Vraag over dezelfde weg

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

erik2948
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 15:07

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door erik2948 » vr 19 sep 2014, 15:16

Attietattie schreef:^^ Euh... waaruit concludeer je dat allemaal?
Ik heb de zinnen even aangepast dat ik dat denk. Dit is niet op basis van de RVV.
Voel je vrij te corrigeren waar ik een fout maak.. :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door Attietattie » vr 19 sep 2014, 15:22

^^ In de wet staat het volgende:
Om een beperking van de werkingssfeer aan te geven wordt het woord ’uitgezonderd’ gebruikt.
Dus je hebt helemaal gelijk dat het niet ineens een fietspad is geworden, maar wel een voetpad waar fietsers mogen rijden. *

* Aangenomen dat er op het onderbord zoiets staat als:
"Uitgezonderd fietsers. Snorfietsers niet toegestaan."
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

erik2948
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 15:07

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door erik2948 » vr 19 sep 2014, 15:32

Peter schreef:En dan wordt de vraag weer wat een weg is. Een achterommetje ? Een onverhard pad ? Iets met een straatnaambord ? Voor de fietser maakt het niet zoveel uit als er een uitritconstructie of stoep zit (die moet voorrang verlenen), maar wel voor de voetganger. Hetzelfde dilemma voor de vraag wanneer de hoofdweg op een kruispunt een flauwe of scherpe bocht maakt en er dus wel aansluitingen zijn (waar auto en fiets voorrang moeten verlenen, maar daar hoeft een voetganger niet op te letten). Waar ligt precies de grens in een bochtstraal ? En moet de voetganger precies rechtdoor kunnen lopen ?
Stel een voetganger loopt vanuit de foto gezien op de plek waar die man staat en steekt rechtdoor de weg over (naar ons toe). Gaat de voetganger dan voor de auto die over de brug moet?
Ik vermoed eerst de auto en dan de voetganger, omdat ik denk dat de auto rechtdoor gaat.

https://www.google.nl/maps/@52.0128035, ... eJeySw!2e0

ri87384
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 17:08

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door ri87384 » za 20 sep 2014, 20:22

erik2948 schreef:Stel een voetganger loopt vanuit de foto gezien op de plek waar die man staat en steekt rechtdoor de weg over (naar ons toe). Gaat de voetganger dan voor de auto die over de brug moet?
Ik vermoed eerst de auto en dan de voetganger, omdat ik denk dat de auto rechtdoor gaat.

https://www.google.nl/maps/@52.0128035, ... eJeySw!2e0
Gecorrigeerd:
Als ik er van uit ga dat de voetgangerszone een voetpad is, dan gaat een auto die vanuit het fotostandpunt over de brug rijdt (van ons af) rechtdoor. Er kan pas sprake zijn van afslaan als er minimaal twee autowegen kruisen/splitsen en dat is hier niet zo.

Een voetganger die van de voetgangerszone oversteekt naar de overkant (naar ons toe) gaat rechtdoor.
De auto en de voetganger bevinden zich NIET op dezelfde weg: voetganger steekt gewoon de weg over.
Dan gaat hier de rechtdoor-regel dus niet op. De auto gaat eerst.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door keokiracer » di 14 okt 2014, 20:37

Lichtelijk off-topic in deze thread, maar een nieuwe thread openen leek me ook weer onnodig. Wie heeft er in deze situatie voorrang? De SV-wagen of iemand van de parallelweg?
https://www.google.com/maps?ll=51.10280 ... 7,,0,10.41
Op Flitsservice wordt door enkelen namelijk gezegd dat de blokken kunnen worden gezien als blokmarkering en dan heeft verkeer van de parallelweg dus voorrang, maar volgens mij heeft er gewoon een wegbeheerder zitten klooien met verf die dacht dat een kruising zo véél beter zichtbaarder zou zijn met die nutteloze blokken om het kruispunt... Verwarrend is het in ieder geval wel.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door mhkamp » di 14 okt 2014, 20:55

Geen haaientanden : Van rechts voorrang. Wat voor (onzin-) markering er ligt doet niet ter zake.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door Rein » di 14 okt 2014, 22:15

Geen borden en tekens, dus dan gelden de normale regels.

Dan heb je twee opties:

1. rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang. Dan zou dus verkeer op de hoofdrijbaan voorrang hebben.
2. verkeer van rechts heeft voorrang. Dan zou dus verkeer op de parallelbaan voorrang hebben.

Ik dacht eerst aan optie 2, maar neig nu meer naar optie 1. Want, wat is er hier eigenlijk anders dan een situatie dat iemand op een parallel liggend fietspad fietst en linksaf wil slaan? Die fietser moet jou (als automobilist) voorrang geven i.v.m. de rechtdoorgaand verkeer regel. Omdat ik het verschil tussen een vrijliggend fietspad en een 'vrijliggende' parallelweg niet zie, zou ik ze hetzelfde behandelen. Ik ga dus voor optie 1!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vraag over dezelfde weg

Bericht door Peter » wo 15 okt 2014, 9:29

Verkeer van de parallelweg moet invoegen, wat lijkt op van rijstrook wisselen, waarbij je voorrang moet verlenen. Dan kunnen lijnen of blokken wat helpen bij het bepalen rijstroken. Geen fraaie oplossing hier.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie