rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

tijdmiljonair
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 apr 2011, 15:58

rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door tijdmiljonair » vr 22 apr 2011, 16:15

Goedemiddag,

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik bij de volgende situatie moet handelen: Ik rij op de spitsstrook nader op de baan naast mij een voertuig welke ik moet gaan passeren doe ik dit door rechts te passeren of ga ik naar de tweede baan erom heen. Dus is op de spitsstrook rechts inhalen toegestaan.

Vriendelijke groet van een tijdmiljonair

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Seat Ibiza » vr 22 apr 2011, 16:24

^^
Nee, hoe irritant ook, je mag niet rechts inhalen in zo'n geval.

tijdmiljonair
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 apr 2011, 15:58

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door tijdmiljonair » vr 22 apr 2011, 16:31

Ja leuk ,dit zal dan ook beteken dat je dus ook de regel zal moeten volgen de rechter rijstrook te gebruiken ook daar wordt de ergernis dus groter door de voertuigen die dan op de"tweede" baan rijden. Krijg steeds meer het gevoel dat er weinig bekend is vanwege de spitsstrook.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Groningen » vr 22 apr 2011, 16:38

Bestuurders dienen zoveel mogelijk rechts te houden (en rechts is bij geopende spitsstrook dan ook de spitsstrook).
En: Inhalen geschied links. Dus inderdaad: je moet dan links er omheen, ook al is het gruwelijk irritant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Pino » vr 22 apr 2011, 16:44

Las pas dat de politie strenger gaat controleren op onnodig links rijden. Misschien dat dat wat verandering brengt in de problematiek. Zelf zie ik eerlijk gezegd het probleem niet zo van rechts inhalen. Natuurlijk, het is niet wat we met elkaar hebben afgesproken, maar het is niet gevaarlijk of zo.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Wouter N14 » vr 22 apr 2011, 17:07

Bij Blik op de Weg werd ooit eens onderscheid gemaakt tussen inhalen en passeren. Bij passeren zou je niet een zijdelingse beweging maken en dat zou wel mogen. Geen idee of dat ook echt zo is?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Chris » vr 22 apr 2011, 17:12

Ik passeer meestal gewoon rechts en blijf dan op de spitsstrook rijden voor, tijdens en na het passeren. De kans dat je gepakt wordt is minimaal, en met wat geluk zal een surveillance-auto of motor wel begrip hebben voor de situatie. Rechts inhalen (dus 2x van rijstrook wisselen) is m.i. wel wat asocialer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Willem » vr 22 apr 2011, 17:12

Dat onderscheid is in de praktijd lastig te handhaven. Stel je voor dat je van de tweede naar de eerste rijstrook gaat om iets verder de afslag te nemen. Op het stukje dat je op de eerste rijstrook rijdt haal je je voorganger van de tweede rijstrook in. Is dat dan passeren of is dat inhalen (er is wel een zijdelingse beweging, maar niet terug)?

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Tachi » vr 22 apr 2011, 20:14

Als de weg vrij rustig en de spitsstrook open is, dan haal ik meestal met een grote boog wel in. Hint hint... Sommige bestuurders begrijpen ineens dat ze wel op de spitsstrook mogen rijden, maar sommigen blijven gewoon stug op de strook naast de spitsstrook rijden.

Als het drukker is ga ik niet met een dikke boog omheen, dan passeer ik een auto gewoon rechts. Dan hoop ik maar als er gesurveilleerd wordt dat de ome agenten voor mijn actie begrip hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Vinny » vr 22 apr 2011, 20:19

Het probleem is gewoon dat als het zo rustig is, de spitsstrook helemaal niet open moet... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Chris » vr 22 apr 2011, 20:25

^^ Dat valt tegen. Soms lijkt het gebruik niet erg hoog, maar het feit dat al het vrachtverkeer naar rechts zit versoepelt de doorstroming enorm, en reduceert daarmee ook de kolonnevorming en kop-staartaanrijdingen. Dus zelfs wanneer het criterium van 3000 mvt/uur niet gehaald wordt is het nog steeds zinvol om de 3e rijstrook open te stellen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Jeroen » vr 22 apr 2011, 20:51

Tachi schreef:Als de weg vrij rustig en de spitsstrook open is, dan haal ik meestal met een grote boog wel in. Hint hint... Sommige bestuurders begrijpen ineens dat ze wel op de spitsstrook mogen rijden, maar sommigen blijven gewoon stug op de strook naast de spitsstrook rijden.
Mijn ervaring is dat op welke manier je er ook voorbij gaat, de meesten begrijpen het toch niet. Wat mij betreft dus er zo snel mogelijk voorbij (meestal rechts).

Misschien nog dat een bordje: "onnodig links rijden, € xx " wellicht wat zou kunnen helpen...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door kees » vr 22 apr 2011, 22:11

Tachi schreef:Als de weg vrij rustig en de spitsstrook open is, dan haal ik meestal met een grote boog wel in. Hint hint... Sommige bestuurders begrijpen ineens dat ze wel op de spitsstrook mogen rijden, maar sommigen blijven gewoon stug op de strook naast de spitsstrook rijden.
Die ervaring heb ik totaal niet.
Ik ga er juist wel rechts voorbij en die hint leidt er in veel gevallen toe dat de mensen die ik rechts heb ingehaald, daadwerkelijk naar rechts gaan. Als ik er met een grote boog links voorbij ga, wordt dat veel minder als een signaal opgevat.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door feitelijk » vr 22 apr 2011, 22:39

Mogen of niet, tja...
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Rene » vr 22 apr 2011, 23:02

Probleem met rechts inhalen op een spitsstrook, is dat je helemaal geen uitwijkmogelijkheid naar rechts meer hebt, als de linksplakker opeens toch besluit om (zonder in de spiegels te kijken) naar rechts te gaan. En je weet wie er dan juridisch fout zit: de rechts-inhaler. Wees er dus verdomde voorzichtig mee.

Wel mogen van mij alle linksplakkers op spitsstroken direct hun rijbewijs inleveren. Ze zijn het niet waard.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door hoevenpe » vr 22 apr 2011, 23:54

Eigenlijk heeft een spitsstrook niet veel zijn als je niet rechts inhaalt: zo veel mensen snappen het niet dat je hooguit 80 kan rijden op die strook als je je precies aan de regels houdt. Ik denk dat je vooral moet zorgen dat het snelheidsverschil niet te groot is, zeg dat je zelf maximaal 110 rijdt daar...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Attietattie » za 23 apr 2011, 1:29

Rene schreef:Wel mogen van mij alle linksplakkers op spitsstroken direct hun rijbewijs inleveren. Ze zijn het niet waard.
Ben ik tot op zekere hoogte (volledig!!) met je eens. Den verkeerschkundige heeft ooit bedacht dat gij een doorgetrokken streep niet zult overschrijden. Jij als veelrijder zal daar snel aan gewend zijn geraakt maar de leute die den spitsstrook niet kennen (zijn vaak ook die mensen die de spits proberen te mijden omdat ze het kunnen) kunnen nog steeds enorm twijfelen of ze de doorgetrokken streep wel mogen overschrijden.

Zelfs een doorgewinterde spitsrijdster belde me een paar weken geleden: Ik doe t sowieso wel maar MAG ik die streep wettelijk eigenlijk wel overschrijden??

Wij (mensen die dergelijke besluiten mogen nemen of daar advies over mogen geven) zijn mijns inziens niet slim bezig door regels te stellen en daar uitzonderingen op te geven. Komop, welke debiel gaat er nu bewust een doorgetrokken streep overschrijden? Mja, de gek die toevallig de regels kent... Ik vind dat je het niemand kwalijk kan nemen als ie niet naar links of rechts durft bij een spitsstrook. En de praktijkmensen (KLPD) denken daar denk ik niet veel anders over. En ik ben erg benieuwd hoe de rechter hiermee om zal gaan...

Mijn filmpje toont aan dat ik me er wel degelijk aan kan ergeren, maar regeltechnisch kan je het mensen moeilijk verwijten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Rene » za 23 apr 2011, 1:36

De enige reden waarom de C23-borden er staan, is om verkeersdeelnemers erop attent te maken dat de streep mag worden overschreden. Wie dat niet snapt, kent de verkeersborden niet. Van wie de verkeersborden niet kent, mag wat mij betreft het roze kaartje definitief doorgeknipt worden. Je hebt als weggebruiker je nu eenmaal op de hoogte te houden van nieuwe verkeersborden en bijbehorende verkeersregels, en als je uit het wegbeeld en het gedrag van anderen dan zelf nog niet snapt dat het de bedoeling is dat je de streep mag overschrijden, dan is dat m.i. een regelrecht gebrek aan voldoende verkeersinzicht.

Probleem is ook het extreem repressieve karakter van de verkeershandhaving in dit land, die ervoor zorgt dat velen als angsthazen over de weg gaan. Waarom zou je go-with-the-flow doen, als je niet 100% zeker weet dat je dan geen kans op een boete loopt ? Dat is funest voor een beetje fatsoenlijke verkeersdoorstroming.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Attietattie » za 23 apr 2011, 1:42

Rene schreef:De enige reden waarom de C23-borden er staan, is om verkeersdeelnemers erop attent te maken dat de streep mag worden overschreden. Wie dat niet snapt, kent de verkeersborden niet. Van wie de verkeersborden niet kent, mag wat mij betreft het roze kaartje definitief doorgeknipt worden.
Knip die van mij maar door. Ik heb hier moeten lezen dat het wettelijk toegestaan is na het passeren van dit bord.

In de praktijk maakt dat niet uit, want ik maak mijn eigen regels als ik denk dat de veiligheid en/of doorstroming daabij gebaat is. Maar ik kan me voorstellen dat als je minder dan mijn 70.000 km op jaarbasis maakt, die overweging wel eens wat trager kan gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Ehuls » za 23 apr 2011, 11:02

Rene schreef:De enige reden waarom de C23-borden er staan, is om verkeersdeelnemers erop attent te maken dat de streep mag worden overschreden. Wie dat niet snapt, kent de verkeersborden niet. Van wie de verkeersborden niet kent, mag wat mij betreft het roze kaartje definitief doorgeknipt worden. Je hebt als weggebruiker je nu eenmaal op de hoogte te houden van nieuwe verkeersborden en bijbehorende verkeersregels, en als je uit het wegbeeld en het gedrag van anderen dan zelf nog niet snapt dat het de bedoeling is dat je de streep mag overschrijden, dan is dat m.i. een regelrecht gebrek aan voldoende verkeersinzicht.
Zie hier de oplossing voor het fileprobleem in Nederland, want hiermee kun je minstens de helft van alle automobilisten het rijbewijs ontnemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Vinny » za 23 apr 2011, 12:14

Het is natuurlijk wel bevordelijk voor de doorstroming én de hele spitsstrook is meteen overbodig :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Rene » za 23 apr 2011, 18:34

Ehuls schreef:Zie hier de oplossing voor het fileprobleem in Nederland, want hiermee kun je minstens de helft van alle automobilisten het rijbewijs ontnemen.
Hé, goed idee :)

Nee, even serieus: ook al weet je niet precies de betekenis van een bord: als je AL het andere verkeer over die streep ziet gaan, als je van achteren wordt aangeseind en mensen voor je neus met de knipper aan naar de vluchtstrook schuiven, en je blijft dan toch onverdroten middenop rijden... Ben je dan je rijbewijs waardig of niet ? Eén van de belangrijkste verkeersgedragsregels is nog altijd: hinder het overige verkeer niet nodeloos; go-with-the-flow. Alleen al op basis van die ene regel die er bij iedereen toch wel ingeramd zou moeten zijn, in combinatie met het zelflerend vermogen van de mens, zou al voldoende aanleiding moeten zijn om niet als een zombie middenop te blijven rijden, toch ?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door keokiracer » za 23 apr 2011, 18:52

^^ helemaal mee eens :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Tachi » za 23 apr 2011, 22:09

Applaus voor René

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door hoevenpe » zo 24 apr 2011, 10:06

Probleem met het 'go with the flow' principe is wel dat je dat soms een forse bekeuring op kan leveren: ik ken genoeg plekken waar men structureel boven de vMax rijdt, als ze dan staan te flitsen dan ben je toch echt de klos ook al reed je netjes met het overige verkeer mee...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Jeroen » zo 24 apr 2011, 16:22

^^ Dat is nu ook precies het probleem met het doorgeslagen flitsbeleid en idioot lage limieten hier. Het kan zelfs in veel situaties veiliger zijn om harder te rijden dan toegestaan, dat verschil ziet zo'n kastje echter niet... Iemand die het verkeer aanzienlijk ophoudt door (ver) onder de limiet te rijden zal nooit iets te zien/horen krijgen omdat hij/zij volgens de Nederlandse wet 'veilig' rijdt, afgezien van misschien wat lichtsignalen van wat minder geduldige medeweggebruikers. Tsjah...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Rene » zo 24 apr 2011, 18:45

In Amerika weet de politie wel raad met linkerstrook-plakkers...
Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Snelwegfreak » zo 24 apr 2011, 19:23

Haha, geweldig! :rofl2:
Jammer dat het rijgedrag van de Amerikanen zo dramatisch is. Ik word echt gek als ik een videootje kijk van een Amerikaanse snelweg: linksplakken, rechts inhalen etc.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Seat Ibiza » zo 24 apr 2011, 19:44

Snelwegfreak schreef:Ik word echt gek als ik een videootje kijk van een Amerikaanse snelweg: linksplakken, rechts inhalen etc.
Geldt in de VS niet het "keep-your-lane" principe? Of is dat per deelstaat verschillend geregeld?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: rechts passeren bij gebruik van de spitsstrook

Bericht door Pino » zo 24 apr 2011, 20:49

Ik meen dat "keep your lane" geen regel is. Een korte zoektocht over het internet suggereert eerder het omgekeerde. Hoewel het principe rechts rijden - links inhalen in Amerika absoluut bekend is, is het principe in maar een beperkt aantal staten als wettelijke hoofdregel vastgelegd. In staten die die hoofdregel niet kennen, is langzamer verkeer alleen verplicht om rechts te houden op plaatsen waar een gebod van die strekking staat aangegeven. Op die manier is het Amerikaanse verkeer geworden zoals het is.

Hoewel wij in Europa nog wel eens voor meer "keep your lane" pleiten, is er in de VS een omgekeerde tendens gaande. Staten voeren regels in die verkeer dwingt om rechts te houden tenzij ze aan het inhalen zijn. Het doel daarvan is om de doorstroming te verbeteren. Het idee dat juist "keep your lane" de doorstroming zou verbeteren wordt in de VS dus niet gedeeld. Wat ongetwijfeld niet wegneemt dat men in Amerika van oudsher niet zo moeilijk doet over rechts inhalen waar de situatie zich voordoet.

Tenslotte: als je met Google zoekt op "keep your lane" kom je vrijwel alleen maar Nederlandse teksten tegen. Het hele "keep your lane" lijkt niet echt een begrip in de VS.

Plaats reactie