Parkeren voor je eigen oprit

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door feitelijk » di 19 aug 2014, 7:45

Egbert schreef: Als je daar voor de box staat sta je niet voor een inrit of uitrit.
Wat zeg je?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Egbert » di 19 aug 2014, 9:11

feitelijk schreef:
Egbert schreef: Als je daar voor de box staat sta je niet voor een inrit of uitrit.
Wat zeg je?
ALS JE DAAR VOOR DE BOX STAAT STA JE NIET VOOR EEN INRIT OF UITRIT.

Hard genoeg? :mrgreen:

Je staat dan op de oprit. Als je dat al als oprit mag kwalificeren. Of het is een parkeerplaats. Of wil je zeggen dat je daar niet voor de garage mag parkeren? Op basis van wat? Misschien als het gemeentegrond is, maar dat is lastig te zeggen vanaf een foto.
Of ben jij een andere mening?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door paolie » di 19 aug 2014, 10:39

Een uitrit of inrit is: een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.
Oftewel, je staat hier bij deze garageboxen gewoon voor een inrit....

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Peter » di 19 aug 2014, 11:20

Inderdaad. De kans op een bekeuring is niet zo heel groot, maar is er wel. Wat bewoners of zelfs een VVE afspreken of zelfs verplicht stellen is niet relevant voor de vraag of het wetstechnisch verboden is.
PS De grootste kans op een bekeuring of zelfs wegslepen heb je als een (boze) buurman de politie belt dat zijn garage geblokkeerd is (die niet van hem is uiteraard), om jou daarmee op kosten te jagen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Egbert » di 19 aug 2014, 13:19

paolie schreef:
Een uitrit of inrit is: een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.
Oftewel, je staat hier bij deze garageboxen gewoon voor een inrit....
Nee, wat ik zeg: zijn die plekken voor de garageboxen openbare weg of niet. Dat kun je aan de foto niet afzien.
Ik ga er van uit dat het stukje voor de garage bij de garage zelf hoort (en wie daar dan eigenaar van is maakt niet uit, het gaat erom wie de gebruiker/huurder is). Maar je hebt gelijk dat als dat openbare weg is dan mag je er niet parkeren.

Overigens zie ik hier ook een manco in de wet. Het wordt algemeen gezegd dat een niet-afgesloten oprit tot de openbare weg hoort. Mijn oprit naast mijn huis (2-onder-1-kap, vergelijkbare situatie als hier) is niet afgesloten. Dus zou die oprit tot de openbare weg behoren. En dus zou ik niet voor mijn eigen garage mogen parkeren zoals de auto hier dat doet.
Welke nuance mis ik nu? Want op die manier parkeren wordt nooit bekeurd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door paolie » di 19 aug 2014, 13:22

^^ Dat is duidelijk te herkennen als jouw grond en dus geen openbare weg. Je mag daar dus gewoon parkeren.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door feitelijk » di 19 aug 2014, 13:38

Egbert schreef: Nee, wat ik zeg: zijn die plekken voor de garageboxen openbare weg of niet. Dat kun je aan de foto niet afzien.

Of een weg behoort tot eigen terrein of eigen weg doet voor de toepasbaarheid van verkeersregels niet terzake. Als het een weg is die voor het openbaar verkeer openstaat dan gelden de verkeersregels en de verkeersborden.

Openbare weg of niet wordt geregeld in de Wegenwet, openstaan voor het openbaar verkeer in de Wegenverkeerswet. Parkeren voor een uitrit in het RVV dat onder die laatste valt. De eigenaar is dus van geen belang.

Egbert schreef:Hard genoeg?
Hoe harder hoe fouter.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Egbert » di 19 aug 2014, 14:26

feitelijk schreef:
Egbert schreef: Nee, wat ik zeg: zijn die plekken voor de garageboxen openbare weg of niet. Dat kun je aan de foto niet afzien.

Of een weg behoort tot eigen terrein of eigen weg doet voor de toepasbaarheid van verkeersregels niet terzake. Als het een weg is die voor het openbaar verkeer openstaat dan gelden de verkeersregels en de verkeersborden.
Ik zeg ook nergens dat eigen terrein belangrijk is. Sterker nog: ik zeg duidelijk dat eigendom niet belangrijk is.
Openbare weg of niet wordt geregeld in de Wegenwet, openstaan voor het openbaar verkeer in de Wegenverkeerswet. Parkeren voor een uitrit in het RVV dat onder die laatste valt. De eigenaar is dus van geen belang.
Dus nogmaals de vraag: is een oprit openbare weg of niet? En is die oprit naast mijn huis minder openbare weg dan die voor een garagebox?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Peter » di 19 aug 2014, 14:44

Behalve door het plaatsen van hekken en borden, wordt het door uiterlijke kenmerken aangegeven. Hieruit kan een derde of controleur opmaken of een weg openbaar is of niet. Andere klinkers, een hek of heg naast de oprit, etc.

Er blijft natuurlijk best een groot grijs gebied over, zoals parkeerterreinen bij winkels en woonflats, waar geen borden staan die aangeven of toegang of parkeren slechts voor klanten of bewoners is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door feitelijk » di 19 aug 2014, 17:03

Egbert schreef: Dus nogmaals de vraag: is een oprit openbare weg of niet?
Dat is niet een vraag die belangrijk is. Ik negeer je dus lekker. :doeidoei:

Is het een voor openbaar verkeer openstaande weg? Ja.
Geldt dus de WVW en RVV? Ja.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Snelwegfreak » di 19 aug 2014, 19:09

Wat minder arrogantie in je posts zou geen kwaad kunnen. Niet iedereen hier is een regeltjesfanaat die alle wetboeken uit zijn hoofd kent :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Egbert » wo 20 aug 2014, 19:13

feitelijk schreef:
Egbert schreef: Dus nogmaals de vraag: is een oprit openbare weg of niet?
Dat is niet een vraag die belangrijk is. Ik negeer je dus lekker. :doeidoei:
Als graag wil mierenneuken moet je dat vooral doen.
Is het een voor openbaar verkeer openstaande weg? Ja.
Geldt dus de WVW en RVV? Ja.
Ik zie dus geen verschil tussen "openbare weg" en "voor openbaar verkeer openstaande weg".

Maar eigenlijk zeg je dus dat je niet op je eigen oprit voor je eigen garage mag parkeren omdat je de uitrit naar de openbare weg blokkeert.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door waldo79 » wo 20 aug 2014, 21:14

Het gaat hier enkel om parkeren voor je oprit. Het is niet nodig daar slag over te leveren :surrender:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door feitelijk » wo 20 aug 2014, 22:48

Egbert schreef: Als graag wil mierenneuken moet je dat vooral doen.
Afbeelding
Egbert schreef: Ik zie dus geen verschil tussen "openbare weg" en "voor openbaar verkeer openstaande weg".
Ok. Als jij een bordje "eigen weg" neerzet is het geen openbare weg meer, maar wel "een voor openbaar verkeer openstaande weg"
Als je een parkeergarage met slagboom hebt waar je door middel van een kaartje trekken naar binnen kunt is dat ook "een voor openbaar verkeer openstaande weg"
Kan je slechts door middel van een (bedrijfs)pasje de slagboom doen openen of moet je aanbellen dan is dat het ook niet meer.


Maar eigenlijk zeg je dus dat je niet op je eigen oprit voor je eigen garage mag parkeren omdat je de uitrit naar de openbare weg blokkeert.
Nee dus, tenzij je oprit een "weg" is.
Laatst gewijzigd door feitelijk op do 21 aug 2014, 7:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Egbert » do 21 aug 2014, 6:56

Dus in het voorbeeld van petervdveen mag je wel gewoon parkeren.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door feitelijk » do 21 aug 2014, 7:12

Nee, dat is gewoon een voor openbaar verkeer openstaande weg.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Victor » do 21 aug 2014, 19:01

captain007 schreef:Dat probleem met krappe garages ken ik. Bij mijn ouderlijk huis is de garage zodanig smal dat een wat grotere auto er net in past, maar de deuren niet open kunnen
Het kan altijd krapper:
[youtube]GfQlWCufkRo[/youtube]
:lol:

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door chriskrusz » vr 22 aug 2014, 0:24

Op zich is het probleem met krappe garages nog wel min of meer op te lossen als je binnenin een grote plaat op rollers (of rails) hebt die je naar buiten kan rijden. Dan zet je je auto op de plaat en schuif je hem zo de garage in. Een beetje een poor man's automatische parkeergarage.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Jackbauer1350 » za 23 aug 2014, 13:40

Dat Belgische filmpje is geweldig. :rofl2:

Plaats reactie