Over keren, verplichte rijrichting, kruispunt, kruispuntvlak

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Over keren, verplichte rijrichting, kruispunt, kruispuntvlak

Bericht door Rene » za 04 dec 2010, 17:56

Stel ik wil hier keren, mag dat dan ?
Locatie in Streetview

De wegbeheerder wil hier keren verbieden, maar is dit het juiste bord ?
Mijns inziens geeft dit bord aan dat men op het kruispunt verplicht is rechtdoor of rechtsaf te slaan, en dat linksaf slaan verboden is. Er wordt niet gerept over keren.
Er is één kruisingsvlak, waarbij de doorgaande weg een brede middenberm heeft. Ik vind hier dus F7 meer op zijn plaats...
Afbeelding


(Het bord G3 met A1-80 staat ook helemaal verkeerd, maar dat terzijde)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Coen Tunnel » za 04 dec 2010, 18:26

Het weggetje linksaf heeft tweerichtingsverkeer. Dat maakt het m.i. iets anders, want je slaat twee keer linksaf, in plaats van dat je echt direct keert. Dus denk ik dat de gekozen oplossing klopt - bij keren neem je normaal een korte bocht en houd je links, terwijl je op dat weggetje linksaf toch echt rechts moet houden omdat er tegenliggers kunnen zijn. Feitelijk rij je, door de brede middenberm, op een eenrichtingsweg en kun je door linksaf te slaan via een tweerichtingsweg weer op een andere eenrichtingsweg komen. Dat mag dus echter niet. Ik zie echter niet in waarom je hier het linksaf slaan zou willen verbieden - zo heel veel auto's zullen hier niet willen keren richting A7 en er lijkt mij meer dan voldoende ruimte te zijn. Wellicht vanwege de onduidelijke situatie die ontstaat als mensen willen keren? Maar goed, de bestuurders die vanaf de N515 vanuit westelijke richting komen en willen afslaan naar de Burger King zullen wellicht ook niet direct tegenliggers verwachten op dat weggetje...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Vinny » za 04 dec 2010, 18:46

Ik heb hier laatst nog een interessante discussie over gevoerd met een aantal mensen. Mijn stelling is: "Better safe than sorry", en aangezien de keermogelijkheid impliceert dat je een manoevre uitvoert die niet wordt aagewezen door de pijlen die de toegestane richtingen uitduiden, zou ik er niet keren. Of het strict genomen legaal of illegaal is, daar kun je een hele systeemautistische disussie over voeren, waarbij ik aanneem dat de rechter zich hier uiteindelijk over (kan) gaan buigen. Dat zal dan voornamelijk zijn als er een ongeluk plaatsvindt, ik neem niet aan dat hier actief gehandhaafd wordt op de te volgen rijrichting...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » za 04 dec 2010, 18:56

Het gaat er feitelijk om of een stelsel van meerdere uitwisselpunten wordt beschouwd als één kruispunt.
Bij een rotonde gaan we daar wel vanuit. Bij wegen met een smalle middenberm ook. Beide rijbanen maken immers deel uit van één weg.
Waarom dan opeens niet meer als de middenberm wat breder is dan gemiddeld ?

Overigens: het gaat me niet om het wel/niet doen: ik zal hier niet zomaar keren.
Het gaat me nu vooral om het bord in deze situatie juridisch waterdicht is...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door boe! » za 04 dec 2010, 21:14

Het bord geeft aan dat je verplicht rechtdoor of rechtsaf moet. Om te keren moet je eerst linksaf slaan en dat mag dus niet. Je zal dus eerst op de P&R een rondje moeten rijden om legaal te 'keren'.

NB: dit bord staat er vast om A7-filemijders te ontmoedigen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » za 04 dec 2010, 21:34

boe! schreef:Het bord geeft aan dat je verplicht rechtdoor of rechtsaf moet. Om te keren moet je eerst linksaf slaan en dat mag dus niet.
Keren doe je op hetzelfde kruispunt. Als je dit geheel van beide rijbanen logischerwijs als één kruispunt beschouwt, dan sla je dus niet linksaf.

Vroeger had je ook het zogenaamde "Krimpenerwaard-kruispunt" en het "Quatre Bras-kruispunt", waarbij de rijbanen ver uit elkaar lagen. Toch was het in beide gevallen juridisch gezien maar één kruispunt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door boe! » za 04 dec 2010, 21:46

Rene schreef:Keren doe je op hetzelfde kruispunt. Als je dit geheel van beide rijbanen logischerwijs als één kruispunt beschouwt, dan sla je dus niet linksaf.
Ik begrijp je punt. Maar als je hier gaat keren volg je niet de verplichte rijrichting, dus mag het niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » za 04 dec 2010, 22:44

Keren is een bijzondere manoeuvre, en daarmee niet gelijk aan afslaan. Bord D6 verbiedt niet het uitvoeren van bijzondere manoeuvres.

Als met borden uit de D-serie keren per definitie zou zijn verboden, waarom zou dan bord F7 überhaupt nog bestaan ?

RVV artikel 1 definieert "kruispunt" als "kruising of splitsing van wegen"
We spreken hier over slechts 2 wegen, waarvan er één over meerdere rijbanen beschikt.
Het is dus niet zo dat het verbindingsstuk tussen beide rijbanen wordt beschouwd als een aparte weg, en dat er dus sprake zou zijn van 2 kruispunten.
Feitelijk is het dus fysiek niet eens mogelijk om linksaf te slaan bij het kruispunt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Vinny » za 04 dec 2010, 23:46

waarom zou dan bord F7 überhaupt nog bestaan ?
Je ziet het bord dan ook vrijwel nooit (meer) in Nederland.
In Zwitserland wordt wel het keerverbod expliciet aangegeven bij een "turn"restrictie (wat is de Nederlandse vakterm?), maar dat is dan ook meteen het enige land dat ik ken dat het zo doet.
http://maps.google.ch/maps?f=q&source=s ... 48,,0,4.88
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » zo 05 dec 2010, 0:31


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2010, 9:16

Dank. Opmerkelijk van al die voorbeelden is dat je er wel linksaf mag slaan. Ik ken het bord eigenlijk alleen van deze plek:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 95,,0,7.91

En juist hier kun je als politiebeambte je blauw schrijven aan bekeuringen. Ik heb eens binnen een kwartier 3 automobilsten gespot die daar toch keerden (op de vorige kruising mag je alleen rechtsaf)....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door boe! » zo 05 dec 2010, 9:36

Rene schreef:Bord D6 verbiedt niet het uitvoeren van bijzondere manoeuvres.
Natuurlijk verbiedt bord D6 niets, het is immers een gebodsbord en geen verbodsbord. Het geeft alleen maar aan welke richting je hier moet volgen. Vergelijkbaar met pijlen op de weg die ook de verplichte rijrichting aangeven en waar je ook niet mag keren als er alleen een linksafpijl op het wegdek staat.
Als met borden uit de D-serie keren per definitie zou zijn verboden, waarom zou dan bord F7 überhaupt nog bestaan ?
Zoals Vinny al aangaf: die kan geplaatst worden op kruispunten waar je linksaf mag slaan of waar pijlen op het wegdek ontbreken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » zo 05 dec 2010, 10:55

Vinny schreef:En juist hier kun je als politiebeambte je blauw schrijven aan bekeuringen.
Die dan allemaal weer geseponeerd kunnen worden.

Uitvoeringsvoorschriften BABW geven aan dat F7 links van de rijbaan moet worden geplaatst... ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 dec 2010, 12:03

Vinny schreef:Dank. Opmerkelijk van al die voorbeelden is dat je er wel linksaf mag slaan.
De combinatie verplicht rechtdoor + keerverbod kan ook, zoals hier te zien is.
boe! schreef:Vergelijkbaar met pijlen op de weg die ook de verplichte rijrichting aangeven en waar je ook niet mag keren als er alleen een linksafpijl op het wegdek staat.
Volgens mij klopt dat niet wat je zegt. Als ik het goed begrijp zeg je namelijk dat daar waar voorsorteervakken zijn bij kruisingen, je dus niet mag keren (ik heb immers nog nooit een u-vormige pijl gezien op de meest linkse rijstrook)? Als dat zo zou zijn, dan zijn borden F7 op dit soort punten dus overbodig? Lijkt me raar, omdat de wegbeheerder bijvoorbeeld op dit punt nog zeer recent een bord F7 heeft toegevoegd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door boe! » zo 05 dec 2010, 12:07

^^ Je bent verplicht de pijlen te volgen die op het wegdek staan aangegeven. Het bord F7 is in deze gevallen inderdaad overbodig, maar wordt nog wel eens als extraatje geplaatst (bijvoorbeeld een kruispunt waar veel kerende weggebruikers zijn).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » zo 05 dec 2010, 13:28

Keren vanuit een linksafvak is bij mijn weten gewoon toegestaan. Je maakt immers een linkse beweging, alleen nog iets scherper.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door sirdanilot » zo 05 dec 2010, 13:56

Als je hier het verkeersbord 'verboden te keren' wegdenkt, mag je dan keren? Keren op een autosnelweg mag niet. Nu staat er wel een 'einde autosnelwegbord', maar ik heb ergens gelezen dat die borden niks zeggen dan dat er een kruispunt aankomt; ook de weg tussen het einde-autosnelwegbord en het kruispunt is autosnelweg, en hij stopt pas bij het daadwerkelijke kruispunt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 dec 2010, 15:33

^^
Ja, je mag daar keren als er geen bord F7 staat, omdat de kruising niet tot de snelweg behoort en alleen de pijl op het wegdek naar links geen keerverbod impliceert (zie hier onder).
boe! schreef:Je bent verplicht de pijlen te volgen die op het wegdek staan aangegeven. Het bord F7 is in deze gevallen inderdaad overbodig, maar wordt nog wel eens als extraatje geplaatst.
Rene schreef:Keren vanuit een linksafvak is bij mijn weten gewoon toegestaan. Je maakt immers een linkse beweging, alleen nog iets scherper.
Ik ben het met René eens. Als ik de mogelijkheid heb, zal ik het binnenkort echter ook nog eens navragen bij een verkeersdeskundige.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door boe! » zo 05 dec 2010, 15:44

Laat die verkeersdeskundige kijken naar feitcode R619:
als bestuurder van een motorvoertuig of als bromfietser die de rijbaan volgt op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft
Een keerbeweging is wat mij betreft iets anders dan een linksafslaande beweging. Het feit dat de wetgever bord F7 (keerverbod) heeft bedacht naast het verbod om linksaf te slaan suggereert ook dat dit twee verschillende bewegingen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2010, 18:42

De combinatie verplicht rechtdoor + keerverbod kan ook, zoals hier te zien is.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&laye ... 02733&z=19
De andere kant op staat dat bord niet, terwijl keren net zo gevaarlijk en onwenselijk is lijkt mij. Voor mijn gevoel zijn veel van die borden verboden te keren nieuw. Toen in de jaren ^90 het nieuwe bord verboden te keren werd ingevoerd heeft het vijf jaar geduurd voordat ik de eerste in het wild tegen kwam, en uit mijn hoofd staat dat bord op het einde van de afrit IJmuiden als je van de A 22 naar de N 202 rijdt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 dec 2010, 19:43

Vinny schreef:De andere kant op staat dat bord niet, terwijl keren net zo gevaarlijk en onwenselijk is lijkt mij.
Zelfde kruispunt, andere kant op: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&laye ... 02642&z=19

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » zo 05 dec 2010, 22:25

boe! schreef:Een keerbeweging is wat mij betreft iets anders dan een linksafslaande beweging. Het feit dat de wetgever bord F7 (keerverbod) heeft bedacht naast het verbod om linksaf te slaan suggereert ook dat dit twee verschillende bewegingen zijn.
Nee, helaas, die vlieger gaat niet op. Het keerverbod was er al vanaf in kracht treden van het RVV1990, de volgverplichting is er pas sinds kort. Waarbij de volgverplichting voornamelijk gericht is op tegengaan van asociaal gedrag (bv. weggebruikers die "voorsorteren voor linksaf" (lees: de wachtrij inhalen) niet op het laatste moment alsnog in de rechtdoorstrook terug mogen invoegen om vervolgens rechtdoor te rijden.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2010, 23:36

In ieder geval ontbreekt het keerverbod bij veel kruisingen waarbij het nogal "obvious" is dat er niet gekeerd mag worden. Maar goed, de Nederlander kennend moet daar natuurlijk wel weer speciaal een bord bij voor gemaakt worden, want anders doet hij wel waar hij zin in heeft :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2010, 23:37

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:De andere kant op staat dat bord niet, terwijl keren net zo gevaarlijk en onwenselijk is lijkt mij.
Zelfde kruispunt, andere kant op: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&laye ... 02642&z=19
Je begrijpt niet wat ik bedoel... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 dec 2010, 7:48

Ik had niet goed gekeken, de post was me niet helemaal duidelijk. Excuus.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Peter » ma 06 dec 2010, 11:12

Ik denk dat jurisprudentie zal leren dat linksafpijlen impliciet ook U-turn-keren inhouden. Kerende pijlen op het wegdek zie je eigenlijk alleen maar als dat een logische route is (bijvoorbeeld door een gracht of trambaan die eerder oversteken onmogelijk maakt) EN er geen linksafoptie bestaat voor dezelfde strook. Onwaarschijnlijk dat je maar bij 0.1% van de kruisingen met pijlen een U-turn mag maken.

Ik denk dat jurisprudentie ook zal leren dat je afsla- of keerverboden niet slechts mag aangeven door het ontbreken van een pijl op het wegdek in die richting. Er dient een bord te staan. De boetes voor het niet volgen van een strookrichting zijn er voor mensen die de verkeerde rijstrook kiezen (om zo een file voorbij te rijden). In Den Haag en Rijswijk zijn er genoeg kruispunten waar men simpelweg een afslagpijl vergeten is, maar er geen verbod of gebod staat. Lijkt mij sterk dat je hier een boete kan krijgen (danwel dat je niet wint als je het aanvecht).

Hier is het duidelijk bedoeld om sluipverkeer (fileontwijking) tegen te gaan. Wie zich in streetview omdraait ziet dat een eerdere doorsteek is afgesloten, waarschijnlijk vanwege dezelfde reden.

De breedte van de middenberm maakt bij mijn weten wel uit voor voorrangsvragen (bijvoorbeeld als de kruisende weg een voorrangsweg is of je dan voorrang hebt op tegenliggers). Zelfde issue met de vraag of een fietspad bij de (auto)kruising hoort of niet. Een keerverbod is vermoedlijk niet geldig als je feitelijk twee keer links afslaat. Omdat de doorsteek ook ander verkeer heeft, kan je het niet eenvoudig oplossen met een linksafverbod in de doorsteek, daar je dan ook anderen benadeelt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Paixao » di 07 dec 2010, 14:49

Heeft er iemand eigenlijk een goede (juridische) definitie van 'keren' ? Moet dat op dezelfde rijbaan zijn, heet het ook keren als je de ene rijbaan verlaat en de tegengestelde rijbaan weer oprijdt, telt het ook als je gebruik maakt van een zijweg?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Peter » di 07 dec 2010, 15:37

Ik vermoed dat er een pragmatische definitie is die nergens expliciet in de wet staat. Is de verbinding tussen twee weghelften (twee banen) te zien als een aparte weg (brede middenberm) dan is het geen keren maar twee maal linksaf slaan. Praktisch: je rijdt een kort stuk met niet ingedraaide wielen. 4/4 op een rotonde zal ook niet als keren op de weg tellen.

Keren is soms verboden omdat een redelijk deel van de auto's de draai niet in een keer kunnen maken, waardoor ze moeten steken op de doorgaande weg met alle risico's vandien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Rene » di 07 dec 2010, 17:01

Een rotonde is zelf een doorgaande rondgaande weg. In die zin is dat ook geen keren.

Als twee rijbanen beiden tot een weg behoren, dan is er in principe sprake van één kruispunt.

Het wordt m.i. pas anders in ongelijkvloerse situaties, waar een aansluiting of een knooppunt tussen twee wegen is. Dan kan zo'n aansluiting of knooppunt feitelijk uit meerdere kruispunten bestaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stel ik wil keren...

Bericht door Peter » di 07 dec 2010, 17:17

Rene schreef: Als twee rijbanen beiden tot een weg behoren, dan is er in principe sprake van één kruispunt.
Wat is "dezelfde weg" ?
Neem nu de Prinses Beatrixlaan in Rijswijk (De S106 in wording langs WC In de Bogaart). Tussen de twee rijbanen ligt ca 200 meter met een parkeerplaats in het midden. Verderop staan er zelfs twee huizen in de middenberm met een adres van een kruisende straat. Verkeerstechnisch praten we feitelijk over 2 kruisingen met 1-richtingswegen, maar het is 1 weg (met 1 straatnaam). De VRI's zullen gekoppeld zijn, maar dat is geen argument. Als je linksaf slaat (groen linksaf) kom je voordat je je "tegenliggers" kruist weer een licht tegen, dat meestal op rood staat. Als je hier dan weer linksaf slaat kan je het wetstechnisch geen keren noemen.

Vergelijkbare dilemma's heb je op de gelijkvloerse verbinding van de N14 en N44. Geen rotonde, maar meerdere kruisingen. Je kunt rondjes rijden, maar het is geen rotonde en geen doorgaande weg dus.

Anderom kan "een andere weg" oprijden wel keren zijn, zoals grachten of gedempte grachten waar beide straatzijden een andere straatnaam hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie