Parkeerverbod in blauwe zone

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

verkeerskundige
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 16:20
Locatie: Ulft

Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door verkeerskundige » wo 07 dec 2011, 9:22

beste mensen,

De babw heeft het in het plaatsingsvoorschrift van het bord E10 (parkeerschijf) over onderstaande tekst:
Bord E10 (Parkeerschijf-zone)
Plaatsing
1. Dit bord mag evenwijdig aan de weg worden geplaatst.
2. In een zone, aangeduid met bord E10, worden parkeerplaatsen waar het gebruik van de parkeerschijf niet verplicht is, aangeduid of aangegeven met een P-tegel of een P-bord


Mag ik er dan vanuit gaan dat, gezien lid 2, er binnen een blauwe zone ook een parkeerverbod buiten de vakken met blauwe lijn OF een P (bord) is?
Oftewel: Is een blauwe zone OOK een parkeerverbodszone?

Coen
Lopen is niets meer dan gecontroleerd voorover vallen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Peter » wo 07 dec 2011, 9:55

In schijfzonebord is inderdaad OOK een parkeerverbod-buiten-de-vakken-bord.

In de praktijk voldoet iedere kennelijke parkeerstrook of parkeervak, daar hoeft geen bord of P-tegel bij. Alleen langs een blauwe lijn moet de schijf gebruikt worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 11:06

RVV 1990, § 10. Parkeren, Artikel 24 schreef: 4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
RVV 1990, § 10. Parkeren, Artikel 25 schreef: 1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriële regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.

3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.

4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.

5. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.
Artikel 25, 1e lid regelt dus het parkeerverbod in een blauwe zone.

verkeerskundige
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 16:20
Locatie: Ulft

Re: parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door verkeerskundige » wo 07 dec 2011, 12:50

Dank voor jullie snelle en duidelijke reactie. :top:
Lopen is niets meer dan gecontroleerd voorover vallen.

frans1966
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 17:33

Re: parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door frans1966 » do 28 mei 2015, 17:56

In april een boete gekregen voor het parkeren zonder parkeerschijf in een blauwezone .
Ik was namelijk vergeten dat daar een blauwezone is
MAAR !!! het was niet zichtbaar dat het een parkeerzone was / is (VERKEERSBORD ACHTER STOPLICHT)
Nu 2 weken later liggen er blauwe-strepen om de parkeerplaatsen zodat het duidelijk is om je schijf zichtbaar neer te leggen en niet te vergeten

Kan ik hier voor in beroep gaan ?


Alleen is het niet aantoonbaar dat er op dat tijdstip van boete blauwezone werd toegepast (geen foto gemaakt)


Vriendelijke groet

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door RSK » do 28 mei 2015, 18:39

^^ Als er geen blauwe strepen lagen op het moment van de boete, zou je dat op de een of andere manier aannemelijk moeten maken. Zijn er streetviewbeelden beschikbaar? Verder is plaatsing van een bord op een slecht zichtbaar punt natuurlijk ook niet handig. Als je denkt dat het ergens niet goed stond aangegeven, zou ik gewoon bezwaar maken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

frans1966
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 17:33

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door frans1966 » do 28 mei 2015, 22:30

Dank voor je reactie,

Er is sinds nov. 2014 een parkeerzone van kracht en streetview is verouderd...maar denk dat ik toch maar bezwaar aanteken.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 29 mei 2015, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: leesbaarheid

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door feitelijk » do 28 mei 2015, 23:50

frans1966 schreef: MAAR !!! het was niet zichtbaar dat het een parkeerzone was / is (VERKEERSBORD ACHTER STOPLICHT)
Ah een verstoplicht.
Nu 2 weken later liggen er blauwe-strepen om de parkeerplaatsen zodat het duidelijk is om je schijf zichtbaar neer te leggen en niet te vergeten

Kan ik hier voor in beroep gaan ?
Nee, als er geen blauwe streep ligt of :E4: staat, maar wel een :E10:, mag je er helemaal niet parkeren, stond er geen streep bij de vakken dan?
(wel een andere feitcode: R400ae vs R401)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Peter » vr 29 mei 2015, 5:22

Daar verschillen de meningen. Een parkeervak met witte lijnen is ook een aanduiding, dat er geparkeerd mag worden, los van borden of tegels.

Als een overijverige gemeenteambtenaar aan het schrijven is geweest, terwijl de blauwe strepen (door een communicatiefout van gemeente) te laat zijn aangebracht (of de borden te vroeg van plastic zak zijn ontdaan) er niet waren is dat kans heel erg groot dan er nog tientallen mensen dezelfde boete kregen en hetzelfde bezwaar indienden. Dan hoef jij niets meer te bewijzen, maar de ambtenaar of de gemeente. Je moet er alleen achter komen of anderen bezwaar hebben gemaakt of erachter komen (via de gemeente) wanneer de strepen zijn aangebracht of door wie (gemeentedienst of aannemer).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door feitelijk » vr 29 mei 2015, 7:56

Peter schreef:Daar verschillen de meningen. Een parkeervak met witte lijnen is ook een aanduiding, dat er geparkeerd mag worden, los van borden of tegels.
Dat de meningen verschillen kan kloppen. Ik volg de regels, en er zijn altijd andere meningen natuurlijk.
(Parkeerschijf-zone)
Plaatsing

1. Dit bord mag evenwijdig aan de weg worden geplaatst.

2. In een zone, aangeduid met bord E10, worden parkeerplaatsen waar het gebruik van de parkeerschijf niet verplicht is, aangeduid of aangegeven met een P-tegel of een P-bord.
Ben je misschien in de war met de toelichting van RVV65? Daarin wordt gesteld dat je bij een :E1: of :E2: wel in de vakken mag staan.
Ook het derde lid [huidige tweede lid] bevat een uitzondering op het [beginsel dat borden over de hele breedte van de weg gelden]. Borden die het parkeren of stilstaan van voertuigen op de rijbaan betreffen gelden slechts voor de zijde van de weg waar zij zijn geplaatst. Vanzelfsprekend is het parkeren van voertuigen en het plaatsen van fietsen en bromfietsen toege­staan op de daartoe bestemde weggedeelten. Hierbij moet worden gedacht aan parkeervak­ken, fietsklemmen etc.
Dan hoef jij niets meer te bewijzen, maar de ambtenaar of de gemeente.
Ja want zo werkt Mulder.... :nahzeg:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Peter » vr 29 mei 2015, 12:25

Dat je mag parkeren in vakken van een kantverbod stond ook niet in RVV66 dacht ik. Men heeft later jurisprudentie aan de wet toegevoegd.

Er zijn maar weinig blauwe zones, waar ook gewone parkeervakken zijn (dus niet betaald, vergunning, gehandicapten of laden/lossen binnen blauwe zone). Rijswijk grossiert erin maar daar zal de wetgever aan voorbij zijn gegaan.

Maar goed: jij vindt dat een anders gekleurd vak, als dan niet met witte lijnen (zonder P-tegel of bord) in een woonerf ook niet als parkeerplaats gebruikt mag worden. Komt toch veel voor. Ja: formeel wellicht is het verboden, in de praktijk mag het toch echt wel. Mulder of niet. Is altijd aan te vechten (alleen niet de hoogte van de boete, wel of het strafbaar was of niet).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door feitelijk » vr 29 mei 2015, 13:28

Peter schreef: Er zijn maar weinig blauwe zones, waar ook gewone parkeervakken zijn (dus niet betaald, vergunning, gehandicapten of laden/lossen binnen blauwe zone). Rijswijk grossiert erin maar daar zal de wetgever aan voorbij zijn gegaan.
Ja dat voorbeeld geef ik vaak. Onlangs nog een fles wijn mee gewonnen van een van mijn directeuren. :lol:
Maar goed: jij vindt dat een anders gekleurd vak, als dan niet met witte lijnen (zonder P-tegel of bord) in een woonerf ook niet als parkeerplaats gebruikt mag worden.
Dat vindt de wet. In Papendrecht gebruiken ze een ongemarkeerd vak in een :E10: als gereserveerde plek voor de burgemeester. Omgat hij ontheffing heeft en het dus verboden is voor anderen om er te parkeren.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 29 mei 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: witregels verwijderd
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door RSK » vr 29 mei 2015, 14:48

^^ In Bodegraven had je de situatie voorheen tussen de Albert Heijn en het Parochiehuis. Daar had je een rijtje reguliere parkeervakken voor het Parochiehuis, terwijl de rest van het hele parkeerterrein blauwe zone (ma-za 8.00-18.00h) was. Het is daar recent op de schop gegaan, ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet hoe het nu is. Is ook niet erg boeiend, hoe vaak loop je nu langer dan anderhalf uur in de Albert Heijn?

Wel interessant zijn de borden aan de randen van de blauwe zone. Aan één zijde is er geen onderbord, aan een andere zijde geeft hij ma-za 8.00-18.00u aan, en op een derde locatie is die 1 er afgevallen, zodat er lijkt te staan ma-za 8.00-8.00u. Verder zijn er pal aangrenzend (en eigenlijk pal bij het winkelgebied) ook nog gedeelten waar helemaal geen blauwe zone geldt, vermoedelijk omdat men de authenticiteit van het Kerkplein niet wil vergallen met allerhande lijnen, markering en tegels.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door feitelijk » vr 29 mei 2015, 16:10

Mijn gemeente heeft het aantal parkeerplekken fors verminderd om het tekort van 9 ton op de gemeentelijke parkeergarages te dekken.
Dus ik ben wel eens "Creatief met blauw."

Stukje blauwe streep vergeten te verwijderen op de "auto vrije" markt
Afbeelding

Een of andere aso heeft glas en papierbakken neergezet op parkeervakken met blauwe streep. Fijn want zo heb ik altijd wel een plekje.
Link
En deze is ook wel eens vrij voor me:
Afbeelding

Afbeelding

Dat was de plek van de burgemeester, die nu voor anderen verboden is:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Juerd » za 30 mei 2015, 0:02

Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
Hmmm... Dus een mechanisme dat steeds een nieuwe parkeerschijf neerlegt, zou in principe wel mogen? :-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Attietattie » za 30 mei 2015, 9:15

Nee. Want er mag alleen een schijf worden neergelegd die de aankomsttijd aangeeft.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 9:26

^^ Dus dan is de uitdaging een apparaat dat de parkeerschijf weghaalt, de auto veilig uit en in het vak rijdt en vervolgens een nieuwe neerlegt? :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Attietattie » za 30 mei 2015, 9:28

Het hoeft geen nieuwe schijf te zijn bij mijn weten. Als de auto de schijf kan verzetten is dat voldoende. Zo wordt het zeker al een stuk makkelijker?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Juerd » za 30 mei 2015, 13:10

Tijdstip van aankomst... dat gaat toch over het tijdstip dat de parkeerkaart op het dashboard belandt? :D

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Attietattie » za 30 mei 2015, 13:34

Nee, gaat om het moment dat je te veel hebt gegeten. :PP:
Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 16:37

^^ Dus dan heb je (om in mijn voorbeeld te blijven) een mechanisme nodig dat de auto naar voren rijdt, de parkeerschijf verzet en weer terugrijdt?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Attietattie » za 30 mei 2015, 16:47

Als je achteruit inparkeert wel ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 16:52

Sorry, dat doe ik standaard. Maar dat was dus inderdaad mijn veronderstelling. Ik ga er binnenkort eens op studeren hoe dat gerealiseerd kan worden. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Attietattie » za 30 mei 2015, 16:53

RSK schreef:Sorry, dat doe ik standaard.
Dan doe jij zeker niet zo vaak boodschappen? Praxis, kom je daar wel eens? ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 17:20

^^ Bij het boodschappen doen is in Bodegraven een parkeerterreintje waar je met de achterkant bij een stoep staat vanwaar je makkelijk kunt laden. Praxis kom ik nooit, wel de Karwei. Maar dat is dan weer geen blauwe zone, en daar hadden we het nu net over. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door feitelijk » ma 01 jun 2015, 0:30

RSK schreef:Praxis kom ik nooit, wel de Karwei.
Voor een paar geurkaarsen en een kledinghoes hoef je inderdaad niet voorruit in te parkeren
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Peter » ma 01 jun 2015, 5:26

RSK schreef:^^ Dus dan heb je (om in mijn voorbeeld te blijven) een mechanisme nodig dat de auto naar voren rijdt, de parkeerschijf verzet en weer terugrijdt?
Ik vraag mij af of er daadwerkelijk gecontroleerd wordt op het verzetten van de schijf (handmatig of anders), los van zeldzame heterdaadjes. Ik kan mij 3 situaties bedenken:
1. De auto is wat opvallend (type Geelhoedskelter) en een surveillant komt meerdere keren per dag langs en besluit via zijn mobiel snapshots te maken om te bewijzen dat de auto (veel) langer dan toestaan op dezelfde plek staat. Er zit wel eens een snuggere BOA tussen.
2. Idem na verzoek van winkelier bij wie de auto voor de deur staat.
3. Automatische controle van kentekens met preciese tijd en plaatsbepaling, zoals wel wordt toegepast voor betaald parkeren (op kenteken) of motorrijtuigenbelasting. Ik vermoed echter dat gemeentes met blauwe zones niet dergelijke apparatuur hebben en de politie (of RDW) niet geinteresseerd is.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 01 jun 2015, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door feitelijk » ma 01 jun 2015, 6:10

Ik las ooit een stukje in het lokale sufferdje over het uitbreiden van de zone.
Een gedupeerde aan het woord: "Als ik nu bij het bejaardencentrum aan het werk ben moet ik elk uur de schijf gaan verzetten"
:ongeduldig:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Peter » ma 01 jun 2015, 12:09

Er zijn bedrijven die iemand aanstellen om alle klokjes te verzetten of (of een nieuw kaartje voor de achter de voorruit te kopen). Daarvoor zijn wel eens mensen "met sleutelbossen" beboet in de betaald parkeer zones met maximum parkeertijd. Ik weet niet of dat in hoger beroep stand gehouden heeft overigens, daar het onduidelijk is wie de overtreder is. De bestuurder, de auto-eigenaar of het "sleutelmannetje".
Kan je medeplichtig zijn aan een overtreding ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Parkeerverbod in blauwe zone

Bericht door Boerenkool » wo 03 jun 2015, 20:43

ik heb een keer gezien toen ik op t politiebureau was ( fiets gejat)
Iemand kwam boos zijn bekeuring betwisten. De betreffende agent werd er bij gefloten en en die noemde uit zijn hoofd twee tijdstippen dat hij erlangs liep, dat was gevalletje direct uitgeluld.

Plaats reactie