Mag ik hier parkeren?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » za 03 mei 2014, 12:36

Hier... :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » za 03 mei 2014, 14:55

Peter schreef:Speciaal dan voor Sirdanilot een parkeervoorbeeld:
Je zet je auto neer op een plek met een :E4: met een onderbord "max 15 minuten", Je hebt van een zekere Feitenhoed geleerd dat dat bord geen geldigheid heeft en je parkeert daar voor de hele dag. De plaats is dus niet langer geschikt voor klanten die bij de bakker snel brood willen kopen.
De bakker vindt jou asociaal omdat je dondersgoed weet wat de bedoeling van het bord is en hij denkbaar klanten misloopt. Maar ben je ook asociaal, of maak je gewoon gebruik van jouw rechten ? Anders had je misschien 1 km verderop moeten parkeren.
Dat is juist de reden waarom je niet altijd gebruik moet wíllen maken van je recht, omdat dit tot sociaal onwenselijke situaties leidt. Je bent op zo'n manier bewust ruzie aan het zoeken met zulk asociaal gedrag wat je echt niet in dank afgenomen zal worden. Maar goed, dat voor veel Nederlanders het naar de letter leven van de wet belangrijker wordt geacht dan het rekening houden met een ander was mij al duidelijk...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » za 03 mei 2014, 16:41

Jeroen schreef:Maar goed, dat voor veel Nederlanders het naar de letter leven van de wet belangrijker wordt geacht dan het rekening houden met een ander was mij al duidelijk...
We worden zo gemaakt! Probeer eens 2km/h te hard te rijden, dan weet je waar die gedachte vandaan komt...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Vinny » za 03 mei 2014, 17:29

Jeroen schreef:
Peter schreef:Speciaal dan voor Sirdanilot een parkeervoorbeeld:
Je zet je auto neer op een plek met een :E4: met een onderbord "max 15 minuten", Je hebt van een zekere Feitenhoed geleerd dat dat bord geen geldigheid heeft en je parkeert daar voor de hele dag. De plaats is dus niet langer geschikt voor klanten die bij de bakker snel brood willen kopen.
De bakker vindt jou asociaal omdat je dondersgoed weet wat de bedoeling van het bord is en hij denkbaar klanten misloopt. Maar ben je ook asociaal, of maak je gewoon gebruik van jouw rechten ? Anders had je misschien 1 km verderop moeten parkeren.
Dat is juist de reden waarom je niet altijd gebruik moet wíllen maken van je recht, omdat dit tot sociaal onwenselijke situaties leidt. Je bent op zo'n manier bewust ruzie aan het zoeken met zulk asociaal gedrag wat je echt niet in dank afgenomen zal worden. Maar goed, dat voor veel Nederlanders het naar de letter leven van de wet belangrijker wordt geacht dan het rekening houden met een ander was mij al duidelijk...
+1

Helemaal mee eens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Seat Ibiza » za 03 mei 2014, 17:37

Attietattie schreef:We worden zo gemaakt! Probeer eens 2km/h te hard te rijden, dan weet je waar die gedachte vandaan komt...
Volgens mij krijgt niemand een bon voor 2 km/u te snel...
(maar goed, ik snap wat je bedoelt)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » za 03 mei 2014, 18:40

Waarom bestaat er dan een feitcode VM001? Dat is een overtreding voor 1 km/h te hard.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Palance » za 03 mei 2014, 18:48

In het feitenboekje begint men bij VM004
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door CygnumNL » za 03 mei 2014, 18:53

Behalve bij 130 km/uur, dan is +1 na correctie al voldoende voor een prent :pukey:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » za 03 mei 2014, 19:26

Palance schreef:In het feitenboekje begint men bij VM004
Klopt, ik deed het uit het hoofd. Het is een 'm VL 001'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » zo 04 mei 2014, 8:58

Jeroen schreef: Dat is juist de reden waarom je niet altijd gebruik moet wíllen maken van je recht, omdat dit tot sociaal onwenselijke situaties leidt.
Zeker: maar wat sociaal onwenselijk is verschilt per persoon en per buurt. Niemand twijfelt een moment in hartje Amsterdam als deze een parkeerplaats ziet ook al is deze voor het huis/raam van de buurman of voor een winkel. Zal die Amsterdammer dat wel doen in zeg Ermelo ? Waar ik woon kan je gewoon op zondag het gras maaien (hoewel ik dat niet voor 10en zal doen, maar dat is voor de langslapers, niet religieuzen). Wie altijd altijd zeer "netjes" is moet vaak staan in de trein en bus, staat lang in een uitvoegfile (de rest voegt later in), zal langer naar een parkeerplek in het centrum zoeken (waar een ander de hoek of de stoep niet schuwt), etc.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door duikgek89 » zo 04 mei 2014, 10:43

Peter schreef:Wie altijd altijd zeer "netjes" is moet vaak staan in de trein en bus, staat lang in een uitvoegfile (de rest voegt later in), zal langer naar een parkeerplek in het centrum zoeken (waar een ander de hoek of de stoep niet schuwt), etc.
Moeten we ons dan maar allemaal als varken gedragen? Als iedereen netjes zou zijn, zouden ook de nette mensen relatief vlot vooraan komen. Nu lijkt het soms wel "grootste varkens eerst."

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » zo 04 mei 2014, 12:03

@Peter: Ik had het over het voorbeeld dat er op de grond van iemand anders wordt geparkeerd terwijl er duidelijke borden staan (die kennelijk juridisch geen waarde hebben) die duidelijk aangeven dat dat niet de bedoeling is... Dat is van een heel andere orde dan jouw voorbeelden.

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » ma 05 mei 2014, 16:31

Iedereen die een rijbewijs heeft moet weten dat de :E1: niet voor parkeervakken geldt. Deze combinatie staat er al ruim 4 jaar. Een van de bewoners in de ±10 woningen had dit allang kunnen melden bij de VVE en die had deze combinatie allang kunnen vervangen voor een goede combinatie. Door nieuwbouw en uitbreiding van het betaald parkeren gebied (tot vlak voor deze parkeerplaats) zijn de parkeerplaatsen beperkt. Daarom heb ik 2x op deze parkeerplaats gestaan en zal ik dat (bij foute bebording) in de toekomst ook blijven doen indien er geen alternatief beschikbaar is.

Ik heb geprobeerd om enkele bewoners uit te leggen dat de bordencombinatie niet geldig was en dat deze vervangen moest worden maar dat ging er bij hun niet in.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » ma 05 mei 2014, 18:18

Jeroen schreef:@Peter: Ik had het over het voorbeeld dat er op de grond van iemand anders wordt geparkeerd terwijl er duidelijke borden staan (die kennelijk juridisch geen waarde hebben) die duidelijk aangeven dat dat niet de bedoeling is... Dat is van een heel andere orde dan jouw voorbeelden.
Die grond is in de regel niet van "iemand" anders, maar van een VVE, oftewel van 300 mensen gezamenlijk of van een woningbouwvereniging. Ik heb het niet over koopplekken die meestal met een nummerbord of beugel getooid zijn, maar over algemene plekken "voor bewoners". De gevallen parkeren bij een woonflat, op de openbare weg voor de bakkerswinkel, "alleen voor vergunninghouders in een woonwijk" of op het parkeerterrein van de Gamma of Albert Heijn (maar dan niet als klant) komen dan heel dicht bij elkaar. Ik zet de auto ook wel gratis bij de Gamma neer en doe dan boodschappen bij de Blokker in de buurt. Netjes ? Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zet mijn auto ook neer op plekken die "op koopavonden" voor vergunninghouders zijn, zoals in Rijswijk op (vermoedelijk) de donderdagavond. Niet handhaafbaar (want niet gedefineerd wat en wanneer een koopavond is) en waarom zou ik verder moeten lopen of meer betalen dan een aanwonende, als de gemeente geen rechtsgeldig bord plaatst.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Davy » ma 05 mei 2014, 18:40

^^ Toch typeert dit soort reacties wat vooral in Nederland (maar ook soms elders) van belang is: regeltjes en wetgeving gaan voor alles, met sociaal denken en hoffelijkheid die totaal ondergeschikt zijn. Zie je ook in het algemene verkeersgedrag: regeltjes gaan boven hoffelijkheid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » ma 05 mei 2014, 19:06

Veel mensen (overal in de wereld) zijn niet sociaal of hoffelijk voor anoniemen en onbekenden, zeker niet als we zelf een voordeel moeten laten schieten voor een onbekende (en wellicht zelfs niet aanwezige) andere. Als er 4 invalidenplekken vrij zijn (en verder niets), overweeg je dan niet voor een korte (maar zware) aankoop om de auto daar even neer te zetten ? Zeker als de borden RVV1966 zijn en allang niet meer geldig en je ook geen kans loopt op een boete.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door duikgek89 » ma 05 mei 2014, 19:09

^^ De regeltjes gaan alleen voor als ze goed passen, anders heb je een goede reden om je er niet aan te houden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » ma 05 mei 2014, 19:21

Peter schreef:Als er 4 invalidenplekken vrij zijn (en verder niets), overweeg je dan niet voor een korte (maar zware) aankoop om de auto daar even neer te zetten ?
Geen duizendste van een seconde. Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als iemand mij kwiek ziet uitstappen zonder kaart achter de voorruit.

En dan mag ik er vaak nog staan ook, toch doe ik het niet. Dan nog liever op de stoep ofzo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » di 06 mei 2014, 1:38

En zo komen weer langzaam ontopic.

Parkeerplaatsen worden verkocht (bij ons tegenwoordig voor € 30.000,--) aan particulieren en als gevolg hiervan krijgen deze particulieren geen parkeervergunning in de wijk. Wanneer je bewust gebruik maakt van dit eigen stukje grond van deze particulier moet je niet vreemd gaan kijken wanneer hij/zij dit asociaal vindt. Ook al vind je dat je in je recht staat omdat er misschien een maasje in de wet zit. Met een auto ervoor te plaatsen reageert de eigenaar nog redelijk netjes want waar moet hij naartoe? Naar jouw voortuin?

Paaltjes / Beugels? Voor sommige 'mensen' is dit een uitdaging.

Briefjes? Een week later vind je dezelfde auto weer op dezelfde plaats met het oude briefje.

TS heeft ook aangegeven dat hij daar is gaan staan omdat hij van mening is dat het verbod niet te handhaven is, hij van mening is dat er een maas in de wet zit, niet dat hij er geen weet van heeft. M.i. met vuur spelen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door duikgek89 » di 06 mei 2014, 6:52

jaap47 schreef:Parkeerplaatsen worden verkocht (bij ons tegenwoordig voor € 30.000,--) aan particulieren en als gevolg hiervan krijgen deze particulieren geen parkeervergunning in de wijk.
:nuts: Wie betaalt er in vredesnaam €30.000 voor een paar vierkante meter klinkers? BEZOPEN.

In veel gevallen is dat meer geld dan de auto die erop staat (zeker als het zo'n opgevoerd brommobiel is die tegenwoordig overal rijden alsof het een insectenplaag is)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 06 mei 2014, 7:10

Dat is niet zo'n gek bedrag hoor. In AMsterdam betaal je €180.000 voor een parkeergarage. En het wereldwijde record voor een parkeerplaats is volgens mij in Parijs betaald: €400.000.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door keokiracer » di 06 mei 2014, 7:18

Attietattie schreef: In AMsterdam betaal je €180.000 voor een parkeergarage.
Wat moet je met een hele parkeergarage? Meer dan 3 plaatsen zal je toch niet nodig hebben als gezin?
:hap:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door duikgek89 » di 06 mei 2014, 7:20

Attietattie schreef:Dat is niet zo'n gek bedrag hoor. In AMsterdam betaal je €180.000 voor een parkeergarage. En het wereldwijde record voor een parkeerplaats is volgens mij in Parijs betaald: €400.000.

Of ik ben gek of die mensen zijn gek. Maar ik vind het belachelijk om zoveel geld voor een parkeerplaats af te tikken. Maarja, Amsterdam en Parijs, de twee meest overgewaardeerde steden waar ik ben geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Palance » di 06 mei 2014, 7:28

Toch wordt het blijkbaar betaald.

Zelf zou ik, als ik in een binnenstad zou wonen, zeker geen auto nemen en dus al helemaal geen parkeerplaats kopen. Helaas heb je bij de aankoop van veel appartementen nogal eens de verplichting om ook een parkeerplaats af te nemen voor dat leuke bedrag, of je hem nou nodig hebt of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 06 mei 2014, 7:54

Jaren geleden heb ik eens gekeken of ik een appartement zou kopen in Amsterdam centrum. Ik aan de makelaar vragen hoe lang de wachttijd voor een parkeervergunning zou zijn: 4,5 jaar... :doeidoei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » di 06 mei 2014, 9:43

Vanwege een extreme wachttijd ben je (als je voor je werk of anders een nabije auto nodig hebt) bijna verplicht een garageparkeerplek te kopen (als je geen abonnement kan nemen in een nabij parkeergarage), maar dan kom je inderdaad vaak ook niet meer in aanmerking voor een goedkope parkeerplek (bewonersparkeervergunning) op straat. Feitelijk discriminatie van de eigen burgers, omdat je burgers die ergens langer wonen (gratis) meer rechten geeft. Geldt ook voor sociale huurwoningen die met wachtlijsten werken (zo dit gemeentelijk gestuurd is).

Als je dan weer je auto+vergunning op naam van je bejaarde buurman zet (zonder eigen auto uiteraard en je kan zelf die auto verzekeren), is dat dan weer asociaal ? Wettelijk in een grijs gebied (je mag een auto immers delen met buren) als je buurman akkoord gaat, waar wel handig voor een parkeervergunning (en wellicht zelfs een gratis invalidenkaart, maar dat vind ik dan weer wel erg asociaal, maar het is niet te controleren !). Gebeurt redelijk vaak in de binnenstad van steden....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door captain007 » di 06 mei 2014, 9:48

Heb ook wat collega's die een leaseauto hebben en in Amsterdam wonen. Sommigen moesten ook jaren wachten op een vergunning en parkeerden dus de auto buiten de ring en moesten dan vaak eerst nog met het OV naar de auto reizen :nuts:. Only in Amsterdam.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 06 mei 2014, 10:06

^^ Dat was ook wat ik had bedacht toen ik naar dat appartement ging kijken. Ik zou bij wijze van spreken de kosten van een scooter mee moeten nemen in de hypotheek zodat ik iedere dag naar mijn auto zou kunnen rijden. Ja, de groeten...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Joopjr » di 06 mei 2014, 14:17

jaap47 schreef:TS heeft ook aangegeven dat hij daar is gaan staan omdat hij van mening is dat het verbod niet te handhaven is, hij van mening is dat er een maas in de wet zit, niet dat hij er geen weet van heeft. M.i. met vuur spelen.
Ik noem een bord "eigen terrein" aan de gevel en een :E1: bij parkeervakken geen maas in de wet, dat zijn gewoon dom geplaatste borden. Deze situatie bestaat al 4á5 jaar, bewoners willen mij niet geloven als ik uitleg dat dit wettelijk niet correct is terwijl hun ook ooit geslaagd zijn voor hun rijbewijs. Als ze dan vervolgens voor eigen rechter spelen door hun auto dwars voor het parkeervak te zetten lokken ze me wel uit en ga ik zeker nog een keer terug. Als dan hetzelfde gebeurd bel ik de politie. Mocht de politie niet komen dan laat ik me auto mooi een weekje staan, ik gebruikt toch grotendeels me fiets.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door feitelijk » di 06 mei 2014, 14:39

Joopjr schreef:terwijl hun ook ooit geslaagd zijn voor hun rijbewijs.
Jij bent ook geslaagd voor je examen Nederlands.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie