voorrangsweg buitengebied

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » do 10 jul 2014, 23:18

Peter schreef: De Nederlandse wet impliceert dat :E1: wel voor de berm geldt
No it does not.
Borden die het parkeren of stilstaan van voertuigen op de rijbaan betreffen gelden slechts voor de zijde van de weg waar zij zijn geplaatst.
Waar betreffen deze borden het parkeren of stilstaan?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door petervdveen » do 10 jul 2014, 23:50

feitelijk schreef:
petervdveen schreef:^^ Enkel als het in de APV staat.
Nee, dat kan niet. een APV kan het RVV niet overrulen.
Wel aanvullen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » vr 11 jul 2014, 11:18

Inmiddels gesprek gehad met de gemeente Texel hoofd van de verkeerszaken en die geeft ook toe dat deze "nieuwe"regels niet juist zijn. Ik heb hem gevraagd waarom er niets is te vinden in de APV en waarom er dan geen borden worden geplaatst. Vond ie nie leuk :lol: Dat gaat een kapitaal kosten al die borden. Maar de nieuwe week kan ik een afspraak maken met de chef parkeerwachten omdat de bekeur regen niet stopt. Een van de bewoners van de Vuurtorenweg was nog eens gaan praten met de Parkeerwachten maar zij zijn geenzins van plan om te stoppen met bekeuren en wijken niet. Leuk :wall: dus aan de ene kant hebben we dus het hoofd van verkeerszaken die zegt dat we gelijk hebben maar verder niets kan doen voor ons en aan de andere kant de BOA's die schijt eraan hebben en doorgaan met bekeuren. Waar ons kleine eilandje groots in kan zijn! :nuts: Ga hier maar fijn op vakantie, kom je er wel achter wat een gekkenhuis het hier af en toe is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door RSK » vr 11 jul 2014, 11:20

^^ Dit klinkt als een leuke casus voor de ombudsman.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door keokiracer » vr 11 jul 2014, 11:32

^^ Bezwaar indienen en voor laten komen bij de rechter is ook leuk hoor ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 12:01

Aangifte doen tegen de parkeerwacht wegens machtsmisbruik. Hoe zou je immers anders omschrijven het geven van boetes voor iets wat niet verboden is, en waartoe geen bevoegdheid bestaat om het te verbieden?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Peter » vr 11 jul 2014, 12:13

Als de BOA instructies heeft te bekeuren voor bepaalde situaties (ook al heeft de opdrachtgever/ overheid de bevoegdheid niet) is dat geen machtsmisbruik. Pas als je kunt bewijzen dat de parkeerwacht wist dat hij dit mocht kan het machtsmisbruik zijn. Dat zal lastig zijn om aan te tonen.
Als veel mensen het aanvechten en winnen haalt de gemeente wel bakzeil en past de regels of boeteinstructies aan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » vr 11 jul 2014, 12:24

Zo is het Peter, je kan niets bewijzen, daar zorgen ze wel voor en ze zijn altijd met z"n tweetjes. Jou woord tegen het hunnen. Ach het gaat er naar uitzien dat de gemeente texel bakzeil haalt en dat vind ik zelf al leuk genoeg! :top:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door keokiracer » vr 11 jul 2014, 12:25

AndreBakker schreef:Zo is het Peter, je kan niets bewijzen, daar zorgen ze wel voor en ze zijn altijd met z"n tweetjes. Jou woord tegen het hunnen.
Een LAFje dus :yesyesyes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Vahalis » vr 11 jul 2014, 12:58

Is er geen lokaal krantje dat hier aandacht aan wil besteden? Wat publiciteit kan mensen weleens wakker schudden.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » vr 11 jul 2014, 14:10

AndreBakker schreef:Inmiddels gesprek gehad met de gemeente Texel hoofd van de verkeerszaken en die geeft ook toe dat deze "nieuwe"regels niet juist zijn. Ik heb hem gevraagd waarom er niets is te vinden in de APV en waarom er dan geen borden worden geplaatst. Vond ie nie leuk :lol: Dat gaat een kapitaal kosten al die borden.
Met welke borden gaat hij bermparkeren tegen dan? :C1: ?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » vr 11 jul 2014, 14:11

keokiracer schreef:^^ Bezwaar indienen en voor laten komen bij de rechter is ook leuk hoor ;)
Nee, dat lijkt me nou helemaal niets.
En dan die arme boa de ziektewet in werken zeker? :wijsvinger:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Attietattie » vr 11 jul 2014, 14:23

feitelijk schreef:Met welke borden gaat hij bermparkeren tegen dan? :C1: ?
Maakt niet uit. Zolang ze maar iedere meter geplaatst worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door petervdveen » vr 11 jul 2014, 14:23

feitelijk schreef: Met welke borden gaat hij bermparkeren tegen dan? :C1: ?
Al's Het straks evt in het APV staat, dan maakt het niet uit wat voor bordje het is, toch?
Kan het net zo goed een infobord zijn aan het begin van het eiland..

Zou trouwens een E4 zone met onderbord 'parkeren verboden' kunnen?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 16:16

Ze moeten gewoon de bermen herclassificeren als 'openbaar groen'. Wat bloembollen de grond in steken ofzo, klaar.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Peter » vr 11 jul 2014, 16:32

petervdveen schreef: Zou trouwens een E4 zone met onderbord 'parkeren verboden' kunnen?
Ik denk van wel, maar dan moeten binnen die zone alle legale parkeerplekken gemarkeerd worden. Dat wordt een beetje duur Bubeko. Een :E4: zonder verdere klassificatie heb ik overigens nog nooit als zone gezien (dwz over een wijk of zo), dus of dat handhaafbaar is (vanwege herkenbaarheid) is maar de vraag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » vr 11 jul 2014, 16:41

petervdveen schreef: Al's Het straks evt in het APV staat, dan maakt het niet uit wat voor bordje het is, toch?
RVV 10 staat parkeren in de berm toe. Kan een APV dat dan zomaar verbieden?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 17:05

Misschien kan de APV zeggen dat er geen bermen zijn maar alleen openbaar groen?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door petervdveen » vr 11 jul 2014, 20:06

feitelijk schreef:
petervdveen schreef: Al's Het straks evt in het APV staat, dan maakt het niet uit wat voor bordje het is, toch?
RVV 10 staat parkeren in de berm toe. Kan een APV dat dan zomaar verbieden?
Blijkbaar zie ik iets anders dan jij.
Kun je dit toelichten? Het woord berm komt in dat artikel niet voor, of ik heb het verkeerde artikel voor mij.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door RSK » vr 11 jul 2014, 20:11

Paragraaf 10 gaat over parkeren, dat zijn echter de artikelen 24, 25 en 26. Daarbij bevat artikel 24 de plaatsen waar je niet mag parkeren, daar staat de berm niet tussen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door petervdveen » vr 11 jul 2014, 20:47

^^ Iets niet verbieden is iets anders als toestaan.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Attietattie » vr 11 jul 2014, 21:29

Iets niet verbieden is inderdaad iets anders dan het toestaan, maar er staat expliciet dat het mag (behalve...).
Artikel 10

1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
De iets leesbaardere versie (door mij vrij geknipt):
Artikel 10

1. Bestuurders gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken (behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door Vinny » vr 11 jul 2014, 22:03

Een berm valt onder "ander weggedeelte". Kan zijn dat de gemeente Texel formeel verklaart dat bermen niet onder "andere weggedeelten" vallen. Openbaar groen ofzo, zoals eerder werd gememoreerd. Lijkt me "detourmenent de pouvoir", namelijk zeggenschap claimen over iets waar je geen zeggenschap over hebt. De meeste rechters zullen wel gehakt maken van de regels, maar je zult er een kabouter tussen hebben zitten ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » ma 14 jul 2014, 0:15

De toelichting van RVV 10 laat geen twijfel.
In de bepalingen betreffende de plaats op de weg wordt per categorie aangegeven welk weggedeelte mag worden gebruikt. Voor motorvoertuigen is dit de rijbaan.
Deze systematiek had tot gevolg dat het gebruik van de berm niet langer was toegestaan. Gebleken is, dat het met name buiten de bebouwde kom toch gewenst is dat motorvoertuigen in de berm mogen stilstaan of parkeren. Het parkeren op de rijbaan is uit oogpunt van verkeersveiligheid vaak ongewenst. Bovendien geldt ingevolge artikel 24, eerste lid onderdeel c, een parkeerverbod op rijbanen van voorrangswegen buiten de bebouwde kom. Dat betekende dat op die wegen, met uitzondering van de parkeerplaatsen en andere daartoe bestemde weggedeelten, helemaal niet geparkeerd mocht worden.
In verband met deze, overigens niet beoogde, consequenties, is artikel 10 aangepast. Deze bepaling staat op andere weggedeelten dan de rijbaan, waaronder de berm, het parkeren toe, met uitzondering van voetpaden, trottoirs, fietspaden, fiets/bromfietspaden en ruiterpaden.’’
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » ma 14 jul 2014, 16:57

duidelijke taal zou ik zeggen. Contact opgenomen met de chef parkeerwachters. Zou het uit gaan zoeken en ik zou terug gebelt worden. Niets meer gehoord. Dus ik denk dat de volgende stap dan is, de politiek en de burgemeester.
Dit is echt niet te geloven, hoe dom hardnekkig kun je zijn? Vroeg of laat gaan ze toch voor de bijl want je mag gewoon wel in de berm parkeren ( landelijk) en hier op Texel vinden ze dan maar dat je de verkeersregels gewoon kunnen veranderen :facepalm: en nu zeker het negeren en doodzwijgen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » ma 14 jul 2014, 22:25

AndreBakker schreef:duidelijke taal zou ik zeggen. Contact opgenomen met de chef parkeerwachters. Zou het uit gaan zoeken en ik zou terug gebelt worden. Niets meer gehoord. Dus ik denk dat de volgende stap dan is, de politiek en de burgemeester.
Van de politiek zal je het niet moeten hebben. Een klacht is je eerste stap.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » ma 14 jul 2014, 23:54

dat moet je niet zeggen, hier op het eiland is het een kleine gemeenschap. Denk je dat als dit bekend word bij de toeristen en de toeristen weg blijven omdat je voor het minste vergrijp als ff in de berm parkeren een dikke boete krijgt, de texelse politiek stil blijft zitten?. Alles draait om geld, de meeste texelaars verdienen hun boterham: A als agrariër of B in de Horeca/toerisme. Ik werd trouwens nog laat gebeld door de Chef van de parkeerwachters, en het kwam er op neer dat hij er helemaal niet blij mee was en achter ons stond. Morgen gaat hij een rondje over het eiland en gaat de wegen bekijken ( omdat hij van de overkant komt en hier maar 3 dagen per week is) of hij niet iets kan vinden waarin de Gemeente Texel gelijk zou kunnen hebben. Maar eigenlijk weten we de uitkomst al, mocht de Gemeente Texel dit door willen zetten zullen ze borden moeten plaatsen en het in de APV moeten zetten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » di 15 jul 2014, 14:35

AndreBakker schreef: Maar eigenlijk weten we de uitkomst al, mocht de Gemeente Texel dit door willen zetten zullen ze borden moeten plaatsen en het in de APV moeten zetten.
En dan nog...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

AndreBakker
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 21:20

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door AndreBakker » vr 18 jul 2014, 11:46

:facepalm: de chef van de BOA's was plotseling niet meer bereikbaar, toen ik hem eindelijk te pakken kreeg was hij 180 graden gedraaid. Ik heb hem verzocht om mij als burger antwoord op mijn vraag te geven: waarom en op welke wet is deze maatregel gebaseerd? In de eerste instantie wilde hij mij geen antwoord geven maar ik heb het recht als burger dit te vragen en anders doen we het schriftelijk. Uiteindelijk zag hij in dat hij er niet meer onderuit kon, antwoord was: omdat het van de Gemeente niet mag, mag het niet. :facepalm: :facepalm: Dit is werkelijk niet te geloven.
Goed, de media erbij gehaald, ook omdat ik alle gedupeerde op een hoop probeer te krijgen, samen doe je meer dan alleen. Wat een Texelse klucht, maar dit is echt niet de eerste keer, de Texelse gemeente is berucht om zijn uitglijders. Word vervolgt.....

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: voorrangsweg buitengebied

Bericht door feitelijk » ma 21 jul 2014, 6:58

Ik zou eerst maar eens beginnen met zoveel mogelijk zwart op wit te krijgen.
vraag onder de WOB de documenten eens op.

Als je nog geen CJIB nummer hebt dan gebruik je zoveel mogelijk kenmerken die je al hebt.
Geachte gemeente

Aangaande beschikking met CJIB nummer 7****3 verzoek ik u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende documenten.

Met tenminste hierin begrepen kopieën van onderstaande documenten:

- Het brondocument zoals verzonden naar het CJIB, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
- De akte van opsporingsbevoegdheid van de dienstdoende- verbalisant;
- De foto (op originele grootte) van de- genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip.
- Het verkeersbesluit dat ten grondslag ligt aan de plaatsing van de borden en/of het instellen van de geldende situatie.

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn.

Met vriendelijke groet,
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie