Parkeren voor je eigen oprit

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door evos » do 14 aug 2014, 14:21

Bij ons in de straat is het volstrekt gebruikelijk voor familie en bezoekers om dwars op de weg te parkeren, achter de auto op de eigen parkeerplek. Dwars op de weg kan hier omdat er een groenstrook is tussen het trottoir en de parkeerstrook langs de weg, er is dus voldoende ruimte tussen de weg en het trottoir. Parallel aan de weg parkeren op de uitrit gebeurt alleen door bezorgdiensten e.d. Over bonnen heb ik nog nooit iets gehoord (deze situatie bestaat nu 21 jaar).

Merkwaardigerwijs wordt er vrijwel nooit geparkeerd aan de overkant van de weg, langs de singel, hoewel dit niet verboden is. Het is blijkbaar aan iedereen duidelijk dat een daar geparkeerde auto erg in de weg zou staan.
Laatst gewijzigd door evos op ma 18 aug 2014, 14:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door hneel » do 14 aug 2014, 14:41

Hier zie je dat sommige mensen een eigen oprit hebben maar daar nooit hun auto zetten. Die zetten ze op straat, voor hun huis.
Andere mensen zonder eigen oprit kunnen vervolgens geen parkeerruimte meer vinden. :down:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Chris » do 14 aug 2014, 16:53

Veel garages en carports worden ook niet als zodanig gebruikt. Daarbij moet ik wel zeggen dat de gemiddelde garage in Nederland veel te klein is. Als je auto erin staat kan je vaak niet eens aan beide kanten uitstappen. Mijn ouders hebben ook een carport en daar moet je voor het inparkeren eerst uitstappen aan de passagierskant. Garages worden bovendien veel gebruikt als tweede schuur. Met een paar fietsen en wat tuingereedschap en eventueel winterbanden zit een schuur snel vol.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door paolie » do 14 aug 2014, 17:02

De garage niet gebruiken, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Daar wordt in een parkeerbalans ook rekening mee gehouden. Maar niet op de eigen oprit parkeren is wel problematisch, want daar wordt in een parkeerbalans wel vanuit gegaan, en daarmee dupeer je dus je medebewoners. Oftewel gevalletje: het mag, je bent niet verplicht op je eigen oprit te parkeren, maar het is wel een vorm van asociaal gedrag.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door RSK » do 14 aug 2014, 17:13

Het hangt ook een beetje van de oprit af. Bij mijn schoonouders staat de garage los van het huis, maar de oprit daarvoor is maar zo'n 2 meter. Daar kun je dus geen auto op kwijt. Nu zetten zij die in de garage, maar je merkt wel dat het vaak krap is met parkeren in bepaalde wijken. Bij ons is in de straat eigenlijk altijd plek zat omdat veel mensen de auto in de garage of op de oprit zetten. Normaal hebben wij 2 auto's op de oprit, maar bij een feestje heb ik er ooit met passen en meten wel eens 8 tegelijk op gezet. Dan konden er 4 niet direct weg, maar dat was gelukkig geen probleem. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Palance » do 14 aug 2014, 17:25

Attietattie schreef:Of als je een tweede auto kwijt wil.
Stel je voor dat je je auto 10 meter verder moet parkeren en daardoor verder zou moeten lopen :roll:
Peter schreef:De garage wordt voor opslag of zelfs als kamer/bijkeuken gebruikt (en nooit voor stalling van een auto)
In mijn buurt heeft een aantal mensen een eigen garage, vrijwel niemand gebruikt hem waar hij voor bedoeld is (en dus extra parkeerdruk op straat).
Anderzijds zijn er ook huizen in de buurt waar men een zodanig grote oprit heeft, dat er 2 auto's op passen. Dan scheelt het juist wel weer ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » do 14 aug 2014, 18:48

^^ Ik geloof niet dat je de strekking van mijn post begrijpt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door duikgek89 » do 14 aug 2014, 19:48

paolie schreef:De garage niet gebruiken, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Daar wordt in een parkeerbalans ook rekening mee gehouden. Maar niet op de eigen oprit parkeren is wel problematisch, want daar wordt in een parkeerbalans wel vanuit gegaan, en daarmee dupeer je dus je medebewoners. Oftewel gevalletje: het mag, je bent niet verplicht op je eigen oprit te parkeren, maar het is wel een vorm van asociaal gedrag.
Hangt ook een beetje van je buurt af. Als er plek zat is dan vind ik het niet per definitie asociaal. Als er een gebrek aan plaatsen is vind ik het wel aso.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » do 14 aug 2014, 19:51

Nou, je hebt betaald voor een stukje grond. Zou wel fijn zijn als je zelf mag weten wat je ermee doet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door duikgek89 » do 14 aug 2014, 19:56

Ben ik met je eens. Maar bij parkeergebrek problemen veroorzaken door straten dicht te zetten terwijl het niet hoeft vind ik ook niet alles.

De beste oplossing was geweest om te zorgen voor ruimte parkeergelegenheid bij bouw van de wijk in kwestie, maar dan moet geen boekhouders aan het roer zetten maar ingenieurs.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door boe! » do 14 aug 2014, 20:14

paolie schreef:De garage niet gebruiken, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Daar wordt in een parkeerbalans ook rekening mee gehouden. Maar niet op de eigen oprit parkeren is wel problematisch, want daar wordt in een parkeerbalans wel vanuit gegaan, en daarmee dupeer je dus je medebewoners. Oftewel gevalletje: het mag, je bent niet verplicht op je eigen oprit te parkeren, maar het is wel een vorm van asociaal gedrag.
In mijn wijk telt de garage wel degelijk mee in de berekening van de parkeernorm. Daarnaast hebben de bewoners een contract getekend dat ze twee auto's op eigen terrein moeten parkeren. De gemeente kan dat handhaven.
evos schreef:Dwars op de weg kan hier omdat er een groenstrook is tussen het trottoir en de parkeerstrook langs de weg
Hier is de groenstrook slechts 3 meter breed. Bewoners zetten daar wel een auto neer, maar die steekt zowel aan de voor- als achterkant uit en blokkeren daarmee (deels) het voetpad.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door waldo79 » do 14 aug 2014, 20:42

Handhaving van het niet op de oprit kan niet door middel van bekeuren, maar enkel via een dagvaarding (@boe!). Gemeenten zullen daar niet vaak toe genegen zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door boe! » do 14 aug 2014, 20:55

^^ Ik weet één adres bij wie het al zover is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door captain007 » do 14 aug 2014, 21:32

Dat probleem met krappe garages ken ik. Bij mijn ouderlijk huis is de garage zodanig smal dat een wat grotere auto er net in past, maar de deuren niet open kunnen. De garage wordt dus gebruikt voor de fietsen, kliko's en tuinmeubelen. Gelukkig passen er op de oprit met gemak twee auto's op. Met krap parkeren zelfs drie. Zelf parkeer ik vaak gewoon aan straat, omdat je anders weer met auto omwissel problematiek zit en je er met een fiets nog nauwelijks langs kan (ben zelf degene die dan de derde auto heeft als ik er ben).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » vr 15 aug 2014, 0:04

Oh mag je niet voor je eigen oprit parkeren ?! Wat een onzinnige regel zeg !

Mijn huis heeft een poort met een soort van oprit ervoor, als er bezoek met de auto komt parkeren die altijd gewoon hierop. Deze 'soort van oprit' is eigenlijk gewoon een openbare stoep, dus officiëel mag dat niet? Op onze poort staat ook een sticker met 'niet parkeren', maar ja als het je eigen poort is...

Een auto ín de poort zetten is niet heel handig dan kunnen we er met de fiets niet uit, bovendien is de poort nogal smal voor een grotere auto.

Eigenlijk zou ik een foto van de situatie moeten posten, maar da's weer privacygevoelig.

Elders in de wijk is parkeren nogal moeilijk (net buiten betaald parkerengebied dus altijd vol). Geen enkele bezoeker heeft bij mijn weten een bekeuring gehad overigens.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » vr 15 aug 2014, 7:39

sirdanilot schreef:Deze 'soort van oprit' is eigenlijk gewoon een openbare stoep, dus officiëel mag dat niet?
Is dit een serieuze vraag?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Techum » vr 15 aug 2014, 8:26

^^ Kun je niet een foto posten van dezelfde situatie verderop in de straat of wijk? We worden wel nieuwsgierig :mrgreen:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » vr 15 aug 2014, 8:35

Nee, want ik weet niet waar ie woont.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » vr 15 aug 2014, 8:51

Halsteren? Kan niet zo heel moeilijk zijn bij zo'n dorp.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door keokiracer » vr 15 aug 2014, 9:12

Euh, ik woon in Halsteren verfmeer... En we hebben geen oprit :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » vr 15 aug 2014, 14:34

Ik wil wel een foto maken van de situatie en deze aan iemand met verstand ervan PB en, maar ik ga deze niet op het forum zetten, want het is een redelijk herkenbare plek. Ik vind het een beetje lastig uit te leggen namelijk (het is ook weer niet echt een stoep, en ook weer niet echt een oprit)...

Wie biedt?

Kijk het is voor nu niet zo belangrijk want niemand in ons huis heeft een auto, maar er komt toch nogal eens bezoek met de auto, en de buren parkeren ook heel vaak een auto op deze plek (er is ook een echte parkeerplaats maar die is bijna 100% van de tijd bezet). En niemand krijgt ooit een boete voor zover ik weet. Maar ik zou dus willen weten of dit geluk is, of dat het wel gewoon mag, hier parkeren.

Laden en lossen (bij een verhuizing) mag sowieso wel toch? (dat neem ik aan want toen ik hierheen verhuisde stond het busje de hele dag op die plek, haha)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » vr 15 aug 2014, 14:37

Eigenlijk is het toch vrij duidelijk? Als het stoep is mag je er niet parkeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » vr 15 aug 2014, 14:49

Ja maar iedereen doet het en niemand krijgt een boete, dus dan klopt er toch iets niet? Leiden is echt geen stad waar je met dingen wegkomt zonder boete over het algemeen.

In Terneuzen is er ook een hele zijstraat waar de huizen alleen via de stoep bereikbaar zijn, daar parkeert ook iedereen op de stoep. link

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » vr 15 aug 2014, 14:51

Wat is in dezen de definitie van 'stoep'? Er is dus wel een schuin stukje waar je makkelijk met de auto de stoep op kunt, maar deze is iets verderop. Je rijdt dus bij een pand verderop de stoep op (das wel een oprit), en dan rijd je over deze stoep naar de onofficiele parkeerplaats voor ons huis.\\Of is een stoep alleen een stoep als er geen schuin stukje is?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » vr 15 aug 2014, 14:53

^^ Ik weet niet of je dat stoep moet noemen. Ik zie verlaagde bandjes...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door keokiracer » vr 15 aug 2014, 14:55

^^ En de parkeerplaatsen die inmiddels zijn aangelegd als ik de luchtbeelden moet geloven
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » vr 15 aug 2014, 15:06

^^ Die moet je geloven.

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door feitelijk » vr 15 aug 2014, 17:09

ik zie grijze steentjes. Zijn dat parkeerplaatsen?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door boe! » vr 15 aug 2014, 18:14

sirdanilot schreef:Ja maar iedereen doet het en niemand krijgt een boete, dus dan klopt er toch iets niet?
Dan wordt er niet op gehandhaafd. Dat er geen boetes worden uitgedeeld, betekent nog niet dat het is toegestaan.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » za 16 aug 2014, 0:43

Ik weet niet of er tegenwoordig parkeerplaatsen zijn aangelegd daar in Terneuzen, zou kunnen.

---
Ik heb een foto gemaakt van de situatie in Leiden. Maar ik ben toch een beetje bang voor privacy dus ik heb het een beetje bewerkt.

MAg je in de rode cirkel parkeren? De rode auto staat op een fatsoenlijke parkeerplaats, maar op de plaats van de rode cirkel staan zeer vaak auto's geparkeerd. Voor zover ik weet is de rode cirkel openbare stoep en geen particulier eigendom. De poort is ons particuliere grond, maar is toch wat smal voor een auto.

Klik

Plaats reactie