voorrangsweg buitengebied

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » ma 21 jul 2014, 12:12

goed zo en bedankt, het word hier zo langzamerhand een echte klucht. De gemeente texel wringt zich in allerlei bochten om er onderuit te komen. Plotseling zeggen ze dat ik alleen een bekeuring voor het in de berm parkeren heb gehad ( alsof dit rechtvaardigd dat het volgens de wet is) omdat de auto "hinderlijk" geparkeerd was. De auto stond naast de zijhekken van onze dam die naar ons weiland toe gaat. Dus de enige die hier hinder van zou kunnen ondervinden zijn wij zelf maar het neemt natuurlijk niet weg dat daar gewoon geparkeerd mag worden. Ik ga zeker van je voorbeeld gebruik maken. De Gemeente texel vind nu dat ik met "bewijzen"moet aankomen dat er meer bekeurde mensen zijn en wie dit allemaal zijn.
Jammer genoeg zijn de meeste texelaars een beetje laf, tot nu toe maar 1 melding, maar het is toch te gek voor worden dat ik met bewijzen moet komen?, het neemt toch niet weg dat ik daar mocht parkeren?
In middels wel hulp gekregen van de plaatselijke politieke partij Texels Belang.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Attietattie » ma 21 jul 2014, 12:53

AndreBakker schreef:de plaatselijke politieke partij Texels Belang.
Ik hóópte al dat die plaatselijk zou zijn. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » ma 21 jul 2014, 14:21

AndreBakker schreef: De auto stond naast de zijhekken van onze dam die naar ons weiland toe gaat. Dus de enige die hier hinder van zou kunnen ondervinden zijn wij zelf maar het neemt natuurlijk niet weg dat daar gewoon geparkeerd mag worden.
Voor een uit of inrit mag je niet parkeren. ook niet als die van jezelf is.

De Gemeente texel vind nu dat ik met "bewijzen"moet aankomen dat er meer bekeurde mensen zijn en wie dit allemaal zijn.
Wat?
Neem in je wob maar een regeltje op "hoeveel beschikkingen voor parkeren op die en die weg zijn uitgeschreven van die tot die datum"
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » ma 21 jul 2014, 15:01

auto was niet voor een uitrit geparkeerd maar naast de dam ( hekken) van ons weiland, me dunkt dat mag toch? De dam is de oprit van een weiland, deze is meestal geflankeerd door 2 hekken aan de zijkant dit om afkalven van de randen te voorkomen.Dit soort dammen gaan over een sloot en er is een betonnen pijp onder om water door te laten. Auto stond achter een van deze hekken en stijf tegen de rand van de bermsloot.
Goede tip, moeten ze daar antwoord op geven?
https://www.google.com/maps/@53.153214, ... !2e0?hl=nl

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » ma 21 jul 2014, 23:29

AndreBakker schreef: Goede tip, moeten ze daar antwoord op geven?
Ja, als ze niet een goede reden hebben om dat niet openbaar te maken.
Beetje de boel omdraaien daar. :roll:

Voorlopig gaan ze je beschikking zo wijzigen dat je er alsnog de boot in gaat. Je moet zoveel mogelijk tegenstrijdigheden verzamelen om de rotzooi straks aan te kunnen tonen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » wo 23 jul 2014, 16:36

2 plaatselijke kranten hadden er al aandacht aan besteed, 2 plaatselijke politieke partijen waren ook verhaal gaan halen op het gemeentehuis. Twee dagen geleden loog ik volgens de gemeente alles bij elkaar en was ik een opstoker ( volgens een journalisten vrindje van de ambtenaren gemeentehuis). Dat ging dus allemaal lekker,het was wel dat steeds meer mensen er mee begonnen te bemoeien. Goede reclame voor texel als vakantie eiland. :oops:
Van ochtend ging de telefoon, net toen ik beginnen wou aan een WOB je, de Chef der Parkeerwachten. Met excuses, :sorry: :sorry: :sorry: , en dan gaan slijmen. Goed dat u dit misstand aan de kaak heb gesteld :blabla: :blabla: enz. Parkeer boete word ongeblikkelijk vernietigd :blabla: , was nog niet verzonden en de boetes van de andere gedupeerde berm parkeerders worden ook vernietigd. Er zou op gelet worden dat dit niet meer zou gebeuren :blabla: . Ik kon mijn geeltje wel weggooien, en ach, het besluit was wel op schift gezet maar dat hoefde hij toch niet op te sturen naar mij wel??? Daar zou ik toch niet zo veel van begrijpen. :booooos: :booooos: Wat dacht je zelf?, ik wil alles hebben en er word niets weg gegooit, alles gaat in het archief voor de volgende keer heb ik hem fijntjes mede gedeeld. :lol: dus de gemeente texel is goed op hun plaat gegaan en ik denk dat het hierbij wel klaar is, maar.......we houden ze in de gaten.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door chriskrusz » wo 23 jul 2014, 16:55

Blijkbaar groeien er bananen op de Volksrepubliek Texel.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door RSK » wo 23 jul 2014, 17:15

^^ Nu nog wachten op aansluiting bij Rusland. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door keokiracer » wo 23 jul 2014, 17:39

RSK schreef:^^ Nu nog wachten op aansluiting bij Rusland. :roll:
Texel heeft al een De Krim (zelfs vlakbij OP in de buurt) dus dat zal geen probleem zijn :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 aug 2014, 21:06

chriskrusz schreef:Blijkbaar groeien er bananen op de Volksrepubliek Texel.
De politiek daar is nu uitgegleden over de schillen :mrgreen:

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » vr 15 aug 2014, 11:14

En daar gaan we weer. :facepalm: Drie dagen geleden heeft de gemeente texel precies in de lengte van mijn weiland 2 E borden ( verboden te parkeren) in de berm geplaatst. Een stukje brede berm van ongeveer 100 meter. Toen de dorpscommissie hier van lucht kreeg en in de pen klom om de gemeente texel hier opheldering over te vragen, werden de beide E borden ( verboden te parkeren) weer weg gehaald, ze hebben er dus krap 24 uur gestaan.
Als commentaar geef de gemeente texel dat dit stukje berm ( ja ja, net toevallig langs mijn weiland en dam) tot een gevaarlijke situatie is verklaard. Zij gaat dus in een speciale vergadering Verkeerswerkgroep samen met de politie dit stukje berm tot verboden te parkeren verklaren omdat net dit stukje breede berm zeer gevaarlijk is :facepalm: . Ik heb dit weiland al ruim 35 jaar en er is nooit 1 ongeluk gebeurd.
Kan dit nu zomaar?,want iedereen hier weet dat dit een op de man gespeelde wraak aktie tegen mij is vanwege het berm parkeer verbod dat de texelse gemeente op geheel texel wilde invoeren, ondanks dat dit tegen de nederlandse verkeerswet ingaat. Zij zijn nu zo razend op mij dat ze nu om te pesten de berm van mijn weiland tot gevaarlijke situatie gaan verklaren en misbruiken blijkbaar de politie hier ook voor, hoe krankzinnig ook, texel is hier nu eenmaal berucht om de corrupte spelletjes van de ambtenaren.
Kan dit nu zomaar?, heeft iemand nog tips of raad, ik hoor het graag.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Groningen » vr 15 aug 2014, 12:03

^^ Die :E1: en :E2: gelden niet voor de berm. Dus wat ze ermee wilden bereiken is mij niet duidelijk. En ook niet wat corruptie met verkeersborden te maken heeft.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » vr 15 aug 2014, 12:08

ja, ik weet ook niet wat het te betekenen had, maar misschien had ik wat gemist, en wat corruptie betreft, ga ik hier niet uitleggen ( daar is dit forum niet voor), maar kom maar eens een tijdje op texel wonen , word je vraag spoedig beantwoord.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Peter » vr 15 aug 2014, 12:31

Men zal nog steeds een besluit moeten nemen dat vatbaar is voor bezwaar en beroep. Als het dan burgertje pesten lijkt (geen objectieve argumenten) zal je dat in beroep moeten aannemelijk maken.

Men kan als men erachter komt de verkeerde borden geplaatst te hebben de berm natuurlijk voorzien van paaltjes, een hoge stoeprand, greppel of zwerfkeien. Dus niet achterover leunen bij de besluitvorming als je belang erbij hebt daar te parkeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » vr 15 aug 2014, 14:08

@ ja Peter , zoiets had ik ook al gedacht. Maar aan de andere kant, er is een brede bermsloot die ik als agrariër elke herfst zal moeten schoonmaken, dat is elke boer/agrariër verplicht. De boetes zijn hoog als ik het niet doe. Word dan wel een beetje moeilijk mijn plicht te doen tussen al die keien/paaltjes ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Attietattie » vr 15 aug 2014, 14:22

De situatie is al lekker in de pers, dus dit kan er ook nog wel bij. Ik krijg regelmatig een app (van een vriendin die daar bekend is en weet dat ik verkeersnerd ben) met een link naar een krantenbericht . :top:

Gewoon de pers op de hoogte houden als Texel weer loopt te kloten. De pers smult hiervan en des te pissiger Texel wordt. En dan gaan ze fouten maken, dat zie je wel.
Artikel 12

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a. de volgende borden:
I de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13 tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht, dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid;
De borden die het betreft zijn een E1 of E2.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » vr 15 aug 2014, 16:56

24 uur klinkt als tijdelijke plaatsing Attie, dat kan zonder verkeersbesluit.
Peter schreef:Dus niet achterover leunen bij de besluitvorming als je belang erbij hebt daar te parkeren.
Dan zou ik juist de :E1: laten staan en er gewoon parkeren met ECLI:NL:RBNHO:2013:10952 achter de voorruit.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Vinny » za 16 aug 2014, 12:53

Dan is het dus wel een pestkoppen-"besluit", want zo'n parkeerverbod is noch handhaafbaar, noch dient het enig zinvol doel. :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » di 19 aug 2014, 11:16

24 uur borden laten staan kan zonder verkeersbesluit: hoe zit dat dan met het uitdelen van een boete? Ik heb gehoord dat, als er ergens net nieuwe borden zijn geplaatst, men 24 uur de tijd moet hebben ( het verkeer) om aan de nieuwe situatie te "wennen", is dit een broodje apekool verhaal of juist?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Peter » di 19 aug 2014, 11:28

Men zal niet snel bekeuren omdat anders teveel mensen een bezwaar winnen omdat ze er al stonden (naar zeggen) toen de borden geplaatst werden en redelijkerwijze niet konden anticiperen. Wat een redelijke termijn is, is niet vastgelegd denk ik, maar minstens een dag in de regel. Een straat afsluiten kan direct (en gebeurt ook wel voor spoedeisende werkzaamheden)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Peter » di 19 aug 2014, 11:31

feitelijk schreef: Dan zou ik juist de :E1: laten staan en er gewoon parkeren met ECLI:NL:RBNHO:2013:10952 achter de voorruit.
Je kunt beter OOK bezwaar maken tegen het parkeerverbod. Anders ben je wellicht te laat als men op andere wijzen het parkeren onmogelijk maakt.

Met een graafmachine om een sloot te reinigen kan je ook eenvoudig stenen en paaltjes even lichten ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door petervdveen » di 19 aug 2014, 12:25

Peter schreef:Wat een redelijke termijn is, is niet vastgelegd denk ik, maar minstens een dag in de regel.
Je zal maar net een paar weken in het buitenland zitten... ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Attietattie » di 19 aug 2014, 12:52

AndreBakker schreef:24 uur borden laten staan kan zonder verkeersbesluit: hoe zit dat dan met het uitdelen van een boete? Ik heb gehoord dat, als er ergens net nieuwe borden zijn geplaatst, men 24 uur de tijd moet hebben ( het verkeer) om aan de nieuwe situatie te "wennen", is dit een broodje apekool verhaal of juist?
Broodje aap. Dat zou betekenen dat er op tijdelijke snelheidsbeperkingen die voor een dag of nacht staan niet gehandhaafd kan worden.
Peter schreef:Men zal niet snel bekeuren omdat anders teveel mensen een bezwaar winnen omdat ze er al stonden (naar zeggen) toen de borden geplaatst werden en redelijkerwijze niet konden anticiperen. Wat een redelijke termijn is, is niet vastgelegd denk ik, maar minstens een dag in de regel. Een straat afsluiten kan direct (en gebeurt ook wel voor spoedeisende werkzaamheden)
Er wordt normaliter twee weken voor aangehouden maar dat is mede afhankelijk van de ernst. Afsluitingen worden normaliter twee weken vooraangekondigd. Parkeerverboden vaak minder.

Als je perse wil kunnen beboeten, moet je de auto's fotograferen (of filmen) die er staan vóór plaatsing. Lijkt me ook niet moeilijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » di 19 aug 2014, 14:02

Peter schreef: Je kunt beter OOK bezwaar maken tegen het parkeerverbod.
Hoe kan dat als eer geen besluit is?
Dan moet je wachten tot het er 4 maanden staat, na 4 maandnen moet er immers wel een besluit zijn.
Dan een handhavingsverzoek doen voor het nemen van een verkeersbesluit en dan kan je daar tegen in bezwaar.


Ik overweeg hetzelfde voor de doorgetrokken strepen op de N59. Men vindt dat dat hierin geregeld zou zijn: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -7333.html
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » di 19 aug 2014, 14:38

Er is geen verkeers besluit en daar zitten we nu op te wachten om inderdaad hier bezwaar tegen aan te tekenen. Gelukkig heb ik zowel de belangrijkste politieke partij als de dorpscommissie aan mijn kant. Maar eerst moet er volgens de gemeente een speciale vergadering ( verkeerswerkgroep) met de politie komen over dit bijzonder gevaarlijk stukje berm waar al meer dan 35 jaar niets bijzonders gebeurt is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Peter » di 19 aug 2014, 15:51

Dat zijn de gevaarlijkse plekken, want alle lokalen denken dat het zeer veilig is (en wisselen dan een CDtje met 140 km/h). ;)

Ik bedoelde dat zodra er wel een besluit is om een lokaal parkeerverbod in te stellen, dat je niet vertrouwt of de niet-handhaafbaarheid van een :E1: voor de berm maar hier wel bezwaar tegen maakt. Kan inderdaad nu nog niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Vinny » di 19 aug 2014, 20:30

Broodje aap. Dat zou betekenen dat er op tijdelijke snelheidsbeperkingen die voor een dag of nacht staan niet gehandhaafd kan worden.
De meeste wegbeheerders zetten wel ruim voor tijd parkeerverboden neer, met een onderbordje dat het geldt voor een evenement of voor werkzaamheden. Meestal wordt het ook tijdig gecommuniceerd in de lokale media. Een auto wegslepen, of bekeuren voor een zojuist aangebracht parkeerverbod komt voor maar meestal moet de wegbeheerder dan wel bakzeil halen bij de rechter. Op internet circuleert al jaren het verhaal van iemand die legaal zijn auto geparkeerd had, twee ambtenaren een wit kruis onder de auto hadden geschilderd (behalve onder de wielen) en vervolgens de parkeerpolizei een wielklem had gemonteerd. Een mooie sketch uit "Ook dat nog"...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie