Het gebruik van (achter)mistlampen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Eemspoort » za 10 jan 2015, 9:13

Naar mijn bescheiden mening zijn er tegenwoordig een aantal volledig overbodige zaken aanwezig in auto's aangaande verlichting.

1) De licht-knop. Eigenlijk zou elke auto op de "Scandinavië-stand" moeten staan. Er is niets mis met het licht altijd aan te hebben. Het is misschien niet altijd noodzakelijk, maar een lichte auto zonder licht word al snel over het hoofd gezien als je in de zon kijkt. Dus ja, ook met mooi zonnig weer zorgt dimlicht ervoor dat je beter zichtbaar bent.

2) Automatische verlichting. Leuk idee, maar voegt niets toe. Zie 1.

3) Dagrijverlichting. In mijn ogen de meest onnozele en gevaarlijke uitvinding tot nu toe op auto's. Te meer omdat fabrikanten geen "standaard" hebben t.o.v. DRL. De 1 laat ook de achterlichten mee branden, de ander niet. Ik heb deze stand uitgeschakeld, ik wil niet eens dat het kan branden. Maar ik heb mijn lichtknop dan ook altijd op "aan" staan, daar het licht aan- en uitschakelt op het contact.

4) Corner-verlichting. Leuk idee, 1 mistlamp laten branden zodra je het stuur een richting in draait. Maar niet erg duidelijk. Hoe vaak ik niet gedacht heb dat men ten onrechte met mistlichten aan reed waarvan dan ook nog 1 stuk was.... En daarin ben ik vast niet de enige. Ik heb gezocht, maar kan zelf die functie niet uitschakelen in mijn auto. Dat moet de dealer nog maar eens voor mij oplossen. Als het zo donker is dat ik amper kan zien wat er op of om de hoek gebeurt waar ik heen wil, doe ik zelf de mistlichten voor wel even aan. Het brede lichtschijnsel kan dan idd nuttig zijn, maar die corner-verlichting vind ik toch net een stap te ver.


Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat er nog mensen zijn, die het nut van "Scandinavië-verlichting" niet in zin. Zelfs zaken als brandstof-verbruik aanhalen om het licht maar uit te laten, omdat men van mening is dat zelf wel in te kunnen schatten. Ook ik DENK in staat te zijn het zelf in te kunnen schatten wanneer het licht aan moet. Maar denken is niet zeker weten, en als het om veiligheid gaat, weet ik het liever zeker. Dus, altijd aan. Eigenlijk geen discussie over mogelijk.
Er zijn een aantal kleuren, die in het verkeer bij ongunstige licht-omstandigheden (zonlicht, e.d.) gewoon moeilijk te zien zijn. Als men in zo'n auto rijd en denkt in te kunnen schatten wanneer het licht aan moet, kan het nog een keer knallen.
Denk aan een tegenligger die op een autoweg een vrachtwagen wil inhalen. Deze ziet u te laat, zit al naast de vrachtwagen, en dan? Als u het licht aan had gehad, had de tegenligger u veel eerder gezien.

Ik wil er wel graag aan toevoegen, dat er beter gecontroleerd zou moeten worden op verkeerd afgestelde verlichting. Het gebeurt nog steeds te vaak, dat lichten verkeerd staan en tegenliggers verblinden.
Ook kapotte verlichting mag hier wat mij betreft onder vallen. Ook dit zie je nog steeds te vaak.
Fietsers idem dito.

En als er iemand is die zich in negatieve zin aangesproken voelt: Denk er nog eens over na, met name over het punt "kleur auto i.c.m. licht-omstandigheden". Hieronder kan ook hartje zomer in de stad vallen.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door RSK » za 10 jan 2015, 9:35

^^ Over het 'altijd aan' hebben we een verschil van inzicht, dat vind ik namelijk overdreven. Maar ik moet je volledig gelijk geven dat het zeer storend is hoeveel mensen hun licht verkeerd afgesteld hebben. Ik heb een bril met de nodige krassen, dan is het nog erger met sterren en schitteringen. Het zou een hoop schelen als iedereen zijn verlichting goed had staan. Controles op dit punt lijken me een prima idee. Mooi klusje voor de agenten die normaal op snelheid collecteren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » za 10 jan 2015, 10:39

Een veelgenoemd argument om juist niet de hele dag met verlichting aan te rijden is dat fietsers en motorrijders nogal wegvallen tussen de vele lampen.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Bart217 » za 10 jan 2015, 10:44

Als bestuurder is het echter lastig om te zien of jouw eigen verlichting goed staat afgesteld. En als geen enkele tegenligger laat merken dat het verkeerd staat, ga je er dus vanuit dat het goed staat. Terwijl de meesten gewoon niet seinen, waarschijnlijkomdat het hen niets interesseert of alleen bij groot licht. Ik kwam zelf iemand tegen die seinde naar iedereen, omdat iedereen overdag met licht op reed. Dat dan weer wel...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Rene » za 10 jan 2015, 12:19

Chris schreef:Een veelgenoemd argument om juist niet de hele dag met verlichting aan te rijden is dat fietsers en motorrijders nogal wegvallen tussen de vele lampen.
Inderdaad. Dus heb ik overdag in principe mijn lampen gewoon uit. Ben blij dat er een licht-uit knop op auto's zit.

Nog gevaarlijker zijn die (meestal LED) daglichten die alleen aan de voorkant zitten. Dan zie je vaak dat ze in de schemering of in het donker, of in een tunnel helemaal geen achterverlichting hebben.
Ook ellendig: van die auto's waar de verlichting vanzelf aangaat. Dan zie je dat bij het inrijden van een tunnel al die achterlichten aangaan. En geheid dat er dan in de drukte ook achterligger zijn die als gevolg daarvan hun rem intrappen...
Bart217 schreef:Als bestuurder is het echter lastig om te zien of jouw eigen verlichting goed staat afgesteld. En als geen enkele tegenligger laat merken dat het verkeerd staat
Als het xenon-lampen zijn dan laat ik de tegenligger echt wel merken dat zijn lichten verkeerd staan afgesteld. Ik trakteer diegene dan op een lekker lang GROOT licht. Onder het mom: jij verblindt mij helemaal ? Ik jou ook. Hopelijk dat als meer mensen dat doen, die vreselijke zelf-inbouw-xenon-rijders eens inzien wat ze een ander aandoen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 jan 2015, 14:29

Ook ellendig: van die auto's waar de verlichting vanzelf aangaat. Dan zie je dat bij het inrijden van een tunnel al die achterlichten aangaan. En geheid dat er dan in de drukte ook achterligger zijn die als gevolg daarvan hun rem intrappen...
Hoeft geen automatische verlichting te zijn. Kunnen ook mensen zijn die de verlichting gewoon handmatig aan zetten bij naderen van de tunnel en na de tunnel weer uit doen. Zullen er uiteraard niet heel veel zijn.



Ik erger mij aan die lui de altijd hun mistverlichting voeren. En die LED-zooi (dagrijverlichting) is overigens ook fel zat als t donker is.
Afgelopen week zat er iemand achter mij waarvan ik twijfelde of die nu groot licht aan had of dat het spul verkeerd afgesteld stond, die xenon dingen zijn sowieso al fel zat.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Jeroen O » zo 11 jan 2015, 14:47

Volgens mij is het nog altijd verplicht om je verlichting aan te doen in tunnels. Meestal staat er ook een bord aan het begin met "ontsteek uw verlichting" en aan het eind weer een herinnering om je verlichting weer uit te doen.

Mijn ervaring is dat de meeste automobilisten dat ook wel doen. Ook vroeger, toen er nog geen automatische verlichting bestond. Maar uiteraard rijdt er altijd wel iemand die het vergeten is.

Enigste verschil is dat met niet-automatische verlichting je deze voor de tunnel al aan doet i.p.v. dat deze in de tunnel pas aangaat.

Maar iedereen heeft het hier over niet goed afgestelde verlichting. Hoe kan je op een makkelijke manier dan controleren of deze goed staat?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Rene » zo 11 jan 2015, 14:54

Jeroen O schreef:Enigste verschil is dat met niet-automatische verlichting je deze voor de tunnel al aan doet i.p.v. dat deze in de tunnel pas aangaat.
Inderdaad, daar zit het wezenlijke verschil. Want iemand die de achterlichten handmatig ontsteekt bij daglicht vóór de tunnel, daar wordt niet achter geremd.
Maar als iemand al een seconde of 2-3 het donker in is gereden en dan de achterlichten in het donker aangaan, dan heeft het het effect als remlichten.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Jeroen O » zo 11 jan 2015, 17:39

Rene schreef:Maar als iemand al een seconde of 2-3 het donker in is gereden en dan de achterlichten in het donker aangaan, dan heeft het het effect als remlichten.
Persoonlijk heb ik daar geen last van. Maar goed, ik kan niet voor iedere automobilist spreken. Ik verwacht eigenlijk wel dat de hedendaagse automobilist weet wat automatische verlichting is en hoe het werkt. Dus zo verrast zouden mensen dus niet mogen zijn als ze bij het binnenrijden van een tunnel de achterlichten van hun voorgangers op zien lichten. Zeker niet aangezien bijna alle auto's voorzien zijn van een 3e remlicht waardoor je het verschil duidelijk kan zien.

Dit doet me trouwens denken aan de rode lampjes rechts in de Coentunnel, wat een tijdje terug blijkbaar door sommige automobilisten als 'remlicht' of 'file' werd aangezien.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Juerd » wo 14 jan 2015, 12:27

Rene schreef:Maar als iemand al een seconde of 2-3 het donker in is gereden en dan de achterlichten in het donker aangaan, dan heeft het het effect als remlichten.
Inderdaad. Zou het beter zijn als de lichten gedurende 1 seconde zouden in-faden? Snel genoeg om geen probleem op te leveren, duidelijk trager dan zelfs de slechtste remlichten.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Myquandro » wo 14 jan 2015, 14:33

Toch is dat symptoom bestrijding. Ik vraag mij vooral af waarom er geremd zou moeten worden als de remlichten van de auto voor je (lijken) te gaan branden. Als er voldoende afstand zou worden gehouden dan heb je voldoende tijd om in te schatten of de auto voor je vertraagd en in de tussentijd kun je met gas loslaten voldoende snelheid minderen om ook als de auto voor je lichtjes remt de afstand niet te veel te verkleinen. Op die manier voorkom je ook dat de bestuurder in de auto achter je dezelfde verwarring heeft. Een simpele manier om spookfiles te voorkomen, gewoon rustig rijden (hiermee doel ik niet op de snelheid, maar de manier van rijden), voldoende afstand houden en niet van schrik op de rem trappen als dat niet nodig is.

Maar goed, dat zijn sprookjes denk ik. In werkelijkheid blijven er genoeg bestuurders die wel van schrik op de rem trappen, of nog erger bestuurders die sowieso elke twee seconde menen de rem te moeten aanraken, ongeacht de situatie. Voor die bestuurders zou er dan een duidelijk onderscheid moeten zijn tussen remlichten en gewone verlichten, bijvoorbeeld het fade of misschien een andere set lichten (al lijkt me dat vrij lastig en onmogelijk met de huidige regels).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Rein » wo 14 jan 2015, 15:07

Rij je wel eens in de spits door bijvoorbeeld de Schipholtunnel, Coentunnel of Zeeburgertunnel? Zo ja dan weet je dat veel afstand houden een illusie is.

Dat wil overigens niet zeggen dat je als achterligger vol op de rem moet gaan staan als je voor je iets op ziet lichten. Een beetje kijken, interpreteren en anticiperen en je hoeft nergens van te schrikken.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Myquandro » wo 14 jan 2015, 16:44

Ik weet dat er op sommige moment op sommige trajecten idd geen mogelijkheid is om voldoende afstand tot de voorligger te houden, maar in die gevallen is het ook niet moeilijk een auto verder te kijken dan die recht voor je (met uitzondering als er een vrachtwagen of bestelbus voor je zit) en dan kun je anticiperen op die auto. Het lijkt me logisch dat als de lichten van de auto voor je gaan branden terwijl de auto daarvoor niet afremt dat er niet geremd hoeft te worden. Daarnaast hoef je geen twee seconde afstand te houden om die schrikreactie te voorkomen, ik merk dat ik zelf aan iets meer dan een seconde afstand voldoende heb.

Daarnaast zie ik vaak genoeg buiten de spits auto's onnodig remmen (bij het naar beneden rijden voor een tunnel of na een brug bijvoorbeeld) wat ook een reactie bij de auto daarachter teweegbrengt die makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Ik ben zelf trouwens geen spitsrijder, ik maak 90% van mijn kilometers tussen 09:00 en 17:00.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Boerenkool » za 17 jan 2015, 21:37

Niet alle auto's minderen direct vaart als je je gas los laat.
Ik heb op een blauwe maandag in een Vectra gereden met een automaat die zijn snelheid lang vasthield, na tien tellen gas los was je maar een paar km in snelheid teruggelopen. Dan ontkom je niet aan remmen.

Was een soort extra luxe automaat met soort cruise controlachtig idee, maar vooral lastig eigenlijk.

Wel kan je dat op meer manieren, wat ik dan van arrenmoede maar dan deed is eerst even kort tikje op de rem en tel erna pas remmen. Dan reageren mensen achter je doorgaans wel rustig, want ze zijn gewaarschuwd en hebben hun gas al los. Van korte remlichten schrikken mensen veel minder dan van ineens een paar tellen, en eenmaal gezien anticiperen ze.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Naturist » za 17 jan 2015, 22:34

^^Dat laatste is exact zoals ik mijn cruisecontrol gebruik.
'M afzetten om daarna weer handmatig de snelheid in te stellen vindt buitengewoon onhandig
Dan maar een kort signaal naar het achterliggende verkeer.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Eemspoort » zo 18 jan 2015, 10:26

Met de verlichting "altijd aan" voorkom je dus ook dat achterop komend verkeer schrikt van verlichting dat "plotseling" aan gaat en voor remlichten aan gezien worden. :mrgreen:
Wat me opvalt is dat wij het allemaal wel weten, en goed kunnen anticiperen op het verkeer, enz, enz.
Helaas zijn wij maar een zeer klein percentage van de automobilisten die dat kunnen.
Mensen die schrikken van normale achterlichten die aan gaan, snappen het nog niet helemaal en zouden eens opnieuw moeten gaan lessen.
Het verschil tussen normale lichten en remlichten is toch duidelijk zichtbaar, zelfs als het van "uit" naar "aan" gaat, te meer daar de meeste auto's tegenwoordig standaard een derde remlicht hebben.

De problemen op de weg liggen vooralsnog niet aan de gebruikte technieken, maar aan de zwakste schakel: de mens. En die factor is gewoon niet uit te schakelen.
V.w.b. het slecht zichtbaar zijn van tweewielers als auto's het licht aan hebben: ik deel die mening niet. Als een tweewieler voor een auto met verkeerd afgestelde verlichting rijd, kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar dan nog vind ik het een twijfelachtige conclusie. Maar dat is dus puur persoonlijk. Bovendien zie ik niet direct in, wat voor negatief effect dat zou hebben. Als je bv. links af wilt slaan en er komt een tegenligger aan, dan wacht je toch? Dus als daar dan nog een tweewieler voor rijd, laad je die ook voor gaan, toch? Wellicht dat er situaties zijn waarbij het wel een negatief effect heeft, maar dan hoor ik dat graag.
Wat ik trouwens ook een probleem vind met tweewielers en voetgangers is het slecht zichtbaar zijn in het donker.
Ofschoon er wel campagne voor is gevoerd om duidelijk zichtbare (lichte) kleding te dragen in het donker, word er maar zelden gehoor aan gegeven.
Mode is schijnbaar belangrijker dan je eigen leven?

Afijn, ik dwaal af...
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » zo 18 jan 2015, 11:19

Eemspoort schreef:Naar mijn bescheiden mening zijn er tegenwoordig een aantal volledig overbodige zaken aanwezig in auto's aangaande verlichting.

1) De licht-knop. Eigenlijk zou elke auto op de "Scandinavië-stand" moeten staan. Er is niets mis met het licht altijd aan te hebben.
Ik gok dat jij niet in de wegenbouw zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Eemspoort » ma 19 jan 2015, 8:22

Klopt, ik ben binnenschipper. Maar ik denk wel te weten wat je daar mee wil zeggen, en dan heb je waarschijnlijk wel een punt.
Maar je kan je ook meteen nader verklaren, voor alle mensen die niet in de wegenbouw zitten. ;)

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » ma 19 jan 2015, 8:26

Binnenschipper... vet. :top:

In een werkvak voer je stadslicht in combinatie met knipperlichten/alarmlichten. Als je keert en naast een actieve rijstrook tegen het verkeer in rijdt, dan doof je je verlichting volledig zodat het normale verkeer niet schrikt.

En dan zou je zeggen dat er voor zulke figuren maar een uitzondering moet worden gemaakt, maar dat kan dus niet (of is teveel moeite). Mijn auto (is 1,5 jaar oud ofzo) voert dus ook altijd verlichting en dat kan ik er niet uit laten halen. Het is dat de boordcomputer leip wordt, maar het liefst zou ik die DRL's er gewoon uit slopen zodat ik mijn lichten kan doven. :nuts:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Wouter N14 » ma 19 jan 2015, 9:26

^^ Bij Volkswagens (en andere VAG-producten) is heel veel in te stellen in de verborgen boordcomputer. Er zijn verschillende hobbyisten met de juiste software (VAG-Com) die daarin wijzigen kunnen aanbrengen en wellicht is dan ook dagrijlicht permanent uitschakelbaar (het is in elk geval te wijzigen naar bijvoorbeeld Scandinavisch).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Boerenkool » ma 19 jan 2015, 10:27

Eemspoort schreef: Wat me opvalt is dat wij het allemaal wel weten, en goed kunnen anticiperen op het verkeer, enz, enz.
Ja, maar ja, het is dan ook een subforum verkeersregels op een wegenforum. Geheel aselect is de steekproef dus niet :mrgreen:

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door exroosje » ma 19 jan 2015, 11:52

Wouter N14 schreef:^^ Bij Volkswagens (en andere VAG-producten) is heel veel in te stellen in de verborgen boordcomputer. Er zijn verschillende hobbyisten met de juiste software (VAG-Com) die daarin wijzigen kunnen aanbrengen en wellicht is dan ook dagrijlicht permanent uitschakelbaar (het is in elk geval te wijzigen naar bijvoorbeeld Scandinavisch).
Ik vermoed dat dit bij elk merk wel kan. Er zijn nl ook landen waar DRLs verboden zijn (of waren). Soms kun je het zelfs zelf instellen in de boordcomputer....

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Juerd » ma 19 jan 2015, 14:07

Zo moeilijk kan het doorknippen van een draadje toch niet zijn?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Wouter N14 » ma 19 jan 2015, 14:14

^^ Als je allerhande foutmeldingen voor lief neemt niet nee...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » ma 19 jan 2015, 14:23

Wouter N14 schreef:Er zijn verschillende hobbyisten met de juiste software (VAG-Com) die daarin wijzigen kunnen aanbrengen en wellicht is dan ook dagrijlicht permanent uitschakelbaar (het is in elk geval te wijzigen naar bijvoorbeeld Scandinavisch).
Er komen geen hobbyisten aan mijn auto. :nothanks:

Het punt is dat het niet uitmaakt wat er met je lease-auto gebeurt, maar als je zelf hebt lopen prutsen kloppen ze eerst bij jou aan. Dus ik tank wat zij willen, ik doe mijn zomer-/winterbandenwissel wanneer zij dat willen, ik doe mijn onderhoud direct wanneer mijn auto begint te zeiken en als er een lampje op mijn dashboard begint te branden, is het eerstvolgende uur in mijn agenda gereserveerd voor de garage. Je wordt zo gemaakt dat je zelf niet mag nadenken. Prima, dan doen we dat dus ook niet meer.

Zij zeggen (3 stuks) dat het onmogelijk is, dus is het onmogelijk. :doeidoei:

Maar je hebt gelijk, het zal met de juiste software vast heel simpel zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Groningen » di 20 jan 2015, 16:05

^^ Nog simpeler: oudere auto (gebruikte lease) nemen, zonder die meuk :top: ;)

Mijn auto heeft niet van die daglichten, en dat vind ik prima zo. Ik bepaal graag zelf wat er gebeurt. Net als met mistlampen (geen idee welk knopje voor welke zijn en of ze werken, nog nooit gebruikt).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Coen Tunnel » di 20 jan 2015, 16:15

^^ Het lijkt me op z'n minst wel handig om te weten hoe je het mistachterlicht inschakelt. Het komt nauwelijks voor dat het zicht minder dan 50 meter is , maar als het voorkomt is het toch wel erg handig dat je het mistachterlicht voert. Ik heb het in iets meer dan 250.000 km één keer meegemaakt dat het zicht minder dan 50 meter was en ik het mistachterlicht moest voeren, maar het komt wel vaak voor dat andere weggebruikers bij mist met nog ruim voldoende zicht toch het mistachterlicht aan hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » di 20 jan 2015, 18:04

Groningen schreef:^^ Nog simpeler: oudere auto (gebruikte lease) nemen, zonder die meuk :top: ;)
Ik neem niks. Ik lease. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Juerd » wo 21 jan 2015, 3:07

Okay, okay, dus draadjes knippen gaat je te ver... Begrijpelijk.

Hoe denk je over duct tape?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Naturist » wo 21 jan 2015, 8:58

Ja leuk, en dan een paar "booskijkertjes" plakken over je koplampen. :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie