130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jeroen » di 14 sep 2010, 16:45

Palance schreef:dan hebben we het ineens over een snelheidsverschil van 40 of 50 km/h. En daar valt gewoon niet op te anticiperen.
Daar valt heel goed op te anticiperen, kwestie van voldoende spiegelen. En zo onbekend zijn zulke snelheidsverschillen ook weer niet: een inhalende vrachtwagen, een krappe invoeger, fieters etc. Er zit wel een verschil tussen een snellere medeweggebruiker die van zijn gas af moet (als je zelf 120 rijdt) en eentje die vol voor je op de rem moet. Het eerste moet m.i. wel gewoon kunnen, ook al hinder je zijn/haar doorgang.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ties » di 14 sep 2010, 20:32

Rene schreef:
Palance schreef:Nee, dat vind ik geen verkeerde insteek. Je moet toch een bepaald verwachtingspatroon hebben. Als je in je spiegel iemand aan ziet komen op een snelweg, kan je verwachten dat die persoon wellicht toch 130 rijdt. Maar 160 of 170, dan hebben we het ineens over een snelheidsverschil van 40 of 50 km/h. En daar valt gewoon niet op te anticiperen.
Nee, dat is dus de verkeerde insteek. Je moet zoals DjIdee al aangeeft inderdaad vaak en zo nodig dubbel spiegelen - op die manier valt zelfs op rustige Duitse snelwegen met grote snelheidsverschillen prima te anticiperen.
Zodra iemand op de linkerstrook aan komt scheuren met 160, heeft dubbel spiegelen echt geen zin. Zelfs als die auto eerst nog in de verte pas zichtbaar is, zit hij met 160 zo op je achterbumper. Uit onderzoek is al eerder gebleken dat mensen totaal niet kunnen inschatten hoe snel een naderend object dichterbij komt. Laat staan als het donker is, en je enkel twee koplichten ziet aankomen. Ja, natuurlijk gebeurt het veel te vaak dat een sukkelende automobilist zijn auto ineens naar links gooit, maar er zijn ook zat mensen die wel spiegelen.
En persoonlijk vond ik het in Duitsland helemaal niet fijn rijden. Vaak zat rijd je 130 en nader je zo'n slome vrachtwagen. In de spiegel zie je iemand met een rotvaart aankomen, en natuurlijk kun je daar niet meer voor gaan rijden. Vervolgens moet je afremmen en is het nog een hele klus om met goed fatsoen alsnog naar links te komen om in te halen. De snelheidsverschillen zijn simpelweg te groot, en je weet nooit wat je kunt verwachten. Misschien dat het op rustige wegen wel werkt, maar die hebben we in Nederland helaas zo weinig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » di 14 sep 2010, 20:35

Er is natuurlijk altijd wel een beetje een grijs gebied. Maar wees je ervan bewust dat de reactietijd ongeveer 1 seconde bedraagt, en als je dus ongeveer 160 kilometer per uur rijdt dan kun je dus uitrekenen ongeveer hoeveel afstand je aflegt in het "zwarte gebied" van de medeweggebruiker ;)

Het probleem is vaak niet dat er mensen zijn die te hard rijden, het probleem is dat sommige mensen die te hard rijden niet weten hoeveel afstand ze moeten bewaren en weigeren op tijd te remmen als er voor hun een treintje auto s met ongeveer 110 kilometer per uur een vrachtwagen inhaalt... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » di 14 sep 2010, 20:38

Maar om terug te komen op het onderwerp...
Niemand stelt voor om 160 als limiet in te stellen in Nederland, even los van de discussie of het wel of niet kan.

Het gaat hier om 130 ipv 120 en op zich denk ik dat dat geen enkel probleem is hier, sterker nog... ik denk dat zo je minder krampachtig in de berm aan het turen bent omdat de meeste mensen zonder op te letten ergens tussen de 120-130 rijden.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ties » di 14 sep 2010, 20:39

Ik heb al eens eerder deze grafiek gepost, en ik wil hem weer even onder de aandacht brengen om te laten zien hoe de remweg groeit bij hoge(re) snelheden:

Remweg bij
120 km/h: 100 meter
140 km/h: 129 meter
160 km/h: 161 meter

Ook wel leuk: Als je 160 km/h reed, en vol in de remmen gaat, dan heb je nog steeds een snelheid 114 km/h op het punt waar je met 120 km/h al stil had gestaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » di 14 sep 2010, 20:43

Het gaat hier om 130 ipv 120 en op zich denk ik dat dat geen enkel probleem is hier, sterker nog... ik denk dat zo je minder krampachtig in de berm aan het turen bent omdat de meeste mensen zonder op te letten ergens tussen de 120-130 rijden.
Ik denk dat je veel meer hebt aan een ruimere tolerantiewaarde dan. Bijvoorbeeld door pas te flitsen als je 10% te hard rijdt, dus vanaf 132 km-h in plaats vanaf 128 km/h. Wanneer je de limiet verhoogd zal ook iedereen in de berm gaan turen, omdat iedereen dan natuurlijk ook 10 km/h sneller wil gaan rijden... (daar ga ik dan tenminste wel vanuit. Ik rij het liefst ook gewoon tegen de maximumsnelheid aan... :oops: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jeroen » di 14 sep 2010, 20:57

Ties schreef:Ik heb al eens eerder deze grafiek gepost, en ik wil hem weer even onder de aandacht brengen om te laten zien hoe de remweg groeit bij hoge(re) snelheden:
Zegt niet zo heel veel. Bij 160km/h ben je ook een stuk alerter dan bij 120km/h waardoor je eerder van het gas af zult gaan. Daarnaast:
Ties schreef:En persoonlijk vond ik het in Duitsland helemaal niet fijn rijden.
Leeftijd: 16
Hoe kun je hier zo makkelijk over oordelen als je (waarschijnlijk) nog helemaal geen rij-ervaring hebt..?

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ties » di 14 sep 2010, 21:04

^^ Ik zat op de bijrijdersstoel en lette goed op het verkeer. En als wij steeds moeten afremmen en weer optrekken op de Autobahn, dan vind ik dat niet fijn rijden. Ook als bijrijder.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Euregio » di 14 sep 2010, 21:06

Ties schreef:^^ Ik zat op de bijrijdersstoel en lette goed op het verkeer. En als wij steeds moeten afremmen en weer optrekken op de Autobahn, dan vind ik dat niet fijn rijden. Ook als bijrijder.
Ik snap wat je bedoeld, in Nederland kan je meer als een kip zonder kop rijden bewijzen van spreken.
En in Duitsland blijft het heel goed opletten, wat er aan gaat komen etc.

Gr.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » di 14 sep 2010, 21:07

Jeroen schreef:Zegt niet zo heel veel. Bij 160km/h ben je ook een stuk alerter dan bij 120km/h waardoor je eerder van het gas af zult gaan.
Dat mag je hopen.
Hoe kun je hier zo makkelijk over oordelen als je (waarschijnlijk) nog helemaal geen rij-ervaring hebt..?
Een brommer is snel opgevoerd tegenwoordig :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door simon » di 14 sep 2010, 21:18

Ties schreef:Ik heb al eens eerder deze grafiek gepost, en ik wil hem weer even onder de aandacht brengen om te laten zien hoe de remweg groeit bij hoge(re) snelheden:

Remweg bij
120 km/h: 100 meter
140 km/h: 129 meter
160 km/h: 161 meter
Er is een hele grote variabele bij zulke berekeningen: het remvermogen van de auto. Ook van belang: de kwaliteit van de banden, de staat van het wegdek en de weersgesteldheid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » di 14 sep 2010, 21:24

^^
Zondermeer waar.

Plus dat niet iedereen sneller gaat rijden. Er wordt nu ook al 130 gereden, alleen kunnen die weggebruikers hun ogen weer op de weg richten in plaats van op de berm/vangrail. Dat komt de alertheid en de verkeersveiligheid sterk ten goede.

(Ik rij zelf ook 130 omdat dat een prettige snelheid is, en als de limiet 130 wordt ga ik echt niet opeens 140 rijden.)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » di 14 sep 2010, 21:35

Als deze partijen eruit komen samen, en dat zou toch wel moeten lukken denk ik...
Dan gaat dit gewoon gebeuren, en hopelijk tegelijk een hoop 80/100 zones die opgeheven worden.

Met 130 legaal over de A16 naar Belgie, of de A4 naar Amsterdam, of de A2 landingsbaan... Volgens mij gaat dat gewoon komen over een jaartje :)

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ties » di 14 sep 2010, 21:38

simon schreef:Er is een hele grote variabele bij zulke berekeningen: het remvermogen van de auto. Ook van belang: de kwaliteit van de banden, de staat van het wegdek en de weersgesteldheid.
Absoluut waar, maar het draait hier meer om de verhouding van de remwegen. Die is bij 160 km/h dus 60% langer dan bij 120 km/h.
Ok, in de verhouding zal ook wel wat schuiven, maar het gaat om het exponentiële verband.

En als je de variabelen wilt weten waarop ik me heb gebaseerd:
SPOILER: TOON

  • een auto van 1000 kg
  • een reactietijd van 1 s
  • een remvertraging van 8 m/s²
  • een Cw-waarde van 0,30
  • een frontale oppervlakte van 2 m²
  • een Crol-waarde van 0,012
Laatst gewijzigd door Ties op ma 29 nov 2010, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hneel » di 14 sep 2010, 21:41

Plus dat niet iedereen sneller gaat rijden. Er wordt nu ook al 130 gereden, alleen kunnen die weggebruikers hun ogen weer op de weg richten in plaats van op de berm/vangrail. Dat komt de alertheid en de verkeersveiligheid sterk ten goede.
Nog onlangs ben ik tijdens mijn vakantie door het west-vlaamse heuvelland gereden. Daar geld overal buiten de bebouwde kom een limit van 90. Meestal haalde ik nog niet eens de helft. En een paar jaar geleden was ik nog in zuid engeland. Ook daar overal een limiet van ongeveer 90. En daar waren de weggetjes nog een stuk smaller en onoverzichtelijker.

Kortom, zelfs iemand die zoals ik van een beetje doorrijden houdt rijdt niet altijd de snelheid die wettelijk toegestaan is.
En op de snelweg vind ik 130 a 140 ook wel een relaxte snelheid. Echt hard rijden is slecht af en toe even leuk. Op lange afstanden op den duur ook te vermoeidend. Nee, hoe hoger de limiet, hoe minder vaak (en minder ver) ik er overheen zal gaan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Davy » di 14 sep 2010, 21:55

Rene schreef: Neem nu inhalen op een bubeko-ETW (die echter gewoon een GOW had moeten zijn). Rijdt er zo'n kachelaar voor me met 55, omdat hij gedebiliseerd is dat 2 rode zijbanen gelijk staat aan 60. Alleen mag je er 80. Vervolgens blijft hij vrijwel op het midden rijden, want oh wee niet op de rode zijstrook. Als je er dan met veel moeite toch langs geraakt (je blijft je immers niet mateloos irriteren), krijg je nog eens flink met groot licht seinen als toetje. Daar waar wat mij betreft de kachelaar die middenop rijdt en het achteropkomend verkeer nodeloos hindert toch echt degene is die fout zit. Alleen beseft die dat zelf vaak niet meer, zo beroerd werkt het huidige verkeersveiligheidsbeleid uit.
Oftewel de "ik-hou-me-volgens-mij-precies-aan-de-regeltjes-dus-jij-past-je-maar-aan-cultuur". :kots:
(en vervolgens uiteraard breeduit gaan klagen over bumperklevers en wegmisbruikers en zo)

hier heb je zeker een punt ;) en zeker dat "middenrijden" is soms erg irritant.
en daardoor krijg ik ook het idee dat de modale Nederlander elk logisch verkeersinzicht aan het verliezen is, en zich enkel nog op de regeltjes baseert... en eenmaal in het buitenland ze compleet de mist ingaan!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » di 14 sep 2010, 23:20

"Middenrijden" is al zo oud als er drie strooks wegen bestaan, dus daar heeft het repressieve flitsbeleid weinig mee te maken. Overigens is het in veel gevallen ook comfortabeler om in het midden te blijven rijden als op de rechterbaan zich allemaal vrachtwagens begeven. De vraag is natuurlijk vanaf wanneer je geacht wordt om naar rechts te gaan, ik vrees alleen dat veel mensen een nogal egoistische instelling hebben: de snelle achterligger kan het niet kort genoeg zijn, de middenrijder zou het liefst met een gat van 10 kilometer nog in het midden blijven rijden... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » wo 15 sep 2010, 0:02

Lezen: het gaat over middenrijden op een ETW, niet op een snelweg.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jip » wo 15 sep 2010, 2:02

Ties schreef:Ik heb al eens eerder deze grafiek gepost, en ik wil hem weer even onder de aandacht brengen om te laten zien hoe de remweg groeit bij hoge(re) snelheden:
Remweg bij
120 km/h: 100 meter
140 km/h: 129 meter
160 km/h: 161 meter
Maar is de remweg nog relevant bij een verlaten snelweg (A6), waar je werkelijk kilometers vooruit kunt kijken? Als je dan al een andere auto ziet en daar zit niks voor dan weet je ook vrijwel zeker dat die NIET van rijbaan zal wisselen en je dus veilig voorbij kunt.

Wat mij betreft mag er op de autosnelwegen van veel 80/100 stukken gewoon 120 worden gemaakt, eventueel verhoging naar 130.
Belangrijker is inderdaad het OWN, wegen waar je in bijvoorbeeld Duitsland gewoon 100 mag rijden mag je hier slechts 60. Naar mijn mening; veel wegen die sinds kort zone-60 zijn mogen uiteraard weer gewoon terug naar 80. Bij wegen die nog 80 zijn moet goed worden gekeken of 100 niet een realistischere snelheid is.
's-nachts flitsen of trajectcontrole is niet nodig wat mij betreft, graag wel meer VROS, voor de echte hardrijders en asocialen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » wo 15 sep 2010, 7:01

En voordat het argument:
'Maar als er ineens een overstekende bambi voor je auto komt...'
ter sprake komt.

Nou, die is bij 120 ook de klos en over het algemeen op slag dood. Dat heeft een collega van me afgelopen weekend nog weer bewezen. En de auto nagenoeg total loss :evil:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wimpie24 » wo 15 sep 2010, 9:12

Een verhoging tot 130 km/u is eigenlijk gewoon een aanpassing aan de werkelijkheid. De gemiddelde snelheid van de wagens bij vlot verkeer ligt gemiddeld toch boven de 130...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » wo 15 sep 2010, 11:14

Rene schreef:Lezen: het gaat over middenrijden op een ETW, niet op een snelweg.
lol ik sla altijd het lezen van quotes over... :oops: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 sep 2010, 21:52

Wat betreft over afritten die in een zone 30 km/h eindigen. In Nederland weet ik er (nog) geen, maar afgelopen vrijdag heb ik er wel één getroffen in Duitsland bij Dortmund. Van 120 km/h direct na 30 km/h. Wat een overgang! :P

Het was op de B236 richting Schwerte, afslag Dortmund-Schüren. Klik hier voor Google Maps.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wimpie24 » wo 15 sep 2010, 23:18

En de Duitsers hebben de gewoonte om snelheidsbeperkingen tot op de km te volgen. Onmiddelijk vertragen tot die snelheid is ook geen abnormaal kenmerk.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » wo 15 sep 2010, 23:24

^^ Dat gevoel heb ik zelden...
Bij een Vmax van 130 op een 2x3 snelweg is de snelheid links zo tussen de 150 en 165...
Strikte snelheidsbevolging merk ik wel vaak in Baustelles.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door sirdanilot » wo 15 sep 2010, 23:34

SnarfFlevoland schreef:Wat betreft over afritten die in een zone 30 km/h eindigen. In Nederland weet ik er (nog) geen
Bij Vught op de A65 is er één, maar de snelweg heeft plaatselijk Vmax=70. Verder zijn er geen voor zover ik weet.

Over de Duitse afrit; is deze weg echt in beide richtingen 30? Iemand toevallig in de buurt van Dortmund om een foto te maken?!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 sep 2010, 19:36

sirdanilot schreef:Over de Duitse afrit; is deze weg echt in beide richtingen 30? Iemand toevallig in de buurt van Dortmund om een foto te maken?!
In beide richtingen inderdaad. Enneh, ik kom elke werkdag in Dortmund dus kan ik er best een keer weer even langs rijden. ;)
Timmetje schreef:Bij een Vmax van 130 op een 2x3 snelweg is de snelheid links zo tussen de 150 en 165...
Strikte snelheidsbevolging merk ik wel vaak in Baustelles.
Jou eerste punt is heel herkenbaar, op bijv. de A44 voor Dortmund mag je 's ochtends maar 120 km/h en op maandaag ochtend zelfs maar 100 km/h. Echter 99% van alle automobulisten (en eventuele busschaufeurs) houden zich niet aan de snelheid. Ze rijden allemaal zo 120 - 160 km/h, met een enkele gek ertussen van 200 km/h die ook nog gaat bumperkleven als je voor hem ook maar iets te langzaam rijdt.

Jou tweede punt is echter niet zo herkenbaar, veel baustelles gaan terug naar 60 km/h, maar de meesten rijden vaak gewoon tegen de 80 km/h aan. Ik moet eerlijk zeggen dat in veel gevallen 60 km/h heel erg onrealistisch is. Gelukkig dat er in Duitsland niet op elke hoek een politieagent staat te controlleren, zoals in Nederland...

Verder moet ik wel eerlijk zeggen dat rijden op een Duitse autosnelweg zeker niet alleen maar halleluja is. Op rustige snelwegen is geen snelheidslimiet heerlijk en heb ik er ook helemaal geen moeite mee dat sommigen 200 km/h rijden, máár er zijn ook vele gekken onderweg die dat ook op drukkere snelwegen doen (zelfs met kinderen in de auto) en bij elk gaatje de gaskraan geheel opzetten en vervolgens ontzettend gaan bumperkleven (ik spreek uit ervaring) en desnoods hun knipperlicht naar links aan gaan zetten, om je naar rechts te pushen. En zelfs op stukken waar je maar 120 km/h mag en je gaat naar de linkerrijstrook op een drukkere snelweg om wat vrachtwagens in te halen dan komt er soms wel eens een idioot van achteren aan zetten en die moet dan zo hard remmen en gaat soms ook nog toeteren of zo erg bumperkleven dat je wel naar rechts moet... Nou werkelijk waar belachelijk!!! En soms levert dat gevaarlijke situaties op... En de politie controlleert helemaal niet. Nog geen één camera auto gezien...

Het kan natuurlijk ook andersom. Sommige mensen rijden eerst zo sloom achter een vrachtwagen en proppen zich in een klein gaatje tussen het veel harder rijdend verkeer op de linkerrijstrook. Vervolgens moet een hele rits autos bovenop de rem. Niet erg prettig. En een algemeen vrachtwagen inhaalverbod in Duitsland vind ik ook zeker niet verkeerd...

Overigens is het wel grappig dat de Duitsers vaak de schuld geven aan de Turken als gevaarlijke en asociale snelheidsduivels. De super asocialen zijn dat inderdaad ook wel, die zelfs andere wegdeelnemers gevaarlijk kunnen gaan pesten. Echter ook genoeg Duiters zijn niet allemaal braaf op de snelweg...

En die slome rakkers op de snelweg? Dat zijn vaak vrouwen of oude opa's die weinig (meer) autorijden. :P

Laatst ben ik ook een keer 's avonds laat vanuit Dortmund naar huis gereden. Dan is het erg relaxed rijden. Continu met een gangetje van ca. 140 km/h vooruit rijden. Langzame auto's rustig inhalen en je kan ook netjes de snellere auto's voorbij laten gaan. Heerlijk! Eigenlijk precies hetzelfde als overdag over een rustige snelweg rijden. En dan vind ik geen snelheidsbeperking ook wel heerlijk. Zeker omdat je niet steeds je snelheids teller in de gaten hoeft te houden als je geen cruise control hebt. :)

Waarom ik dan niet sneller ga als 140 km/h als het toch rustig is en er geen snelheidsbeperking is? Makkelijk te zeggen: 1. Een Ford Ka kan maar max. zo'n 150 km/h (bergaf nog wel iets sneller); 2. Je niet meer relaxed kan rijden en heel stressvol op moet letten (zeker bij wat onverwachte bochten); 3. Het brandstofverbruik aanzienlijk omhoog gaat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 16 sep 2010, 20:20

SnarfFlevoland schreef:En de politie controlleert helemaal niet. Nog geen één camera auto gezien.
Ik doe er 70.000 in het jaar, vrijwel allemaal in Nederland. En ook ik heb ze maar één keer gezien. De vrijdagavond-tv laat me toch zien dat ze er vaak zijn. Dat je ze niet ziet zegt dus niet zoveel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 sep 2010, 22:26

^^ Of de TV laat ons een verkeerd beeld zien. Én daarbij die camera auto's herken je best wel. De politie die in 'niet herkenbare auto's' rijden, zijn weldegelijk herkenbaar. De politie rijdt niet in 100 verschillende typen en merken auto's. En een beetje oplettende automobulist ziet heus wel dat daar voor het raam de nodige apparatuur staat.

Overigens heb ik in Nederland een paar keer wel eens een camera auto voorbij zien rijden...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » ma 20 sep 2010, 14:41

Ik heb even een test gedaan met Geomilieu, een rekenprogramma voor wegverkeerslawaai.

Invoer:
autosnelweg, 70.000 mvt/etmaal, 1-L ZOAB, standaard verdelingen, ontvangerpunt 50 m van de wegkant.

120 km/h: 64,08 dB
130 km/h: 64,26 dB

Het verschil in geluidsbelasting tussen 120 en 130 km/h is dus 0,18 dB.

edit: bericht paar keer aangepast.

Plaats reactie