Zinloos rood licht?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

hneel
verkeersader

Zinloos rood licht?

Bericht door hneel » ma 16 mei 2011, 21:16

Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Re: Zinloos rood licht?

Bericht door Chris » ma 16 mei 2011, 21:17

Ja dat zie je nogal eens als "traffic calming". Totaal zinloos, vooral als je nog moet afremmen voor niks.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 16 mei 2011, 21:19

Het valt nog mee: het licht gaat meteen weer op groen. Je hebt ook lichten die een tijdje op rood blijven staan zonder dat er verkeer uit andere richtingen komt.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » ma 16 mei 2011, 21:22

Dat doet dat kreng continue. Ongeveer eens per minuut.
Als er van links geen verkeer aan komt anticipeer ik er op. Dan knal ik met volle vaart door groen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 16 mei 2011, 21:25

Met volle vaart door groen? Wat is daar mis mee :lol:
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 16 mei 2011, 21:39

Is dat de N259/A29 bij Dinteloord (meest westelijke stoplicht)? Daar heb ik dat nog niet eerder gezien...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 16 mei 2011, 21:44

hneel schreef:Dat doet dat kreng continue. Ongeveer eens per minuut.
Als er van links geen verkeer aan komt anticipeer ik er op. Dan knal ik met volle vaart door groen.
Ik ken ook zo'n installatie. Ruimteweg/Maarssenbroekseslag in Maarssenbroek. Inderdaad, je anticipeert dan op groen. En als hij niet tijdig groen wordt: jammer dan. Dan ga je dus in volle vaart door rood.

Dit soort inregelingen mag wat mij betreft zwaar belast worden, zodat het voor de wegbeheerder financieel niet interessant is om dit soort grappen uit te halen.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 mei 2011, 21:46

De Portugese methode bij het binnenrijden van de bebouwde kom: Als je harder dan 50 rijdt springt de VRI op rood. Zo moet je wel afremmen.

Maar hier is dan weer nauwelijks bebouwing te zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Euregio
geband

Bericht door Euregio » ma 16 mei 2011, 21:48

Er is er een in Zwolle in de wijk Berkum geplaatst, het was vroeger een gewone t splitsing en staan nu stoplichten ik rijd er altijd door rood omdat je van verre ziet dat je op deze 30 (of 50) km weg autos van verre ziet komen.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 18,,0,8.47

Hier de locatie, echt :nuts:
Nu zijn daar stoplichten,rijden denk wel meer mensen door rood daar.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 16 mei 2011, 21:50

Palance schreef:Als je harder dan 50 rijdt springt de VRI op rood. Zo moet je wel afremmen.
Dus niet. Iedereen die ter plekke bekend is knalt door rood. En terecht, stelletje idioten om je bij 55 of 60 stil te zetten.
Dit soort lichten zijn daarmee juist schijnveilig en levensgevaarlijk.

Toen op het kruispunt Noordweg/Nobellaan in Pijnacker rond 1980 een VRI werd geplaatst, dacht men ook op deze manier het verkeer af te remmen. Daar is men toen heel snel op terug gekomen.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 16 mei 2011, 21:52

Palance schreef:De Portugese methode bij het binnenrijden van de bebouwde kom: Als je harder dan 50 rijdt springt de VRI op rood. Zo moet je wel afremmen.
In Belgie heeft men dat ook ooit eens geprobeerd geloof ik, maar vraag me niet precies waar... Is ook al een tijdje geleden dat ik dat bericht gelezen heb, en of het nu nog bestaat...?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mei 2011, 21:53

Euregio schreef:Er is er een in Zwolle in de wijk Berkum geplaatst,
Die is tijdelijk in verband met het extra verkeersaanbod vanwege de werkzaamheden op de N35. Anders kom je er daar amper meer op.
Palance schreef:De Portugese methode bij het binnenrijden van de bebouwde kom: Als je harder dan 50 rijdt springt de VRI op rood. Zo moet je wel afremmen.
In Deventer staat ook zo'n VRI waarbij hij op rood gaat als je sneller dan 50 rijdt. (wegbeeld nodigt uit tot 70 / 80). Als daar niemand uit de zijweg komt knalt ook iedereen door rood.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 mei 2011, 21:57

Rene schreef:
Palance schreef:Als je harder dan 50 rijdt springt de VRI op rood. Zo moet je wel afremmen.
Dus niet. Iedereen die ter plekke bekend is knalt door rood. En terecht, stelletje idioten om je bij 55 of 60 stil te zetten.
Dit soort lichten zijn daarmee juist schijnveilig en levensgevaarlijk.
Mooi niet, René. Degene die hard door rood moet knallen spoort niet. Ik heb een geval in Portugal gehad, iemand die mij behoorlijk hard voorbij vloog de bebouwde kom in, daar schrik je behoorlijk van. Blijkbaar zijn dit soort maatregelen nodig omdat anders niet iedereen zich geroepen voelt rustig de bebouwde kom in te rijden.

De onveiligheid wordt door de hard- en roodrijder veroorzaakt, niet door degene die netjes stopt :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 16 mei 2011, 22:02

Ja, túúrlijk. :roll:
Blijf maar geloven in de maakbare wereld. :geeuw:
Anno 1906.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 mei 2011, 22:05

Bedankt voor je inhoudelijke antwoord.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 16 mei 2011, 22:08

daviedoff schreef:
In Belgie heeft men dat ook ooit eens geprobeerd geloof ik, maar vraag me niet precies waar... Is ook al een tijdje geleden dat ik dat bericht gelezen heb, en of het nu nog bestaat...?
In Overbroek bij Brecht staat zo'n installatie. En hij werkt, ook op zondagmorgen om een uur of 8.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 mei 2011, 22:45

Rene schreef:Dus niet. Iedereen die ter plekke bekend is knalt door rood. En terecht, stelletje idioten om je bij 55 of 60 stil te zetten.
In Zuid-Holland is het standaard beleid van de provincie dat te-hardrijders met rood worden geconfronteerd. Maar daar zijn altijd roodlichtcamera's aanwezig. Dat kun je ook zien aan het einde van mijn filmpje van de N206, waar een te-hardrijder rood krijgt, en dan bijna bij stilstand weer groen krijgt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 16 mei 2011, 22:52

^^ Altijd goed voor het milieu. Verkeerslichten die standaard op rood blijven en te laat op groen springen ook al houd je je aan de snelheid :top:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 16 mei 2011, 22:57

Vaak zijn niet alle rijstroken van RLC-lussen voorzien. Ter plekke bekenden weten dat, en rijden zo nodig over de strook zonder lussen. Bijvoorbeeld door uit te wijken over een rechtsaffer. Ik heb dat al meerdere keren zelf zien gebeuren op een bepaalde locatie.
Anno 1906.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 17 mei 2011, 6:58

Dat is nog helemaal niks!
Link

Een andere dag (drie keer versneld)
Link

Of zo een:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 18 mei 2011, 15:48

boe! schreef:
daviedoff schreef:
In Overbroek bij Brecht staat zo'n installatie. En hij werkt, ook op zondagmorgen om een uur of 8.
Als ik mij niet vergis staat er hier ook zo eentje. Is bij een school, om de zone 30 op te dringen:
http://maps.google.be/maps?q=51.100171, ... 03878&z=18
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 18 mei 2011, 18:25

Tachi schreef:^^ Altijd goed voor het milieu. Verkeerslichten die standaard op rood blijven en te laat op groen springen ook al houd je je aan de snelheid :top:
Ik hoop niet dat je dit serieus meent. Verkeerslichten zonder een functie zijn sowieso zinloos.
Road to Alpe d'huzes: Doneer op https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundr ... pedhubress om mij te ondersteunen de berg op te lopen en alle patiëntjes te helpen.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2011, 18:34

nederland24 schreef:
Ik hoop niet dat je dit serieus meent. Verkeerslichten zonder een functie zijn sowieso zinloos.
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 19 mei 2011, 0:17

Deze is ook zo geweldig. Middels een knopje kan een voetganger het licht op rood brengen. Leg er dan een zebrapad neer...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 19 mei 2011, 7:08

Ook fijn...
Link

simon
autoweg

Bericht door simon » do 19 mei 2011, 9:06

Groningen schreef:Deze is ook zo geweldig. Middels een knopje kan een voetganger het licht op rood brengen. Leg er dan een zebrapad neer...
Wat is er mis mee? Dat gebeurt echt overal. Zolang zo'n verkeerslicht een wachtstand groen heeft in combinatie met een "oranje knipper" voor de voetgangers zal het me eigenlijk een rotzorg zijn. Dat is veel veiliger dan een zebrapd op zo'n doorgaande weg.

Maar dan moet je het niet zo gaan doen. Een wachtstand rood, rekening houdend met een snelheid van 30 km/u. Een fietser moet van heel goede huize komen wil hij hier door groen kunnen rijden. Mij is het nog nooit gelukt (het gaat hier heuvelop).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 19 mei 2011, 9:20

geelhoed schreef:Dat is nog helemaal niks!
Jemig, dat jij elke keer nog netjes bij oranje stopt, zeg... :o
Ik zou in dergelijke situaties gewoon door diep-oranje rijden. 't Is wel best met ze...
Anno 1906.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 19 mei 2011, 9:43

Rene schreef:Jemig, dat jij elke keer nog netjes bij oranje stopt, zeg... :o
Ik zou in dergelijke situaties gewoon door diep-oranje rijden. 't Is wel best met ze...
Rood rijden is iets wat ik niet goedkeur. Heb het vijf keer gedaan geloof ik.

Een keer om een ambulance door te laten, een keer door de zon, een keer omdat ik naar het verkeerslicht voor rechtsaf zat te kijken ipv voor rechtdoor, en een keer door een TomTom in paniek waardoor ik niet meer op de lichten lette.
En deze omdat het te vroeg was blijkbaar. :facepalm:
Link

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 19 mei 2011, 9:49

geelhoed schreef:Rood rijden is iets wat ik niet goedkeur. Heb het vijf keer gedaan geloof ik.
Het aantal keer dat ik de eerste seconde diep-oranje meepak kan ik niet meer tellen. Moeten ze die zooi maar beter afstellen. Want dat is iets wat ik niet goedkeur: slecht afgestelde VRI's die nodeloos voor je neus op rood springen.

Maar bewust door een licht rijden dat al seconden rood staat, dat zul je mij ook niet zien doen. Of het moet inderdaad vanwege een ambulance/brandweerauto/politieauto met toeters en bellen zijn, of omdat de installatie overduidelijk in storing is.
Anno 1906.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 19 mei 2011, 9:58

^^ Wat een storing betreft: een rustige zijweg waarvan de detectielus kapot is, en dus geen auto's detecteert, dus het licht blijft dan waarschijnlijk continu op rood. Is het dan eigenlijk geoorloofd om na een tijdje toch maar door dat rode licht te rijden? Of zit er bijvoorbeeld een soort programma in de regelkast die de kapotte lus detecteert en daarom deze kruising dan (deels) volgens een vast programma laat lopen en dus die zijweg ook groen krijgt op vaste tijden, of gaat dan de hele VRI op oranje knipperstand?