Hoe hard mag ik hier?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door sven_engelen » do 07 sep 2017, 11:50

De vmax op de hoofdrijbaan zelf is ook 80. Geen herhalingsborden dus nodig als het al aan het begin van de oprit staat. Het is geen snelweg waar het verplicht is.

https://www.google.nl/maps/@52.2461806, ... 6656?hl=nl
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2017, 12:13

sven_engelen schreef:De vmax op de hoofdrijbaan zelf is ook 80. Geen herhalingsborden dus nodig als het al aan het begin van de oprit staat.
Mis. Een toerit of kruispunt betekent dat daar een nieuw wegvak begint, ook voor de hoofdrijbaan. Dus moet een afwijkende Vmax daar opnieuw geplaatst worden (en is er van herhalingsborden zoals omschreven in de BABW feitelijk geen sprake).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door paolie » do 07 sep 2017, 12:37

^^ Precies. Dat is ook mijn mening, en ik kan ook geen enkele wettekst ontdekken die iets anders beweert.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 sep 2017, 12:46

Coen Tunnel schreef:Klopt, zonder een :G1: bij de grens zal er in Nederland formeel geen sprake zijn van een autosnelweg.

Juridisch gezien is dit wel interessant. Op de hectometerpaaltjes aan de rijbaan naar Arnhem staat :A1-130:. Je bent dan al op Nederlands grondgebied, maar je bent nog geen bord :G1: gepasseerd. Feitelijk rij je dan gewoon op een normale weg bubeko en zou juridisch gezien, ondanks dat wat op de hectometerpaaltjes staat, een Vmax van 80 km/u gelden.
Persoonlijk betwijfel ik het of een :G1: bord echt nodig is na een grensovergang. Zoals paolie al schreef zie je het op wel meer grensovergangen niet. Ook tussen Duitsland en andere buurlanden zie ik het maar zelden. Een ander punt is misschien een (extra) maximumsnelheid. Schijnbaar kan je ook daarvoor in Duitsland geflitst worden, zoals deze boete bewijst waar iemand na de grens bij Lindau het gas ingetrapt heeft, omdat hij dacht dat het Oostenrijkse limiet van 80 km/h vanaf de staatsgrens niet meer geldig was, totdat hij kort na de grens (zonder verdere borden) toch geflitst werd.

Desalniettemin wordt in het betreffende forum door sommigen betwijfelt of de boete juristisch ook echt in orde is. Eigenlijk zou ik het eens aan een advocaat moeten vragen. Daarvoor ben ik immers verzekerd. Inmiddels wordt de 80 km/h limiet vanuit Oostenrijk ook in Duitsland herhaald, maar of dat juridisch ook echt nodig is of dat men dit puur voor de duidelijkheid heeft gedaan, kan een interessant debat worden.

Wat overigens in Duitsland zelf een :G1: niet opheft is een maximumsnelheid dat daarvoor staat aangegeven. Kom je dus eerst een :A1-100: bord tegen op bijv. een "Gelbe Autobahn" en kort daarna volgt een :G1: bord, dan blijft daarachter alsnog :A1-100: geldig totdat er een :A2: volgt, zelfs ook na een oprit. Integenstelling tot Nederland heft een oprit (of op het OWN een zijweg) in Duitsland geen lager limiet op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2017, 13:41

SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk betwijfel ik het of een :G1: bord echt nodig is na een grensovergang. Zoals paolie al schreef zie je het op wel meer grensovergangen niet. Ook tussen Duitsland en andere buurlanden zie ik het maar zelden.
Ik constateer inderdaad dat het wel meer voorkomt. De bedoeling is natuurlijk duidelijk en zeker als de definities van de wegtypes overeenkomen is het ook wel begrijpelijk wat er bedoeld wordt. Of het juridisch helemaal waterdicht is betwijfel ik.
Een ander punt is misschien een (extra) maximumsnelheid. Schijnbaar kan je ook daarvoor in Duitsland geflitst worden, zoals deze boete bewijst waar iemand na de grens bij Lindau het gas ingetrapt heeft, omdat hij dacht dat het Oostenrijkse limiet van 80 km/h vanaf de staatsgrens niet meer geldig was, totdat hij kort na de grens (zonder verdere borden) toch geflitst werd.

Desalniettemin wordt in het betreffende forum door sommigen betwijfelt of de boete juristisch ook echt in orde is. Eigenlijk zou ik het eens aan een advocaat moeten vragen. Daarvoor ben ik immers verzekerd. Inmiddels wordt de 80 km/h limiet vanuit Oostenrijk ook in Duitsland herhaald, maar of dat juridisch ook echt nodig is of dat men dit puur voor de duidelijkheid heeft gedaan, kan een interessant debat worden.
Het lijkt mij een hellend vlak. Kan een verkeersbord grensoverschrijdend werken? Is er een juridische basis om een verkeersbord geldig te laten zijn in een land als het buiten het grondgebied van dat land geplaatst is? De werking van de Nederlandse wet (in een geval als deze bijvoorbeeld het RVV en de BABW) is slechts beperkt tot het grondgebied van Nederland. De verkeersborden zijn weliswaar redelijk gestandaardiseerd met dank aan het Verdrag van Wenen en tussen de meeste Europese landen zijn er geen grote verschillen in bordontwerp, maar dat houdt naar mijn mening niet in dat de werking grensoverschrijdend kan zijn, ook al is dat soms wel het beoogde doel.

De maximumsnelheid wordt conform de Nederlandse wet bepaald door het bord A1. Een Duits snelheidsbord is StVO Zeichen 274. Is StVO Zeichen 274 in Nederland handhaafbaar als ware het bord A1? Wat is de juridische basis van een maximumsnelheid die niet op Nederlands grondgebied is aangegeven? Ik denk dat die er niet is, omdat juridisch gezien een nieuw wegvak begint bij de grens. En omgekeerd natuurlijk dezelfde vraag. Is een Nederlandse A1 ook nog op Duits grondgebied geldig, zelfs als daarna een Duitse :G1: geplaatst is zonder herhaling van de Nederlandse A1?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Steyn_E » do 07 sep 2017, 15:10

Coen Tunnel schreef:
sven_engelen schreef:De vmax op de hoofdrijbaan zelf is ook 80. Geen herhalingsborden dus nodig als het al aan het begin van de oprit staat.
Mis. Een toerit of kruispunt betekent dat daar een nieuw wegvak begint, ook voor de hoofdrijbaan. Dus moet een afwijkende Vmax daar opnieuw geplaatst worden (en is er van herhalingsborden zoals omschreven in de BABW feitelijk geen sprake).
Dit zal de crux wel zijn, na een gelijkvloerse kruising in een autoweg wordt de 80 ook herhaald, een oprit is in feite ook een kruising. De 80 moet dus na de oprit herhaald worden. Op de N279 is dat nu ook zo gedaan, anders zou de weg na de eerstvolgende oprit een normale autoweg-100 worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door duikgek89 » do 07 sep 2017, 18:17

Wat je je verder nog kan afvragen: Als de Nederlandse A1 geldig is, gelden daarna dan de Nederlandse opheffingsregels of de Duitse?

En hoe is dat andersom?


Bovendien, zou het wegvak aan de grens niet ophouden? Als dat volgens de NL wet zo is, dan is vanaf daar de 100 ook niet meer geldig... Onafhankelijk van de Duitse wet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 sep 2017, 8:46

duikgek89 schreef:Wat je je verder nog kan afvragen: Als de Nederlandse A1 geldig is, gelden daarna dan de Nederlandse opheffingsregels of de Duitse?

En hoe is dat andersom?

Bovendien, zou het wegvak aan de grens niet ophouden? Als dat volgens de NL wet zo is, dan is vanaf daar de 100 ook niet meer geldig... Onafhankelijk van de Duitse wet.
Een Nederlandse A1 is geldig voor een wegvak. Juridisch gezien eindigt het wegvak op de grens. Volgens de Nederlandse wet zal de A1 dan ook geen grensoverschrijdende werking kunnen hebben, aan de andere kant begint op de grens de Duitse wetgeving en ik weet niet precies hoe die ik elkaar steekt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Steyn_E » vr 08 sep 2017, 15:05

^^
Maar hoe de Duitse wet in elkaar steekt is toch niet van belang? Immers zit je daar al op Nederlands grondgebied en is alleen nog de Nederlandse wet geldig. Volgens mij is er ook een dergelijke situatie bij de grensovergang BAB40/A67, waar er een paar honderd meter voor de grens een Duitse 100 staat, op de grens begin autosnelweg en een eindje verderop 120 of 130, dat weet ik zo snel niet. Ik trap er gewoon op de grens mn gas weer in, want het bord ASW heft volgens mij sowieso het vorige wegvak op, ongeacht het feit dat de grens ook daar nog ergens loopt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 sep 2017, 15:19

Steyn_E schreef:^^
Maar hoe de Duitse wet in elkaar steekt is toch niet van belang? Immers zit je daar al op Nederlands grondgebied en is alleen nog de Nederlandse wet geldig.
Ik doelde op Nederland -> Duitsland, waar bij Bergh/Elten in Nederland een :A1-100: staat, op de grens een Duitse :G1: en een stuk verderop een Duitse :A2: (met 100). Daarmee impliceert men dat de Nederlandse :A1-100: een grensoverschrijdende werking heeft, wat conform de Nederlandse wet niet zou kunnen aangezien het wegvak eindigt op de grens.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 sep 2017, 16:10

^^
Daarom trek ik ook onmiddelijk na de grens bij Bergh/Elten op. In richting Arnhem naar 130 en in richting Oberhausen naar wat het actuele wegbeeld toestaat en ik zin en energie voor heb. Doe ik overigens na elke grensovergang precies zo. Zodra ik in een ander land kom, handteer ik de standaard Vmax, mits er niks verder staat aangegeven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Steyn_E » vr 08 sep 2017, 18:49

^^
Dat is dan ook wat ik bedoelde. De richting is niet zo van belang, wel het feit dat een wegvak ophoudt bij de grens. Het voorbeeld was omdat vanuit Nederland bekeken er nauwelijks snelheidsbeperkingen zijn op de grens, vanuit Duitsland wel. Opvallend trouwens, op de grensovergangen met België gelden volgens mij helemaal geen geen aangepaste snelheden meer, waarom dat in Duitsland anders is is mij een raadsel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door duikgek89 » vr 08 sep 2017, 19:06

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Wat je je verder nog kan afvragen: Als de Nederlandse A1 geldig is, gelden daarna dan de Nederlandse opheffingsregels of de Duitse?

En hoe is dat andersom?

Bovendien, zou het wegvak aan de grens niet ophouden? Als dat volgens de NL wet zo is, dan is vanaf daar de 100 ook niet meer geldig... Onafhankelijk van de Duitse wet.
Een Nederlandse A1 is geldig voor een wegvak. Juridisch gezien eindigt het wegvak op de grens. Volgens de Nederlandse wet zal de A1 dan ook geen grensoverschrijdende werking kunnen hebben, aan de andere kant begint op de grens de Duitse wetgeving en ik weet niet precies hoe die ik elkaar steekt.
StVO schreef: (1) Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen. Beträgt die Sichtweite durch Nebel, Schneefall oder Regen weniger als 50 m, darf nicht schneller als 50 km/h gefahren werden, wenn nicht eine geringere Geschwindigkeit geboten ist. Es darf nur so schnell gefahren werden, dass innerhalb der übersehbaren Strecke gehalten werden kann. Auf Fahrbahnen, die so schmal sind, dass dort entgegenkommende Fahrzeuge gefährdet werden könnten, muss jedoch so langsam gefahren werden, dass mindestens innerhalb der Hälfte der übersehbaren Strecke gehalten werden kann.

(2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, dass sie den Verkehrsfluss behindern.

(2a) Wer ein Fahrzeug führt, muss sich gegenüber Kindern, hilfsbedürftigen und älteren Menschen, insbesondere durch Verminderung der Fahrgeschwindigkeit und durch Bremsbereitschaft, so verhalten, dass eine Gefährdung dieser Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist.

(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

1. innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge, 50 km/h

2. außerhalb geschlossener Ortschaften
a) für
aa) Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t bis 7,5 t, ausgenommen Personenkraftwagen,
bb) Personenkraftwagen mit Anhänger,
cc) Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t mit Anhänger sowie
dd) Kraftomnibusse, auch mit Gepäckanhänger, 80 km/h,

b) für
aa) Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 7,5 t,
bb) alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger, ausgenommen Personenkraftwagen, Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t
sowie
cc) Kraftomnibusse mit Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verfügung
stehen, 60 km/h,

c) für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamt-
masse bis 3,5 t, 100 km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind.
Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.

(4) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt für Kraftfahrzeuge mit Schneeketten auch unter günstigsten Umständen 50 km/h.

Buiten de bebouwde kom, geld voor auto's en andere voertuigen tot 3,5 ton een maximum snelheid van 100km/h. Deze beperking geld niet op Autobanen (teken 330.1)* alsook op andere straten met rijbanen voor één richting die door een middenberm of andere gebouwde inrichting gescheiden zijn. Ze geld ook niet op wegen met minstens twee door lijnen gesepareerde rijstroken per richting.

Als dus de conclusie is dat de A1-100 niet meer geldig is, is er vanaf de grens geen snelheidslimiet.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door keokiracer » di 24 apr 2018, 17:11

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Hajo » di 24 apr 2018, 18:32

^^ Ik zou zeggen 50. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door keokiracer » di 24 apr 2018, 18:39

^^ Dan zou je geen gelijk hebben ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Robbert297 » di 24 apr 2018, 19:08

^^ Het is daar toch niet 30 hè? Dan stuur ik wel even een mailtje. :twisted:
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door keokiracer » di 24 apr 2018, 19:17

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Egbert » wo 25 apr 2018, 7:16

Zijn ze bang dat mensen zich lanceren over die brug of zo?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door keokiracer » wo 25 apr 2018, 12:24

Die hele weg is 30, niet alleen bij de brug.
Tis Amsterdam hè...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door duikgek89 » wo 25 apr 2018, 14:08

30 knopen hoop ik dan toch? 30m/s lijkt me wat veel.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Nahoj » vr 27 apr 2018, 17:32

keokiracer schreef: di 24 apr 2018, 17:11 *kick*

Een "leuke"
https://www.google.nl/maps/@52.3958822, ... 312!8i6656
V.O.P.'s
OV-lijn aanwezig
Dubbele as-markering..
Ongelijkwaardige kruispunten

Logisch die 30 :facepalm:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Boerenkool » zo 03 jun 2018, 23:50


Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door BHJ » ma 04 jun 2018, 8:08

Ik mag hopen dat het daar minstens 60 is. Maar Nederland kennende is het een vmax 30 omdat we binnen de "kom" van een dorp zitten.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Boerenkool » wo 06 jun 2018, 0:03

Dit keer een meeevaller. 80. Ook al is t aardig bebouwd en ontbreekt middenbeleining.

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Floris » do 07 jun 2018, 21:48


Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door BHJ » do 07 jun 2018, 22:03

^^ Zone 30?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Floris » do 07 jun 2018, 22:15

nope

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door sven_engelen » vr 08 jun 2018, 8:30

Stapvoets. 15km/h. Maar het is volgens mij niet de bedoeling dat dit een raad de vmax spel wordt?
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hoe hard mag ik hier?

Bericht door Snelwegfreak » vr 08 jun 2018, 14:07

Dat is het vanaf het begin al zo ongeveer geweest.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie