Snorfietser mag met helm van fietspad af

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door ConradM » vr 06 jun 2014, 10:28

Chris schreef:Het probleem is dat snorfietsers alleen bekeurd kunnen worden na een rollenbanktest, en dus niet met een lasergun of andere manier.
Persoonlijk zou ik liever zien dat ze de regels omtrent vermogen en constructiesnelheid versoepelen, iets meer speling tijdens het inhalen is toch wel erg fijn. Maar daarnaast dan wel de controle uitbreiden om zo de echte gevaren goed aan te pakken.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door Jackbauer1350 » vr 06 jun 2014, 10:49

Chris schreef:Het probleem is dat snorfietsers alleen bekeurd kunnen worden na een rollenbanktest, en dus niet met een lasergun of andere manier.
O, ik heb in Blik op de Weg en Wegmisbruikers al diverse keren snor/bromfietsers aan de kant gezet zien worden door de pliesie die te hard reden en daarvoor een bon kregen. Constructiesnelheid kan inderdaad alleen met een rollenbanktest. Maar dan zijn sommige agenten na een staande houding zelfs niet te beroerd om het ding meteen naar bureau af te laten voeren voor een test. Overigens kan een agent direct het bij staande houding al het kentekenbewijs invorderen als de snelheid boven een bepaalde waarde lag. En dan moet de eigenaar het ding voor bepaalde datum laten aanpassen en komen aantonen op het bureau, anders kan ie er mee naar het RDW.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door sirdanilot » vr 06 jun 2014, 13:21

Ik ken overigens ook iemand die wel een brommer heeft maar geen certificaat of rijbewijs. In Zeeland zijn dat soort dingen vrij gebruikelijk (zelfs met auto's, komt regelmatig in het nieuws en hoor ik ook van veel mensen dat ze ffe zonder rijbewijs een stukje rijden). Maar hij gebruikt hem niet zo veel om die reden want de boete is toch wel vrij hoog.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door Jackbauer1350 » vr 06 jun 2014, 13:52

^^Het hebben van een rijbewijs is geen garantie dat mensen ook kunnen rijden.

Eigenlijk het woordje "kunnen" tussen aanhalingstekens want het heeft meestal te maken, vooral bij jongelui, met stoer doen. Ook een reden dat de categorie brom/snorfietsers opvallen omdat die veelal door jongelui worden bestuurd.

Daarnaast rijden er ook mensen al jaren zonder problemen rond die helemaal geen rijbewijs hebben. Die lopen pas tegen de lamp bij toevallige controle of vanwege een staande houdeing na overtreding of ongeval.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door sirdanilot » vr 06 jun 2014, 13:58

Het jarenlang rondrijden zonder rijbewijs komt volgens mij voornamelijk in België voor (met een voorlopig rijbewijs dan). In Nederland is dit toch wel erg riskant om te doen, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door Palance » vr 06 jun 2014, 14:06

Waar baseer je dat op?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door sirdanilot » vr 06 jun 2014, 14:20

Lijkt me toch vrij algemeen bekend?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door Vahalis » vr 06 jun 2014, 14:43

Het is ook algemeen bekend dat op internet de meest onzinnige dingen worden geroepen zonder onderbouwing, die dan voor waar worden aangenomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door Palance » vr 06 jun 2014, 14:47

Dus dat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door sirdanilot » vr 06 jun 2014, 14:56

Nou ja, dan niet he. Veel plezier :roll:

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Snorfietser mag met helm van fietspad af

Bericht door Techum » za 07 jun 2014, 0:16

verfmeer95 schreef:
Techum schreef:Persoonlijk zou ik als snor-/bromfietsrijder liever een andere route kiezen, die een stukje om is maar waar je wel kunt doorrijden, dan me door het fietsverkeer te wringen. Misschien is het wat dat betreft ook maar beter om fietspaden niet breder te maken. Je krijgt dan nog meer snelheidsverschillen. Of denk ik nu te simpel?
Als we over autoverkeer praten hoor ik het niemand over dit probleem hebben. Als je op een 1x2 autoweg kilometerslang achter een vrachtwagen zit, zul je ook zien dat mensen gaan inhalen. Hetzelfde geld voor brom-/snorfietsers. Die zullen proberen zo veel mogelijk hun Vmax te rijden waardoor ze fietsers gaan inhalen op plekken waar het eigenlijk te smal is. Juist verbreden is veiliger.
In de binnenstad van Amsterdam liggen geen 1x2 autowegen. En het wegennet van een stad is veel fijnmaziger dan buiten de bebouwde kom dus ik snap de vergelijking niet.

Bij autowegen gaat een eventuele verbreding ook niet of zelden ten koste van ruimte die al in gebruik is bij andere verkeersdeelnemers.

Zo lang een bromfietser tijd kan winnen door snel langs fietsers te *kunnen* rijden in plaats van ze te vermijden zal hij dit doen.

Daarentegen snor ik al drie jaar naar mijn werk. En een route die voor mij 500 meter om was leverde noemenswaarsige tijdwinst op omdat ik daar veel minder verkeer, bochten en kruisingen tegenkwam. Niet helemaal vergelijkbaar met Amsterdam maar toch.

Plaats reactie