Het gebruik van (achter)mistlampen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door chriskrusz » di 22 nov 2011, 11:22

Rene schreef:Het enige wat zou helpen is als fabrikanten verplicht worden een constructie te verzinnen waarbij ingeschakelde mistlampen bij het door de mens uitzetten van de motor automatisch worden uitgeschakeld. (Dus niet wanneer het motormanagementsysteem van zo'n eco-geval de motor uitzet bij het wachten voor een verkeerslicht). Lijkt me dat zoiets toch in deze tijd van computers wel te verzinnen en betaalbaar moet zijn. Bij het starten van de auto de volgende dag zijn de mistlampen dan automatisch uit.
Volgens mij reed ik ooit (al een hele tijd geleden) in een auto waarin dat inderdaad zo was, maar ik weet het nu niet zo zeker meer (kan zijn dat ik een beetje in de war ben met de achterruitverwarming, dat is immers ook een geel lampje). Mijn eigen auto snap ik niet helemaal: de knoppen van de mistlampen voor en achter blijven in ingedrukte stand staan, maar als je het mistachterlicht aanzet gaat ook automatisch het mistlicht voor aan, en bovendien gaat het mistlicht voor UIT als je grootlicht aan zet (maar volgens mij weer niet als je een lichtsignaal geeft). Dus de knop heeft een aparte aan en uit stand maar de computer (of analoge schakeling, weet ik veel) bepaalt toch zelf lekker wat ie doet.

En je hebt natuurlijk ook types die in de auto lukraak met hun vinger een knop proberen in te drukken en daarbij ook de naastgelegen mistlichtknop indrukken, en dit vervolgens niet door hebben. In mijn moeders oude fiesta kwam daar nog bij dat het lampje van het mistachterlicht op de knop zelf was, en dat deze knop op zo een plek zat dat het stuur ertussen zat en je dus normaal niet eens kon zien dat het lampje brandde.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Gaiajohan » di 22 nov 2011, 11:49

In mijn Focus gaan de voor- en achterruitverwarming automatisch uit na X-tijd. De voorruitverwarming na iets van 5 minuten, achterruitverwarming na 20 minuten? De voorruitverwarming heeft ook een enorme impact op de hoeveelheid licht uit de koplampen.

Mistlampen zijn echter een trekknop geïntegreerd in het dimlicht draaiknop. Waardoor je als je dimlicht uitzet ook per se mistlicht uit moet zetten (anders wil 'ie niet naar links draaien). Dus nee, die gaan niet automatisch uit..

En ja, voor- en achterruitverwarming hebben een geel lampje.
Mistlampen voor een lichtgeel/groenachtig
Mistlamp achter een oranje.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Juerd » di 22 nov 2011, 13:58

Mijn vorige auto had een piepje als je de deur opende met mistachterlicht ingeschakeld. Mijn huidige auto zet 'm inderdaad automatisch uit als je de auto uitschakelt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door boe! » di 22 nov 2011, 21:44

Vanavond was het in het westen helder, maar er reden nog steeds auto's rond met het mistachterlicht aan. Dat zijn dus mensen die 's ochtends het mistlicht aanzetten en vervolgens nooit meer uitzetten, en blijkbaar ook geen auto hebben waarbij het mistlicht automatisch wordt uitgeschakeld als de normale verlichting wordt uitgezet. :facepalm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 nov 2011, 8:07

Hier is het ook helder en ook hier zag ik mensen nog met mistlichten rijden. :roll:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Naturist » wo 23 nov 2011, 9:48

En in de Meijerij van hetzelfde laken een pak.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Rein » vr 07 nov 2014, 11:27

telegraaf.nl op 22 november 2011 schreef:Verlichting schakelt niet aan bij mist

AMSTERDAM - De verlichting van auto's met automatische verlichting gaat bij mist niet aan, omdat de lichtcel de mist niet herkent.

"Bestuurders hebben de knop van de verlichting op de stand ’automaat’ staan en rekenen er dan op dat het inschakelen onder alle omstandigheden vanzelf gaat. Bij tunnels is het vaak geen probleem, want dan is het donker genoeg, maar bij mist is het toch een ander verhaal”, zegt Markus van Tol van de ANWB in De Telegraaf.

„De lichtcel die de lampen aan en uit doet, herkent de mist niet. De oplossing is heel simpel door gewoon het licht in te schakelen zodra je de weg op gaat. Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk.”
We zijn drie jaar verder en de ANWB heeft (weer eens) eenzelfde waarschuwing afgegeven.
anwb.nl schreef:Automatische autoverlichting 'ziet' geen mist (6-11-14)

Steeds meer auto's zijn uitgerust met een lichtcel die ervoor zorgt dat het dimlicht wordt in- of uitgeschakeld. Bestuurders hebben de knop van de verlichting op de stand 'automaat' staan en rekenen er dan op dat het inschakelen onder alle omstandigheden door de lichtcel vanzelf gaat. Bij tunnels is dat dan ook meestal geen probleem want dan is het donker genoeg. Maar bij mist is het toch een ander verhaal. De lichtcel die de lampen aan en uit doet herkent de mist niet. In deze situatie rij je bijvoorbeeld alleen met dagrijverlichting en dus zonder ingeschakelde achterlichten. De oplossing is simpel door gewoon het licht in te schakelen zodra je de weg op gaat. Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk.
Verschillende media nemen dit bericht over en suggereren bijna alsof dit een nieuw probleem is.

Voorbeeld:
telegraaf.nl schreef:Verwarring over automatische verlichting bij mist

Nu de mistperiode weer is aangebroken blijken veel automobilisten nauwelijks te weten dat zij vrijwel onverlicht rijden waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Bestuurders denken namelijk dat de automatische verlichting, die tegenwoordig op bijna elke auto standaard zit, ook bij mist de verlichting laat branden. Deze lichtsensor werkt echter alleen maar als het echt donker wordt of is.

„Het is inderdaad een groot misverstand en daarom zie je tijdens mist ook talloze automobilisten zonder brandende achterverlichting rijden. Omdat veel auto’s tegenwoordig ook over zogenoemde dagrijverlichting beschikken, branden alleen twee lampjes aan de voorzijde. Die lampen geven amper voldoende lichtopbrengst en al helemaal als er een dichte mist hangt. Het is natuurlijk levensgevaarlijk als er dan ineens voor je neus een onverlicht obstakel opdoemt. We adviseren bestuurders om na het starten van de motor gelijk het dimlicht in te schakelen als er mist in de lucht hangt of als het hard regent,” aldus Annelies Tichelaar van de ANWB. Voor het voeren van onjuiste verlichting kan een boete van 25 tot 65 euro worden opgelegd.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) stelt dat ook een groot aantal automobilisten nog steeds niet weet welke verlichting er bij mist moet worden gevoerd: „Mistlicht aan de voorkant mag alleen gebruikt worden bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd (zicht minder dan 200 meter). Het mistachterlicht mag alleen ingeschakeld worden bij mist of sneeuwval als het zicht minder dan 50 meter is. Bij zware regen mag het bijvoorbeeld niet."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door boe! » vr 07 nov 2014, 11:56

De oplossing is simpel door gewoon het licht in te schakelen zodra je de weg op gaat.
En als dat niet lukt, dan is Attietattie wel zo vriendelijk om de GLN daarop te wijzen. :mrgreen:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door waldo79 » vr 07 nov 2014, 12:40

^^Die hints wil ik ook wel geven.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 nov 2014, 13:02

Al die sensorrommel op de auto's tegenwoordig. Sommige dingen zijn wel handig zoals automatisch afstandhouden enzo. Maar verlichting, gewoon zelf aanzetten. Door dit soort automatiseren worden mensen gewoon een soort van dom en gaan uiteindelijk aannemen dat alles maar automatisch gaat zonder er over te hoeven na te denken. (buiten het feit dat ook weer allerlei extra elektronica in de auto zit die weer kapot gaat en gruwelijk geld kost om te laten maken)

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door exroosje » vr 07 nov 2014, 13:18

Bij mijn auto (citroen) zit er op de verlichtingshendel een draairing die als je hem naar boven beweegt eerst de voor mistlampen aan zet en als je dat nog een keer doet ook achter. naar beneden bewegen is in dezelfde volgorde uitschakelen. Het is geen mechanische schakelaar (hij keert telkens terug aar 0 stand), dus na het starten is sowieso alles uit. Wat mij betreft zou mistachterlicht gepaard kunnen gaan met een af en toe piepje , zodat je het ook weer uitzet.

Wat echter wel weer irritant is, is dat mistlampen alleen werken icm verlichting. Als je op automatische verlichting rijdt en het wordt te licht, schakelt opeens alles uit!

En dat automatische verlichting icm mist niet alles is kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zeker omdat je dashboard wel altijd verlicht is heb je soms helemaal niet in de gaten dat je zonder licht rijdt. Dat zullen meer autos hebben denk ik. Vroeger waren dashboards donker bij licht uit...

Oplossing kan zijn bij de dealer scandinavie stand in te schakelen, dan schakelt de verlichting automatisch aan bij contact. De lichtsensor wordt dan alleen nog maar gebruikt om je dashboard verlichting te regelen.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Albaufstieg » vr 07 nov 2014, 13:23

^^ Dan brandt de verlichting altijd? Overdag is dit vaak helemaal niet nodig en het rijden met verlichting aan kost alleen maar extra brandstof. Je kunt toch aan de hand van de verklikkerlampjes in de tellerbak duidelijk zien of de verlichting wel/niet aanstaat?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2014, 13:57

De hoeveelheid extra brandstof zal wel loslopen. Mijn accu laadt volgens mij alleen op als ik rem.

Bovendien, als je het moet hebben van die drie extra druppels tegenover een hoop veiligheid, dan gaat er iets niet goed.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Albaufstieg » vr 07 nov 2014, 14:11

Ik schrijf toch ook alleen dat het overbodig is als de verlichting brandt indien dit niet nodig is? Als ik daarmee een paar druppels peut kan uitsparen vind ik dat mooi meegenomen. Ik kan zelf prima inschatten wanneer de verlichting wel aan moet staan. Geloof dat ik hiermee niks doe wat ten koste gaat van de veiligheid. :dontknow:
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op vr 07 nov 2014, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2014, 14:17

Albaufstieg schreef:Ik schrijf toch ook alleen dat het overbodig als de verlichting brandt indien dit niet nodig is?
Het artikel gaat over mensen die vergeten hun verlichting aan (of uit) te zetten. Daar zouden jij en ik ook onder kunnen vallen, ook al kunnen jij en ik die inschatting vast prima maken.

Verlichting voeren is altijd veiliger. Mijne voer ik 24/7 (tenzij het niet mag ivm werk ofzo).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » vr 07 nov 2014, 14:40

Door in alle omstandigheden met licht op te rijden zijn fietsers en motorrijders minder zichtbaar. Men is er niet over uit of het feit dat alle auto's 24/7 verlichting aan hebben wel daadwerkelijk veiliger is. Fietsers en motorrijders vallen nogal weg tussen alle (al dan niet verkeerd afgestelde) verlichting.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Palance » vr 07 nov 2014, 18:09

Ik heb mijn verlichting altijd aan als ik de weg op ga. Ik heb geen sensoren ofzo die voor mij het licht aandoen. Dat is ook niet nodig: mijn mistachterlicht staat vrijwel nooit aan (en zo wel,dan heb je daar handige lampjes voor). Als ik uitstap en mijn verlichting is nog aan dan gaat er een alarm af.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door peter51 » vr 07 nov 2014, 18:17

Chris schreef:Door in alle omstandigheden met licht op te rijden zijn fietsers en motorrijders minder zichtbaar. Men is er niet over uit of het feit dat alle auto's 24/7 verlichting aan hebben wel daadwerkelijk veiliger is. Fietsers en motorrijders vallen nogal weg tussen alle (al dan niet verkeerd afgestelde) verlichting.
Het zijn anders de motorrijders die vrijwel zonder uitzondering met verkeerd afgestelde verlichting rijden...

Als fietser kan ik zeggen dat een auto die geen licht aan heeft levensgevaarlijk is! Zeker in een rij van auto's die wel licht voeren.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 nov 2014, 18:26

Chris schreef:Door in alle omstandigheden met licht op te rijden zijn fietsers en motorrijders minder zichtbaar. Men is er niet over uit of het feit dat alle auto's 24/7 verlichting aan hebben wel daadwerkelijk veiliger is. Fietsers en motorrijders vallen nogal weg tussen alle (al dan niet verkeerd afgestelde) verlichting.
Omgekeerd geldt het natuurlijk ook. Fietsers zien automobilisten ook minder goed als ze geen licht voeren. En ik voer de verlichting overdag primair voor mijn eigen veiligheid. Die ga ik echt niet uitschakelen, tenzij het niet toegestaan zou zijn om overdag verlichting te voeren, zoals in Griekenland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » vr 07 nov 2014, 18:28

We hebben het hier uiteraard over situaties bij daglicht. Zeker bij lage snelheden (in steden) is het echt overbodig om overdag in de zomer dimlichten aan te hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 nov 2014, 18:40

^^ Dat kan je vinden, maar ik vind het makkelijker om dan maar altijd de lichten aan te doen dan om per keer te gaan afwegen of ze wel of niet aanmoeten. Ik doe het liever te vaak dan dat ik het vergeet als het wel moet. En het is mij ook aangeleerd om altijd de lichten aan te doen, het is een beetje een gewoonte geworden. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » vr 07 nov 2014, 18:43

Ik deed voorheen ook altijd standaard de dimlichten aan voor elk ritje, maar eigenlijk is het nogal overbodig in de zomer. Nu laat ik ze meestal uit in de zomer. In deze tijd van het jaar heb ik de dimlichten wel de hele dag aan uiteraard.

In Duitsland is het gebruik van (dim)licht overdag wel sterk toegenomen de laatste 6 jaar ofzo, zeker met de dagrijverlichting. In Frankrijk ben je echter nog wel een uitzondering, het is hooguit een beperkt aandeel met dagrijverlichting dat overdag verlichting voert.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Davy » vr 07 nov 2014, 20:32

Zelfs midden in de winter op droge zonnige dagen rond het middaguur doe ik mijn lichten niet aan. Dagrijverlichting is dan meer dan voldoende.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2014, 21:23

Chris schreef:In Duitsland is het gebruik van (dim)licht overdag wel sterk toegenomen de laatste 6 jaar ofzo, zeker met de dagrijverlichting.
De verlichting in mijn auto kan niet eens uit door de komst van dagrijverlichting. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Chris » vr 07 nov 2014, 21:25

Ook de dimlichten niet? Ik herinner me toen ik net mijn rijbewijs had (9 jaar geleden) dat in Duitsland praktisch niemand zijn verlichting overdag aan had.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2014, 21:27

De keuzes zijn stadslicht, dimlicht, DRL of grootlicht (zijn zeker twee separate woorden?).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Groningen » za 08 nov 2014, 14:23

Ik rijd altijd met dimlicht aan, en dat doe ik altijd zelf: die automatische stand vertrouw ik niet. Al is het uiteraard wel makkelijk (en ook de reden dat veel mensen dat wel doen): je hoeft dan niet meer zelf na te denken, want dat is veel te vermoeiend.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Boerenkool » vr 09 jan 2015, 22:14

Ik rijd altijd met dimlicht, behalve in bibekofiles. Dan zet ik hem een tik terug op stadslicht.
Licht is veel vaker nuttig dan je denkt, ook als je alles ziet, zie je het sneller als ze lichten voeren. Het trekt gewoon de aandacht.
Beoordelen of licht nodig is is ook heel moeilijk, je moet dat ook uit perspectief van tegenliggers doen en dat gaat meestal fout. Als je op een zonnige ochtend of tussen bomen rijdt maakt het enorm uit of je tegen het licht in of met het licht meerijdt. Als je zelf je tegenliggers perfct ziet zien ze jou soms pas laat omdat ze wegvallen in zeeen van tegenlicht. Vooral donkere autos. Natuurlijk zie je ze wel, maar je ziet ze absoluut veel eerder met hun licht aan.
En waarom zou je zelf dan een extra stukje veiligheid laten liggen. Het kan dan wel een halfslapende smartfonende blinde prutser zijn die bij je binnenrijdt, en absoluut zijn schuld, maar ik heb hem liever niet tegen me aan.

Volgens mij is het ook niet slecht voor fietsers. Dat lage licht weerkaatst juist mooi op de reflectoren die even opflitsen en de andacht dn sneller naar de fietser trekken. Dat is met een hlfhoog zonnetje in een straat vol afleiding toch soms net even die paar microseconden eerder reactietijd waardoor je net rustiger kn remmen als er ineens een tussen twee autos over komt steken.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door mhkamp » vr 09 jan 2015, 22:33

Boerenkool schreef:Dan zet ik hem een tik terug op stadslicht.
Zover ik weet is het rijden met stadslichten niet toegestaan. Daarnaast is het levensgevaarlijk. Hoe vaak ik (vracht)auto's die in schemer nog met stadslichten rijden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het gebruik van (achter)mistlampen

Bericht door Coen Tunnel » za 10 jan 2015, 7:44

^^ Overdag kun je prima met stadslicht rijden, al denk ik dat het weinig toevoegt.

Plaats reactie