet de focus op liggen. Als 100 overdag daarbij helpt vind ik dat een te overwegen maatregel (en stukken beter dan 24/7 100, want dat is écht ongeloofwaardig op veruit de meeste wegen), maar alleen als tijdelijke oplossing. Want dit gaat natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten voor wat betreft de natuur, dan moet er naar de landbouw gekeken gaan worden. En als dat eenmaal goed geregeld is en de luchtkwaliteit laat het weer toe dan zou men de snelheid weer passend moeten maken bij het wegbeeld. Maar dus ook alleen voor woningbouw, niet voor ongebruikte stalruimte.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door paolie » di 12 nov 2019, 22:29

In de Randstad gaat de snelheid ook gewoon terug van 130/120 naar 100. Weliswaar minder kilometers (omdat veel al 100 is), maar het treft verhoudingsgewijs veel automobilisten. Dus ik begrijp die aversie richting Randstad in dit verband niet zo goed.
Laatst gewijzigd door paolie op di 12 nov 2019, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 nov 2019, 22:32

paolie schreef: di 12 nov 2019, 22:10In het Noorden misschien, maar op het overgrote deel van de Limburgse en Brabantse snelwegen kom je in de spits nauwelijks boven de 100 uit. En ook niet op zaterdag- en zondagmiddag trouwens.
Daarom had ik die in mijn betoog bewust niet genoemd. Ik denk dat vooral in het noorden, en wellicht ook op de Zeeuwse A58, in de spits wel goed doorgereden kan worden (dat je de Vmax van 120 of 130 kan halen). En op wegen als de A18, de A50 tussen Grijsoord en Ewijk en de A73 Nijmegen-Venlo doorgaans ook wel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door paolie » di 12 nov 2019, 22:34

Gaiajohan schreef: di 12 nov 2019, 22:16 Ik kan je zeggen dat de A7 Groningen -Heerenveen en vice versa (heb beide veel gereden voor het werk in het verleden) beide erger zijn dan de A2 tussen zeg maar Ittervoort en Sittard (met open spitsstrook) of Roermond-Sittard (A73/A2). Zonder de spitsstrook staat de A2 stil
Ook ik rijd zowel de A2 als de A7 behoorlijk vaak. En ik deel je mening niet.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Gaiajohan » di 12 nov 2019, 22:48

Steyn_E schreef: di 12 nov 2019, 22:20 [

Het kan niet zo zijn dat de rekening voor het consumptief gedrag van de gemiddelde Nederlander en onze exportbelangen (een kleine 1% van het BBP, zo goed als niks dus) er een pakket aan maatregelen komt te liggen waarbij het platteland het hardste geraakt wordt. Boeren uitkopen/landbouw aanpassen zodat wij weer verder kunnen bouwen (woningen en bedrijven) lijkt me ontzettend belangrijk om te voorkomen dat de economische groei hier stagneert (want het gaat nu nog best goed hier, onze gemeente groeit nog altijd vanwege de nabijheid van Eindhoven) en om te voorkomen dat de jeugd naar de steden trekt. Met name woningbouw is hier echt een enorm probleem, ik verwacht dat er zeker 1000 woningen bijgebouwd moeten worden in mijn woonplaats alleen (met nu ruim 30.000 inwoners) om aan de huidige vraag te kunnen voldoen. 12-15 jaar moeten wachten op een sociale huurwoning is hier (ook) standaard.
Als we niet snel wat doen is er straks een hele generatie die niet voor hun 30e het huis uit kan. Dáár moet de focus op liggen. Als 100 overdag daarbij helpt vind ik dat een te overwegen maatregel (en stukken beter dan 24/7 100, want dat is écht ongeloofwaardig op veruit de meeste wegen), maar alleen als tijdelijke oplossing. Want dit gaat natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten voor wat betreft de natuur, dan moet er naar de landbouw gekeken gaan worden. En als dat eenmaal goed geregeld is en de luchtkwaliteit laat het weer toe dan zou men de snelheid weer passend moeten maken bij het wegbeeld. Maar dus ook alleen voor woningbouw, niet voor ongebruikte stalruimte.
Ik denk dat bepaalde zaken heel anders moeten...
De 100kmh gaat de dorpen om steden echt niet redden van leegloop. Sterker, de langere reistijd en totaal gebrek aan OV laat ze juist leeglopen. Voor mij is Eindhoven +/-50km, woon in een dorp van 6.000 inwoners of zo, maar er is nauwelijks OV. Om in Eindhoven te komen met het OV moet ik eerst een bus naar Roermond zien te vinden, en dan de trein.
Met de auto heeft Eindhoven in de ochtend geen zin ivm de A2 die compleet volloopt in noordelijke richting tot Leenderheide. Overdag buiten de spits en in de avond kun je wel 130 rijden, en als dat naar 100 gaat verlies je over die 2x50km ~14 minuten. Ook niet voordelig voor de dorpen hoor.

Dat de jongeren huizen moeten hebben, a la.. maar er klopt aan het Nederlandse systeem iets totaal niet..

Hoe kan het dat er zoveel toeslagen moeten zijn? Toeslag is geld rondpompen. En dat kost geld.
Waarom kunnen we niet de belastingvrije voet verhogen naar bv 40.000 euro. En bv een basisinkomen van 25.000 garanderen, of iig het loon aanvullen tot 25k, maar daar bovenop krijg je dan dus geen toeslagen.
Ja, dat betekent dat mensen < 32.000 het minder ruim gaan krijgen. Maar als je doorgroeit, merk je dat duidelijk.
Immers op dit moment verlies je toeslagen als je meer verdient, waardoor je netto vrij weinig omhoog gaat. Tot wanneer je geen toeslagen meer verliest. Ultiem nivelleren, waardoor er tussen 23k en 32k eenverdiener nauwelijks een netto verschil is nu.

Zorg verder dat het bezitten van meerdere huizen steeds hoger wordt belast, tot zo'n punt dat het verhuren niet eens opweegt tegen de extra belasting van het hebben van een extra huis. De hoge belasting wordt kwijtgescholden als de huizen verhuurd worden voor <€500 per maand, nieuw soort sociale huur. Dit is de strijd tegen huisjesmelkers. En dan bedoel ik niet het hebben van 2 of 3 huizen, maar vanaf 5 huizen wordt het steeds meer. Dus bv huis 1 t/m4 kosten qua belasting over de WOZ bv 1x reguliere waarde. Huis nr5 kost 2x reguliere waarde WOZ, huis nr6 kost 3x reguliere waarde. Dus huis 6 heeft een woz-waarde van bv 4ton, maar wordt dan aangeslagen als zijnde 1,2miljoen.

Hopelijk worden op die manier huizen weer goedkoper, huisjesmelkers kunnen nauwelijks verdienen aan méér huizen, dus komen er meer beschikbaar voor lagere bedragen om te kopen.

Waar het geld voor belastingvrije voet vandaan moet komen is bv de industrie of rijkere mensen. Of een extra binnenlandse omzetbelasting voor multinationals..
paolie schreef: di 12 nov 2019, 22:34
Ook ik rijd zowel de A2 als de A7 behoorlijk vaak. En ik deel je mening niet.
Toch vreemd, of rij jij de A2 de andere kant op? Dus ochtend eigenlijk Maastricht->Eindhoven, avondspits Eindhoven-> Maastricht?

A7 Heerenveen-Groningen is Ri Groningen tussen Leek en Groningen altijd langzaam. En Ri Heerenveen is het rond Leek en tussen Drachten-Heerenveen altijd bagger..
Buiten de spits vind ik de A7 wel veel fijner dan de A2.
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op di 12 nov 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door DjIdee » di 12 nov 2019, 22:54

paolie schreef: di 12 nov 2019, 22:34
Gaiajohan schreef: di 12 nov 2019, 22:16 Ik kan je zeggen dat de A7 Groningen -Heerenveen en vice versa (heb beide veel gereden voor het werk in het verleden) beide erger zijn dan de A2 tussen zeg maar Ittervoort en Sittard (met open spitsstrook) of Roermond-Sittard (A73/A2). Zonder de spitsstrook staat de A2 stil
Ook ik rijd zowel de A2 als de A7 behoorlijk vaak. En ik deel je mening niet.
A7 in de spits niet. Als het blijft rijden is het vaak rond de 100 op links... Al ging het vanochtend (wel 1 lang lint op links) wel 130-140.
Maar ook vaak stop&go, vaak door een inhalende qliner die hem er gewoon tussen propt. Als het dan al te dicht op elkaar rijdt staat nummer 10 stil in het rijtje (en nummer 11 hopelijk ook)

Buiten de spits kun je echt wel doorrijden (nu even wat minder met de suikerbietencampagne), en ik ben vaak buiten de spits op weg, dus dat ga je wel merken in de reistijd.. Maar denk dat het aantal 'moraalridders' ook wel eens kan toenemen. Je mag toch niet harder, dus ik blijf links hangen met 100, met alle gevaarzetting van dien.

En als het rustig is, is er een enorm risico (lange wat rechte stukken) op afleiding / verliezen attentie / in slaap vallen. Onlangs las ik in een rapport van SWOV een zin waar we vrees ik meer mee te maken gaan krijgen. Al geldt de maatregel gelukkig niet in de avonduren/nacht.
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » di 12 nov 2019, 22:59

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Robbert297 » di 12 nov 2019, 23:41

En de A7 tussen Drachten en Groningen heeft al relatief veel eenzijdige ongevallen. Vermoeidheid en afleiding zijn twee mogelijke oorzaken hiervan. Dit zou met een Vmax van 100 km/h alleen maar erger worden, vermoed ik.
Слава Україні

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door CasablancaMarocco » wo 13 nov 2019, 1:58

Achten jullie de kans groot dat men ook de nieuwe snelheid zal handhaven?
Of krijgen we een soort 'gedoogbeleid', op papier 100 maar er pas bekeurd gaat worden bij +130

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » wo 13 nov 2019, 3:00

Robbert297 schreef: di 12 nov 2019, 23:41 En de A7 tussen Drachten en Groningen heeft al relatief veel eenzijdige ongevallen. Vermoeidheid en afleiding zijn twee mogelijke oorzaken hiervan. Dit zou met een Vmax van 100 km/h alleen maar erger worden, vermoed ik.
Ik ben zelf een doorrijder, dus zou het graag met je eens zijn. Maar op dit stuk wordt flink hard gereden, is mijn ervaring.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door CasablancaMarocco » wo 13 nov 2019, 3:12

Ik kan er niet van slapen, maar ga toch even proberen te slapen, want kan verder ook weinig nieuw nieuws vinden.
Morgen meer informatie over het plan denk ik, al met al ben ik er wel een beetje depressief van geworden.

Auto rijden is mijn werk als koerier, dit is echt mijn grootste nachtmerrie.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » wo 13 nov 2019, 3:50

CasablancaMarocco schreef: wo 13 nov 2019, 3:12Auto rijden is mijn werk als koerier, dit is echt mijn grootste nachtmerrie.
En daar kan je nu extra lang van genieten. :top:

Hoeveel rij je er per jaar dan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 nov 2019, 5:55

Ik weet niet of het toeval is of niet, maar het leek alsof er 'vanochtend' harder gereden werd dan normaal. Nog steeds haalde ik met 132 km/h de meesten wel in, maar er waren er een paar die beduidend harder gingen. Iets wat normaal toch niet gebeurt, is mijn ervaring. Zouden sommigen net zo gefrustreerd zijn als enkelen hier en daarom het gaspedaal nog even wat dieper intrappen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door DjIdee » wo 13 nov 2019, 7:03

Ja, ik had even de ruimte, nu het nog kan gevoel (al was het slechts iets na 6u)....

Als de 100 net zo gehandhaafd wordt als 1974-1988, dan is het prima. Maar +30 is een flinke rekening (284 euro) dus die afweging zal voor velen gaan spelen (nog los van de TC's / mobiele controles)

Plaats reactie