Wat voor voertuig je ook rijd (vrachtwagens uitgezonderd), rij gewoon een beetje door. Dat gekruip op de linker baan is mateloos irritant, gekruip bubeko is mateloos irritant, en zo kunnen we nog wel even door gaan.
Maar helaas heeft het gros van de automobilisten niet in de gaten waar ze mee bezig zijn. Dit zal dus nooit veranderen.
Wat ik dan ook erg kwalijk vind zijn de sancties jegens rechts inhalen, e.d. Daar pakt de lange arm je maar wat graag voor. De notoire linksrijder daar in tegen laten ze dan mooi gaan.
En zo word het beeld gecreëerd van de "snelweg-crimineel" e.d. Die zijn er ook wel, maar lang zo veel niet als sommige lieden ons willen laten denken.
De lange arm zou eens wat intensiever moeten controleren op de oorzaken van "ongewenst gedrag" i.p.v. de gevolgen. Ban je de oorzaak uit, ban je ook het gevolg uit.
Zelf rijd ik dus altijd de toegestane snelheid. Ik zeg altijd maar zo, ik heb meer te doen in dit leven dan de hele tijd in een rijtje brandsofbespaarders te rijden.
Als men dan zo nodig langzamer wil rijden vanwege het verbruik, rij dan mooi mee in die rij vrachtwagens, rijd nog veel voordeliger!
Vind je dat te langzaam? Geen probleem natuurlijk, maar zorg dan wel dat je voldoende snelheid hebt om vrachtwagens e.d. voorbij te gaan zonder een ander in de weg te zitten.
Men staat er vaak niet bij stil dat er ook mensen zijn die meer te doen hebben dan een beetje op de weg te sukkelen. Die ergens op tijd moeten zijn en niet eerder konden vertrekken, enz. enz.
Bewustwording. Dat zou een heel eind schelen. Als men zich bewust word van zijn acties en daarbij geen plaat voor het hoofd zou hebben dat hun het goed doen en de rest verkeerd.
Maar goed, voor mij is dat makkelijk praten, ik ben altijd heel bewust bezig met auto rijden. Ik anticipeer waar nodig, hou me zoveel mogelijk aan de regels en probeer toch zo vlot mogelijk van A naar B te komen.
En als ik daarbij de Vmax eens overschrijd ben ik mij daar terdege van bewust en anticipeer daar ook naar. Dus ver vooruitkijken of er nog mensen gaan/willen inhalen, e.d.
Want het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. Iemand op zijn bumper duiken omdat ie met 100/110 aan het inhalen is haalt ook niets uit en is bovendien ook mateloos irritant.
Maar als ze dan op de linker baan blijven hangen, dan maak ik het gat vlot kleiner om aan te geven dat ik er voorbij wil. Wat vaak niet helpt, want veel mensen denken dat spiegels er alleen maar voor de sier hangen.
Gr. Ed
Sjonge, wat een verhaal...

Beter mee verlegen, dan om verlegen.