Rechts inhalen bij een doorgetrokken streep

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Rechts inhalen bij een doorgetrokken streep

Bericht door Egbert » wo 30 mei 2012, 13:36

Ik ben op een ander forum in een discussie over het feit of je bij een doorgetrokken streep (op een weg met meerdere rijstroken in dezelfde richting) wel of niet rechts mag inhalen.
Ik zeg van niet, want volgens RVV 11 mag je alleen bij een blokmarkering rechts inhalen.

Deze situatie komt tegenwoordig in het verkeer voor omdat spitsstroken aan de rechterkant van de weg normaal gesproken van de hoofdrijbaan gescheiden zijn met een doorgetrokken streep. Die doorgetrokken streep mag je dan wel weer overschrijden omdat het een spitsstrook is (RVV 76.2). Maar dan zijn er mensen die zeggen dat dit een parallelbaan is (niet in de wet gedefinieerd) en dat je op een parallelbaan rechts mag inhalen.

Hoe zit dat?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Rechts inhalen bij een doorgetrokken streep

Bericht door Attietattie » wo 30 mei 2012, 13:57

Ik zou zeggen dat het pas een parallelbaan is als je de doorgetrokken streep niet mag overschrijden. Dat mag je wel, dus geen parallelbaan, dus niet inhalen. Los daarvan: een spitsstrook is gewoon een begrip in de wetgeving, dus je kan er niet mee gaan toveren door hem maar parallelbaan te gaan noemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 30 mei 2012, 14:09

Een parallelbaan heeft een fysieke scheiding (barriere of grasstrook meestal) van de hoofdrijbaan. Verkeersuitwisselen kan dan ook niet in de regel. Een spitsstrook of bij rijstroken met doorgetrokken lijn (tunnel of smalle banen meestal) is er echt geen sprake van een parallelbaan.

Er zullen twijfelgevallen zijn
* tussenberm van asfalt maar geen fysieke barriere (tijdelijke situatie meestal)
* in-uitvoegstrook die deels geen blokken heeft maar een doorgetrokken lijn of puntstuk (om invoegen op later moment te dwingen meestal)

Niet rechts inhalen dus behalve bij filerijden, tenzij de twijfelgevallen boven gelden wellicht.

Parallelbanen hebben meestal eigen hm-bordjes, maar dat zal geen juridische basis zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 30 mei 2012, 14:22

Lees dit topic eens door: http://www.flitsservice.nl/phpBB/verkee ... 64380.html

Egbert schreef:Maar dan zijn er mensen die zeggen dat dit een parallelbaan is (niet in de wet gedefinieerd) en dat je op een parallelbaan rechts mag inhalen.
Die mensen moet je maar niet te serieus nemen.
Attietattie schreef: Ik zou zeggen dat het pas een parallelbaan is als je de doorgetrokken streep niet mag overschrijden.
Hmmmm, dus wat jou betreft mag strook 2 strook 1 inhalen omdat het een parallelbaan is?
Afbeelding

Als de doorgetrokkenstreep volgt uit een puntstuk dan zijn de rijbanen gescheiden.
Peter schreef: Niet rechts inhalen dus behalve bij filerijden, tenzij de twijfelgevallen boven gelden wellicht.
-Op en vlak voor rotondes
-Fietsers onderling
-links voorgesrteerde bestuurders
-trams
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 30 mei 2012, 14:23

Interessanter is zoiets:

Mag ik een bus hier rechts inhalen?
Afbeelding
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 30 mei 2012, 14:32

geelhoed schreef:Interessanter is zoiets:
Mag ik een bus hier rechts inhalen?
Los van het feit dat een bus hier ook 80 zal rijden (en dit vermoedlijk een Vmax80 weg is), inderdaad een interessante vraag met vermoedelijk geen jurisprudentie. Ik zou gokken dat het toegestaan is, danwel nooit bekeurd.
@ Geelhoed: de tram was ik inderdaad vergeten, hoewel dit geval bijna nooit van toepassing is (tram meestal op een eigen baan of op de rechterstrook rijdend).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 30 mei 2012, 16:30

^^ Ik zou zeggen: dubbele doorgetrokken streep = parallelbaan/strook, omdat beide aanliggende rijstroken zowel links als rechts dan hun eigen markering hebben. De ruimte er tussenin kan als een verharde middenafscheiding gelden.

Maar ja, ik zeg ook maar wat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 mei 2012, 16:57

Een vluchtstrook is feitelijk een verharde berm. Met bord C23 mag je de streep overschrijden, en wordt de spitsstrook onderdeel van de rijbaan. Er is echter geen sprake van meerdere rijbanen, of een weefvak c.q. splitsingsvak met blokmarkering. Dus gelden m.i. de normale verkeersregels: niet rechts inhalen. Maar evenzo geldt de regel om niet nodeloos links te blijven rijden.

In de situatie dat iemand zo'n notoire linksrijder op een spitsstrook rechts inhaalt, en een diender daarvoor wil schrijven en je aan de kant zet, dan mag die diender wat mij betreft op cursus. Een cursus effectief prioriteiten stellen. Want uiteraard had allereerst de primaire veroorzaker van de hele situatie een bon moeten krijgen, de notoire linksplakker.

Wie inhaalt op een spitsstrook moet wel donders goed weten wat hij doet. Als de linksplakker alsnog besluit om naar rechts te komen, heb je toch een behoorlijk probleem. Juridisch en verzekeringstechnisch. En hoe kleiner het snelheidsverschil, hoe groter de kans dat je langdurig in de dode hoek zit, en dus hoe groter de kans op zo'n ongeval.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

evos
verkeersader

Bericht door evos » wo 30 mei 2012, 17:20

Blijft, dat een doorgetrokken streep als afscheiding met een spitsstrook hoogst ongelukkig gekozen is. Veel rijders lijken nog niet te weten dat je zo'n streep mag overschrijden. Als hierover al publiciteit is geweest, dan is die mij ontgaan. Zou een 9:1 streepmarkering niet veel duidelijker zijn geweest?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 30 mei 2012, 19:21

Kaaiman schreef:^^ Ik zou zeggen: dubbele doorgetrokken streep = parallelbaan/strook, omdat beide aanliggende rijstroken zowel links als rechts dan hun eigen markering hebben. De ruimte er tussenin kan als een verharde middenafscheiding gelden.

Maar ja, ik zeg ook maar wat.
Dat zie je bijvoorbeeld hier:
https://maps.google.nl/?ll=52.019028,5. ... 5.02,,0,18

Dit vind ik sowieso uiterst verwarrende markering, maar los daarvan, ik gok dat je toch niet rechts mag inhalen. Je mag echter ook niet de twee doorgetrokken overschrijden. Nu zal het verkeer rechts meestal wel langzamer rijden (je gaat omhoog en je hebt net een scherpe bocht gehad), maar hoe dat juridisch zit?
Peter schreef: (trams) hoewel dit geval bijna nooit van toepassing is
Ik ken een plek in Amsterdam waar de tram in het midden van de rijbaan halteert, waardoor auto's de tram wel rechts moeten inhalen. Nodeloos te zeggen dat het een volstrekt gevaarlijke weginrichting is, die wat mij betreft gesaneerd moet worden. De kans op een ongeval tussen een passerende auto en een (gehaast) in- of uitstappende passagier is simpelweg te groot. In Wenen is de tramroute die dit nog had vervangen door een U-bahn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 30 mei 2012, 19:48

In de praktijk zal zelden worden bekeurd voor rechts inhalen bij een doorgetrokken streep. Deze situatie komt geregeld voor (busbanen, fietsstroken). Feit is dat de doorgetrokken streep niet overschreden mag worden, waardoor geen gevaar ontstaat bij rechts inhalen.
evos schreef:Blijft, dat een doorgetrokken streep als afscheiding met een spitsstrook hoogst ongelukkig gekozen is. Veel rijders lijken nog niet te weten dat je zo'n streep mag overschrijden. Als hierover al publiciteit is geweest, dan is die mij ontgaan. Zou een 9:1 streepmarkering niet veel duidelijker zijn geweest?
Spitsstroken bestaan al heel erg lang. Een weggebruiker behoort de verkeersregels te weten; ik kom vaak genoeg tegen dat ook toeristen en buitenlandse truckers de werking van een spitsstrook begrijpen. Waarom zou een weggebruiker uit Nederland datzelfde niet kunnen?

Ik neem overigens aan dat bij de invoering van het fenomeen spistsstrook uitgebreid aandacht is besteed aan de daarmee samenhangende verkeersregels. In ieder geval is aan de spitsstrook in 2004 aandacht besteed via de campagne "De spitsstrook: haal meer uit de weg". Het filmpje is hier te vinden.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 30 mei 2012, 19:51

evos schreef:Blijft, dat een doorgetrokken streep als afscheiding met een spitsstrook hoogst ongelukkig gekozen is. Veel rijders lijken nog niet te weten dat je zo'n streep mag overschrijden. Als hierover al publiciteit is geweest, dan is die mij ontgaan. Zou een 9:1 streepmarkering niet veel duidelijker zijn geweest?
Ja. Maar ik heb al lang opgegeven om logica van de wegbeheerder te verwachten.

Vinny schreef:
Peter schreef: (trams) hoewel dit geval bijna nooit van toepassing is
Ik ken een plek in Amsterdam waar de tram in het midden van de rijbaan halteert, waardoor auto's de tram wel rechts moeten inhalen. Nodeloos te zeggen dat het een volstrekt gevaarlijke weginrichting is, die wat mij betreft gesaneerd moet worden. De kans op een ongeval tussen een passerende auto en een (gehaast) in- of uitstappende passagier is simpelweg te groot. In Wenen is de tramroute die dit nog had vervangen door een U-bahn...
In Duitsland, en daarom denk ik ook in Oostenrijk, mag je een stilstaande tram niet rechts inhalen. Ik zit nog wel eens in Duitsland in de tram en daar stopt verkeer dan ook netjes als een tram bij een halte stilstaat! Dergelijke constructies heb je daar nog veelvuldig.
In Nederland moet je passagiers die uit een tram stappen vrije doorgang naar het trottoir verlenen. Maar goed, wat dat betreft is het Nederlandse verkeer een stuk hufteriger dan het Duitse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 30 mei 2012, 19:58

Ik zit nog wel eens in Duitsland in de tram en daar stopt verkeer dan ook netjes als een tram bij een halte stilstaat!
In Nederland is het niet verplicht :!:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 30 mei 2012, 20:03

^^ Wel als de perronstoep ontbreekt (dus uitstappen direct op de rijbaan).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 30 mei 2012, 20:51

Grappig. Dan heb ik dat nog verkeerd aangeleerd ook :shutup:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 mei 2012, 21:43

simon schreef:Ik neem overigens aan dat bij de invoering van het fenomeen spistsstrook uitgebreid aandacht is besteed aan de daarmee samenhangende verkeersregels. In ieder geval is aan de spitsstrook in 2004 aandacht besteed via de campagne "De spitsstrook: haal meer uit de weg". Het filmpje is hier te vinden.
De spitsstroken die voor de Spoedwet zijn geopend, hadden onderbroken markering.

En die campagne uit 2004, die was echt bagger :nothanks:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 31 mei 2012, 9:04

Ik heb in Duitsland wel eens verkeerslichten gezien (oranje en rood) die verkeer voor een smalle tramhalte doen stoppen. Nooit geweten dat je een Duitse tram niet rechts mag passeren. Ik vermoed dat dit grotendeels een dode letter is, daar de meeste Duitse trams eerder op de Randstadrail lijken met brede haltes, dan de ouderwetse stadstrammetjes. Geldt een vluchtheuvel niet als rijbaanscheiding, waarbij je feitelijk een tram niet meer (op dezelfde rijbaan) rechts inhaalt ?

Veel regels (ook de NLse) zijn gebaseerd op het tramsysteem van de jaren 30-60, toen trams hoogstens een vluchtheuvel van 2 tegels had en meestal helemaal niets en bovendien meestal in het midden van de weg reed (eenvoudiger voor bovenleiding, eenvoudiger voor bereikbaarheid van grondkabels en rioleringsaansluitingen, eenvoudiger voor bochten)

In Nederland mag je een tram niet links inhalen (ik vermoed dat bedoeld is: via de strook van de tegenligger). Ook dat is feitelijk een dode letter.

In Den Haag ken ik geen enkele plek meer waar mensen "op straat" moeten uitstappen vanuit de tram. Waarschijnlijk bestaan ze ook niet meer.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 31 mei 2012, 9:25

Rene schreef: Wie inhaalt op een spitsstrook moet wel donders goed weten wat hij doet. Als de linksplakker alsnog besluit om naar rechts te komen, heb je toch een behoorlijk probleem.
Meneer in de renault deed nog een beetje boze gebaren maken.
Link
Maar een andersoortige hint wordt ook niet begrepen...
Link

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 31 mei 2012, 9:37

Peter schreef:In Den Haag ken ik geen enkele plek meer waar mensen "op straat" moeten uitstappen vanuit de tram. Waarschijnlijk bestaan ze ook niet meer.
In Amsterdam ken ik ook geen voorbeelden van echt op straat moeten uitstappen, behalve dan in bijzondere situaties. Denk aan de situatie van een stremming waardoor er drie, vier of meer trams geen kant op kunnen en de aansluitende trams hun passagiers er halverwege twee haltes uit laten. Of bij bepaalde drukke kruisingen op plaatsen waar meerdere tramlijnen rijden. Dan komt het wel voor dat de halte te kort is voor drie trams ofzo achter elkaar. Voorbeelden hiervan zijn bij de Martelaarsgracht, achter het Paleis op de Dam of op de Ferdinand Bolstraat (naast de Heineken Brouwerij). Dit zijn trouwens wel erg gevaarlijke situaties, omdat het overige verkeer, vooral fietsers (!), weinig rekening houdt met uitstappende passagiers en de passagiers zelf meestal ook totaal onnozel uit zo'n tram stappen.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 31 mei 2012, 9:57

Peter schreef: In Nederland mag je een tram niet links inhalen (ik vermoed dat bedoeld is: via de strook van de tegenligger). Ook dat is feitelijk een dode letter.
Waar haal je dat vandaan?
Het vijfde lid van artikel elf staat bestuurders toe trams rechts in te halen, er is geen gebod rechts in te halen of een verbod links in te halen.

Passagiers die uit een londonbus, met de deur dus aan de linkerzijde, stappen, hebben ook voorrang op het verkeer op de rijbaan.

En wat bij zo'n bushalte?
Afbeelding

Vergeet even dat de bus helemaal niet mag stoppen op de rijbaan langs de fietsstrook, of gebruik mag maken van de fietsstrook met doorgetrokken streep, maar je zal de passagiers toch voor moeten laten gaan als ze uitstappen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 31 mei 2012, 10:23

^^ Is een bushalte wel een bushalte als de zwart-witte blokmarkering ontbreekt?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 31 mei 2012, 10:47

^Ik ken duizend en één bushaltes waar je dat niet hebt. voorbeeld

Alleen het gele bord is verplicht. Indien een busmaatschappij een afwijkend bord verzint, betekent dat dat de bushalte ongeldig wordt ! Dit is ooit in Limburg gebeurd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 31 mei 2012, 10:49

^^ Het gaat niet om het gele bord, maar om het symbooltje. Dat symbooltje is overigens recent aangepast.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 31 mei 2012, 10:52

Alleen het gele bord is verplicht.
Nee hoor, het blauwe bord L3 dat zich boven het gele (groene?) bord bevindt. En daar is straks ook een verkeersbesluit voor nodig.

Als de blokmarkering ontbreekt mag je niet binnen 12 meter daarvan parkeren, als er markering is mag gje daarbij niet parkeren. Ook niet als buschauffeur.
Dus als je als wegbeheerder bij een busstation voorzien van blokmarkering dit neer durft te zetten dan verdien je een enkeltje vekabest of verjo...

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 31 mei 2012, 11:05

Peter schreef:Ik heb in Duitsland wel eens verkeerslichten gezien (oranje en rood) die verkeer voor een smalle tramhalte doen stoppen.
Ik ken alleen de situatie zoals men deze in Berlijn toepast, gewoon met een driekleurig verkeerslicht. Ook de tram heeft een verkeerslicht. Zie hier. De halte ligt een meter of 50 verderop.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 31 mei 2012, 11:17

Rein schreef:
Peter schreef:In Den Haag ken ik geen enkele plek meer waar mensen "op straat" moeten uitstappen vanuit de tram. Waarschijnlijk bestaan ze ook niet meer.
In Amsterdam ken ik ook geen voorbeelden van echt op straat moeten uitstappen, behalve dan in bijzondere situaties.
Ik wel. Halte Zeilstraat: http://goo.gl/maps/7gVv
Peter schreef:Ik heb in Duitsland wel eens verkeerslichten gezien (oranje en rood) die verkeer voor een smalle tramhalte doen stoppen.
Dat is bij deze Amsterdamse halte ook het geval. Zie hier: http://goo.gl/maps/6luA

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 31 mei 2012, 11:37

geelhoed schreef: Waar haal je dat vandaan?
Het vijfde lid van artikel elf staat bestuurders toe trams rechts in te halen, er is geen gebod rechts in te halen of een verbod links in te halen.
Je hebt (zoals in dit soort gevallen zo vaak...) gelijk.
Er staat in RVV1990 "mogen". Ik weet echter zeker dat in mijn rijopleiding "moeten" geleerd is. Of het is mij verkeerd geleerd, of "moeten" is "mogen" geworden per 1990. In de praktijk van 2012 is het overigens een nauwelijks van belang zijnde regel. Een tram rijdt (op de rijbaan, wat inmiddels al zeldzaam is) in de regel de Vmax of sneller, zodat er buiten een halte niets "legaal" in te halen valt.

Hier een mogelijkheid tot rechts inhalen, totdat de tram bij je binnenrijdt als deze rechtsaf slaat, en daarbij voorrang heeft op rechtdoorgaand verkeer, inhalend of niet.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 8,,0,22.23

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 31 mei 2012, 11:43

Peter schreef: Een tram rijdt (op de rijbaan, wat inmiddels al zeldzaam is) in de regel de Vmax of sneller, zodat er buiten een halte niets "legaal" in te halen valt.
Zeldzaam? In Amsterdam rijden trams echt op heel veel plekken nog gewoon op de rijbaan. Ik ken echt kilometers spoor waar dat het geval is.
Hier mag je bijvoorbeeld gewoon legaal een tram links inhalen: https://maps.google.nl/maps?q=zeilstraa ... =12,0,,0,0

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 31 mei 2012, 11:52

Peter schreef: Hier een mogelijkheid tot rechts inhalen, totdat de tram bij je binnenrijdt als deze rechtsaf slaat, en daarbij voorrang heeft op rechtdoorgaand verkeer, inhalend of niet.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 8,,0,22.23
Ik zou als trambestuurder mijn werk weigeren. De rails volgen betekent 220 euro boete omdat je de pijlen niet volgt!!!!

Zit overigens een fout in de bestuurderscategorie
BV "R606 als bestuurder van een tram, lijnbus of ander voertuig niet stoppen voor rood tram-/buslicht" geeft categorie 1, maar de omschrijving daarvan spreekt over "bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en brommobielen" ... En een tram is dat niet...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 31 mei 2012, 11:56

Locatie waar je een tram wel rechts moet inhalen: http://goo.gl/maps/5lYs