130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » zo 29 nov 2020, 11:10

Tja, ook hier weer, een vraagstuk dat vraagt, schreeuwt, om meer dwang richting enkele specifieke pijnpunten, wordt onder het mom van vrijwilligheid en vrijblijvendheid gefrustreerd in een puntige en resultaatgerichte oplossing.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » do 17 dec 2020, 10:19

Is er trouwens al bekend hoe lang deze 100 maatregel nog gaat duren?
Nu er toch minder stikstof uitgestoten is door het hele corona gebeuren, lijkt het mij dat er ruimte vrij is gekomen om de 100 af te schaffen.

Als de limiet gewoon 24/7 naar 120 gaat buiten de 100 trajecten rondom de steden, heb je ook geen bebording nodig zoals met 130 / 120 .
Gewoon een einde 100 bord :A2: zonder al die bebording bij elke afslag, maakt gelijk het geheel wat rustiger.

Moet zeggen dat nu het zo rustig op de weg is, dat ik onderhand steeds meer moeite krijg met de limiet.
Op de meeste wegvakken hou ik 115 aan. En dat gaat tot nu toe goed met dank aan flitsmeister.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 17 dec 2020, 13:39

CasablancaMarocco schreef:
do 17 dec 2020, 10:19
Is er trouwens al bekend hoe lang deze 100 maatregel nog gaat duren?
Nu er toch minder stikstof uitgestoten is door het hele corona gebeuren, lijkt het mij dat er ruimte vrij is gekomen om de 100 af te schaffen.
Denk dat ie net zo tijdelijk is als het kwartje van kok

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 17 dec 2020, 14:03

^^ Voor zover mij bekend was het kwartje van Kok het naar voren halen van accijnsverhogingen die anders later zouden komen, met bevriezing van de accijns in de jaren erna. Na 3 jaar was de accijns toen op het niveau wat het op dat moment toch al zou zijn. Oftewel 3 jaar.

Ik weet alleen niet of dit nu betekent dat na 3 jaar de 100 opgeheven wordt, of dat na die 3 jaar sowieso 100 zou zijn ingesteld... B(

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 17 dec 2020, 15:23

De ruimte die vrij is gekomen door de verlaging naar 100 is gebruikt om bouwprojecten door te kunnen starten.

Voordat je weer naar 130 zou kunnen moet die ruimte weer elders gevonden worden. Bv in de landbouw. Het nieuwe stikstofprogramma is echter vrij minimaal hoor ik overal....

Dat er nu tijdelijk minder gereden wordt levert misschien wel feitelijk iets minder stikstof op, maar modelmatig (waar het beleid op gebaseerd wordt) zal dit waarschijnlijk weinig tot geen effect hebben. Zeker omdat de vermindering niet gegarandeerd blijvend is en we inmiddels vrijwel terug waren op het nivo van vroeger (alleen veel meer verspreid).

Mocht er stikstofruimte ontstaan is het vervolgens een beleidskeuze om deze wel of niet voor het verkeer te gebruiken. Gezien het feit dat de voorstanders van sneller rijden vooral in het kamp van de stikstofontkenners zitten zie ik dat niet gauw gebeuren

Enige positieve wat ik kan verzinnen is dat de stikstofbijdrage van het verkeer sowieso vrij minimaal is, een paar koeien eruit en je kunt een km harder rijden (mits de wil er is) .

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 dec 2020, 16:16

De 120 's nachts zou ik inderdaad optrekken naar 130. Dan ontstaat er overal 100/130, of altijd 100 en dat geeft meer duidelijkheid. Die 10 km/h zal het verschil niet maken denk ik dan heel makkelijk als leek (iemand bij Rijkswaterstaat zal vast uitleggen dat het zo simpel niet is..).

Die 100 zal helaas wel een blijvertje zijn. Als een aantal landbouwbedrijven verdwijnen zal de vrijgekomen stikstofruimte naar de bouw of de natuur gaan.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 17 dec 2020, 16:23

De stikstofreductie door 130>100 is extreem minimaal. De reductie zorgt alleen voor reductie van dieselauto's en (diesel) transporterbussen. Net als de uitstoot door woningbouwprojecten die ook minimaal is (uitstoot van graafmachines en aggregaten en zo). Met de nieuwe stikstofwet zal dat het probleem niet meer zijn per (zeg) 2022. Verhogen snelheid zal echter nu de CO2 emissie verhogen. Zolang we daar nog niet goed op de rails zitten zie ik verhoging in het volgende kabinet nog niet gebeuren.

Die 120 naar 130 in de nacht (overal) zou kunnen, maar dat vergt veel besluiten en betekent ook dat terugdraaiing van de tijdelijke maatregelen lastiger is. Daarbij moet overal geluidsonderzoek gedaan worden voor de nachturen. Zie ik ook niet gebeuren op hoogstens een paar korte stukjes na (zoals op de A37 nabij de grens als het Duitse deel snelweg en wellicht 130 wordt)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

King_Grey
polderweggetje

Bericht door King_Grey » do 17 dec 2020, 17:20

Kan de overheid zich niet beter inzetten op het opkopen van enkele mega veehouderijen? Als je ziet dat één bedrijf omgerekend al evenveel stikstof uitstoot als dat er nu bespaart wordt met 100 km/h overdag...

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 dec 2020, 17:25

^^ En zeker als zo'n megabedrijf pal naast een natuurgebied zit valt daarmee wel de grootste winst te halen.
Maar ja: er was iets met tractoren op het Malieveld enzo.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 17 dec 2020, 19:09

King_Grey schreef:
do 17 dec 2020, 17:20
Kan de overheid zich niet beter inzetten op het opkopen van enkele mega veehouderijen?
Dat kan. Maar diezelfde overheid heeft ooit een vergunning afgegeven waarmee de betreffende veehouder toestemming heeft gekregen om op deze wijze een onderneming te exploiteren. En als die veehouder niet vrijwillig wil stoppen, dan moet de overheid diep in de buidel tasten om zo'n veehouder te compenseren.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 18 dec 2020, 13:35

En wat het nog ingewikkelder maakt is dat het niet helemaal dezelfde overheid is. De vergunningen zijn nl. op lokaal niveau afgegeven. Provincie als ik het goed heb.

King_Grey
polderweggetje

Bericht door King_Grey » wo 23 dec 2020, 14:58

Het is allemaal wat ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 23 dec 2020, 15:43

Over het algemeen is het de provincie (soms het rijk zelf, zoals Schiphol). Probleem is voornamelijk provinciegrensoverschrijdende (8 keer letterwaarde) compensatie, waartoe eigenlijk iedere provincie een stikstofbank moet hebben, omdat een project niet 2% van een boerderij kan opkopen. Niet alle provincies zijn zover of willen daaraan.

Het is natuurlijk erg raar dat je met een project in Drenthe stikstofrechten moet kopen in Zeeland en Limburg, maar niet in Niedersachsen. Buitenlandse natuurgebieden hebben evenveel recht op bescherming en compensatie, maar als die landen geen (manier tot) compensatie bieden.... dat zal de volgende bom onder het systeem wel worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...