Het gebruik van (achter)mistlampen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » zo 20 nov 2011, 19:50

Ik reed vandaag van Zwolle naar Nijverdal, bijna de gehele route dichte mist (zicht 100 - 150 m) en ineens bij de Sallandse Heuvelrug ging het binnen een paar honderd meter van dichte mist naar kraakhelder en zonnig.

Net op de terugweg zie je ook dat mensen geen benul hebben wat 50 meter is, of wanneer ze hun mistachterlicht aan of uit moeten doen. Het zicht is 100 - 150 meter, maar gewone lampen zie je nog wel een stuk verder, circa 300 meter. Dan hoeft het mistachterlicht echt niet aan. Ik had er ook één voor me, die heb ik na 2 x seinen duidelijk weten te maken dat het mistlicht uit moet. Je ziet in het donker alleen een intense rode verblindende gloed. Af en toe afzakken werkt in een traag rijdend konvooi niet echt. Ze reden nog geen 60 waar je toch nog wel 80 kon rijden.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door jeroent » zo 20 nov 2011, 20:24

Vanavond Zwolle-Limburg gereden. Het begon in potdichte mist, werd al iets beter op de Veluwe. Na Nijmegen werd het snel beter en bij Boxmeer was het zicht weer normaal. Ik deel de ervaringen van Chris: Nederland is compleet de weg kwijt qua mistlichtgebruik. Nou vind ik het niet zo'n ramp dat dat ding aan is bij 100m zicht, maar als je hem bij Venlo nog steeds aan hebt staan, dan doe je iets fout :-). Vooral zo'n dubbel mistachterlicht kan lelijk verblinden als je er achter hangt. En mistachterlicht is redelijk zinloos als je midden in een rijtje auto's rijdt, bijv. in de stad of op een N-weg. Heeft je achterligger alleen maar last van. Maar als dat ding eenmaal aan staat, dan gaat hij blijkbaar pas weer op de bestemming uit.

Tja, en je snelheid aanpassen aan het zicht valt ook niet mee. En dan bedoel ik niet dat je continu 60-80 rijdt, maar dik 140 bij ca. 100 meter zicht is echt te hard. Snap nu hoe kettingbotsingen ontstaan. Ik zat even te rekenen: een moderne auto met goed onderhouden remmen heeft een remweg van ca. de halve snelheid (dus 50m bij 100). Met de schrikseconde erbij leek me 100 een prima snelheid, zolang je het volgende hectometerpaaltje goed kunt zien. Kun je dat niet meer zien, dan langzamer en kun je verder kijken dan kun je gerust sneller. Maar je moet dus wel continu inschatten hoeveel het zicht is.

Qua weer opvallend: in Midden- en Zuid Limburg is er de afgelopen weken nog vrijwel geen sprake van mist geweest. Maastricht heeft een aantal mooie terrasdagen achter de rug.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Groningen » zo 20 nov 2011, 21:10

Chris schreef: Net op de terugweg zie je ook dat mensen geen benul hebben wat 50 meter is, of wanneer ze hun mistachterlicht aan of uit moeten doen. Het zicht is 100 - 150 meter, maar gewone lampen zie je nog wel een stuk verder, circa 300 meter. Dan hoeft het mistachterlicht echt niet aan. Ik had er ook één voor me, die heb ik na 2 x seinen duidelijk weten te maken dat het mistlicht uit moet. Je ziet in het donker alleen een intense rode verblindende gloed. Af en toe afzakken werkt in een traag rijdend konvooi niet echt. Ze reden nog geen 60 waar je toch nog wel 80 kon rijden.
Amen. Ik ging van Deventer naar Groningen en vanaf Hoogeveen was de mist weg. Heel veel mensen hebben hun mistachterlicht aan (ook bij zicht >150 meter) en heel veel van die dromedarissen weigeren het uit te doen bij helder zicht. Ik kreeg er op den duur zowat lasogen van.

Tot Hoogeveen was er mist, daarna niet meer (en nóg met mistachterlicht aan rijden :evil:).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Davy » zo 20 nov 2011, 21:30

Net de terugweg afgelegd van Zeebrugge naar Sluis in de potdichte mist, het zicht was minder dan 100 meter, enkel de straatlampen zelf zie je dan van iets verder. In dat weer gaat mijn mistlicht wel aan hoor, behalve binnen de bebouwde kom, waar het zicht meestal beter is. Belgen zijn misschien te kwistig met hun mistlicht (fout van de wetgever), maar in Nederland is het precies net omgekeerd, zelfs als het echt nodig is steken ze hun mistlichten nog niet aan... Wat meer afstand houden helpt dan echt wel trouwens, doe ik altijd.

Vanmiddag was het trouwens zonnig, en rond 19 uur kwam opeens de mist, het ging in 5 minuten van helder naar potdicht...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » zo 20 nov 2011, 21:34

Een mistachterlicht is volledig overbodig in situaties waarbij je in een rij auto's rijdt, ook als het zicht minder dan 100 meter is. Sterker nog, het is juist gevaarlijker omdat je remlichten minder goed ziet (zeker in auto's met twee mistachterlichten). Mistachterlicht is handig in rustig verkeer waarbij de volgende auto lang niet altijd binnen zichtafstand is. In stadsverkeer zal het zowieso bijna niet nodig zijn vanwege de lagere snelheden. Mistvoorlichten mogen overigens al bij 200 meter zicht. Ik zag ook wat lui die met groot licht reden, dat is helemaal irritant. Mistachterlicht in het donker is vervelender dan overdag, omdat het nog veel meer domineert.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door jeroent » zo 20 nov 2011, 21:39

Nee, voor mistlicht aan de voorzijde geldt geen precieze zichtafstand (staat ook fout op bijv. site van de VID). Ze mogen ook bij regen gebruikt worden, wat niet voor het mistachterlicht geldt. Ik gebruik ze bij regen eigenlijk alleen als er geen ZOAB ligt.
RVV 1990 schreef: Artikel 34

1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2011, 21:55

Vandaag via Kampen, Dronten en Lelystad naar de IKEA in Amsterdam-Zuidoost gereden. Overal zeker zo'n 200 meter zicht en meestal ook meer, maar enorm veel mensen die het mistachterlicht aan hadden (en soms ook mistvoorlampen). Gruwelijk irritant en bovendien verboden. Kunnen ze daar niet eens voor bekeuren? Ja, er was overal mist, maar er was waar ik heb gereden absoluut geen reden om de mistlichten aan te doen!

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door nederland24 » zo 20 nov 2011, 21:57

^^Ik kan me wel leukere dagjes uit voorstellen. :lol:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Victor » zo 20 nov 2011, 22:00

Ik heb niet eens een mistachterlicht :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Rene » zo 20 nov 2011, 22:02

Het was vandaag de eerste keer in jaren dat ik mijn mistachterlicht aan had. Het zicht was geregeld maar 75-125 meter, en in dit geval was het erg fijn als medeweggebruikers hun mistlicht aanhadden. Bij zo'n 80-100 km/h op de snelweg was een paar lampjes op grotere afstand voor je die je kon zien een welkome extra verlenging van het stopzicht.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Wouter N14 » zo 20 nov 2011, 22:10

^^ Als je nog 80-100 km/u kunt rijden, lijkt het mij niet dat een mistlicht nodig is :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Rene » zo 20 nov 2011, 22:13

Langzamer dan 80 is ook bij dichte mist onverantwoord op een autosnelweg.
Of wil soms iemand achterop je hebben zitten ? Je moet daar altijd rekening mee houden !
Wat van achteren komt kun je niet zien en heb je dus niet in de hand, wat voor je rijdt ligt binnen je eigen macht.
En 80 met 75 meter zicht rijdt èrg intensief, dan ben je echt blij met wat extra lichtjes.
Bij deze dus mijn dank aan iedereen die ze vandaag een keer nuttig heeft aangezet :top:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Wouter N14 » zo 20 nov 2011, 22:23

Aha, je moet dus je mistachterlicht voeren om je te beschermen tegen diegenen die hun snelheid niet willen/kunnen aanpassen :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door jeroent » zo 20 nov 2011, 22:24

Duitsland heeft wel een grappige regel: als je mistachterlicht aan mag, geldt een maximum snelheid van 50 km/u.
Rijd je harder dan is het ofwel niet toegestaan je mistachterlicht te gebruiken ofwel je bent gevaarlijk bezig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Chris » zo 20 nov 2011, 22:25

Op de snelwegen ligt de voertuigafstand hoger. Dan is een mistlicht wel nuttig. Als je op een gewone N-weg rijdt, is het vervelender, omdat je sneller kolonnevorming krijgt en je continu een kerstboom voor je neus hebt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Rene » zo 20 nov 2011, 22:27

@Wouter N14:
Als ik je zeg dat ik ben ingehaald door idioten die 100-120 reden onder dezelfde omstandigheden, dan snap je misschien wel dat je met 50-70 reddeloos verloren bent. En ja, met dat soort idioten moet je simpelweg wel rekening houden. Ook in dit geval betekent defensief rijden dus dat je een deel van de fout van de ander probeert te compenseren door alles te doen wat in jouw eigen macht ligt...

Overigens ligt het probleem niet bij het mistachterlicht an sich, maar aan de figuren die er twee voeren.
Sinds het derde remlicht trouwens is ingevoerd, is het probleem van het onderscheid remlichten/mistlichten al een stuk minder.
Bij een behoorlijke zichtsbeperking als vandaag is het aanzetten van mistachterlichten m.i. dan ook geen overbodige luxe, noch gevaarzettend.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Gaiajohan » zo 20 nov 2011, 22:35

De mistlampen vóór mogen ook aan bij goed zicht op smalle weggetjes :). Zodat je de berm beter kunt zien.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2011, 22:38

Wouter N14 schreef:^^ Als je nog 80-100 km/u kunt rijden, lijkt het mij niet dat een mistlicht nodig is :roll:
Inderdaad. In januari reed ik in de Eifel in erg dichte mist en was het zicht maximaal 25 meter, dat is de enige keer dat ik mistachterlicht heb gevoerd en toen vond ik het ook niet verantwoord om 80-100 km/u te rijden. Ik reed toen 60-70 km/u. Als er echt sprake is van dichte mist kun je verwachten dat medeweggebruikers hun snelheid aanpassen. Maar op de wegen waar ik vandaag reed werd gewoon goed doorgereden: op de A6 en A9 in ieder geval op de linkerrijstrook, daar reed ik ook gewoon de maximumsnelheid, op de A1 stond file, op de N307 (heenweg) en N309 (terugweg) kon gewoon 80 gereden worden. Overal zeker 200 meter zicht, dan is mistachterlicht echt overbodig, dat leidt alleen maar af. Zeker als ik een auto met enkel de gewone achterlichten aan ook al vanaf 200 meter afstand kan zien.
Rene schreef:Langzamer dan 80 is ook bij dichte mist onverantwoord op een autosnelweg.
Onzin. Als het zicht echt slecht is, zoals bijvoorbeeld die hierboven genoemde ca. 25 meter zicht op de Duitse A1 die ik zelf meegemaakt heb, is langzamer dan 80 zeker wel verantwoord. In dat soort gevallen voer je dan juist mistachterlicht om zichtbaar te zijn. Maar als je gewoon 80 kan rijden kan ik me niet voorstellen dat een mistachterlicht nodig is. Als jij dan zelf ook nog zegt dat het zicht 75-125 meter was, dan weet je ook dat het verboden is om mistachterlicht te voeren. Die dingen zijn zoveel feller, dat is als er geen sprake is van zeer dichte mist (zicht <50 meter) gewoon vervelend voor andere automobilisten.
Rene schreef:@Wouter N14:
Als ik je zeg dat ik ben ingehaald door idioten die 100-120 reden onder dezelfde omstandigheden, dan snap je misschien wel dat je met 50-70 reddeloos verloren bent. En ja, met dat soort idioten moet je simpelweg wel rekening houden. Ook in dit geval betekent defensief rijden dus dat je een deel van de fout van de ander probeert te compenseren door alles te doen wat in jouw eigen macht ligt...
Tja, ik zag op de A6 ook idioten die 70-80 op de rechterrijstrook reden (een groot deel met mistlampen aan) terwijl het verkeer over de linkerstrook, waar ik zelf ook tussen reed, gewoon met 120 km/u doorreed, en ik vond dat daarvoor toch wel voldoende zicht was. Sommige mensen gaan wel heel langzaam rijden bij mist... :?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Davy » zo 20 nov 2011, 22:39

Ik sluit me zeker aan bij René, in deze weersomstandigheden is het gewoon nodig om mistlampen aan te hebben op wegen bubeko, ik snap echt niet dat daar nu zoveel commentaar op is (bibeko is het inderdaad zinloos, en dan doe ik hem ook meestal uit)... Afstand houden helpt al erg veel, als je natuurlijk kort op je voorligger gaat rijden, dan zal een mistlicht inderdaad wel storen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Wouter N14 » zo 20 nov 2011, 22:46

@ Rene. Zo beschouwd heb je misschien wel gelijk, het is ook lastig beoordelen zo vanaf de zijlijn. Ik moet ook nog mijn rechter mistlampje eruit halen, maar omdat dat nogal een operatie is stel ik telkens weer uit...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Rene » zo 20 nov 2011, 22:46

Coen Tunnel schreef:Tja, ik zag op de A6 ook idioten die 70-80 op de rechterrijstrook reden (een groot deel met mistlampen aan) terwijl het verkeer over de linkerstrook, waar ik zelf ook tussen reed, gewoon met 120 km/u doorreed, en ik vond dat daarvoor toch wel voldoende zicht was. Sommige mensen gaan wel heel langzaam rijden bij mist... :?
Even een lesje stopzicht:
120 km/h: 260 m
90 km/h: 135 m
70 km/h: 80 m
50 km/h: 40 m
Bron: Rijkswaterstaat Bouwdienst, SATO 2005, blz. 2.3-11

Kortom: met 75 meter zicht is 70-80 km/h prima, en is 90-100 nog heel wel haalbaar, zeker met wat hulp van wat mistlichten voor je.
Met 100-150 meter zicht is 120 km/h in de linkerstrook doorjakkeren volstrekt onverantwoord.
Bij 260 meter zicht praat ik allang niet meer over mist, dat is een beetje nevelig.

En ja, bij mist rij je dus zonder zichtbare voorliggers op stopzicht.
Met zichtbare voorliggers kun je vaak gebruik maken van het relatieve snelheidsverschil, zoals je dat bij normaal zicht ook doet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NL] 't Wel en wee op de Nederlandse wegen in 2011

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2011, 22:48

daviedoff schreef:Dit is nu al het derde topic vanavond dat ik tegenkom waar het over mistlampen gaat :mrgreen: .
Ik sluit me zeker aan bij René, in deze weersomstandigheden is het gewoon nodig om mistlampen aan te hebben op wegen bubeko, ik snap echt niet dat daar nu zoveel commentaar op is (bibeko is het inderdaad zinloos, en dan doe ik hem ook meestal uit)... Afstand houden helpt al erg veel, als je natuurlijk kort op je voorligger gaat rijden, dan zal een mistlicht inderdaad wel storen.
De wetgeving is daarover duidelijk: alleen als het zicht minder is dan 50 meter. Bij echt dichte mist voegt het ook echt wat toe. Maar daar was vandaag (bijna) nergens sprake van. En dan vind ik al die kerstboomverlichting toch ergerlijk en overbodig. Ik heb ook geen moment erover gepiekerd om zelf mijn mistlampen aan te doen. Niet alleen omdat ik dan de wet zou overtreden, maar ook omdat het zicht gewoon voldoende was. Bij 200 meter zicht is een mistlamp totaal niet nodig. Maar misschien komt het wel doordat dichte mist met minder dan 50 meter zicht zo weinig voorkomt, dat mensen al veel sneller dan nodig de mistlampen aandoen. Als je gewoon 120 op de snelweg kan rijden, dan gaat het er bij mij niet in dat mistlampen nodig zijn. En ik heb bij die snelheid ook geen moment het idee gehad dat ik onverantwoord bezig was.
Rene schreef:Even een lesje stopzicht:
120 km/h: 260 m
90 km/h: 135 m
70 km/h: 80 m
50 km/h: 40 m
Bron: Rijkswaterstaat Bouwdienst, SATO 2005, blz. 2.3-11

Kortom: met 75 meter zicht is 70-80 km/h prima, en is 90-100 nog heel wel haalbaar, zeker met wat hulp van wat mistlichten voor je.
Met 100-150 meter zicht is 120 km/h in de linkerstrook doorjakkeren volstrekt onverantwoord.
Bij 260 meter zicht praat ik allang niet meer over mist, dat is een beetje nevelig.
Interessante cijfertjes. Tja, op de A6 was het zicht ook niet zo slecht, zoals ik al zei was het eigenlijk overal op mijn route 200 meter of meer. Alleen op de terugweg was het op de N309 wat dichter, maar nog altijd meer dan 100 meter (en daar reed ik, en mijn voorganger ook, gewoon 80 km/u). Het verschilde lokaal natuurlijk ook erg en er zit natuurlijk een behoorlijk verschil tussen 75 meter zicht en 200 meter zicht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » zo 20 nov 2011, 22:53

Ik weet nog de jaarwisseling van een paar jaar terug, in 2007 ofzo. Toen was het zó ontzettend mistig dat je niet meer dan de eerste 2 markeringen kon zien. Als je stilstond voor de stopstreep kon je amper zien op welke kleur het verkeerslicht stond. Ze hadden toen ook wat snelwegen afgesloten omdat je de afritten niet meer kan vinden. Het zicht was toen minder dan 10 meter, en je kon eigenlijk niet sneller dan 20 of 30 km/h. Je kon zelfs op een minirotonde je afslag niet zien. Dat was heel extreem. In dat soort situaties hebben mistlampen overigens bijna geen meerwaarde meer omdat je voor één witte zee ziet (je zag amper het wegdek over de motorkap) en het verkeer net sneller ging dan stapvoets. Ik heb toen 60 minuten over 12 kilometer gedaan. Ben toen ook op 2x2-wegen gebleven zodat je in elk geval geen spookrijders tegen kwam.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Gaiajohan » zo 20 nov 2011, 22:55

^^
Zoals ik al zei in het andere topic:
De enige keer dat ik mistachterlicht gevoerd heb was met oud&nieuw 2007/2008. Toen was hier in de buurt het zicht minder dan 10 meter. Toen had ik ook dimlicht uit omdat die alleen maar verblindde. En natuurlijk 50minuten over gedaan om thuis te komen, waar dat normaal 15 minuten is..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Davy » zo 20 nov 2011, 23:36

Chris schreef:Net op de terugweg zie je ook dat mensen geen benul hebben wat 50 meter is, of wanneer ze hun mistachterlicht aan of uit moeten doen. Het zicht is 100 - 150 meter, maar gewone lampen zie je nog wel een stuk verder, circa 300 meter. Dan hoeft het mistachterlicht echt niet aan. Ik had er ook één voor me, die heb ik na 2 x seinen duidelijk weten te maken dat het mistlicht uit moet. Je ziet in het donker alleen een intense rode verblindende gloed. Af en toe afzakken werkt in een traag rijdend konvooi niet echt. Ze reden nog geen 60 waar je toch nog wel 80 kon rijden.
Ik denk dat sommigen hier er eigenlijk ook geen benul van hebben hoe weinig 50 meter zicht wel is, dit is echt zeer dichte mist... En bij mist waar het zicht 100 meter bedraagt zie je de gewone autolampen echt niet vanop 300 meter hoor...
Mijn conclusie blijft in dit geval dat je (veel) te kort op je voorganger zit wat compleet nutteloos is, inhalen kan je dan toch niet. Mijn regel is: bubeko altijd aan bij dichte mist, bibeko vaak uit omdat dan meestal het zicht beter is en de snelheid lager. En ik ga er geen disco van maken en mistlicht aan/uit/aan/uit/... op een bubeko weg alnaargelang er eentje achter me zit of niet. Mij stoort dit nooit, simpelweg omdat ik afstand hou.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » zo 20 nov 2011, 23:54

Als je in kolonne rijdt (zoals op N-wegen) is een mistachterlicht echt zinloos tenzij het zicht echt extreem weinig is. Het doel van een mistachterlicht is om achteropkomend verkeer te waarschuwen dat je er rijdt, niet om je achterliggers kilometers lang te trakteren op een intens rode gloed. Ook moet het niet nodig zijn om overdreven afstand te houden omdat iemand het licht niet uit wil zetten. Bij een normale afstand van 2 seconden is een mistachterlicht in het donker overdreven als je in kolonne rijdt. In de praktijk zullen mistachterlichten op niet-autosnelwegen vrijwel nooit nodig zijn. Er zit een significant verschil tussen een mistachterlicht in het donker en een mistachterlicht overdag. 's Nachts domineert het licht veel meer dan overdag.

Er zijn dus veel verschillen, zoals op welk type weg, welke snelheid gangbaar is, en of het overdag of 's nachts is. Sommige mensen gooien hem standaard aan als het een beetje mistig is. Bij 100 meter zicht (dichte mist) heb je bij 80 km/h nog 5 seconden voordat je die 100 meter hebt afgelegd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » ma 21 nov 2011, 0:01

Het heeft niet direct iets met mistachterlichten te maken, maar wel met mist. Toch maar hier posten dus. Klik er even op want dan zie je ook de begeleidende tekst.
Filmpje
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Davy » ma 21 nov 2011, 0:07

@Chris: Ik snap het echt niet hoor, volgens mij overdrijf je toch wel een beetje... Als het een langzamere kolonne is (trager dan 70) kan ik het nog wel begrijpen, maar bij 100 meter zicht aan 80-90 per uur hou je als het goed is al afstand genoeg t.o.v. je voorligger dat het mistlicht niet meer stoort. Ik zie het probleem echt niet... :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » ma 21 nov 2011, 0:12

Het gaat erom dat mensen blijkbaar de functie van een mistachterlicht niet weten, en dat ze bovendien niet weten wanneer die wel of niet aan moet. Zoals ik al eerder stelde is het in kolonne rijden (50 - 80 km/h) niet nodig om een mistachterlicht te voeren, tenzij je het achterste voertuig bent. Wat heeft je achterligger er nou aan om continu in een fel mistachterlicht te kijken? Niks toch? Overigens viel het mij ook op dat er nogal wat verschil zat in felheid van die lichten.

Volgens deze kaart (lokaal zijn er uiteraard verschillen) is nergens in Nederland het mistachterlicht noodzakelijk.

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Davy » ma 21 nov 2011, 0:21

Tsjah dan riskeer ik maar een boete zeker? Bij dit soort zichtbaarheden (100 meter en minder) geen mistlampen aanhebben, ook als je niet in kolonne rijdt vind ik onverantwoord op een bubeko-weg. Die 50 meter limiet snap ik dus niet, zeker niet in een land als Nederland met zijn (vaak doorgeslagen) veiligheidswetgeving. Zoals ik eerder zei: 50 meter zicht is echt zeer weinig!

Plaats reactie