snelheid grensovergang

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

bestuurder123
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 13:56

snelheid grensovergang

Bericht door bestuurder123 » di 09 sep 2014, 14:08

Hallo,

Laats reed van Landgraaf terug naar huis ( = Hasselt) via de A76. Net voor ik de grens van Nederland met België overstak, merkte ik een kleine flits in mijn achterruit ( ik ben nog nooit eerder geflitst dus ik weet niet hoe het eruit zou moeten zien, maar de flits leek nogal klein aangezien het 's nachts was en dus pikdonker en er waren ook geen auto's achter mij).
Wat ik me nu dus afvroeg: op het stuk waar ik geflitst denk te zijn reed ik 120, omdat ik nergens een snelheidsverlaging heb gezien. Weet iemand van jullie soms wat de toegelaten snelheid hier is ? En of er een snelheidsverlaging is omdat je een grensovergang passeert?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Chris » di 09 sep 2014, 14:09

Dat zijn waarschijnlijk de camera's van de marechaussee. Deze portalen staan bij veel grensovergangen. Dat zijn geen flitspalen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Rein » di 09 sep 2014, 14:11

Waarschijnlijk werd je 'geflitst' door camera's vanuit het @migo boras project.

Overigens staat de politie daar ook geregeld te flitsen, gisterochtend nog meen ik. De maximum snelheid daar is 120 km/h, dag en nacht.

bestuurder123
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 13:56

Re: snelheid grensovergang

Bericht door bestuurder123 » di 09 sep 2014, 14:39

Ik heb dat het zo een camera was, ik maak me vooral zorgen omdat het zo fel lijkt op een flitser
Hier zijn wat afbeeldingen van google streetview: https://drive.google.com/file/d/0B_qtiK ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B_qtiK ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B_qtiK ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B_qtiK ... sp=sharing

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door captain007 » di 09 sep 2014, 14:46

^^ Dat is zeker geen flitser. Dat is gewoon een of andere kast waar kabels bij elkaar komen. Wat voor kast is voor mij onduidelijk, omdat ik de gele plaatjes met afkortingen erop niet kan lezen. Vaak zit er apparatuur in voor telsystemen, punten waar kabels samenkomen van detectielussen, etc. Je moet er maar eens op letten als je een keer langs een snelweg fietst ofzo en dan kasten ziet met van die gele plaatjes erop. Vaak staan er afkortingen op zoals LKK (Luskoppelkast), WKS (Wegkantstation), GMS (Gladheidsmeldsysteem), etc.

Edit: linkjes naar wegenwiki artikelen met uitleg toegevoegd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door keokiracer » di 09 sep 2014, 14:47

Als je echt geflitst was dat had je het waarschijnlijk niet eens gemerkt want de meeste camera's flitsen infrarood. Je ziet in >90% van de gevallen geen flits meer als je geflitst wordt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door sven_engelen » di 09 sep 2014, 14:50

bestuurder123 schreef: Weet iemand van jullie soms wat de toegelaten snelheid hier is ? En of er een snelheidsverlaging is omdat je een grensovergang passeert?
Volgens mij niet. Samen met mijn ouders kom ik er vaak en ik zie nergens een snelheidsverlaging. De vMax van de A76 is toch echt Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Coen Tunnel » di 09 sep 2014, 16:28

Die flitsen zijn wat blauwig en zijn van de camera's van de Marechaussee. Dat zie ik eigenlijk vrijwel altijd als ik in het donker de grens passeer. De camera's hangen boven de weg en flitsen van voren.

bestuurder123
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 13:56

Re: snelheid grensovergang

Bericht door bestuurder123 » di 09 sep 2014, 17:44

De flits kwam van rechts achter, aangezien ik hem in mijn achteruitkijkspiegel kon zien. Maar hij leek mij te "flauw" om een nummerplaat te kunnen lezen in het donker.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: snelheid grensovergang

Bericht door SnarfFlevoland » di 23 sep 2014, 9:19

Even iets anders: Gisteren is me opgevallen dat als je Duitsland bij grensovergang Bergh (A12 -> A3) binnenrijdt er nog een Nederlands bord met "90 km/u - alleen bij nat wegdek" op Duits grondgebied staat aangegeven. Volledig in het Nederlands uiteraard en het bord "Autobahn" (Zeichen 330) ben je al voorbij. Dat lijkt me toch absoluut niet meer rechtsgeldig?

Hoe zit het verder daar eigenlijk met die 100 km/u begrenzing kort voor de grens? Dit begint direct na de camera's van @migoboras nog kort voor de grens. De twee borden die dit limiet opheffen staan pas een stuk verder in Duitsland, maar heft de grens en het bord "Autobahn" deze niet meteen al op?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Attietattie » di 23 sep 2014, 9:24

^^ De grens niet, het autobahnbord wel dunkt me.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Palance » di 23 sep 2014, 10:17

Uiteraard heft de grens een snelheidslimiet op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Attietattie » di 23 sep 2014, 10:58

Palance schreef:Uiteraard heft de grens een snelheidslimiet op.
En waarom zou dat zijn?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Peter » di 23 sep 2014, 11:00

Is dat echt zo ? Ik vermoed dat er weinig/geen jurisprudentie is (tenzij wellicht van grensoverschreidende wegwerkzaamheden).
Meestal wordt een snelwegbord herhaald (als je dit mag zien als een impliciet snelheidbord) of een losse (lagere) Vmax op of net na de grens aangegeven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Coen Tunnel » di 23 sep 2014, 11:06

Attietattie schreef:^^ De grens niet, het autobahnbord wel dunkt me.
Natuurlijk heft de grens wel een snelheidslimiet op. Als er bv. in Nederland op een wegvak bubeko tot aan de Duitse grens een Vmax van 60 geldt houdt dat bij de grens gewoon op - dan geldt vanaf daar de Duitse bubeko Vmax van 100 km/u, tenzij iets anders is aangegeven. Verschillende landen hanteren nou eenmaal verschillende regels. Een Nederlandse snelheidsbeperking is vanaf de grens niet meer geldig. Zelfs al staat er geen bord dat de maximumsnelheden in dat land aangeeft. Wil men dat het wel geldig is, dan moet op de grens die snelheidsbeperking herhaald worden.

En waarom zou het Autobahnbord dan wel de snelheidslimiet opheffen? Je zit daar immers al op een snelweg. In Nederland heft een :G1: ook niet per definitie een maximumsnelheid op.

Mooi voorbeeldje: de Knalhutteweg bij Enschede. Komende vanaf Duitsland wordt de Vmax begrensd tot 70 km/u. Bij de grens wordt die snelheid niet herhaald, noch opgeheven. Vanuit Nederland is er geen snelheidsbeperking, dus geldt de Vmax 80 km/u (want bubeko). Pas bij de grens staat een Duitse :A1-70:.

Iemand die naar een adres vlak voor de grens rijdt, maar de grens niet passeert, en dan weer terugrijdt zal toch in de veronderstelling zijn dat de Vmax 80 km/u is op dat wegvak. Maar volgens jou is de Vmax voor iemand die vanuit Duitsland komt 70 km/u omdat deze bij de grens niet expliciet wordt opgeheven, omdat het bord met de maximumsnelheden in Nederland pas een stukje verderop staat? Nee, bij de grens gaat een nieuw snelheidsregime in.
Peter schreef:Is dat echt zo ? Ik vermoed dat er weinig/geen jurisprudentie is (tenzij wellicht van grensoverschreidende wegwerkzaamheden).
Meestal wordt een snelwegbord herhaald (als je dit mag zien als een impliciet snelheidbord) of een losse (lagere) Vmax op of net na de grens aangegeven.
Duitsland herhaalt het snelwegbord doorgaans, België niet. Maar me dunkt dat de Vmax bij Hazeldonk/Meer gelijk na de grens geen 130 km/u is totdat het Belgische bord met de maximumsnelheden geplaatst staat - dat is al vanaf de grens gewoon 120 km/u. Je zou een theoretische bekeuring daar hooguit kunnen aanvechten met het feit dat je niet wist dat de Vmax vanaf die plek al 120 km/u was.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Attietattie » di 23 sep 2014, 11:14

Een grens zou een nieuw wegvak moeten zijn en dus een snelheidsbeperking opheffen. Ik zie normaliter echter geen enkel bord dat daartoe aanleiding geeft. Pas bij het zien van een nieuw snelwegbord uit het RVV (of het buitenlandse equivalent daarvan), of het zien van zo'n snelhedenbord zou de plaatselijke snelheid moeten gelden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Coen Tunnel » di 23 sep 2014, 11:21

^^ Dus in een situatie zoals hier op de A7 (er even van uitgaande dat de situatie nog steeds hetzelfde is, er zal nu vast wel een bord A1 staan zoals gebruikelijk) geldt geen Vmax? Onzin.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: snelheid grensovergang

Bericht door waldo79 » di 23 sep 2014, 11:37

Het gebied vanaf de grens valt onder de jurisdictie van de nieuwe staat, met de daarbij behorende regels. Dat die regels nog niet bekend zijn gemaakt telt in mijn ogen niet :idea:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Palance » di 23 sep 2014, 11:41

Attietattie schreef:
Palance schreef:Uiteraard heft de grens een snelheidslimiet op.
En waarom zou dat zijn?
Omdat de snelheidsbeperking in land A geen enkele juridische waarde heeft in land B.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Vahalis » di 23 sep 2014, 11:53

Coen Tunnel schreef:^^ Dus in een situatie zoals hier op de A7 (er even van uitgaande dat de situatie nog steeds hetzelfde is, er zal nu vast wel een bord A1 staan zoals gebruikelijk) geldt geen Vmax? Onzin.
Ik zou zeggen dat vanaf de grens de reguliere Vmax bubeko geldt (dus 80) en vanaf het bord :G1: 130 km/u.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: snelheid grensovergang

Bericht door verfmeer95 » di 23 sep 2014, 12:20

Ik denk dat dit zeer simpel is. Regeltechnisch is Nederland een eiland, buitenlandse borden en regels zijn in Nederland niet geldig. Dat betekend dat als je een grens passeert (ook al staat die niet aangegeven) je je aan de Nederlandse wet moet houden. En die schrijft het volgende voor:
Artikel 21 RVV schreef: Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
De definitie van autosnelwegen en autowegen staat beschreven in Artikel 1:
Artikel 1 RVV schreef: In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
...
autosnelweg: weg, aangeduid door bord G1 van bijlage I; langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de autosnelweg uit;
autoweg: weg, aangeduid door bord G3 van bijlage I; langs autowegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de autoweg uit;
...
In die bijlage zijn alleen :G1: en :G3: omschreven als Auto(snel)wegborden. Alle andere fabricaten zijn dus niet geldig, ook buitenlandse niet. Dus strikt gesproken moet er bij iedere autosnelweggrens een :G1: staan, anders is de Vmax daar 80. Duitsland doet dat netjes, en in België is het niet nodig omdat daar op alle 2x2 120 gereden mag worden.

Dan blijft alleen de aangepaste Vmax over. De vraag is of een in het buitenland aangegeven :A1-70: volgens de Nederlandse wet een verkeersteken is. Als dat zo is, is hij in Nederland geldig en moeten weggebruikers zich eraan houden. Ik denk echter dat het niet zo is, omdat de borden niet in de RVV-bijlage voorkomen (het kan weinig schelen, maar het is wel zo). Dus denk ik dat die niet geldig zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: snelheid grensovergang

Bericht door duikgek89 » di 23 sep 2014, 12:27

SnarfFlevoland schreef:Even iets anders: Gisteren is me opgevallen dat als je Duitsland bij grensovergang Bergh (A12 -> A3) binnenrijdt er nog een Nederlands bord met "90 km/u - alleen bij nat wegdek" op Duits grondgebied staat aangegeven. Volledig in het Nederlands uiteraard en het bord "Autobahn" (Zeichen 330) ben je al voorbij. Dat lijkt me toch absoluut niet meer rechtsgeldig?

Hoe zit het verder daar eigenlijk met die 100 km/u begrenzing kort voor de grens? Dit begint direct na de camera's van @migoboras nog kort voor de grens. De twee borden die dit limiet opheffen staan pas een stuk verder in Duitsland, maar heft de grens en het bord "Autobahn" deze niet meteen al op?
Ik weet alleen dat ik er een paar dagen terug weer eens langs kwam met 120 of 125 en de Duitse politie leek niet echt geïnteresseerd. De Zoll kwam wel een Nederlandse taxi lastig vallen overigens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Palance » di 23 sep 2014, 16:01

verfmeer95 schreef:De vraag is of een in het buitenland aangegeven :A1-70: volgens de Nederlandse wet een verkeersteken is. Als dat zo is, is hij in Nederland geldig en moeten weggebruikers zich eraan houden. Ik denk echter dat het niet zo is, omdat de borden niet in de RVV-bijlage voorkomen (het kan weinig schelen, maar het is wel zo). Dus denk ik dat die niet geldig zijn.
Hij staat niet op Nederlands grondgebied, dus kan er ook geen Nederlands verkeersbesluit ten grondslag liggen aan die plaatsing en de handhaving. Zou een leuke rechtzaak worden als je een boete aanvecht: Een vekeersboete n.a.v. een snelheidsbeperking in een ander land.

Het is inderdaad gewoon 80 zonder bord :G1:. En anders 130.

Een vergelijkbare discussie is al eens eerder gevoerd n.a.v een weg (bij Sas van Gent) waar de grens over de wegas loopt. Je mag er 60 en ik beweer dus dat, als je daar inhaalt en terugkomt op de Nederlandse rijstrook, je 80 mag, omdat je de grens bent overgegaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Vinny » di 23 sep 2014, 21:21

Volgens mij blijft een snelheidsbeperking van kracht tot een :A2:. Volgens mij stonden die vroeger ook massaal na grensovergangen.

Leuke situatie in België:
De snelweg begint pas hier weer... :shutup:
https://maps.google.nl/maps?ll=50.44176 ... 0,5.3&z=13
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: snelheid grensovergang

Bericht door verfmeer95 » di 23 sep 2014, 21:27

^^ Dat maakt qua maximumsnelheid niks uit, op een 2x2 weg geldt ook Vmax 120.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: snelheid grensovergang

Bericht door mhkamp » di 23 sep 2014, 21:55

Vinny schreef:Leuke situatie in België:
De snelweg begint pas hier weer... :shutup:
https://maps.google.nl/maps?ll=50.44176 ... 0,5.3&z=13
Afgelopen zomer met de weg bezig geweest, misschien hebben ze het bord verplaatst?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Coen Tunnel » di 23 sep 2014, 22:01

Vinny schreef:Volgens mij blijft een snelheidsbeperking van kracht tot een :A2:.
Nee, tot waar een nieuw wegvak begint. Dus ook na een kruising, een invoegstrook van een aansluiting of een landsgrens.
Leuke situatie in België:
De snelweg begint pas hier weer... :shutup:
https://maps.google.nl/maps?ll=50.44176 ... 0,5.3&z=13
Die situatie bij die grens (waar eerst een zebrapad was en parkeren langs de hoofdrijbaan) is nog niet zo lang terug volledig op de schop gegaan. Hoe dan ook, het maakt niet uit. In België geldt ook op wegen met gescheiden rijbanen en minimaal 2 rijstroken per richting, die geen autosnelweg zijn, een Vmax van 120 km/u. Daar is dus geen :G1: voor nodig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: snelheid grensovergang

Bericht door SnarfFlevoland » di 23 sep 2014, 23:36

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Volgens mij blijft een snelheidsbeperking van kracht tot een :A2:.
Nee, tot waar een nieuw wegvak begint. Dus ook na een kruising, een invoegstrook van een aansluiting of een landsgrens.
In Duitsland zou Vinny wel gelijk hebben, want in Duitsland heft een nieuw wegvak geen snelheidsbeperking op. Dat kan alleen door de volgende punten:
Streckenverbot enden unter vier Bedingungen:
  • durch Aufhebungszeichen 278 bis 282
  • durch Anzeige der Streckenlänge gem. Zusatzschild, z.B. "800 m"
  • durch das Ende einer angezeigten Gefahr, sofern Zeichen 274 in Kombination mit einem Gefahrzeichen angebracht ist.
  • an Ortstafeln (Zeichen 310, § 42 Abs. 3 StVO)
Interessante discussie verder. Ik volg het op de voet. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheid grensovergang

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 9:50

^^ Hoe weet je dan dat op een wegvak een Vmax geldt als je vanaf een onbelangrijke kruisende weg komt en de snelheid staat niet aangegeven? Want dat komt in Duitsland volgens mij nog wel eens voor.

Vraag is dan of een snelheidsbeperking die al in Nederland is geplaatst kan doorlopen tot in Duitsland, zonder dat deze op Duits grondgebied wordt herhaald. Voor de plaatsing van dat Nederlandse bord is een Nederlands verkeersbesluit nodig, waarvan de geldigheid hoe dan ook bij de grens eindigt. Conform Nederlandse wetgeving zal die beperking daar dan ook eindigen, want het wegvak eindigt. Het is dus de vraag of Duitsland een Vmax die al op Nederlands grondgebied is aangegeven ook nog op Duits grondgebied kan handhaven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: snelheid grensovergang

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 1:23

Coen Tunnel schreef:Hoe weet je dan dat op een wegvak een Vmax geldt als je vanaf een onbelangrijke kruisende weg komt en de snelheid staat niet aangegeven?
Dat is een lastig pakket. Als je geacht wordt ergens bekend te zijn kan je gewoon een boete krijgen. Hierover heeft de rechter in Duitsland al eens een uitspraak gedaan, zie OLG Hamm 2 Ss OWi 524/01. Overigens schijnt het bord "Autobahn" (Zeichen 330) ook geen snelheidslimiet op te heffen, aangezien in Duitsland dat bord niks zegt over de Vmax. De meningen zijn daarover op Duitse fora erg verdeeld. In principe is een 2x2 weg met middenberm voldoende om geen Vmax te hebben. Daar is geen auto(snel)weg status voor nodig. Staat er dus een Vmax-bord vóór een Autobahn-bord… tja wat dan... :roll:
Coen Tunnel schreef:Het is dus de vraag of Duitsland een Vmax die al op Nederlands grondgebied is aangegeven ook nog op Duits grondgebied kan handhaven.
Dat lijkt me inderdaad ook correct, maar hoe zit het dan met m'n eerste vraag?
SnarfFlevoland schreef:Gisteren is me opgevallen dat als je Duitsland bij grensovergang Bergh (A12 -> A3) binnenrijdt er nog een Nederlands bord met "90 km/u - alleen bij nat wegdek" op Duits grondgebied staat aangegeven. Volledig in het Nederlands uiteraard en het bord "Autobahn" (Zeichen 330) ben je al voorbij. Dat lijkt me toch absoluut niet meer rechtsgeldig?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie