In/uitvoegen, in/uitvoegstroken, tapers

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

In/uitvoegen, in/uitvoegstroken, tapers

Bericht door Attietattie » ma 30 jan 2012, 18:15

Lomperik...
Link

Edit: deze draad is een afsplitsing uit het "weggedrag, knippersignalen en boetes"-topic.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jeroent
autoweg

Re: Weggedrag, knippersignalen en boetes

Bericht door jeroent » ma 30 jan 2012, 19:26

Raar dat je dit niet heel duidelijk zag aankomen. Die auto zat precies naast je op het moment dat de gemiddelde Nederlander 'op de automaat' invoegt. Ik praat het niet goed, maar het was voor een anticiperende bestuurder allerminst een gevalletje "die zagen we niet aankomen".

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 jan 2012, 19:30

^^ :facepalm: Dat was nou sarcasme... Als iemand zonder richting aan te geven, zonder enige (andere) reden naar links komt (van r5 naar r4) dan is de kans vrij groot dat diegene zonder richting doorzet naar rijstrook 3. Dus die zag ik uiteraard allang aankomen. Maar ik ga daar niet eerder op reageren. Die dwaas moet gewoon uit zijn bolle ogen kijken en om eerlijk te zijn ligt het dan simpelweg in de planning om diegene te laten schrikken.

Noem me een wekker. Even een slaaprijder wekken. :dyn_hyp:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 jan 2012, 19:30

Zie ik het nou goed dat er geen richting wordt aangegeven? :wijsvinger:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 30 jan 2012, 19:38

Attietattie schreef:^^ :facepalm: Dat was nou sarcasme...
Ah, sarcasme, ik ken je niet goed genoeg om dat in te kunnen schatten. Helaas zijn er genoeg coureurs die dit soort dingen dus _niet_ zien aankomen. Maar goed, weet nu hoe ik je filmpjes moet inschatten :-)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 jan 2012, 19:41

Attietattie, je hebt helemaal gelijk. Ik had daar waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Hij heeft alle gelegenheid om richting aan te geven en ook nog heel veel tijd en ruimte om na jou in te voegen, dus kan het geen kwaad om hem op deze manier op zijn plaats te zetten. Waarom zou je anticiperen en ruimte maken voor iemand die op zo'n manier rijdt? :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 jan 2012, 19:45

^^ Mja, dat is ook niet altijd duidelijk bij teksten via internet, i agree. Maar inderdaad, je kan een hoop van me sarcastisch nemen of met een korrel zout.

Hier hetzelfde laken een pak (oud filmpje overigens). Even om aan te geven dat het allemaal geheel binnen de verwachting is, maar ik weiger mijn weggedrag er (tot op zekere hoogte) op aan te passen. Ik schat in dat het in beide gevallen simpelweg een kwestie van onwil is namelijk.
Link
Edit: oja, en ik houd gewoon van toeteren. :dyn_hyp:

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 30 jan 2012, 19:52

^^ Je moet natuurlijk wel weten wat voor geluid je claxon maakt en of ie nog werkt :mrgreen:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 jan 2012, 19:54

^^ En nu weten jullie het ook. :p

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 jan 2012, 19:56

In dat laatste filmpje zou het heel goed kunnen dat de automobilist pas (te) laat door heeft dat hij nog een keer moet uitvoegen. Om dan te gaan toeteren vind ik dan weer wat minder netjes/vriendelijk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 jan 2012, 19:59

Dan zie je hoe 'goed' die tapers werken...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 30 jan 2012, 19:59

@Rein: In dat geval had hij de linkerrijstrook bij de taper kunnen pakken. Dan was Attietattie er waarschijnlijk gezien zijn snelheid die vrij laag is er wel rechts voorbij gereden (rechts inhalen kan je het niet noemen gezien zijn snelheid), maar dan was er geen conflictsituatie ontstaan.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 30 jan 2012, 20:04

Dat soort morons mag wat mij betreft het rijbewijs inleveren. B(

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 jan 2012, 20:08

Als je ter plekke onbekend bent en zeker in het donker is de taper aldaar niet super goed te zien. Bovendien kan ik me voorstellen dat je op zo'n schrikmoment als je opeens beseft dat je rap moet uitvoegen je er niet over kan/gaat nadenken dat je, om de weggebruiker achter je ter wille te zijn, beter de taper kan gaan nemen. Maar goed ik ben het ermee eens dat het behoorlijk knullig weggedrag is.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 30 jan 2012, 20:18

Er zijn er nog die het bonter maken. Gisteren bij Utrecht op de parallelbaan van de A2 eentje voor mij die bij het puntstuk besloot toch nog de afrit te nemen en nog net niet door de berm heen reed :nuts:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 jan 2012, 20:35

Rein schreef:Als je ter plekke onbekend bent en zeker in het donker is de taper aldaar niet super goed te zien. Bovendien kan ik me voorstellen dat je op zo'n schrikmoment als je opeens beseft dat je rap moet uitvoegen je er niet over kan/gaat nadenken dat je, om de weggebruiker achter je ter wille te zijn, beter de taper kan gaan nemen. Maar goed ik ben het ermee eens dat het behoorlijk knullig weggedrag is.
Als dit een vergissing was, had ie m denk ik òf resoluut naar rechts gegooid, òf was ie doorgereden. Volgens mij zat ie gewoon te slapen gezien het feit dat ie een beetje slapjes naar rechts wappert alvorens richting aan te geven. Vandaar ook dat ik m allang aan zag komen. Verder ben ik het met je eens dat àls dit een vergissing was, je niet de tijd hebt om te bedenken dat de linkerstrook van de taper beter uit zou komen.

mark0
woonerf

Bericht door mark0 » ma 30 jan 2012, 23:01

Rein schreef: Waarom zou je anticiperen en ruimte maken voor iemand die op zo'n manier rijdt? :top:
Voor je eigen veiligheid misschien?

In deze situatie zou ik al voortijdig (indien mogelijk) een strook naar links zijn opgeschoven, er zit immers ook een vrachtwagen voor je.

edit: correcte url

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 31 jan 2012, 9:07

Hmmmmm, eigen veiligheid....... Tja goed argument..... ;)

Maar ja, als je altijd ruimte maakt enzo leren dit soort weggebruikers het helemaal nooit. Zelf heb ik wel eens de hoop dat ik hen door mijn gedrag tot nadenken aan kan zetten zodat ze het de volgende keer beter doen. Een goed voorbeeld hiervan is ook middenstrookrijders inhalen en daarna met ietwat overdreven de richtingaanwijzer aangezet zelf direct naar de rechterrijstrook door te schuiven.

In het geval van Attietattie zou ik eerst heel goed hebben gecheckt of er niemand over de rijstroken links van hem zou komen (zodat uitwijken altijd mogelijk is) en vervolgens met scherpe concentratie en op alles voorbereid door blijven rijden op de rechterrijstrook.

Overigens was het wel zeldzaam rustig op de video voor dat punt op de A10. Zelfs 's avonds laat is het daar meestal nog wel wat drukker dan in de video.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 31 jan 2012, 9:17

Ik doe dat eigenlijk ook altijd bij invoegend verkeer: geven ze geen richting aan, ga ik geen strook opschuiven, maar je anticipeert er natuurlijk wel op dat ze toch ineens voor je neus de rijbaan opschieten...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 31 jan 2012, 9:24

Rein schreef:In het geval van Attietattie zou ik eerst heel goed hebben gecheckt of er niemand over de rijstroken links van hem zou komen (zodat uitwijken altijd mogelijk is) en vervolgens met scherpe concentratie en op alles voorbereid door blijven rijden op de rechterrijstrook.
In de luchtvaart heet dat 'situational awareness'. Je moet je eigenlijk altijd zeer bewust zijn van wat er om je heen gebeurt of aanwezig is en dat was nu inderdaad ook (juist) het geval.

Maar inderdaad, ik heb de vervelende eigenschap dat ik denk mensen te moeten opvoeden. En als ik braaf ruim van tevoren naar links was gegaan, dan had diegene geen hol van zijn/haar lompe actie opgestoken. Ik zeg nu, graag gedaan. :p

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 31 jan 2012, 10:28

Truck knipperde al voordat ik erbij was, nog voor het puntstuk...
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 31 jan 2012, 10:28

Attietattie schreef:Edit: oja, en ik houd gewoon van toeteren. :dyn_hyp:
En seinen met groot licht. ;)

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 31 jan 2012, 10:38

geelhoed schreef:Truck knipperde al voordat ik erbij was, nog voor het puntstuk...
Dat lijkt me meer een kwestie van ik-knipper-om-aan-te-geven-wat-ik-op-dit-moment-doe versus ik-knipper-om-aan-te-geven-wat-ik-van-plan-ben. Voor beiden is iets te zeggen.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 31 jan 2012, 11:16

Belgisch knipperen noem ik het.

Wat ook nog kan: Wat ik net gedaan heb!
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

ArendsE
zandpaadje

Bericht door ArendsE » di 31 jan 2012, 11:18

chriskrusz schreef:
geelhoed schreef:Truck knipperde al voordat ik erbij was, nog voor het puntstuk...
Dat lijkt me meer een kwestie van ik-knipper-om-aan-te-geven-wat-ik-op-dit-moment-doe versus ik-knipper-om-aan-te-geven-wat-ik-van-plan-ben. Voor beiden is iets te zeggen.
En in Nederland zijn truckers meestal degenen die knipperen-om-aan-te-geven-wat-ze-van-plan-zijn... Zeker als het een korte invoegstrook is zullen ze ze dat doen. Dan kom je ook op de discussie of het beter is om (als je al op de snelweg rijdt) naar de linkerstrook te gaan om invoegers de mogelijkheid te geven om in te voegen, om door te rijden en de invoegers met een zeer lage snelheid in te laten voegen, of zelf wat af te remmen zodat men met redelijke (accelererende) snelheid kan invoegen.
Laatst gewijzigd door ArendsE op wo 18 jul 2012, 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan en ik denk dat de tijd van gaan nu gekomen is.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 31 jan 2012, 11:25

ArendsE schreef: En meestal zijn truckers degenen die knipperen-om-aan-te-geven-wat-ze-van-plan-zijn...
Yeah, right...
Link

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 31 jan 2012, 11:49

Dat zie je in bijvoorbeeld Engeland en in mindere mate ook in Frankrijk vaak gebeuren, bij alle voertuigen overigens. Ergens een soort van angst dat ze er niet tussen gelaten worden denk ik..

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 31 jan 2012, 18:15

geelhoed schreef:
ArendsE schreef: En meestal zijn truckers degenen die knipperen-om-aan-te-geven-wat-ze-van-plan-zijn...
Yeah, right...
Moeilijk te zien, maar als die truck zijn knipper ruim vantevoren aan doet en de auto op de middenstrook schuift niet op terwijl het wel mogelijk is, dan vind ik dat een gebrek aan verkeersinzicht bij de personenauto. Als er 3 rijstroken zijn dan is het hoffelijk om de vrachtwagen de ruimte te geven om in te halen.

En in het kader van opvoeden (viva attietattie!) is het zelfs nog verdedigbaar dat een vrachtwagenchauffeur zijn 10 tonner er gewoon voor gooit op zo'n moment. Mits hij tenminste lang genoeg zijn knipper aan heeft gehad vantevoren en er ruimte op de 3e strook was...

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 31 jan 2012, 19:10

Tja, zo moest ik zonet ook opgevoed worden door een vrachtwagenchauffeur. Op de Zuidring Groningen rijd ik op de linkerstrook en zie linksachter me een gat waar ik tussen wil, om zodoende de afrit te nemen. Ik reed 80, je mag er 70. Ik houd iets in om naar rechts op te kunnen schuiven, maar dat was niet naar wens: enorm bumperkleven en toeteren. Ik zal mijn rijbewijs maar inleveren, rijden kan ik toch niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 31 jan 2012, 23:11

Dit filmpje past het beste bij de topictitel! Degene die op 0:25 in beeld komt doet aan weggedrag, geeft netjes richting aan en krijgt nooit boetes! Moet haast wel een voorbeeldig chauffeur zijn.
Link
Voordat men me beticht van bashen, ik vind dit een prima actie. Hij valt er niemand mee lastig (los van het feit dat men er flink van kan schrikken) en het is niet direct gevaarlijk (hooguit omdat hij op een vuil weggedeelte rijdt). Het enige wat me stoort, is dat als ik het doe, ik vrij grote kans loop om mijn rijbewijs een tijdje in te mogen leveren. Vreemd genoeg zie je deze filmpjes altijd bij Wegmisbruikers, maar nooit met een zuurstokauto als hoofdrolspeler.