Langzamer rijden dan de limiet

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Km357 » ma 15 jul 2013, 14:45

Wat ik vaak opmerk in Belgie is dat het quasi onmogelijk is om 120 te houden op de autosnelweg. Rechts heb je immers de 85 zone met de vrachtwagens en een hoop prutsers die veel meer gevaar lopen tussen 2 vrachtwagens dan dat ze de trein zouden nemen. In het midden heb je de mensen aan 100-110 die nog net durven inhalen, maar dan vaak aan 105-110 in het midden blijven hangen tot ze 50km verder hun afrit vinden. En dan helemaal links heb je de mensen (zoals ik) die het allemaal wat beu zijn en 130-140 op teller doen om snel voorbij die problemen te geraken. Aan 120 aard ik immers nergens (ben immers te snel voor de middenbaan, en te traag om vloeiend te rijden op de linker) en ik heb geen zin om tussen gevaarlijke bestuurders of tussen een vrachtwagentrein te zitten. Ik ga heel zelden boven 140 op de teller, maar ik zou liever zonder dat ik voel dat ik gevaar loop gewoon de 120 aanhouden, moest dat mogelijk zijn. Jammer genoeg is dat door verschillende factoren niet zo...en daar moet ik af en toe de prijs voor betalen, nog altijd dat liever dan een ziekenhuis- of crematiefactuur.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Eemspoort » ma 15 jul 2013, 23:38

^^ Klinkt heel bekend. Zit in België ook nog wel eens op de snelweg. Wil je opschieten, moet je de linker baan hebben en niet te benauwd zijn. :mrgreen:

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door hneel » di 16 jul 2013, 17:19

Tja, als je als automobilist de keuze hebt tussen ofwel 85 gaan rijden achter een vrachtwagen terwijl je eigenlijk 100 wil rijden, ofwel een tiental andere automobilisten welke 130 willen rijden dwingen 100 te rijden, en daarbij de voorrangsregels te overtreden, dan is de keuze toch snel gemaakt? :roll:

Oh, en als je op het moment dat je naar links wil gaan wordt ingehaald door een 'treintje' wat 130 rijdt, niet wachten tot het treintje voorbij is, maar nog net voor de laatste snel naar links gooien.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Km357 » di 16 jul 2013, 20:23

Het nam me een paar keer om je post "goed" te lezen, maar ja dat is vaak het probleem, waardoor er vaak gevaarlijke situaties ontstaan...en dat ligt dan niet aan de VMax, maar aan onaangepaste snelheid volgens de situatie.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Groningen » di 16 jul 2013, 22:02

hneel schreef:Tja, als je als automobilist de keuze hebt tussen ofwel 85 gaan rijden achter een vrachtwagen terwijl je eigenlijk 100 wil rijden, ofwel een tiental andere automobilisten welke 130 willen rijden dwingen 100 te rijden, en daarbij de voorrangsregels te overtreden, dan is de keuze toch snel gemaakt? :roll:

Oh, en als je op het moment dat je naar links wil gaan wordt ingehaald door een 'treintje' wat 130 rijdt, niet wachten tot het treintje voorbij is, maar nog net voor de laatste snel naar links gooien.
Ik rijd ook wel eens 100 - 110, maar dan gewoon rechts en als er een treintje aankomt wacht ik even, dan wel ben ik ze voor, trap naar de 120 en ga daarna weer naar rechts en verder met 110.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Km357 » di 16 jul 2013, 22:28

En daar is niks mis mee. Daarvoor hebben we meerdere rijvakken. Jammer genoeg zijn er weinig chauffeurs die trager rijden zoals jij.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Jeroen » di 16 jul 2013, 23:59

^^ de kunst van het zuinig rijden zit hem voor een groot deel in een zo continu mogelijke snelheid. Als je continu blijft stuiteren tussen 100 en 120 doe je je brandstofbesparing van het langzamere rijden eigenlijk weer teniet. Dan kun je er beter voor kiezen om achter een vrachtwagen hangen. Bij voorkeur overigens wel met voldoende afstand en cruisecontrol...
hoevenpe schreef:Natuurlijk moet iedereen goed spiegelen voordat hij/zij in gaat halen en als er iemand net met veel hogere snelheid aankomt moet je dit gewoon voorlaten. Blijft wel staan dat je moet kunnen inhalen op een snelweg als je zelf 110 rijdt en er een vrachtauto voor je rijdt, want dat zou betekenen dat er maar 2 snelheden zijn: 80 op de rechterstrook en 130 op de linkerstrook en dat lijkt me ook weer niet de bedoeling...
Waarom niet eigenlijk? De meeste wegen in Nederland zijn gewoon te druk om iedereen zijn eigen snelheid te laten bepalen waar hij/zij zich precies goed bij voelt. En zelfs als je de tijd hebt, rijdt het gewoon veel rustiger om met de stroom personenauto's mee te rijden en voldoende afstand te houden ipv een bepaalde snelheid in je hoofd te hebben die je per se vast wilt houden en continu in te halen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door hoevenpe » wo 17 jul 2013, 7:56

Jeroen schreef:En zelfs als je de tijd hebt, rijdt het gewoon veel rustiger om met de stroom personenauto's mee te rijden en voldoende afstand te houden ipv een bepaalde snelheid in je hoofd te hebben die je per se vast wilt houden en continu in te halen.
Dat zou natuurlijk beter zijn maar aangezien de FAS op heel veel plekken lager is dan de snelheid van de 'stroom' is dit voor veel mensen toch niet een optie. De flitsers staan juist vaak op plekken waar de men vlotjes kan doorrijden en de boetes zijn al snel buitenproportioneel. Vroeger reed ik ook met de 'stroom' mee maar ik ben wel een beetje klaar met het graaien van 'onze' overheid. De accijnzen worden hoger en hoger waardoor wat rustiger rijden snel tientjes per maand kan besparen, om over de boetes maar te zwijgen.

Het tegenstrijdige is denk ik dat dit weggedrag wat hier beschreven wordt juist het gevolg is van 'het nieuwe rijden': men dient daarvoor namelijk juist een vaste snelheid te kiezen en hier zo min mogelijk van af te wijken. CC op 110 en het liefst zonder te remmen of gas te geven tientallen kilometers achter elkaar op de snelweg rijden. Gas bijgeven bij inhalen wordt juist afgeraden want dat zorgt alleen maar voor meer verbruik.

Begrijp me goed: ik doe heus mijn best om niemand te blokkeren, goed spiegelen en een beetje gas bijgeven om er vlot langs te komen zijn gewoon nodig. Veel mensen om me heen zie ik dat echter niet doen en lijken minder dan vroeger met hun hoofd bij de weg. Ergens begrijp ik dat ook wel: ik merk aan mezelf dat ik veel meer met andere dingen bezig ben in mijn hoofd als ik nu zo rij: denken over werk, radio luisteren, telefoneren (hands free), gewoon de omgeving bekijken. Juist daardoor heb ik voor mijn gevoel veel meer 'near misses' dan vroeger: ander in dode hoek, opeens vlak op je voorganger en ook heel soms toch zonder goed te kijken inhalen zoals hierboven zo vaak vervloekt. Met 130/140 heb je daar gewoon geen last van omdat je met alle aandacht op de weg zit.

Maar ja, het is wel wat onze overheid wil: brandstof is onbetaalbaar, boetes torenhoog en de limieten onzinnig/onlogisch/onduidelijk. B(

Autorijden is anders in deze tijden bijna niet meer betaalbaar en je moet toch manieren vinden om te besparen...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door waldo79 » wo 17 jul 2013, 9:37

FAS= Fiscale Advies Snelheid, neem ik aan :confuuuse:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door hoevenpe » wo 17 jul 2013, 10:06

^^ Klopt, dat is een term die ik vaak op het flitsservice forum voorbij zie komen als het over onbegrijpelijk lage limieten op bepaalde plekken gaat... ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 jul 2013, 17:24

Een erg interessant topic. Ik ben in het verkeer een redelijk sociale BMW-rijder, ook al zeg ik dat zelf, maar met mensen die buitenproportioneel onder de Vmax rijden heb ik -in het verkeer- de grootste hekel. Sowieso rijden dat soort figuren in het algemeen vaak veel te voorzichtig, zodat het gevaarlijk wordt. In Duitsland hebben sowieso steeds minder mensen door dat men Bubeko 100 km/u mag rijden. Resultaat daarvan is dat er bijna geen dag voorbij kan gaan dat ik op het OWN moet inhalen.
Daviedoff schreef:Ik heb ook sterk de indruk dat de echte traagrijder van zichzelf vind dat hij heel erg netjes en voorbeeldig rijdt.
De snellere automobilisten zijn in hun ogen altijd de boze en asocialen. Probleem is dat de wetgever er vaak ook zo over denkt... Langzame automobilisten worden veel te vaak in bescherming genomen.
Coen Tunnel schreef:Het is op een weg waar je 130 km/u mag ronduit asociaal om ver onder de Vmax in te halen als er op de linkerstrook automobilisten aankomen die 130 km/u rijden. Schiet dan eens een beetje op, denk ik.
Mee eens, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat ik het in landen met Vmax allemaal wel vind meevallen, zolang de langzamere automobilist snel weer naar rechts gaat als dat kan. Als je gewend bent dagelijks in Duitsland te rijden is het probleem in Nederland echt verwaarloosbaar. Aan de andere kant gaat het ook niet direct om het snelheidsverschil tussen de snellere en langzamere automobilist, maar om het verschil tussen de langzamere automobilist en de nog langzamere vrachtwagen of bus.

Wanneer ik in Duitsland ergens met 200 km/u onderweg ben en een auto voor mij haalt een vrachtwagen in met 130 km/u, dan is er vaak slechts weinig aan de hand. Optijd gas los laten en de auto is er zo weer voorbij. Remmen is überhaupt niet nodig, wanneer hij of zij daarna snel weer naar rechts gaat. Wanneer ik echter met 'slechts' 160 km/h onderweg ben en een auto voor mij haalt een vrachtwagen met 100 km/u in, dan is er aan remmen geen ontkomen meer aan, terwijl in het eerste scenario het snelheidsverschil zelfs nog 10 km/u hoger ligt. Desalniettemin zorgen op de Duitse snelwegen vrachtwagens veruit voor de gevaarlijkse verkeerssituaties en ook voor de meeste ongelukken en de daarbij behorende files.

De beste omgeving die ik tot nu toe ken, waar de meeste automobilisten ook daadwerkelijk de Vmax. rijden, was Steiermark in Oostenrijk. Daar heb ik op het OWN bijna nooit hoeven in te halen en ook op snelwegen (A9, S6, S36) werd goed doorgereden. Daarnaast zochten automobilisten ook bij kruisingen en rotondes de gaatjes goed op en vloeide het verkeer heerlijk soepel. Sommige automobilisten maakten het soms net iets te bont met 'voorrang nemen' i.p.v. 'voorrang krijgen', maar heb nog geen echte gevaarlijke situaties gezien. Men anticipeerde daar tamelijk goed op elkaar. Bovendien kent Steiermark in vergelijking met Tirol, Salzburg of Kärnten eigenlijk weinig toerisme en dat maakt het een heerlijke omgeving om relaxed door de bergen te cruisen zonder een slome duikelaar voor je te krijgen. Zelfs in een grotere stad als Graz verloopt het verkeer bijzonder soepel, terwijl de verkeerslichten niks beter zijn afgesteld als elders. Men rijdt ook in de drukke stad gewoon door! :) De 'rijervaring' in Klagenfurt was meteen al anders... :facepalm:
sirdanilot schreef:Toeristen moeten natuurlijk vaak ook de weg zoeken en rijden daarom vaak langzaam, daar mag je wel een beetje begrip voor hebben. Al is het natuurlijk niet de bedoeling om zomaar ergens stil te staan, dan zou ik ook toeteren.
Als ik ergens onbekend als toerist langzamer onderweg ben, dan laat ik regelmatig bij een parkeerhaven of bushalte even de snellere automobilist(en) voorbij. Dat doe ik omdat ik weet hoe irritant het is om als 'local' achter toeristen te moeten rijden. Ik zeg het niet snel van mezelf, maar hier zouden meer mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Daviedoff schreef:Wat je vaak ziet is dat je op een 130-stuk een auto inhaalt die pakweg 115 rijdt, en wat verderop in een 100-stuk diezelfde auto gewoon aan 115 je weer inhaalt. Of bubeko op een GOW 65 rijden en doodleuk 65 blijven rijden bibeko wat verderop...
Precies, ook dat is mijn ergernis in het verkeer. Nou ja ergernis...?! Soms vind ik het gewoon doodleuk als ze een dorp met 65 km/u binnenrijden waar een vaste flitscamera (of regelmatig een mobiele flitser) staat en daar doodleuk te hard aan voorbij rijden. Hoe hoog kan je IQ zijn! :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Palance » wo 17 jul 2013, 18:13

En wat als zo'n toerist nou niet meteen een bushalte of parkeerhaven kan vinden? Of juist langzaam rijdt om er juist eentje niet over het hoofd te zien?
Ik vind het ontbreken van begrip voor zoekende mensen wel heel erg ver te zoeken. Ik zie een hoog "hinder mij niet, ik moet en zal doorrijden zoals ik wil"-gehalte. Beetje jammer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Km357 » wo 17 jul 2013, 18:16

Of je kan eens wat minder op je GPS afgaan en van vooraf een beetje proberen te leren kaartlezen. Je zou verbaasd staan hoe weinig je achteraf moet zoeken, zeker als je een co-piloot hebt die ook wat kan kaartlezen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Palance » wo 17 jul 2013, 18:17

Eens, ik gebruik amper navigatie, en bestudeer zoveel mogelijk kaartmateriaal vooraf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Km357 » wo 17 jul 2013, 18:28

Hoefde je echt niet persoonlijk te nemen. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Palance » wo 17 jul 2013, 18:31

Oh, dat deed ik ook niet, hoor :handshake:

Maar ik mis desalniettemin wel heel veel begrip en vind het toch wel jammer te moeten constateren dat veel mensen alleen maar willen rijden zoals zij willen en niet gehinderd willen worden door anderen, zelfs niet als er een legitieme reden voor is. We zitten nu eenmaal met meer mensen op de wereld dan die ene bestuurder die graag door wil rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Wouter N14 » wo 17 jul 2013, 18:37

Ik weet niet of dat hier al genoemd is, maar wat ook erg opvallend is zijn de "110-rijders". Ongeacht de limiet blijven ze stug 110 rijden. Gemakzucht? Onwetendheid? In elk geval vreselijk irritant. Zondag ook op de A73-A50. In de 120 haal ik een auto in, zelfde auto haalt mij in in de 90, ik ga hem weer voorbij in de 120 en dan wordt het weer 100 en jawel, diezelfde auto komt mij weer voorbij. Dan wordt het weer 120 en haal ik hem weer in. Gelukkig ging hij op Grijsoord de andere kant op :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Willem » wo 17 jul 2013, 19:21

Die zullen wel op de cruise-control rijden en in de 90-zones vergeten hem uit te zetten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Wouter N14 » wo 17 jul 2013, 19:23

^^ En in de 120 dus vergeten hem hoger te zetten. Luiheid of gemakzucht dus...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door hoevenpe » wo 17 jul 2013, 19:39

Of gewoon de wetenschap dat als je de CC op 110 zet je 105 op de GPS rijdt en dus nooit een boete krijgt op de snelweg (80 en 90 uitgezonderd maar dat is bijna nergens).

Je geeft ook aan dat je die mensen steeds weer tegen komt, dus hoeveel bewijs wil je dat al die wisselende snelheden er echt niet voor zorgen dat je veel eerder thuis bent? Waarschijnlijk hebben die mensen wel veel zuiniger gereden... ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Km357 » wo 17 jul 2013, 19:50

Palance schreef:Oh, dat deed ik ook niet, hoor :handshake:

Maar ik mis desalniettemin wel heel veel begrip en vind het toch wel jammer te moeten constateren dat veel mensen alleen maar willen rijden zoals zij willen en niet gehinderd willen worden door anderen, zelfs niet als er een legitieme reden voor is. We zitten nu eenmaal met meer mensen op de wereld dan die ene bestuurder die graag door wil rijden.
Ik geef toe dat ik meer dan eens sakker op mijn medeweggebruikers of ze nu in een auto, bestelwagen, op de fiets of te voet gaan (voor 1 of andere reden heb ik een grotere reserve voor vrachtwagens), maar dat heeft zelden te maken met te traag rijden op stukken waar ik kan inhalen. Wat me wel stoort is iemand die aan 110 in het midden van de baan hangt zonder reden en dat de doodnormaalste zaak vindt. Dat nodigt mij uit om rechts in te halen of wat te "snijden" naar rechts om teken te geven. Beide zijn gevaarlijker dan ik onderweg wil zijn en hebben totaal geen nut.

Op den duur maak ik er een sport van om een bepaald rijgedrag te verwachten van bepaalde automerken tot zelfs kleuren. Mijn toptip voor vandaag: Oudere groene japanners en Citroën-Peugeot caddy's...dan gaan er allerlei belletjes af hierboven. Niet dat die grote SUV's of Audi's veel beter zijn, maar da's een ander soort gevaar dat vaak niet met te traag rijden te maken heeft.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door hoevenpe » wo 17 jul 2013, 20:04

Welke snelheid je ook rijdt, je moet gewoon zo veel mogelijk rechts aanhouden. Dus ook op wegen met drie of meer rijstroken netjes naar rechts toe gaan waar dat kan. Ik vergelijk het dan toch met de autobahn: zelfs als je de top van je wagen op 190 aan het uitproberen bent moet je nog steeds naar rechts waar dat kan want er kan altijd iemand die harder wil langskomen.

Daarentegen: als je netjes rechts 110 rijdt en je haalt een keer in met 120 (na netjes gespiegeld te hebben) dan hoeft iemand ook weer niet gelijk 50cm van je achterbumper te kleven als het toevallig 5 vrachtwagens zijn die je in aan het halen bent...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Jackbauer1350 » wo 17 jul 2013, 22:07

Als ik een vrachtwagen(s) inhaal op een weg waar zeg 100 km/u is toegestaan ga ik met net boven de 100 op de teller (fiscale limiet) er langs, als er iemand achter op komt en op mij inloopt die zo nodig 130 km/u wil rijden ga ik hem echt niet helpen door dat ook te doen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Davy » wo 17 jul 2013, 23:32

^^ Idem hier.
En zelfs in Duitsland, waar ik een 130 rij op een limietloze snelweg ga ik echt niet harder rijden als ik een vrachtwagentreintje inhaal, dan mag hij seinen zoveel hij wil. Net zomin ik me in een gaatje van 100 meter ga proppen tussen 2 vrachtwagens in om deze toch maar voor te laten.
Let wel: bovenstaand bedoel ik als ik reeds bezig ben met de inhaalbeweging. Als ik nog rechts rij en ik zie de snelle jongen al aankomen laat ik deze logischerwijze eerst passeren.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Eemspoort » wo 17 jul 2013, 23:56

Er word ook nergens gesuggereerd dat men de limiet of advies-snelheid moet overschrijden om een ander de ruimte te geven. Is ook nergens voor nodig.
Echter, als je het over proppen hebt bij een gaatje van 100 meter, dan heb je vast een heeeele grote auto. Wat me sterk lijkt, want het langst toegestane is iets van 25 meter. En die halen geen 130 km/u. :mrgreen:
Dus, gewoon even opzij gaan, ruimte genoeg. Dan kan de rest ook weer verder, want die hebben waarschijnlijk wel wat beters te doen dan achter die "blöde Holländer" te hangen. ;)
Ik zou er natuurlijk vanuit kunnen gaan dat je die 100 meter overdrijft, want dat is best veel, hoor. Dat zijn ruim 5 vrachtwagen lengtes. Maar aangezien we hier op een snelwegen-forum zitten, kan ik er toch vanuit gaan, dat afstand schatten niet zo'n probleem is. :PP:

Niet te zwaar aan bovenstaande tillen, ik tik het meer om je even wakker te schudden. Want 100 meter is echt voldoende om opzij te gaan. :) Bij 2 vrachtwagen lengtes (zeg 40 meter) kan ik het me wel goed voorstellen, dan ga ik ook niet opzij in boven genoemde situatie.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 jul 2013, 0:15

Hmm, in Duitsland vind ik het net een ander verhaal, daar mag je namelijk legaal 200 rijden. Nu rijd ik zulke snelheden in Duitsland ook niet, die 200 haalt die bak van mij ook maar net, maar tussen de 150 - 170 rijd ik daar wel. Als er dan een situatie voordoet dat ik twee of meer vrachtwagens aan het inhalen ben die enige tussenruimte hebben, maar te weinig om met snelheden van 130+ veilig tussen te kruipen, dan wil ik wel wat gas bij geven om de achterligger zo min mogelijk te hinderen.
Maar niet zo heel veel mensen rijden met zulke ontzettend hoge snelheden op de Autobahnen volgens mij. Ik heb het idee dat de meeste automobilisten in Duitsland rond de 150 a 160 rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Jeroen » do 18 jul 2013, 0:21

100 meter is bij een snelheidsverschil van 50 km/h echt niet veel.. Je moet dan toch al aardig in de remmen, wat ik ook zou verdommen als ik aan de Vmax rij.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Ehuls » do 18 jul 2013, 10:21

Jackbauer1350 schreef:Hmm, in Duitsland vind ik het net een ander verhaal, daar mag je namelijk legaal 200 rijden. Nu rijd ik zulke snelheden in Duitsland ook niet, die 200 haalt die bak van mij ook maar net, maar tussen de 150 - 170 rijd ik daar wel. Als er dan een situatie voordoet dat ik twee of meer vrachtwagens aan het inhalen ben die enige tussenruimte hebben, maar te weinig om met snelheden van 130+ veilig tussen te kruipen, dan wil ik wel wat gas bij geven om de achterligger zo min mogelijk te hinderen.
Maar niet zo heel veel mensen rijden met zulke ontzettend hoge snelheden op de Autobahnen volgens mij. Ik heb het idee dat de meeste automobilisten in Duitsland rond de 150 a 160 rijden.
Ik rijd zelf in Duitsland meestal rond de 150 a 160, al is dat ook helemaal afhankelijk van drukte en weersomstandigheden, maar haal dan al minstens driekwart van het verkeer in hoor. Er wordt door het meerendeel helemaal niet zo hard gereden. Groot voordeel in Duitsland is wel dat het langzamere verkeer veel meer rekening houdt met mensen die sneller willen rijden, al zitten daar ook zat uitzonderingen tussen natuurlijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 jul 2013, 10:43

Jackbauer1350 schreef:Als ik een vrachtwagen(s) inhaal op een weg waar zeg 100 km/u is toegestaan ga ik met net boven de 100 op de teller (fiscale limiet) er langs, als er iemand achter op komt en op mij inloopt die zo nodig 130 km/u wil rijden ga ik hem echt niet helpen door dat ook te doen.
Dat is toch meer dan logisch. Bovendien ben je door de snelheidslimiet zelfs verplicht niet harder te gaan rijden. Immers wordt je zelf dan ook een overtreder. En niemand die de boete voor je gaat betalen.
Daviedoff schreef:En zelfs in Duitsland, waar ik een 130 rij op een limietloze snelweg ga ik echt niet harder rijden als ik een vrachtwagentreintje inhaal, dan mag hij seinen zoveel hij wil. Net zomin ik me in een gaatje van 100 meter ga proppen tussen 2 vrachtwagens in om deze toch maar voor te laten.
Een gemiddelde Duitse automobilist weet goed in te schatten wanneer hij realistischer wijze kan seinen of niet (alhoewel hij door een gele kentekenplaat natuurlijk iets in de war kan raken :p ). In het algemeen zijn seinen redelijk serieus te nemen om snel even naar rechts te gaan. Slechts enkele (asociale) automobilisten overdrijven en/of provoceren met een lichtsein. Ik sein persoonlijk ook alleen als ik zie dat mijn voorganger genoeg ruimte heeft om me er langs te laten en/of nog genoeg ruimte heeft om op de rechterrijstrook nog even op mij te wachten. Niet als het niet realistisch is of als de auto al de maximumsnelheid heeft bereikt. Het is in Duitsland dan ook volledig toegestaan om een sein te geven om een inhaalactie aan te kondigen. Het is nu eenmaal geen Nederland... Bovendien is het een kleine moeite om even naar rechts te gaan (of rechts te blijven wachten), kort het gas los te laten (!) en daarna weer naar links te gaan. Uit ervaring kan ik vertellen dat als je de andere automobilist iets toekomt, deze ook makkelijker jou toekomt. Dat geldt voor alles in het leven. Overigens moet ik wel zeggen dat met 130 km/u je gewoon de adviessnelheid opvolgt en er dus weinig op aan te merken valt. Dat wordt toch anders als automobilisten slechts met 100 km/u op de linkerrijstrook rijden en een lange 'vrachtwagentrein' in willen halen. Dat is niet alleen zeer hinderlijk, maar ook gevaarlijk.
Palance schreef:En wat als zo'n toerist nou niet meteen een bushalte of parkeerhaven kan vinden?
Moet ook niet onmiddellijk, maar het is wel netjes als er bij gelegenheid een mogelijkheid komt om de snellere automobilist(en) er even langs te laten. Kleine moeite.
Palance schreef:Ik vind het ontbreken van begrip voor zoekende mensen wel heel erg ver te zoeken. Ik zie een hoog "hinder mij niet, ik moet en zal doorrijden zoals ik wil"-gehalte. Beetje jammer.
Noem het een zwakte van mij, maar ik heb geen zin gedurende langere tijd achter een slome toerist te moeten rijden. Zoekende mensen die ergens moeten zijn vind ik geen eens zo erg, want die rijden vaak tijdelijk langzamer. Toeristen nemen echter vaak continu ruim de tijd. Natuurlijk heb ik best geduld, maar ergens is het geduld ook op. En ja, dan wil ik ook gewoon doorrijden. En dan kan ik de stelling ook omdraaien: Ik vind het ook een beetje jammer dat 'langzamere' automobilisten alleen aan zichzelf denken en een hoog "laat de rest maar mooi op mij wachten"-gehalte hebben. Moraal van het verhaal: Beide partijen moeten met elkaar rekening houden en dan komt het allemaal wel goed. ;)
Ehuls schreef:Groot voordeel in Duitsland is wel dat het langzamere verkeer veel meer rekening houdt met mensen die sneller willen rijden, al zitten daar ook zat uitzonderingen tussen natuurlijk.
Hm... dat zou ik niet zo durven zeggen. Persoonlijk valt het met 'lastige' Nederlanders op Duitse snelwegen buiten de hoofdassen naar het zuiden (A3, A61) wel mee. Velen gaan redelijk snel aan de kant. Het enige wat Nederlanders slecht kunnen inschatten is hoe snel iemand achterop kan komen en zich er gewoon 'ervoor' gooien. En aan de andere kant die figuren die denken met 160 km/u al de snelste te zijn en nooit meer naar rechts gaan en/of durven. Maar ondertussen zijn er ook Duitsers die dat doen. En zelfs op de A3 van Oberhausen naar Arnhem zijn de linksklevende Nederlanders eerder de uitzondering dan de regel. Automobilisten uit Kreis Wesel zijn minstends zo erg. Maar goed, ik moet eerlijk bekennen dat je in een BMW, Mercedes of Audi eerder voorrang krijgt dan anderen. :mrgreen:

Op het OWN zijn Nederlanders een stuk 'lastiger' om het maar zo te zeggen. Die weten in 90% van gevallen niet dat je in Duitsland 100 km/u mag rijden (laten zich in 70 km/h zones weer op de bon slingeren :) ) en houden in de winter het verkeer vaak mooi op. Al die Nederlandse stumperds die naar Winterberg sneeuwkettingen moeten monteren, terwijl iedere Sauerlander nog nooit sneeuwkettingen heeft gebruikt. Het is soms ook om ervan te lachen... Sneeuwkettingen ja, maar winterbanden nee. :facepalm:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kevski
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 mei 2012, 8:55

Re: Langzamer rijden dan de limiet

Bericht door Kevski » do 18 jul 2013, 12:05

hoevenpe schreef:
Coen Tunnel schreef:Het is op een weg waar je 130 km/u mag ronduit asociaal om ver onder de Vmax in te halen als er op de linkerstrook automobilisten aankomen die 130 km/u rijden. Schiet dan eens een beetje op, denk ik.
Natuurlijk moet iedereen goed spiegelen voordat hij/zij in gaat halen en als er iemand net met veel hogere snelheid aankomt moet je dit gewoon voorlaten. Blijft wel staan dat je moet kunnen inhalen op een snelweg als je zelf 110 rijdt en er een vrachtauto voor je rijdt, want dat zou betekenen dat er maar 2 snelheden zijn: 80 op de rechterstrook en 130 op de linkerstrook en dat lijkt me ook weer niet de bedoeling...
Spiegelen en snelheid inschatten??
Afgelopen weken een paar keer over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gereden, ná 19:00 en mocht dus op dat deel 130km/u.
Meerdere malen gehad dat weggebruikers op rijstrook 3 of 4 blijven hangen rond de 100km/u, of rustig inhalen met een paar km/u verschil inhalen, zonder goed op de snelheid van achteropkomend verkeer te letten.

Zo te zien is het bij veel mensen blijven hangen, 100km/u én trajectcontrole, er waren er weinig die harder reden dan 100km/u. Ja ik weet zeker dat het op deel al wel 100km/u tussen 06:00 - 19:00 was.
Tjah, je kan net als de rest kiezen om lekker op één rijstrook te blijven hangen, "want de snelweg is toch breed genoeg", maar daar heb ik een hekel aan.

Plaats reactie