CBR en de onmogelijkheid om EMA te volgen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

peterper
zandpaadje

CBR en de onmogelijkheid om EMA te volgen

Bericht door peterper » za 21 mei 2011, 21:07

Het is voor mij onmogelijk om te verschijnen op twee van de drie EMA data, om die reden ben ik aan het onderzoeken wat mijn mogelijkheden zijn die het minst 'pijn' doen, want pijnlijk zal het zeker worden (ongeldig rijbewijs, hoge kosten opnieuw EMA volgen etcetera).

Ik ben in 2009 aangehouden met veel te veel alcohol in mijn bloed en mijn rijbewijs is ingenomen. Ik heb voor de rechter moeten verschijnen en een boete moeten betalen.

Daarnaast heeft het CBR mijn rijbewijs ongeldig verklaart en mij eerst een onderzoek alcohol opgelegd. Dit onderzoek heb ik goed kunnen afleggen en in November 2010 (2 jaar na dato) had ik eindelijk mijn rijbewijs terug.

Voorwaarde was wel dat ik ook een EMA cursus zou volgen. Ik heb hier net als bij het onderzoek alcohol een betalingsregeling voor moeten aanvragen. In 2009 ben ik failliet gegaan en dat heeft nog een paar sporen achtergelaten (financieel dan).

Vorige week heb ik na 6 maanden betalen de uitnodiging voor de EMA cursus ontvangen. Ik was blij want na het volgen van deze cursus zou ik dan eindelijk van het CBR verlost zijn (incl. de 2000 euro die ik in de afgelopen tijd heb betaald).

Van alle 52 weken per jaar, zou ik 49 weken de EMA cursus kunnen volgen. Maar wat doet het lot? Ik moet de EMA cursus volgen in de twee weken dat mijn manager op vakantie is en ik kan absoluut, onder geen beding vrij nemen. Dat is gezien de relatie die wij met onze klant hebben technisch gezien onmogelijk.

Concreet: ik kan ivm bovenstaande vakantie zeker niet deelnemen aan twee van de dagen waarop de EMA gepland staat.

Gewoon verschijnen en mijn werk op het spel zetten is voor mij absoluut onwenselijk, zeker omdat ik nog steeds in de afwikkeling zit van een faillissement is dit technisch gezien ook onmogelijk.

Wat zal er gebeuren als ik niet verschijn op de EMA (met heeeel veel spijt!!)? Wordt mijn rijbewijs dan voor bepaalde of onbepaalde tijd ongeldig verklaard?

Heb ik eventueel de mogelijkheid om na het niet deelnemen opnieuw te betalen en opnieuw de EMA cursus te volgen? Ook geen wenselijke situatie, maar als dit de oplossing is dan moet ik maar opnieuw die 800 euro betalen. Het is immers voordeliger dan helemaal zonder werk zitten.

Tot slot wil ik benadrukken dat ik na 3 jaar echt wel geleerd heb om geen druppel meer te drinken, maar ik voel me nu gewoon voor het blok gezet en zie geen mogelijkheid om er onderuit te komen. Ik wil wel graag weten wat ik nu het beste kan doen? Feit is wel dat ik geen vrij kan nemen op het werk. Ik wil dolgraag die EMA volgen, maar ik kan dus echt niet op deze twee weken van het jaar:(.......

Alvast bedankt!

Groeten,

Peter

Palance
4x4 autosnelweg

Re: CBR en de onmogelijkheid om EMA te volgen

Bericht door Palance » za 21 mei 2011, 21:20

Simpel: Geen EMA is geen rijbewijs. Pas nadat je je EMA hebt betaald en alle cursusdagen volledig (en alcoholvrij!) hebt gevolgd kan het CBR je rijbewijs teruggeven, een eventuele OBM komt dar nog wel bovenop.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 21 mei 2011, 21:34

Een keer te diep in het glas kijken, en dan krijg je dit. Je komt in een hell terecht.
Ik heb er geen woorden voor, een crimineel moet veel moeite doen om zo'n straf te kunnen krijgen met stelen etc.

Dit is gewoon het onmogelijke aan je burgers vragen, en ze helemaal de grond in te stoppen.

Dit is nu het probleem in ons kapitalistische systeem, veel mensen weten niet wat voor hoge straffen Nederland heeft in vergelijking met anderen landen en nog zegd men 'het moet nog strenger'

De overheid is blij met dit, nu kunnen de ambtenaren een feest extra plannen en misschien een paar uurtjes eerder naar huis. :wall: ze weten niet wat dit allemaal veroorzaakt in iemands dagelijks leven.
Zoveel ellende, en het CBR maar in hun handjes klappen, alsof je een alcohollist bent.

Je kan brommers pikken, je kan zo veel in Nederland en dan word jij in een hell gesleept omdat je een vergissing hebt gemaakt.
Als ik dit zo lees heb ik de neiging om weer terug naar Duitsland te verhuizen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2011, 21:35

peterper schreef:Ik ben in 2009 aangehouden ... en in November 2010 (2 jaar na dato)
:confuuuse:

Als het CBR geen opties geeft, dan heb je inderdaad geen keus lijkt mij...

Euregio: pas even op. Een brommer stelen heeft veel minder gevolgen dan zwaar beschonken achter het stuur zitten :!:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 21 mei 2011, 21:37

@Euregio: Eens kijken of je nog zo reageert als je kind wordt doodgereden door een dronken automobilist...
Wat mij betreft kunnen mensen die rijden onder invloed niet hard genoeg aangepakt worden en de reactie van Euregio snap ik écht niet...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 mei 2011, 21:41

Euregio schreef: Dit is gewoon het onmogelijke aan je burgers vragen, en ze helemaal de grond in te stoppen.
Onzin. Als je zelf kiest voor rijden onder invloed moet je ook de consequenties ervaren. Het gebeurt namelijk nogal eens dat slachtoffers in de grond gestopt moeten worden :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 21 mei 2011, 21:43

Snelwegfreak schreef:@Euregio: Eens kijken of je nog zo reageert als je kind wordt doodgereden door een dronken automobilist...
Wat mij betreft kunnen mensen die rijden onder invloed niet hard genoeg aangepakt worden en de reactie van Euregio snap ik écht niet...
Je komt pas om de hoek kijken.

Ik zag een paar weken geleden een zwarte auto bij een spoorweg een scooter te dwingen om naast/achter hem te rijden de spoorweg over te steken terwijl er een trein reed.

Levensgevaarlijk want hij ging ook de slagbomen onderdoor omdat hij bang was, ik weet niet wat ze tegen hem zeiden maar zo bang was hij.
Die auto ging erna met 0 zo de weg weer op en stoof weg, bijna poging tot doodslag!!
En wat krijgt hij? 0,- boete niemand heeft het gezien.

En omdat hij een slok te veel heeft gehad, moet hij in deze hell leven terwijl een ander die iemand bijna voor de trein rijd niks krijgt?

Wie dit eerlijk vind, snap ik niet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2011, 21:46

Euregio, zullen we geen discussie beginnen over drank? We weten dat jij daar anders tegen aan kijkt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 21 mei 2011, 21:51

Euregio schreef:Je komt pas om de hoek kijken.
Sorry hoor, maar aan deze reactie van jou kan ik dus stellen dat ik ondanks mijn 18 jaren een betere kijk op het leven heb dan jij.

Alcohol (en andere soorten drugs) en verkeer gaan gewoon niet samen, het is een dodelijke combinatie. Als je ondanks alles tóch per se achter het stuur wilt kruipen, verdien je de hardste aanpak.
De situatie die jij schets heeft er hier nu niks mee te maken, dat is totaal anders.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 22 mei 2011, 0:01

@peterper:
Jouw manager heeft geen ander personeel voor die 2 dagen ? Ik weet uiteraard niet waar je werkt, maar wellicht dat als het een bedrijf is met een filiaalstructuur, iemand uit een ander filiaal wat kan betekenen ?
Moet dat bedrijf persé open zijn op de desbetreffende dagen ?

Zonder na te willen trappen moet ik toch kwijt dat het ongeacht wat je manager doet of laat, uiteindelijk toch je eigen schuld is en blijft.
Ik heb namelijk absoluut geen medelijden met drankrijders.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 22 mei 2011, 9:08

@peterper: wat ik niet terug zie in jouw bijdrage is of je contact hebt opgenomen met het CBR om te kijken of je op een ander moment de cursus kan volgen.

schuiling
woonerf

Bericht door schuiling » zo 22 mei 2011, 9:19

Ook ik kan niet opmaken uit de post of er contact is opgenomen met het CBR, lijkt me toch de eerste plek om dit soort vragen te stellen.

Verder zie ik door de inhoud hiervan Google ads verschijnen op dit moment bovenaan de pagina die je dan wellicht verder helpen.

Verder geloof ik je dat je je les hebt geleerd, maar blijf alles terecht vinden rondom alcohol en verkeer. Er komen nog steeds teveel mensen hiermee weg(samen met andere grove overtredingen welke ook zeer zeker zwaar bestraft moeten worden).
uut MM!

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 22 mei 2011, 13:22

De enige uitweg die ik zie, is deze:

Stuur een aangetekende brief (met handtekening retour) naar het CBR en leg de situatie daarin uit. Benadruk dat je de verpliching tot het volgen van de EMA wel wilt opvolgen, maar dat dit juist gedurende de twee weken die je zijn opgedragen, onmogelijk is wegens je werk. Leg goed uit waarom. Zeg ook dat het niet op je werk verschijnen tijdens deze twee weken, ondanks deze wettelijke verplichting, je je baan kost. Stel vervolgens een andere termijn voor. Wijs verder op je financiële situatie die door deze zaak, die al drie jaar loopt, zodanig is verslechterd dat je inmiddels failliet bent verklaard. Sluit bewijs bij. Daarom is behoud van je werk voor jou van groot belang.

Verder is het raadzaam juridische ondersteuning aan te vragen. Daarmee sta je nog wat sterker.

Ik kan niet voorspellen hoe de reactie van het CBR zal zijn. Niet verschijnen zonder reactie is geen optie: je rijbewijs wordt dan ingetrokken (dus niet ongeldig verklaard, maar ingetrokken = je definitief afgenomen!) In dat geval zul je, als je ooit weer achter het stuur van een motorvoertuig wilt kruipen, gewoon weer rijlessen en examen moeten doen. Bovendien krijg je een boete van enkele honderden euro's wegens "het niet opvolgen van een wettelijk bevel of oproep".

Het is een open deur, maar toch: dit kan er dus gebeuren als je met teveel alcohol op gepakt wordt!

Succes!

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » zo 22 mei 2011, 20:41

Euregio schreef:Een keer te diep in het glas kijken, en dan krijg je dit. Je komt in een hell terecht.
Ik heb er geen woorden voor, een crimineel moet veel moeite doen om zo'n straf te kunnen krijgen met stelen etc.
Als je met drank op rijdt ben je ook een misdadiger. En voor een cursus heb je nogal flink te diep in het glaasje gekeken hoor.

Als jij iets steelt van laten we zeggen je werkgever, dan krijg je naast je strafrechtelijke straf waarschijnlijk ontslag. Ook onterecht?
Als jij misbruik maakt van je wapenvergunning dan wordt die ook ingetrokken, naast de strafrechtelijke boete.
En als je misbruik maakt van je rijbewijs dan krijg je nog de kans om middels een cursus dat te behouden. Ik vind het nog behoorlijk mild.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 23 mei 2011, 7:48

Jouw baas kan niet eisen dat je er bent. Je baas kan het verwachten en verzoeken.

Leg de situatie uit aan je baas en stel hem voor dat hij eventuele financiële consequenties moet dragen. Ik ga er vanuit dat jouw baas erbij gebaat is als jij een rijbewijs hebt èn financieel stabiel bent. Immers, ziekteverzuim is lager en je kan eens een uurtje onverwacht overwerken, op zondag naar de zaak komen of een stukje transport doen in noodgevallen.

Dit komt bovenop bovenstaande tips over het aanschrijven van het CBR. Ik zou dat zo snel mogelijk doen. Verder houd ik het belerende vingertje binnenboord. Succes.
Deze gebruikers waarderen Attietattie voor dit bericht (totaal 13212):
mavasboe!SnelwegfreakWouterN14
-------------------------------------------------------------------------------------
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje