Parkeren voor je eigen oprit

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 0:49

Volgens mij is dat verboden, maar ik zie het regelmatig gebeuren. Onder andere hier is de stoep groot genoeg voor een auto, en toevallig ligt er ook nog een chinees restaurant aan de overkant. De vraag is wat je kan doen. Paaltjes plaatsen is een mogelijkheid, maar dan zit je met de draaicirkel van voertuigen die de oprit in willen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » za 16 aug 2014, 1:23

Groot gelijk dat je voorzichtig bent met privacy.

Hier mag je volgens mij heel hard niet parkeren! Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » za 16 aug 2014, 1:44

De enige reden waarom wel die ik kan bedenken, is simpelweg dat iedereen het continu doet. Het bedrijf rechts zet altijd auto's voor hun pand, en ik denk dat dat ook gewoon openbaar terrein is net zoals voor onze poort.

Of ik heb niet goed geïnformeerd en het betreft hier toch privestoep, maar aangezien er aan de andere kant van de weg geen stoep is denk ik dat dit niet het geval is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » za 16 aug 2014, 2:26

sirdanilot schreef:De enige reden waarom wel die ik kan bedenken, is simpelweg dat iedereen het continu doet.
Dat zou betekenen dat je op sommige plekken in Nederland met een borrel op mag rijden, je in Amsterdam door rood mag fietsen en je nergens een spitsstrook hoeft te gebruiken. Jij weet dondersgoed dat de door jou genoemde reden geen reden is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door chriskrusz » za 16 aug 2014, 2:38

In een straat waar ik regelmatig rij komt het vaak voor dat er geparkeerd wordt op het grasveld tussen de straat en de stoep. Laatst had er eentje een mooi geel briefje achter de ruitenwisser. (Overigens is dit zelfs op de luchtfoto te zien.)

Op zich is het een interessante straat wat parkeren betreft, want aan de grasveld-kant van de straat hebben de huizen een garage met daarvoor een oprit die lang genoeg is voor 2 auto's achter elkaar (en bij velen is hij ook nog breed genoeg voor 2 auto's naast elkaar), voor de erfgrens zit dan een stoep, maar tussen de stoep en de straat/stoeprand zit nog zo'n 6 meter grasveld. Voor elke oprit/garage (en dus ook nog voor de stoep) zit dan een verhoogd bestraat stuk oprit, waar je dan nog een auto kwijt kan (het is 6 meter dus geen enkele auto steekt uit aan de straatkant of aan de stoepkant). Geen idee of daar geparkeerd mag worden, maar het wordt voor zover ik weet toegelaten..

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door boe! » za 16 aug 2014, 9:50

Ik heb een agent ooit horen zeggen: "4 wielen op de stoep is niet toegestaan, tenzij het nadrukkelijk wel is toegestaan zoals hier". Het bord zal wel geen juridische waarde hebben, maar een bekeuring uitdelen gaat natuurlijk niet meer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 11:39

Als je zo'n bord neer wilt zetten, kan je er net zo goed parkeervakken van maken. Dan maak je direct aan alle onduidelijkheid een einde.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door duikgek89 » za 16 aug 2014, 12:13

verfmeer95 schreef:Volgens mij is dat verboden, maar ik zie het regelmatig gebeuren. Onder andere hier is de stoep groot genoeg voor een auto, en toevallig ligt er ook nog een chinees restaurant aan de overkant. De vraag is wat je kan doen. Paaltjes plaatsen is een mogelijkheid, maar dan zit je met de draaicirkel van voertuigen die de oprit in willen.
Waarom zou je er iets aan willen doen? Veroorzaakt het daar een groot probleem of gewoon omdat de mensen in hun keurslijf gedwongen moeten worden?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » za 16 aug 2014, 12:30

Attietattie schreef:
sirdanilot schreef:De enige reden waarom wel die ik kan bedenken, is simpelweg dat iedereen het continu doet.
Dat zou betekenen dat je op sommige plekken in Nederland met een borrel op mag rijden, je in Amsterdam door rood mag fietsen en je nergens een spitsstrook hoeft te gebruiken. Jij weet dondersgoed dat de door jou genoemde reden geen reden is.
Ja maar kijk: stel ik heb later een auto, is het dan een goed idee om dit plekje als mijn vaste parkeerplek te gebruiken?

(de auto in de poort zetten is namelijk onhandig, en de plek waar de rode auto staat op de foto is altijd bezet)

Met of iets theoretisch mag en of het in de praktijk mag zit nogal een verschil.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Vinny » za 16 aug 2014, 12:45

Ik snap niet waarom dit soort asociale foutparkeerders niet gewoon wordt weggesleept. Dan leren mensen het wel af. In plaats daarvan plaatsen wegbeheerders wielklemmen om auto's die drie cent te weinig in de parkeerautomaat gooien, of 16 minuten te laat terug zijn bij hun auto... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » za 16 aug 2014, 20:48

Zou je mij asociaal vinden als ik mijn auto op de foto in de rode cirkel zou parkeren, vóór mijn eigen oprit? Vind je dan dat deze moet worden weggesleept? Zou je de politie bellen?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 20:54

^^ Ja, want de buurvrouw met haar rolstoel kan er dan niet meer langs over de stoep. Als je daar parkeer heb je echt geen meter vrije ruimte meer om er makkelijk langs te gaan hoor.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Davy » za 16 aug 2014, 21:16

Vroeger deed ik dat ook altijd toen ik al mijn eigen auto had maar nog bij mijn ouders inwoonde: ik parkeerde voor de garagepoort op straat (ik had de auto het meeste nodig), en de auto van mijn ouders stond dan in de garage, parkeren op de oprit kon niet want die was er gewoon niet, het betrof een rijhuis. Mijn kenteken was met een sticker aan de poort bevestigd, dus parkeerde ik gewoon legaal.

Dat was dus ook mijn vraag en punt van discussie, want de situatie in Sluis is vergelijkbaar en dat vind ik eigenlijk best wel zielig. Weer een typisch gevalletje "regeltjes gaan boven alles".

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 21:21

^^ Maar was er dan voor voetgangers nog wel een doorgang aanwezig? Want bij dit soort gevallen heb je meestal niet veel meer dan 4 à 5 meter (2,5 m parkeervak + 1,5-2,5 m stoep), terwijl je auto al snel 4 meter is. Dan gaat dat met rolstoelen en kinderwagens niet meer passen.

Er is een reden dat die regels er zijn.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Davy » za 16 aug 2014, 21:25

Van 50 meter "omrijden" met een rolstoel ga je heus niet dood hoor, en er zal altijd wel ergens ruimte zijn. Sowiso zijn kruispunten altijd vrij en die zijn in een woonwijk nooit ver weg. Ik vind dit dus een flutargument. En nog erger vind ik het dat je er blijkbaar de politie voor zou bellen...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 21:35

^^ De politie niet direct de eerste keer, maar als dit meerdere keren voorkomt zou ik dit wel bij de gemeente melden. Of parkeerbeheer oid er iets aan kan doen. Het is namelijk zo dat er niet overal schuine afritjes zijn, waardoor je soms verder moet rijden en je grote stukken over de weg moet. En uit ervaring weet ik dat dat niet prettig is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door sirdanilot » za 16 aug 2014, 22:30

verfmeer95 schreef:^^ Ja, want de buurvrouw met haar rolstoel kan er dan niet meer langs over de stoep. Als je daar parkeer heb je echt geen meter vrije ruimte meer om er makkelijk langs te gaan hoor.
Ten eerste heeft mijn buurvrouw geen rolstoel, ten tweede is de stoep aldaar breed genoeg om er langs te gaan met een rolstoel ookal staat er een auto geparkeerd. Door het perspectief lijkt deze stoep smaller dan hij is. Je ziet het ook aan het rode autootje, breedte auto is veel minder dan brede stoep. Al kun je er natuurlijk geen grote bus kwijt ofzo.

Wie hiervoor de politie zou bellen zou heel goed in Nederland hebben kunnen thuisgehoord in een bepaalde periode in de geschiedenis denk ik :roll:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 22:32

Er stond bij het maken van de foto geen auto, dus dan heb ik het inderdaad verkeerd ingeschat. Het ligt er natuurlijk ook nog aan of er een smart of een hummer staat. Maar als er stelselmatig verkeerd word geparkeerd waardoor de stoep geblokkeerd wordt, dan zal ik inderdaad actie ondernemen. Als je er gewoon langs kan vindt ik het geen enkel probleem.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Davy » za 16 aug 2014, 23:22

Ik vind dit bijzonder vergezocht allemaal... enja ik weet wat het is om een rolstoel voort te duwen, en zoals ik zei: van 50 meter "omrijden" ga je heus niet dood.
Eerlijk waar: dit is typisch zuur regeltjesdenken...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » zo 17 aug 2014, 1:07

Davy schreef:Mijn kenteken was met een sticker aan de poort bevestigd, dus parkeerde ik gewoon legaal.
Zelf verzonnen? Try again...
Davy schreef:Van 50 meter "omrijden" met een rolstoel ga je heus niet dood hoor
Goed, dat was huis nummer 1 in de straat... Nog tien die zo egoïstisch zijn en ik ben een halve kilometer verder. Ik maak me ernstige zorgen over mensen die zo denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door tompie » zo 17 aug 2014, 10:07

^^ In Belgie mag een wagen waarvan het kenteken op de poort bevestigd is gewoon voor de poort parkeren. Het wordt ook zeer frequent gedaan, vooral als er geen oprit is.
Handhaving op foutparkeerders hierop wordt in Belgie ook zelden gedaan, enkel na een melding door de bewoners dat men de garage niet meer in of uit kan rijden door de foutparkeerder. Meestal word de wagen direct gesleept als de bewoner uit zijn garage moet, als hij in de garage moet komt de foutparkeerder er vanaf met een fikse boete maar word er niet gesleept.
belgie is zo slecht nog niet

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Techum » zo 17 aug 2014, 10:16

boe! schreef:Ik heb een agent ooit horen zeggen: "4 wielen op de stoep is niet toegestaan, tenzij het nadrukkelijk wel is toegestaan zoals hier". Het bord zal wel geen juridische waarde hebben, maar een bekeuring uitdelen gaat natuurlijk niet meer.
Als parkeren met minder dan vier wielen op de stoep is toegestaan, wat is dan het nut van dit verkeersbord?
Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Attietattie » zo 17 aug 2014, 10:33

^^ Het is niet toegestaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Davy » zo 17 aug 2014, 12:43

Ik had er trouwens inderdaad even moeten bijvertellen dat mijn situatie in België was. Heel gebruikelijk daar en toegestaan.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door chriskrusz » ma 18 aug 2014, 0:16

In Polen is parkeren op de stoep wel toegestaan, er moet alleen nog wel 1.5 meter stoep overblijven (wat vaak niet het geval is...). Dan dienen soortgelijke borden om aan te geven hoe er geparkeerd dient te worden. 2 wielen op de stoep is voor smallere straten waar volledig op de stoep te weinig ruimte laat, en volledig op straat ook.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door petervdveen » ma 18 aug 2014, 10:33

Als je hier even naar rechts draait zie je garage boxen waar veel mensen vaak hun auto voor hebben staan. (Is zo afgestoken in de buurt)
Mag dit officieel?

https://maps.gstatic.com/m/streetview/? ... 0,180,,0,0
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door keokiracer » ma 18 aug 2014, 11:05

Das geen stoep. Mag volgens mij gewoon, als het maar niet in een woonerf is want het zijn geen vakken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door paolie » ma 18 aug 2014, 11:08

Ligt eraan of de grond voor de garages in particulier bezit is of gemeentelijk. Bij gemeentelijk mag het in principe niet, want je blokkeert een garage-ingang en een handhaver kan niet zien of de eigenaar voor zijn garage staat of een wildvreemde. Al zal hier in de praktijk waarschijnlijk niet op gehandhaafd worden, de kans dat een wildvreemde hier gaat staan is erg klein.
Laatst gewijzigd door paolie op ma 18 aug 2014, 11:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Peter » ma 18 aug 2014, 11:15

Techum schreef: Als parkeren met minder dan vier wielen op de stoep is toegestaan, wat is dan het nut van dit verkeersbord?
Afbeelding
Veel zaken mogen wel (danwel een normaal gesproken verboden situatie kan niet gehandhaaft worden) als iets expliciet is toegestaan.
Als er expliciet staat dat (half/heel) berm/stoep parkeren toegestaan is (soms tijdelijk) dan mag dat dus (danwel kan het het straffeloos doen). Komt in Nederland niet zo heel veel voor, maar er zijn genoeg voorbeelden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Parkeren voor je eigen oprit

Bericht door Egbert » di 19 aug 2014, 7:14

petervdveen schreef:Als je hier even naar rechts draait zie je garage boxen waar veel mensen vaak hun auto voor hebben staan. (Is zo afgestoken in de buurt)
Mag dit officieel?

https://maps.gstatic.com/m/streetview/? ... 0,180,,0,0
Je mag niet voor een inrit of een uitrit parkeren. Als je daar voor de box staat sta je niet voor een inrit of uitrit.
De situaties die bedoeld worden zijn als je op de openbare weg voor een inrit of uitrit gaat staan. Eventjes een willekeurig voorbeeld:
hier (links of rechts van de weg) mag je niet parkeren. Uiteraard mag je je auto wel op de oprit zetten.
Of als er een parkeerstrook is: hier op het kruis (dat op zich niks zegt) mag je ook niet parkeren. Niet in de lengterichting en niet haaks zodat je half op de weg, half op de stoep staat (een situatie die je je kunt voorstellen als je voor de oprit van je eigen huis staat).

Davy schreef:Ik vind dit bijzonder vergezocht allemaal... enja ik weet wat het is om een rolstoel voort te duwen, en zoals ik zei: van 50 meter "omrijden" ga je heus niet dood.
Eerlijk waar: dit is typisch zuur regeltjesdenken...
En ik vind het typische hollandse mentaliteit om regels zo te interpreteren dat ze niet voor jezelf gelden. Ik begrijp best dat het in Belgie onder voorwaarden is toegestaan, maar ook jij gaat niet dood als je je auto 50 meter verder moet parkeren.

Plaats reactie