wie heeft er voorrang op kruispunt

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
welman
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 aug 2014, 17:48

wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door welman » ma 04 aug 2014, 18:44

Beste forum,
Ik woon al jaren in Zwaag waar sinds een jaar of 5 een nieuw kruispunt is gemaakt. Ik wil graag weten wie er nu voorrang heeft, omdat eigenlijk niemand mij een goed antwoord kan geven.
Het gaat om het volgende:
Ik als fietser kom ik vanuit de Langetuin en steek aan de linkerkant over op een voorrangsweg om mijn weg naar de dorpsstraat te vervolgen. Ik weet dat ik moet stoppen voor verkeer van rechts komende vanaf de brug (zie haaientanden), maar heb ik voorrang op de auto die vanachter mij naar links de voorrangsweg op wil draaien. Ik heb hier de link geplakt van het kruispunt http://www.nederland-in-beeld.nl/Noord- ... rgouw.html. Scroll even een stukje naar boven zodat de situatie in beeld komt van de kruising Zwaagmergouw/ Langetuin. Helaas kan ik geen situatiefoto invoegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door keokiracer » ma 04 aug 2014, 18:51

Je bedoelt deze kruising en dan fiets je links op het fietspad. Correct?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door nielske1990 » ma 04 aug 2014, 18:55

^^ Volgens mij wordt deze situatie beschreven: link
Fietser steekt dus links de weg over en de auto rijdt vanuit dit standpunt linksaf.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door Victor » ma 04 aug 2014, 18:56

Ik denk eerder: hier (komend van links).

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door keokiracer » ma 04 aug 2014, 18:58

:top:
Dat stukje Langetuin had ik gemist :oops:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door Victor » ma 04 aug 2014, 19:16

Het gaat dus om de link van Nielske, ik zat helemaal verkeerd.

Even een wat duidelijker beeld: link
Welman, jouw vraag is dus: als jij hier het fietspad in de voorgrond links neemt, om de weg die vanaf de brug komt over te steken, en een auto komt van rechts en wil linksaf diezelfde weg opdraaien, wie heeft er dan voorrang.
Goede vraag, geldt het als dezelfde weg - ik weet het nog even niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door Wouter N14 » ma 04 aug 2014, 20:08

De :B6: en haaientanden zijn toch duidelijk? Of mis ik iets?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door verfmeer95 » ma 04 aug 2014, 20:11

De vraag is of verkeer van linksachter kruisend verkeer is. Want bij haaientanden moet je alleen maar kruisend verkeer voorrang verlenen. Als je het fietspad en de autorijbaan bij dezelfde weg indeelt, dan geldt gewoon rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. En dus zou je als fietser voorrang krijgen op de auto's.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door Wouter N14 » ma 04 aug 2014, 20:21

Het gaat er dus om als je als fietser de volledige oversteek maakt over het fietspad links in beeld en of je dan wel of geen voorrang hebt op het grijze autootje. Tja, ze hebben inderdaad beide een B6 dus dan zou je kunnen terugvallen op de regel rechtdoorgaand verkeer gaat voor...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2014, 20:38

^^
De fietsoversteken liggen pal naast de aanhakende straat, dus ik denk inderdaad dat de regel "rechtdoor gaat voor" hier van toepassing is.
Volgens mij had de gemeente de fietspaden beter 10 meter van de kruising af kunnen leggen, om fietsers niet (deels) in de voorrang te hebben.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: wie heeft er voorrang op kruispunt

Bericht door Rein » ma 04 aug 2014, 20:43

Meestal zet ik zwaar in op rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang. En dat is ook zo en zie ik helaas maar al te vaak niet goed gaan.

In dit geval is toch wel sprake van een lastige situatie. Het fietspad aan de linkerkant start eigenlijk op een andere weg (Langetuin) dan waar de auto vandaan komt (Zwaagmergouw). Wat dat betreft komen fietser en auto niet van dezelfde weg en kan je moeilijk spreken van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. En aangezien de Zwaagmergouw ook aan de overkant niet doorloopt (en het fietspad evenmin) kan je ook vanaf die kant geredeneerd niet echt stellen dat fietspad en de weg waar de auto vandaan komen dezelfde weg zijn. Voor het fietspad aan de andere kant van de Zwaagmergouw is de situatie trouwens duidelijker.

Hoewel je dus kan twijfelen of het fietspad aan de linkerkant wellicht aan dezelfde weg ligt als waar de auto vandaan komt, vind ik sowieso dat de achterop komende auto voorrang aan de fietser moet verlenen. Een stukje fatsoen en ter bescherming van de zwakkere weggebruiker die de auto wellicht niet kan zien aankomen.

Plaats reactie