Mag ik hier parkeren?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » wo 04 jan 2017, 19:43

^^ Ga in gesprek met de gemeente. In een terrasvergunning staan de voorwaarden waaraan het terras moet voldoen en dan kan er dus ook bepaald zijn dat je niet mag parkeren. Dus check je vergunning en ga in gesprek met de gemeente over aanpassing van de voorwaarden.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door nielske1990 » wo 04 jan 2017, 20:12

Uitritvergunning aanvragen, meestal een formaliteit als de locatie aan de eisen van de betreffende gemeente voldoet. Is het inderdaad alleen even de vraag of je halfjaarlijkse terrasvergunning dat niet in de weg staat...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » wo 04 jan 2017, 20:29

^^ En dan? Parkeren op de uitrit? :nooo:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door nielske1990 » wo 04 jan 2017, 20:44

Nee, dan heb je een legale toegang naar je eigen terrein. En op eigen terrein mag hij staan, als de uitritvergunning wordt verleend (en het niet conflicteert met de terrasvergunning).
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door feitelijk » wo 04 jan 2017, 21:23

Eigen terrein? Is het wel een "weg"?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » do 05 jan 2017, 3:15

Je hebt hoogstens de vraag of je over de stoep mag rijden (aannemende dat die er is), om je eigen terrein te bereiken, dat je kan ondervangen met een uitritvergunning. Maar je mag normaal altijd op eigen terrein parkeren, tenzij wellicht het APV daar iets specifieks over stelt (en dat afdwingbaar is). Er zijn vaak wel regels over het langdurig parkeren "stallen" in het zicht, maar dat gaat meestal alleen over caravans en campers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » ma 13 aug 2018, 14:24

Stof stof;
Ik heb een stukje tuin waar niets wou groeien (behalve kattenstront) bestraat. Dit is ook afgezet met een 3-tal paaltjes 40cm h.o.h. Nu staat op dit stukje een motor waarvan de politie beweert dat de eigenaar/berijder niet kon vermoeden dat dit privé-terrein is. De motor kan hier alleen komen door over een privé-parkeerterrein te rijden en achter geparkeerde auto's om te gaan.

Deze motor staat er nu 2 weken en we hebben dus echt geen idee van wie deze is. Maar hij staat wel in de weg!

Ik ben hier niet zo handig in (oftewel ik weet niet hoe je een foto bij een artikel voegt) maar het gaat om de situatie naast Bisschopsweg 88 in Amersfoort.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 aug 2018, 14:47

jaap47 schreef: ma 13 aug 2018, 14:24Nu staat op dit stukje een motor waarvan de politie beweert dat de eigenaar/berijder niet kon vermoeden dat dit privé-terrein is.
Huh? Hoe komen ze daar bij? Er staat nota bene een bordje privéterrein.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » ma 13 aug 2018, 15:01

Sowieso lastig (of duur) om een auto of motor te laten verwijderen van (niet openbaar) priveterrein, tenzij deze feitelijk een uitrit/garage blokkeert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Victor » ma 13 aug 2018, 18:54

Begrijp ik goed dat het gaat om de 3 paaltjes en de "stoep" erachter zoals die hier op Streetview te zien is?

Dan ben ik bang dat de enige manier om de "stoep" als niet openbaar herkenbaar te maken, is om nog wat meer paaltjes neer te zetten op jouw grond, in langsrichting. Soort van afrastering langs de parkeerplaats.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » ma 13 aug 2018, 19:00

Coen Tunnel schreef: ma 13 aug 2018, 14:47
jaap47 schreef: ma 13 aug 2018, 14:24Nu staat op dit stukje een motor waarvan de politie beweert dat de eigenaar/berijder niet kon vermoeden dat dit privé-terrein is.
Huh? Hoe komen ze daar bij? Er staat nota bene een bordje privéterrein.
Dat bordje geldt de parkeerplaats/terrein naast de 40 cm eigendom van Jaap. Ik ben het met de politie eens dat niet duidelijk is dat dit een privé-terrein is. Wat ik niet begrijp is waarom de politie niet de moeite heeft genomen om het kenteken van de motor op te vragen om de eigenaar te achterhalen.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » ma 13 aug 2018, 23:22

De paaltjes staan zo dicht bij elkaar dat de motor niet eens ertussendoor zou kunnen komen, maar goed, de politie is van mening dat de eigenaar het niet hoeft te kunnen begrijpen. De foto is wel verouderd want het bord 'privé terrein' is al vervangen want dit werd ook niet begrepen.

Aangezien deze motor al 2 weken open en bloot hier staat had ik nog even het vermoeden dat hij gestolen was maar volgens de politie woont de desbetreffende eigenaar in de buurt. Maar vanwege de wet op de privacy mogen ze niet bekend maken wie het is. Ons werd aangeraden om maar in de buurt alle huizen af te bellen en te vragen of iemand zo vriendelijk wil zijn om het te verplaatsen want de politie kan niets voor je betekenen.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » ma 13 aug 2018, 23:34

Ik ben het met de politie eens dat niet duidelijk is dat dit een privé-terrein is.
Wanneer het openbaar was, blokkeerde hij de volledige doorgang. En je hebt gelijk wanneer je stelt dat dit geen argument is. Maar ik, wanneer ik dacht dat dit openbaar was, zou zeker geen motor alhier plaatsen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 14 aug 2018, 0:51

jaap47 schreef: ma 13 aug 2018, 14:24 Ik heb een stukje tuin waar niets wou groeien (behalve kattenstront)
:lol:

Ik zou dat ding de straat op duwen/tillen met wat potige vrienden en de politie bellen dat een onverlaat de weg blokkeert. Als dat niet werkt, schroef je de kentekenplaat eraf en bel je nog een keer de politie. Dan staat de eigenaar er binnen een kwartier. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Coen Tunnel » di 14 aug 2018, 8:47

Attietattie schreef: di 14 aug 2018, 0:51Ik zou dat ding de straat op duwen/tillen met wat potige vrienden en de politie bellen dat een onverlaat de weg blokkeert.
Met het risico dat het ding valt en je verantwoordelijk wordt gesteld voor de schade.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Egbert » di 14 aug 2018, 9:02

Het mag dan wel (gemarkeerd als) privé terrein zijn, het is gewoon openbare weg want je kunt er zonder beperking komen. Maar het is wel trottoir, dus daar mag je een motor niet parkeren. En als hij in de weg staat lijkt me dat reden genoeg om te handhaven.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » di 14 aug 2018, 9:28

Politie neemt het besluit om niet te handhaven op basis van Streetview.
Ik zou dat ding de straat op duwen/tillen met wat potige vrienden en de politie bellen dat een onverlaat de weg blokkeert. Als dat niet werkt, schroef je de kentekenplaat eraf en bel je nog een keer de politie. Dan staat de eigenaar er binnen een kwartier.
Ook al over gedacht maar het risico van schade is inderdaad te groot. Afschroeven of onleesbaar maken van de kentekenplaat kan maar iets zegt me dat dit ook problemen oplevert. Ik denk overigens niet dat de eigenaar binnen 15min ter plaatse is, hij staat al 2 weken buiten zonder zeil en met de regen van de afgelopen dagen.

Ik zat meer te denken aan een kettingslot tussen voor- en achterwiel (als we dan toch verantwoordelijk zijn dan moeten we er toch ook goed voor zorgen?) en de sleutel hiervan (laten) afgeven op het politiekantoor onder het hoofdstuk van gevonden voorwerpen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door duikgek89 » di 14 aug 2018, 9:38

Als je maar zorgt dat de eigenaar dat op tijd ziet! Anders heb je kans dat er schade ontstaat en/of dat de eigenaar lelijk valt. Ik weet niet of je dat moet willen.

En waarom zo achterbaks met de sleutel naar de smeris? Bevestig dan een in plastic verpakt briefje aan de motor waar de sleutelis. Dan kun je vervolgens zelf even met de eigenaar babbelen. Als je dat doet, wel lief zijn!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Jeroen » di 14 aug 2018, 10:28

jaap47 schreef: di 14 aug 2018, 9:28 Politie neemt het besluit om niet te handhaven op basis van Streetview.
Ik zou dat ding de straat op duwen/tillen met wat potige vrienden en de politie bellen dat een onverlaat de weg blokkeert. Als dat niet werkt, schroef je de kentekenplaat eraf en bel je nog een keer de politie. Dan staat de eigenaar er binnen een kwartier.
Ook al over gedacht maar het risico van schade is inderdaad te groot. Afschroeven of onleesbaar maken van de kentekenplaat kan maar iets zegt me dat dit ook problemen oplevert. Ik denk overigens niet dat de eigenaar binnen 15min ter plaatse is, hij staat al 2 weken buiten zonder zeil en met de regen van de afgelopen dagen.

Ik zat meer te denken aan een kettingslot tussen voor- en achterwiel (als we dan toch verantwoordelijk zijn dan moeten we er toch ook goed voor zorgen?) en de sleutel hiervan (laten) afgeven op het politiekantoor onder het hoofdstuk van gevonden voorwerpen.
Gewoon wachten tot hij weg is en zorgen voor een volledige afscheiding van die stoep met een klein hekje aan beide kanten of iets dergelijks. Met olie op het vuur gooien door hem te blokkeren of te saboteren weet je nooit wat voor wraakactie iemand in zijn kop haalt.

Waarom staat hij eigenlijk acuut in de weg? Voor zover ik op streetview kan zien lijkt me dat pad vooral noodzakelijk voor onderhoud aan de zijgevel. De schuur en het pad er achter zijn via het parkeerterrein van de buren ook nog bereikbaar.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door JB81 » di 14 aug 2018, 10:58

jaap47 schreef: di 14 aug 2018, 9:28

Ik zat meer te denken aan een kettingslot tussen voor- en achterwiel (als we dan toch verantwoordelijk zijn dan moeten we er toch ook goed voor zorgen?) en de sleutel hiervan (laten) afgeven op het politiekantoor onder het hoofdstuk van gevonden voorwerpen.
Gevonden voorwerpen moeten al een paar jaar naar de gemeente.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door boe! » di 14 aug 2018, 19:04

jaap47 schreef: ma 13 aug 2018, 23:22Maar vanwege de wet op de privacy mogen ze niet bekend maken wie het is.
Maar de politie mag wel bij de eigenaar op bezoek, dus waarom doen ze dat niet?

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door jaap47 » wo 15 aug 2018, 0:17

Maar de politie mag wel bij de eigenaar op bezoek, dus waarom doen ze dat niet?
Volgens de politie kan de eigenaar niet weten dat dit privéterrein is en als gevolg hiervan doet hij niets verkeerd. Bovendien is het niet op de openbare weg dus het is geen taak voor de politie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 aug 2018, 1:00

^^ Zelfs al zou de eigenaar van de motor weten dat het privéterrein is, dan nog doet hij in deze situatie niks verkeerd.

Burgerlijk Wetboek boek 5, artikel 22:
  • Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onverminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.
Indien je echt hinder ondervindt van die geparkeerde motor is het strafbaar dat die motor daar geparkeerd is. Maar het lijkt me lastig aan te tonen dat je onrechtmatige hinder ondervindt. Het erf is wettelijk gezien, ook al is het jouw grond, voor iedereen toegankelijk. Want het is niet afgesloten en er is ook niet op duidelijke wijze kenbaar gemaakt dat iemand zich er zonder toestemming niet mag bevinden. Kortom: je zult ofwel het erf moeten afsluiten, ofwel een bordje plaatsen dat duidelijk maakt dat het privéterrein is en niet gebruikt mag worden.

Op de huidige manier is parkeren van motorfietsen mogelijk, en niet verboden.

Artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht gaat over erfvredebreuk, maar dat is voor personen die zich op een erf bevinden. Gaat dus niet op voor geparkeerde motoren.

Artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht (van de bekende Verboden Toegang-bordjes) gaat ook alleen over personen.

Kortom, je lost het het beste op door het hele erf af te sluiten, eventueel met soortgelijke paaltjes zodat voetgangers er wel langs kunnen en je er zelf bij kan om de muur te onderhouden, maar het parkeren van een motor onmogelijk wordt gemaakt (maar dan heb je het risico dat er fietsen of brommers worden geparkeerd, dus misschien toch een soort hek gebruiken?).

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Vahalis » ma 01 apr 2019, 16:12

feitelijk schreef: wo 30 apr 2014, 13:14 Nope, still confused.

-Een K+R kan illegaal zijn omdat het verward zou kunnen worden met een verkeersteken
-hoezo zou dat opgeheven worden al het sneeuwt?
Even een oude discussie over Kiss and Ride naar boven halen :duck:

Ik ben ook in verwarring. Wat is nu de juridische status van zo'n zone/borden? Concreet hier. Uit wat Google maak ik op dat het eigenlijk geen status heeft en de vraag is ook of er gehandhaafd zou kunnen worden op regulier parkeren op zo'n parkeerhaven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » ma 01 apr 2019, 21:20

Zolang het geen E01-zone is bijvoorbeeld, kan je er gewoon parkeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » di 02 apr 2019, 7:30

Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een gele onderbroken lijn aanbrengen naast het parkeervak, liefst in samenhang met het K+R (info) bord. Zelfde boodschap: het is niet de bedoeling om de auto onbeheerd achter te laten. Of willen ze ook ontmoedigen dat mensen er in de auto wachten op iemand die met de trein/bus aankomt ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Attietattie » di 02 apr 2019, 8:14

Peter schreef: di 02 apr 2019, 7:30 Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon een gele onderbroken lijn aanbrengen naast het parkeervak, liefst in samenhang met het K+R (info) bord. Zelfde boodschap: het is niet de bedoeling om de auto onbeheerd achter te laten.
:s Wat heeft dat ermee te maken? Laden en lossen kan door je auto onbeheerd achter te laten. En parkeren kan terwijl je in je auto zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » di 02 apr 2019, 8:26

Het is moeilijk vol te houden dat je aan het laden en lossen bent, als de achterklep niet open staat (of er goederen op straat staan) en er een paar minuten lang niemand te zien is.
Mijn punt was echter dat er makkelijke manier is om een K+R handhaafbaar te maken, anders dan wachten tot de wetgever dit een keer doet door het bord in de wetgeving op te nemen. Een parkeerverbodsbord schiet minder op als er vakken zijn of een parkeerstrook.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Vahalis » di 02 apr 2019, 22:52

Dank voor de reacties. Het bevestigt wat ik dacht, een informatief bord dat niet meer is dan dat.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door feitelijk » do 22 aug 2019, 12:31

Vahalis schreef: ma 01 apr 2019, 16:12
Ik ben ook in verwarring. Wat is nu de juridische status van zo'n zone/borden? Concreet hier. Uit wat Google maak ik op dat het eigenlijk geen status heeft en de vraag is ook of er gehandhaafd zou kunnen worden op regulier parkeren op zo'n parkeerhaven.
Google weet niet alles.

Staatsblad 227 van 2010
Onderdeel B (wijziging artikel 8, tweede lid, BABW) en artikel II, onderdeel F (wijziging artikel 24, eerste lid, onderdeel d, RVV 1990)

Tot op heden kon het gebruik van een parkeerplaats enkel worden beperkt tot categorieën voertuigen, tijdstippen en wijzen van parkeren. In de praktijk bleek ook behoefte aan de mogelijkheid van een beperking aan de hand van bepaalde doelen, zoals het afzetten en ophalen van passagiers («kiss en ride») of het opladen van elektrische voertuigen. Met de toevoegingen «of het doel waarmee» en «of met een ander doel» in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, subonderdeel 2°, van het BABW respectievelijk artikel 24, eerste lid, onderdeel d, subonderdeel 2°, van het RVV 1990 wordt dit mogelijk gemaakt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie