Handhaafbaarheid blauwe zone

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Techum » di 12 aug 2014, 18:59

Hehehehe top!

Conclusie: de politie houdt de laatste jaren steeds meer tijd over om boeven te vangen :top:

Zouden gemeenten die dit invoeren zich realiseren dat ze ze de handhaving daardoor helemaal zelf moeten doen?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door mhkamp » di 12 aug 2014, 21:36

In Stadskanaal hebben ze sinds een paar jaar een blauwe zone. Alhoewel ik zo'n schijf in de auto heb, vergeet ik hem regelmatig op het dashboard te leggen. Tot op heden geen bekeuring, dus ik heb het idee dat het meer een waarschuwend effect heeft dan dat ze er werkelijk op controleren. Het kan natuurlijk zijn dat ik mazzel heb of dat ik zo kort aanwezig ben (meestal binnen een kwartier weer weg).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door chriskrusz » wo 13 aug 2014, 0:16

Ik dacht dat de blauwe zones in Amsterdam allemaal met een parkeerautomaat werken? 10 cent voor bijv. een uur.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door feitelijk » wo 13 aug 2014, 0:25

Nog een issuetje over handhaafbaarheid. :PP:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door RSK » wo 13 aug 2014, 0:50

Ga hier maar mee spelen. Dan gaan we hier terug naar de blauwe zone! :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door feitelijk » wo 13 aug 2014, 5:09

Die vat ik even niet.
De mijne is in een blauwe zone. Ondanks dat er een ander kenteken hangt staat de auto daar dus legaal zonder schijf.

Die van jou heeft een overbodige opmerking over parkeervakken? (en waarom alleen personenautos? en bestelautos dan?) Wat heeft die met de zone te maken?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 8:16

chriskrusz schreef:Ik dacht dat de blauwe zones in Amsterdam allemaal met een parkeerautomaat werken? 10 cent voor bijv. een uur.
Als er een parkeerautomaat staat, is het geen blauwe zone. Er bestaan inderdaad 10-centsautomaten in Amsterdam, maar er zijn ook op veel plekken echte blauwe zones, dus met parkeerschijf, zoals bijvoorbeeld hier: https://maps.google.nl/maps?ll=52.32565 ... 2&t=m&z=11

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door RSK » wo 13 aug 2014, 10:20

feitelijk schreef:De mijne is in een blauwe zone. Ondanks dat er een ander kenteken hangt staat de auto daar dus legaal zonder schijf.
Ik had niet gezien dat het in een zone was, de blauwe streep ligt immers alleen voor de achterste vakken. Misverstandje van mijn kant; ik miste de relatie tussen het parkeervak en de zone even. Zodoende dacht ik even een andere zinloze situatie met een bord er tussen te gooien. Het was echter minder offtopic dan ik in eerste instantie dacht, dus excuses voor deze korte interruptie. :sorry:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door sirdanilot » wo 13 aug 2014, 11:40

Waarom is er nog altijd geen fatsoenlijk verkeersbord in NL dat aan kan geven 'deze parkeersplaats is slechts bestemd voor een voertuig met kenteken XX-XXX-XX'? En dat dat dus kan bestaan voor elk type voertuig, niet alleen voor artsen of invalidevoertuigen of zo. Lijkt me toch echt een heel erg basaal verkeersbord, er zijn zoveel situaties waarbij je een parkeerplaats zou willen reserveren voor één voertuig :dontknow:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Attietattie » wo 13 aug 2014, 12:43

^^
Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 13:17


Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Peter » wo 13 aug 2014, 14:24

Of dat handhaafbaar is op kenteken is dan maar weer de vraag, dus anders dan een vergunningspapiertje onder je voorruit. En als je al bewonersvergunningen hebt in dezelfde wijk, kan je deze plaatsen dan weer uitzonderen voor een specifieke auto ? Of je moet weer expliciet in de bewonersvergunningen zetten dat deze niet geldt voor plekken die van kenteken of doelgroep (dokter, etc) zijn voorzien, zoals nu soms winkelstraten worden uitgezonderd.

Voor invalidenplekken is het allemaal geregeld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 14:31

^^ Uiteraard kan dat allemaal. Kun je als gemeente gewoon in je parkeerverordening regelen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Peter » wo 13 aug 2014, 16:18

Maar een parkeerder (behalve wellicht een vergunninghouder) hoeft niets van een verordening te weten. Die moet afgaan op rechtsgeldige bordencombinaties.
Maar wellicht houdt P-vergunninghouder + kenteken zonder verdere opsmuk stand voor de rechtbank. Er zijn vergelijkbare borden met arts+kenteken die een twijfelachtige wettelijkheid hebben, zeker als een andere arts hier zou parkeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 16:29

^^ Als er een bord P-vergunninghouders staat (ongeacht onderbord met kenteken), moet toch voor iedereen duidelijk zijn of je er mag parkeren of niet. Je hebt namelijk of géén vergunning, en dan mag je er überhaupt niet staan, of je hebt wél een vergunning, en dan dien je op de hoogte te zijn van de aan die vergunning gekoppelde voorwaarden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door duikgek89 » wo 13 aug 2014, 18:18

Maar hoe zit dat nou als je de auto met het bewuste kenteken naar de garage brengt en je een leen/huurauto op jouw eigen plek zet? Of als je de auto een week ruilt met familie omdat ze met jouw auto op vakantie willen? Of of of?

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door HylkeAnne » wo 13 aug 2014, 20:02


RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door RSK » za 19 dec 2015, 16:19

Even dit onderwerp naar boven halen. Ik zag deze langs de A12 staan. In hoeverre kun je zoiets handhaven op basis van een blauwe schijf die maar op 24 uur instelbaar is? Immers kun je moeilijk controleren of iemand al dan niet vertrokken is, en je kunt er moeilijk iemand 25 uur laten posten om het in de gaten te houden.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Attietattie » za 19 dec 2015, 16:22

Als een handhaver zeker weet dat jij daar >24u staat, mag hij gewoon schrijven. Mits er aan alle overige voorwaarden is voldaan. ;)

Volgens mij wordt er geschreven aan de hand van de parkeerduur, niet per definitie aan de hand van de schijf (tenzij deze ontbreekt).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door feitelijk » za 19 dec 2015, 21:42

RSK schreef:Even dit onderwerp naar boven halen. Ik zag deze langs de A12 staan.
Eindelijk! Heeft maar 3 jaar geduurd.
Ik heb RWS proberen uit te leggen dat een :E4: met "max 24h" niet kan. Valt niet mee, maar ja RWS...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Attietattie » zo 20 dec 2015, 10:55

En waarom niet?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 dec 2015, 11:00

RSK schreef:Even dit onderwerp naar boven halen. Ik zag deze langs de A12 staan. In hoeverre kun je zoiets handhaven op basis van een blauwe schijf die maar op 24 uur instelbaar is?
12 uur toch maar?

Afbeelding

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door feitelijk » ma 21 dec 2015, 7:11

Attietattie schreef:En waarom niet?
Ik zou een stukje uit de toelichting van het RVV moeten quoten om het je te duiden maar ik ken je antipathie daartegen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Attietattie » ma 21 dec 2015, 7:22

Die valt reuze mee. Ik stijger alleen als het RVV letterlijk iets anders zegt. Ik vertrouw erop dat je me dat met de feestdagen niet aandoet. :yes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door feitelijk » ma 21 dec 2015, 7:32

1 januari ben je de eerste!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door feitelijk » ma 21 dec 2015, 7:34

Anders dan bij de voertuigcategorie of de groep voertuigen die ook op het bord mogen worden aangeven, moet een tijdsduurbeperking altijd op een onderbord worden aangegeven. Artikel 24 kent in de nieuwe redactie een tweetal soorten tijdsduurbeperkingen: de dagen of uren waarop het parkeren is verboden (eerste lid, onderdeel d onder 3°) en de dagen of uren waarop de uit het bord voortvloeiende geboden of verboden gelden (tweede lid). Deze laatste beperking kan alleen betrekking hebben op de borden E4 tot en met E8, E12 en E13.
Onderdeel d, nieuw, vervangt onderdeel h, oud. De tijds­duurbeperking
van onderdeel h is hierbij niet overgenomen in verband met controleproblemen.
Een tijdsbeperking dient langs andere Weg (parkeerschijf, parkeermeter) te
worden aangege­ven.
In plaats daarvan opent het onderdeel de mogelijkheid op
een onderbord aan te geven op welke momenten van de parkeer­gelegenheid geen
gebruik mag worden gemaakt (bij voorbeeld op marktdagen)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Rene » ma 21 dec 2015, 9:13

Controleproblemen is onzin.

Foto van truck/oplegger (+kenteken) op een bepaalde locatie op moment X maken door een bevoegde BOA (bijvoorbeeld RWS-inspecteur), en hetzelfde doen na 24 of 48 uur. Dat is echt wel sluitend bewijs. En het voorkomt van die toestanden met Roemeense, Bulgaarse, Letse en Oekraïense vrachtwagenchauffeurs die de VZP gebruiken als langparkeerplaats tot de volgende rit, met als gevolg overal resten van bbq-spul, ratten, urinelucht, etcetera. Want dat is het gevolg als er niet op die borden gehandhaafd kan worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 dec 2015, 9:17

^^ Wat dat betreft is het Britse systeem bij parkeerplaatsen langs de snelweg zo slecht nog niet. Daar staan kentekencamera's bij de toegang en de uitgang van de parkeerplaats. Sta je er langer dan een bepaalde tijd (meestal 3 uur), dan geldt er 'betaald parkeren', feitelijk een boete, en krijg je een factuur thuisgestuurd, meestal voor een flink bedrag.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Handhaafbaarheid blauwe zone

Bericht door Peter » ma 21 dec 2015, 10:12

^^ Dat zou in Nederland (en de UK ook denk ik, maar daar heb je nog grenscontrole) lastig worden voor vrachtwagens uit Bulgarije of Slowakije. Moet je toch een heterdaadje hebben in de regel.

Net als bij een blauwe zone is het erg lastig te voorkomen dat men de vrachtwagen een paar vakken verzet. Tenzij je een permanente en volledige camerabewaking hebt (met automatische uitlezing), valt niet vast te stellen of iemand nog steeds of alweer op de parkeerplaats (maar in een ander vak) staat. Meestal zal een vrachtwagen niet voor langere tijd zonder chauffeur op een onbeheerd parkeerterrein staan, vanwege diefstalrisico (van de vrachtwagen, diesel, onderdelen of de inhoud).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie