Mag ik hier parkeren?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Mag ik hier parkeren?

Bericht door Peter » do 22 aug 2019, 13:35

Bij het opladen is het doel redelijk eenvoudig vast te stellen (hoewel er slecht gecontroleerd zal worden of een auto daadwerkelijk oplaadt of heeft opgeladen als je de stekker maar inplugt…). Bij een K+R wordt het al lastiger (je kan natuurlijk na 30 minuten terugkomen als controleur). Maar hoe controleer je of de bestuurder een ander doel heeft (bezoek aan arts, winkel, ziekenhuis, etc), waar je legio borden ziet maar handhaving denk ik 0 is. Of mag de winkelier of arts de politie/BOA bellen en zeggen: die bestuurder is hier niet, dus doe hem een prent en gebeurt dat ook ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 23 aug 2019, 11:37

Als een bestuurder een bezoek aan een winkel als doel heeft, is ie toch niet bij de auto? Bij kiss and ride zou dat wel zo moeten zijn. Vrij makkelijk te handhaven dus. Het lukt ze op Schiphol in ieder geval vrij goed.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 23 aug 2019, 11:43

In de praktijk (behalve bij Schiphol, met continue parkeerbewaking) wordt het geaccepteerd dat de bestuurder iemand naar het perron begeleidt (bagage slepen of ouder iemand ondersteunen). Dan is de auto toch een kwartiertje onbewaakt. Ik weet niet of hier jurisprudentie over is, maar dan zal toch in 2 rondes gecontroleerd moeten worden.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 23 aug 2019, 11:45

^^ dan moet je er m.i. geen "Kiss&ride" van maken, maar een blauwe zone van max. 10 minuten. Zoals hier: https://goo.gl/maps/Fwt9WeLqCSk61XhR9

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 23 aug 2019, 11:46

Jij vraagt of het te controleren is. Nou, dat is dus enorm simpel. Dat het in de praktijk anders gaat is wat anders.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 aug 2019, 12:07

Piles schreef:
vr 23 aug 2019, 11:45
^^ dan moet je er m.i. geen "Kiss&ride" van maken, maar een blauwe zone van max. 10 minuten. Zoals hier: https://goo.gl/maps/Fwt9WeLqCSk61XhR9
RVV 1990, artikel 25, lid 3 en 4:
  • 3. Op de parkeerschijf staat aan de getoonde zijde slechts één cijferreeks, die een aanduiding geeft van de kalenderuren, en die vanaf het begin van het parkeren in duidelijk leesbare cijfers tegen een contrasterende achtergrond in hele of halve uren het tijdstip weergeeft waarop met het parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.

4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
Hoe wil je in hemelsnaam een blauwe zone van 10 minuten handhaven als een parkeerschijf in halve of zelfs hele uren mag zijn opgedeeld? :dontknow: Als je om 14:05 aankomt mag je de parkeerschijf dus op 14:30 instellen (of zelfs 15:00 als je een parkeerschijf hebt die in uren is ingedeeld).

Een blauwe zone van 10 minuten is mijns inziens nutteloos, niet handhaafbaar, en een wassen neus.

In Luxemburg hebben ze het bij het station anders opgelost. Daar zijn parkeervakken en een parkeerautomaat. Daar druk je op de knop en krijg je een parkeerkaartje voor 10 minuten. Zonder parkeerkaartje sta je daar ongeldig. Op die manier is het wel te handhaven.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 23 aug 2019, 12:52

^^ weer wat geleerd :top: Blauwe zone is dan idd geen oplossing.
Die parkeerautomaat oplossing ken ik ook ja, die gebruikte men ook in Amsterdam bij het Gelderlandplein. Werkt ook ideaal. Maar is natuurlijk een stuk duurder in aanleg/onderhoud dan een simpel bord.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 23 aug 2019, 13:45

Géén parkeervakken in combinatie met een parkeerverbod maakt het mogelijk om te laden en lossen en/of mensen in-/uit te laten stappen. Nou is dat niet aan tijd gebonden, maar het is in ieder geval iets.

Kan uiteraard ook met een laad- en losplaats.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 sep 2020, 17:31

Mag je hier (heel kort) parkeren?
https://www.google.nl/maps/@51.873922,4 ... 312!8i6656

Er staat een P en Kiss en Ride. Er is een blokmarkering voor een bushalte. Op het SV-beeld zie je geen paal voor een bushalte staan, maar ondertussen is die er wel en stoppen er ook daadwerkelijk lijnbussen. Ik denk dus dat deze K&R in gebruik werd genomen toen er geen bussen meer stopten, maar ondertussen is dat dus alweer veranderd en is het bord niet weggehaald.

Ik weet dus niet beter dan dat je niet mag stoppen/parkeren bij een bushalte.

Aan de overkant is een vergelijkbare situatie, maar daar ligt nog een smalle strook vóór de bushalte/het bord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 sep 2020, 19:29

Palance schreef:
wo 02 sep 2020, 17:31
Mag je hier (heel kort) parkeren?
https://www.google.nl/maps/@51.873922,4 ... 312!8i6656

Er staat een P en Kiss en Ride. Er is een blokmarkering voor een bushalte. Op het SV-beeld zie je geen paal voor een bushalte staan, maar ondertussen is die er wel en stoppen er ook daadwerkelijk lijnbussen. Ik denk dus dat deze K&R in gebruik werd genomen toen er geen bussen meer stopten, maar ondertussen is dat dus alweer veranderd en is het bord niet weggehaald.

Ik weet dus niet beter dan dat je niet mag stoppen/parkeren bij een bushalte.
Klopt. Als er een bushaltebord staat betekent dat je niet langs de blokmarkering mag parkeren. Dus je mag hiet niet parkeren. Het bushaltebord heft feitelijk de werking van de :E4: op.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 02 sep 2020, 23:50

^^ Dat je niet bij een bushalte mag parkeren is een verkeersregel. Die :E4: is een verkeersteken. En verkeerstekens gaan boven verkeersregels.

Immers, de bushalteborden zoals ik die ken, staan niet in het RVV. Het bushaltebord dat in het RVV staat, heb ik nooit ergens gezien. Ergo, het bushaltebord dat ik altijd zie, is geen verkeersteken. :p

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 03 sep 2020, 8:29

Ik heb ook een vraag. Als je in een zone voor vergunninghouders-parkeren zit, betekent dat bord ook een verplichting tot het gebruik van gemarkeerde parkeervakken of mag je overal parkeren? Hier in de buurt wordt zowel in vakken als op straat geparkeerd binnen zo'n zone en blijkens overige strategisch geplaatste borden :E1: is dat ook de bedoeling. Maar houdt een :E9: niet standaard een vakverplichting in?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 03 sep 2020, 9:03

Volgens mij is het iets vaags (als het een zone :E1: betreft, niet een wegkantbord), dat je alleen in de vakken mag parkeren, mits er vakken (of parkeerstroken) zijn. Maar in sommige zones met meerdere straten zijn er soms wel vakken en soms niet. Volgens mij wordt er vaak alleen in de parkeerzone :E1: gehandhaafd (want die is expliciet hiervoor bedoeld) en niet in zone :E10: :E9: :E8: (maar het kan formeel wel als er vakken zijn). Bij :E4: zal er wellicht op een parkeerterrein met vakken wel gehandhaafd worden, maar soms heeft het terrein met vakken een overloopgebied met gras of grastegels (zonder vakken) en dan wordt het vaag. Of je in een parkeerzone :E1: wel in de berm mag parkeren (aannemende dat die niet gemarkeerd is met losse tegels ofzo) is mij ook niet geheel duidelijk.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 03 sep 2020, 9:13

Attietattie schreef:
wo 02 sep 2020, 23:50
^^ Dat je niet bij een bushalte mag parkeren is een verkeersregel. Die :E4: is een verkeersteken. En verkeerstekens gaan boven verkeersregels.
Mits er een haltebord staat (lees: er daadwerkelijk bussen stoppen), lijkt me dit ook een parkeersverbodbord. Je mag je auto ook niet op een invalidenplek zetten binnen een parkeerplaats (tenzij je een invalidenkaart hebt natuurlijk) of naast een gele streep. Dat haltebord hoeft alleen nog maar het logo van een bus of tram te hebben dacht ik, na wetswijzigingen van een paar jaar terug (bord met bestemmingen en busnummers moest vroeger plat en geel zijn)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 03 sep 2020, 9:46

Via schreef:
do 03 sep 2020, 8:29
Maar houdt een :E9: niet standaard een vakverplichting in?
Bij mijn weten niet. Dat is anders bij bijvoorbeeld een blauwe zone. Maar een vergelijkbare wet is er niet voor een vergunninghouderszone.
Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 03 sep 2020, 9:48

Peter schreef:
do 03 sep 2020, 9:13
Mits er een haltebord staat (lees: er daadwerkelijk bussen stoppen), lijkt me dit ook een parkeersverbodbord.
Dat gaf ik ook al als voorwaarde.
Peter schreef:
Dat haltebord hoeft alleen nog maar het logo van een bus of tram te hebben dacht ik, na wetswijzigingen van een paar jaar terug (bord met bestemmingen en busnummers moest vroeger plat en geel zijn)
Was ik al bang voor. Deze regel ken ik dus niet.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 03 sep 2020, 11:29

Peter schreef:
Je mag je auto ook niet op een invalidenplek zetten binnen een parkeerplaats (tenzij je een invalidenkaart hebt natuurlijk)
Je mag je auto er wel neerzetten als je aan het laden en lossen bent. Maar dan parkeer je niet.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 03 sep 2020, 11:35

Volgens mij zijn in het specifieke geval algemene gehandicaptenplekken ook boetes gegeven (en stand gehouden voor de rechter) voor het laden en lossen....

Floris
dorpsstraat

Bericht door Floris » wo 09 sep 2020, 18:11

Attietattie schreef:
do 03 sep 2020, 9:48
Peter schreef:
Dat haltebord hoeft alleen nog maar het logo van een bus of tram te hebben dacht ik, na wetswijzigingen van een paar jaar terug (bord met bestemmingen en busnummers moest vroeger plat en geel zijn)
Was ik al bang voor. Deze regel ken ik dus niet.
Het officiele haltebord L3 ziet er tegenwoodig zo uit:
https://wetten.overheid.nl/afbeelding?t ... 250763.png
(ook beschikbaar in een versie met een tram en de combo tram/bus)
Dit bord kom je eigenlijk nog niet heel veel tegen. Heb hem zelf pas twee keer in het wild gezien.

Het verhaal erachter... In 2007 plaatste Veolia nieuwe halteborden die niet conform de toenmalige L3 (dat gele bord) waren. In maart 2009 oordeelde de rechter dat parkeren bij dat bord was toegestaan, aangezien het bord niet voor kwam in het RVV (bekeuring van persoon die zaak liet voorkomen kon dus de prullenbak in)

Sinds 2011 is het voldoende dat een bus- en/of tramhalte wordt aangegeven met een bord waarop in (ieder geval) een zwarte autobus of tram wordt weergegeven in een wit vlak, dat zich in een blauw vlak bevindt. Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-803.html

Dit is dus géén geldig haltebord, aangezien het blauw ontbreekt: https://goo.gl/maps/JtsT5TFRnyPbexmp7
(wordt volgens mij alleen maar langs busbanen gebruikt, dus impact op ander verkeer is laag)
Laatst gewijzigd door Floris op wo 09 sep 2020, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 09 sep 2020, 19:45

Floris schreef:
wo 09 sep 2020, 18:11
Het officiele haltebord L3 ziet er tegenwoodig zo uit:
https://wetten.overheid.nl/afbeelding?t ... 250763.png
(ook beschikbaar in een versie met een tram en de combo tram/bus)
Dit bord kom je eigenlijk nog niet heel veel tegen. Heb hem zelf pas twee keer in het wild gezien.
Komt inderdaad niet vaak voor. Ik ken dit voorbeeld bij Soesterberg. :L3bus: staat hier overigens dubbel: een keer als zelfstandig bord en een keer bovenaan het haltebord.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 sep 2020, 19:50

Het bord :L3bus: is ook in Zwolle te vinden, aan beide zijden bij de bushalte Katwolderplein/Centrum:
https://www.google.com/maps/@52.5136517 ... 384!8i8192
https://www.google.com/maps/@52.51351,6 ... 384!8i8192

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » do 10 sep 2020, 21:05

Het bekende haltebord met de lijnvoering erop én dus een blauw vlak met een wit vierkant en een zwart gekleurde bus of tram is nog steeds voldoende.
Dat betekent dat de verkeersborden waarmee bushaltes en tramhaltes in de zin van het RVV 1990 worden aangegeven in ieder geval dit symbool voor bushalte of tramhalte bevatten. Dit symbool dient duidelijk zichtbaar te zijn voor passerende bestuurders. Hoe deze borden er verder uitzien – bijvoorbeeld hoe de halteplaatsen van bus- of tramlijnen worden aangeduid – schrijft het RVV 1990 niet langer voor.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-803.html

Dat L3 bord is toch overbodig.. maar goed.. met dank aan de Tweede Kamerleden van destijds. :shutup: