Langzamer rijden dan de limiet

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg

Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door hoevenpe » wo 10 jul 2013, 0:07

Wouter N14 schreef:Valt me steeds meer op eigenlijk, hoe langzaam er op snelwegen gereden wordt.
Steeds langzamer volgens mij inderdaad, moet zeggen dat ik mezelf er ook 'schuldig' aan maak:

100 ipv 120 rijden (GPS) scheelt zo 20% brandstof, en met mijn 40.000km per jaar is dat toch snel weer 50 euro in de maand (even los van eventuele flitsboetes). Nu alles duurder en duurder wordt zijn het een hoop kleine dingetjes die je doet om de eindjes aan elkaar te knopen, en een aantal posten met 50 euro reduceren scheelt toch een hoop...

120/130 als limiet op zo'n weg is juist fijn omdat je dan niet krampachtig hoeft te rijden, niet constant op de CC om niet per ongeluk toch een bon te pakken.

Wouter N14
Moderator

Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4

Bericht door Wouter N14 » wo 10 jul 2013, 0:16

^^ Brandstofbesparing lijkt mij het meest valide argument, maar ik krijg meer de indruk dat het gros van de mensen werkelijk geen benul heeft van hun snelheid - laat staan van de limiet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 10 jul 2013, 1:07

^^ Dat denk ik ook... Wat je vaak ziet is dat je op een 130-stuk een auto inhaalt die pakweg 115 rijdt, en wat verderop in een 100-stuk diezelfde auto gewoon aan 115 je weer inhaalt. Of bubeko op een GOW 65 rijden en doodleuk 65 blijven rijden bibeko wat verderop...
Ook dit verkeersgedrag heeft een hoog clichégehalte: typische auto's met typische bestuurders :p .

Voorts wel een goede zaak dat zo'n plusstrook permanent opengaat. Sowiso vind ik plusstroken al onzinnig en geldverkwisting, maargoed het zijn procedures als ik het goed begrijp?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 jul 2013, 10:54

Daviedoff schreef:^^ Dat denk ik ook... Wat je vaak ziet is dat je op een 130-stuk een auto inhaalt die pakweg 115 rijdt, en wat verderop in een 100-stuk diezelfde auto gewoon aan 115 je weer inhaalt. Of bubeko op een GOW 65 rijden en doodleuk 65 blijven rijden bibeko wat verderop...
Ook dit verkeersgedrag heeft een hoog clichégehalte: typische auto's met typische bestuurders :p .
Exact wat ik ook heel vaak ervaar.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 10 jul 2013, 11:07

^^

Of het geeft aan dat mensen op een ASW rond de 110 een mooie snelheid vinden ongeacht de borden-roulette langs de kant van de weg...
120 of 130, ik hoor weinig mensen er echt blij van worden. Men wil veel liever overal 120 ipv 100 dan 130 ipv 120 met veel 100 trajecten.

Bart217
verkeersader

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Bart217 » wo 10 jul 2013, 13:09

Ik constateer ook heel vaak wat jullie ook constateren. Ik ben zelf een type dat zich houdt aan de maximum snelheid (geen zin meer in bekeuringen), maar heb ook geen zin om kilometers onder de limiet te gaan rijden (tenzij de verkeerssituatie daar om vraagt natuurlijk).

Heb wel eens het gevoel dat mensen, die ik voorbij sjees omdat ze ver onder de 100 rijden, van mij denken dat ik veel te snel rij. Maar nee, ik rij gewoon netjes 130... Had gisterenavond wel drie keer mensen die heel de tijd achter een 'langzaam rijdend' voertuig rijden en ineens wel per se moeten gaan inhalen (met een snelheid ver onder de 130), terwijl ik er aan kom. Een beetje jammer.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jul 2013, 13:13

Ik heb niet zoveel moeite met mensen die beduidend trager rijden dan de maximumsnelheid, zolang ze ander verkeer niet hinderen. Met 100 inhalen waar je 120 of 130 mag is gewoon vervelend voor overige weggebruikers. Met name in het weekend zie je dat op grote schaal.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 10 jul 2013, 13:16

Chris schreef:Met 100 inhalen waar je 120 of 130 mag is gewoon vervelend voor overige weggebruikers. Met name in het weekend zie je dat op grote schaal.
Hangt er denk ik vooral vanaf hoe hard de 'ingehaalde' rijdt: als dat een vrachtwagen met 80 is dan kan iemand er heus wel met 110 langs wat mij betreft. Het gaat vooral om het snelheidsverschil tussen beide voertuigen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jul 2013, 13:30

^^ Absoluut niet mee eens! Het is op een weg waar je 130 km/u mag ronduit asociaal om ver onder de Vmax in te halen als er op de linkerstrook automobilisten aankomen die 130 km/u rijden. Schiet dan eens een beetje op, denk ik.
Bart217 schreef:Had gisterenavond wel drie keer mensen die heel de tijd achter een 'langzaam rijdend' voertuig rijden en ineens wel per se moeten gaan inhalen (met een snelheid ver onder de 130), terwijl ik er aan kom. Een beetje jammer.
Dat soort situaties bedoel ik dus...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 jul 2013, 13:39

Ik ben zeker wel bereid begrip op te brengen voor andere verkeersdeelnemers en rekening te houden met beperkingen en omstandigheden, maar in dat soort situaties ben ik er heel snel klaar mee. Zondagavond ook op een driestrooks stuk van de A12, Vmax 120. Voor mij in strook 1 rijden ze 105, in het midden rijdt iemand krap 100. En rechts op strook 3 zat een groot gat tussen twee auto's, een gat waar die middenplakker dus had moeten rijden. Dan zie ik het even aan, maar besluit dan om brutaal/asociaal van 1 naar 3 over te steken, rechtsom beide rijen auto's in te halen en dan weer op te schuiven van strook 3 naar 1. Om vervolgens aan te sluiten bij de volgende kluwe zondagsrijders die ik op dezelfde manier kon passeren :roll:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 10 jul 2013, 13:41

Coen Tunnel schreef:Het is op een weg waar je 130 km/u mag ronduit asociaal om ver onder de Vmax in te halen als er op de linkerstrook automobilisten aankomen die 130 km/u rijden. Schiet dan eens een beetje op, denk ik.
Natuurlijk moet iedereen goed spiegelen voordat hij/zij in gaat halen en als er iemand net met veel hogere snelheid aankomt moet je dit gewoon voorlaten. Blijft wel staan dat je moet kunnen inhalen op een snelweg als je zelf 110 rijdt en er een vrachtauto voor je rijdt, want dat zou betekenen dat er maar 2 snelheden zijn: 80 op de rechterstrook en 130 op de linkerstrook en dat lijkt me ook weer niet de bedoeling...

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 10 jul 2013, 15:16

Iets onder de limiet gaan rijden (zoals 110 bij een 130 weg) is prima als je vooral rechts houdt, zodat je niet degene hindert die sneller willen gaan. Het probleem lijkt mij eerder links blijven plakken dan te langzaam rijden...

... maar dit gaat alleen op tot 20 km/h onder de maximumsnelheid. Een groter snelheidsverschil is vragen om problemen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 10 jul 2013, 16:08

Als je rechgts 110 rijdt zul je toch af en toe een vrachtwagen moeten inhalen, want 90 is wel erg langzaam. Het siert je dan wel om dat met de vmax te doen (bijvorobeeld 130, of tot 10 km bóven de Vmax. Als ik op de N206 iemand inhaal gaat dat gewoon met 110 km/u of zelfs 120, ook al is de vmax officiëel 100.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 jul 2013, 19:58

hoevenpe schreef:
Chris schreef:Met 100 inhalen waar je 120 of 130 mag is gewoon vervelend voor overige weggebruikers. Met name in het weekend zie je dat op grote schaal.
Hangt er denk ik vooral vanaf hoe hard de 'ingehaalde' rijdt: als dat een vrachtwagen met 80 is dan kan iemand er heus wel met 110 langs wat mij betreft. Het gaat vooral om het snelheidsverschil tussen beide voertuigen.
Je ziet vaak een treintje van auto's op de linkerbaan ontstaan als er iemand met 90 km/h een voertuig dat 85 km/h inhaalt. Helemaal feest als mensen door de turbulentie ook nog eens op de rem gaan staan. Dan krijg je flipperkast-effecten.

Tijd om een verzorgingsplaats te zoeken, een kopje koffie te gaan drinken en je frustratie leeg te schoppen tegen een meegenomen boksbal die elke weldenkende automobilist natuurlijk onder de achterklep heeft liggen. :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » wo 10 jul 2013, 22:07

Tot nu toe gaat het vooral over de snelheid op autosnelwegen.

Een categorie waar ik me vooral aan stoor, is het langzaam blijven rijden na het verlaten van de bebouwde kom. Met name op stukjes weg tussen twee bebouwde kommen in. Enkele voorbeelden van wegen waar dit veel voorkomt:

N447 tussen Voorschoten en Leidschendam (80 km/h): Na het verlaten van de bebouwde kom waar je een hele tijd 50 km/h hebt gereden, blijven veel mensen langzaam rijden. Ze trekken hooguit op tot 65 km/h en blijven het hele stuk zo rijden.

N521 tussen Uithoorn en Amstelveen: Ook zo'n weg. Nu is er recentelijk wel het één en ander veranderd met de aanleg van de N201 en het 'verlengen' van de bebouwde kom bij Amstelveen. Maar enkele jaren geleden was dit ook een mooie 80 km/h weg waar je deze snelheid om bovenstaande reden nooit kon rijden. Tegenwoordig rij ik hier bijna nooit meer dus hoe het nu is weet ik niet, maar het zal er niet beter op geworden zijn.

N207 tussen Alphen a/d Rijn en Gouda (80 km/h). Wordt ook nooit gehaald tenzij je zelf vooraan rijdt. Meestal ligt het rond de 70 km/h. Ook op het rechte stuk tussen Boskoop en Alphen a/d Rijn. De rest is wat bochtiger, maar kan je nog steeds probleemloos 80 rijden.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » wo 10 jul 2013, 22:11

Wat ik bij de N207 regelmatig ervaar is dat we bij het inrijden van een bebouwde kom op die route bovenop de rem gaan staan en vervolgens verder sjokken met een gangetje van (jawel) 10 km/h onder de limiet. We zouden natuurlijk ook de auto eerder kunnen laten uitrollen en dan verder gaan met gas geven bij 50 km/h...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 10 jul 2013, 22:20

De N9 is ook zo'n weg. Vele toeristen (vooral campers) die voor de zekerheid 75 op de teller gaan rijden om maar niet boven de Vmax te komen. Dan rij je dus 65 echte kilometers ofzo...

Overigens vorig jaar wel een camper gezien die net na Schoorl voor de hele groep netjes aan de kant ging :top:. ZO kan het dus ook :!:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 10 jul 2013, 22:37

Eigenlijk zie je dit probleem op alle drukkere eenbaanswegen in Nederland. Voorbeelden te over: de N207 bij Nieuw Vennep, de N203 tussen Uitgeest en Castricum, de N206 tussen Noordwijk en De Zilk etc. De snelheid van het treintje wordt namelijk bepaald door de machinist, de voorste auto in de rij bepaalt het tempo en rijdt over het algemeen te langzaam. Als hij namelijk te snel had gereden, reed hij immers voor de trein uit en was de volgende slome duikelaar de machinist van de stoptrein. :yes:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 jul 2013, 22:40

Bart217 schreef:Wat ik bij de N207 regelmatig ervaar is dat we bij het inrijden van een bebouwde kom op die route bovenop de rem gaan staan en vervolgens verder sjokken met een gangetje van (jawel) 10 km/h onder de limiet. We zouden natuurlijk ook de auto eerder kunnen laten uitrollen en dan verder gaan met gas geven bij 50 km/h...
Ja dat krijg je van strenge handhaving. Mijn ouders - toch redelijk keurige weggebruikers - hebben een paar boetes van 54 km/h per uur - waar 50 is toegestaan. :geenlach:

Sindsdien rijden ze 45 bij Boskoop. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Eemspoort
dorpsstraat

Bericht door Eemspoort » wo 10 jul 2013, 22:51

Wat voor voertuig je ook rijd (vrachtwagens uitgezonderd), rij gewoon een beetje door. Dat gekruip op de linker baan is mateloos irritant, gekruip bubeko is mateloos irritant, en zo kunnen we nog wel even door gaan.
Maar helaas heeft het gros van de automobilisten niet in de gaten waar ze mee bezig zijn. Dit zal dus nooit veranderen.
Wat ik dan ook erg kwalijk vind zijn de sancties jegens rechts inhalen, e.d. Daar pakt de lange arm je maar wat graag voor. De notoire linksrijder daar in tegen laten ze dan mooi gaan.
En zo word het beeld gecreëerd van de "snelweg-crimineel" e.d. Die zijn er ook wel, maar lang zo veel niet als sommige lieden ons willen laten denken.

De lange arm zou eens wat intensiever moeten controleren op de oorzaken van "ongewenst gedrag" i.p.v. de gevolgen. Ban je de oorzaak uit, ban je ook het gevolg uit.

Zelf rijd ik dus altijd de toegestane snelheid. Ik zeg altijd maar zo, ik heb meer te doen in dit leven dan de hele tijd in een rijtje brandsofbespaarders te rijden.
Als men dan zo nodig langzamer wil rijden vanwege het verbruik, rij dan mooi mee in die rij vrachtwagens, rijd nog veel voordeliger!
Vind je dat te langzaam? Geen probleem natuurlijk, maar zorg dan wel dat je voldoende snelheid hebt om vrachtwagens e.d. voorbij te gaan zonder een ander in de weg te zitten.
Men staat er vaak niet bij stil dat er ook mensen zijn die meer te doen hebben dan een beetje op de weg te sukkelen. Die ergens op tijd moeten zijn en niet eerder konden vertrekken, enz. enz.

Bewustwording. Dat zou een heel eind schelen. Als men zich bewust word van zijn acties en daarbij geen plaat voor het hoofd zou hebben dat hun het goed doen en de rest verkeerd.
Maar goed, voor mij is dat makkelijk praten, ik ben altijd heel bewust bezig met auto rijden. Ik anticipeer waar nodig, hou me zoveel mogelijk aan de regels en probeer toch zo vlot mogelijk van A naar B te komen.
En als ik daarbij de Vmax eens overschrijd ben ik mij daar terdege van bewust en anticipeer daar ook naar. Dus ver vooruitkijken of er nog mensen gaan/willen inhalen, e.d.
Want het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. Iemand op zijn bumper duiken omdat ie met 100/110 aan het inhalen is haalt ook niets uit en is bovendien ook mateloos irritant.
Maar als ze dan op de linker baan blijven hangen, dan maak ik het gat vlot kleiner om aan te geven dat ik er voorbij wil. Wat vaak niet helpt, want veel mensen denken dat spiegels er alleen maar voor de sier hangen.

Gr. Ed

Sjonge, wat een verhaal...
:denk:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 jul 2013, 22:56

Zondag hier nog ingehaald, het is echt 80 en geen 60.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 10 jul 2013, 23:11

Jeroen O schreef:
N207 tussen Alphen a/d Rijn en Gouda (80 km/h). Wordt ook nooit gehaald tenzij je zelf vooraan rijdt. Meestal ligt het rond de 70 km/h. Ook op het rechte stuk tussen Boskoop en Alphen a/d Rijn. De rest is wat bochtiger, maar kan je nog steeds probleemloos 80 rijden.
Huh, vanochtend reed ik daar gewoon 80 hoor. Overigens mogen ze deze weg wel vermoderniseren want het wegdek is niet je-dat. Er ligt wel nog rona.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 10 jul 2013, 23:24

Ik heb ook sterk de indruk dat de echte traagrijder van zichzelf vind dat hij heel erg netjes en voorbeeldig rijdt.
Een 60-rijder op een 80-weg ga ik trouwens gewoon voorbij, dubbele doorgetrokken streep of niet. Het heeft me al een paar keer een lichtsein, een boze blik en/of een vermanend vingertje opgeleverd...

Als het echt te extreem is durf ik tegenwoordig ook wel al eens te seinen en/of te claxonneren, deze morgen nog met een Duits koppel. Een heel eind aan 20-30 rijden (ik kon er niet voorbij wegens teveel tegenliggers) op 50 en 60-wegen. Toen ze nog eens op deze locatie doodleuk gingen stilstaan terwijl er een invoeger is (wat ook goed zichtbaar is) was ik het echt zat en drukte ik op de toeter. Wat verderop over de grens kon ik er dan uiteindelijk voorbij en jahoor: een boos handgebaar kreeg ik er gratis bijgeleverd :roll: .
Zeker dat toeristenverkeer is gewoon een ramp...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 10 jul 2013, 23:29

Toeristen moeten natuurlijk vaak ook de weg zoeken en rijden daarom vaak langzaam, daar mag je wel een beetje begrip voor hebben. Al is het natuurlijk niet de bedoeling om zomaar ergens stil te staan, dan zou ik ook toeteren.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 10 jul 2013, 23:38

^^ Akkoord op de lokale weggetjes op zoek naar hun eindbestemming, maar je ziet vaak genoeg ook van die echte slakken op doorgaande wegen.
Als toerist ga ik zoiets nooit doen, want je zorgt voor een hoop frustratie en hinder en soms is het zelfs ronduit gevaarlijk. Als ik het even niet weet waar ik heen moet parkeer ik me gewoon ergens aan de kant en raadpleeg ik de kaart of iets dergelijks.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » do 11 jul 2013, 12:27

Eemspoort schreef:Wat voor voertuig je ook rijd (vrachtwagens uitgezonderd), rij gewoon een beetje door. Dat gekruip op de linker baan is mateloos irritant, gekruip bubeko is mateloos irritant, en zo kunnen we nog wel even door gaan.
Maar helaas heeft het gros van de automobilisten niet in de gaten waar ze mee bezig zijn. Dit zal dus nooit veranderen.
Wat ik dan ook erg kwalijk vind zijn de sancties jegens rechts inhalen, e.d. Daar pakt de lange arm je maar wat graag voor. De notoire linksrijder daar in tegen laten ze dan mooi gaan.
En zo word het beeld gecreëerd van de "snelweg-crimineel" e.d. Die zijn er ook wel, maar lang zo veel niet als sommige lieden ons willen laten denken.

De lange arm zou eens wat intensiever moeten controleren op de oorzaken van "ongewenst gedrag" i.p.v. de gevolgen. Ban je de oorzaak uit, ban je ook het gevolg uit.

Zelf rijd ik dus altijd de toegestane snelheid. Ik zeg altijd maar zo, ik heb meer te doen in dit leven dan de hele tijd in een rijtje brandsofbespaarders te rijden.
Als men dan zo nodig langzamer wil rijden vanwege het verbruik, rij dan mooi mee in die rij vrachtwagens, rijd nog veel voordeliger!
Vind je dat te langzaam? Geen probleem natuurlijk, maar zorg dan wel dat je voldoende snelheid hebt om vrachtwagens e.d. voorbij te gaan zonder een ander in de weg te zitten.
Men staat er vaak niet bij stil dat er ook mensen zijn die meer te doen hebben dan een beetje op de weg te sukkelen. Die ergens op tijd moeten zijn en niet eerder konden vertrekken, enz. enz.

Bewustwording. Dat zou een heel eind schelen. Als men zich bewust word van zijn acties en daarbij geen plaat voor het hoofd zou hebben dat hun het goed doen en de rest verkeerd.
Maar goed, voor mij is dat makkelijk praten, ik ben altijd heel bewust bezig met auto rijden. Ik anticipeer waar nodig, hou me zoveel mogelijk aan de regels en probeer toch zo vlot mogelijk van A naar B te komen.
En als ik daarbij de Vmax eens overschrijd ben ik mij daar terdege van bewust en anticipeer daar ook naar. Dus ver vooruitkijken of er nog mensen gaan/willen inhalen, e.d.
Want het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. Iemand op zijn bumper duiken omdat ie met 100/110 aan het inhalen is haalt ook niets uit en is bovendien ook mateloos irritant.
Maar als ze dan op de linker baan blijven hangen, dan maak ik het gat vlot kleiner om aan te geven dat ik er voorbij wil. Wat vaak niet helpt, want veel mensen denken dat spiegels er alleen maar voor de sier hangen.

Gr. Ed

Sjonge, wat een verhaal...
:denk:
Goh, het lijkt wel of ik dit getypt zou kunnen hebben. Gezien de lengte gelukkig niet... :P

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 11 jul 2013, 18:15

Inderdaad goed verwoord Ed! :top:

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » vr 12 jul 2013, 20:28

Ik rijd ook wel vaak onder de limiet, ongeveer 90 op de snelweg. Ik ga gewoon rechts bij een vrachtwagen in de buurt rijden en dan in dat tempo mee (en dan niet zo dicht erachter dat je het chassisnummer van de oplegger kunt controleren zoals sommige van die apen wel doen maar gewoon normale afstand). Scheelt sloten diesel en woon-werk duurt maar 15 - 20 minuten langer dan met 120 / 130.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 jul 2013, 20:43

Mensen worden denk ik malloot van al die gefragmenteerde Vmax stukken sinds de invoering van de 130 km/u. Vooral op de stukken waar uitzonderingen gelden per dagdeel. Ik reed gisteravond bijna iedereen voorbij op de A2 tussen Maarssen en Vinkeveen, er zijn er niet zoveel die 130 gaan rijden daar. onwetendheid, of niet door hebben dat het al 19:00 is geweest of wat dan ook.
Inclusief het op de middenstroken blijven plakken van diverse (ook langzamer rijdende) automobilisten levert het rijden daar in ieder geval geen verveling op. :p

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 12 jul 2013, 22:39

Op de A4 tussen Leiden en Den Haag is het nog veel erger. Daar mag je sinds kort 's avonds na 19 uur 130 km/h rijden. Toen ik daar pas 's avonds was reed ik het hele stuk op de derde rijstrook achter een motor aan die met 102 al het overige verkeer op de eerste en tweede rijstrook aan het inhalen was....
De angst om een boete van € 3000 te krijgen omdat je 101 rijdt waar je 100 mag zit er goed in (ja, het is wat gechargeerd, maar toch).