Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Attietattie » do 25 sep 2014, 8:24

Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Wie 's nachts in de stad fietsers laat blazen, komt nauwelijks een fietser tegen, die niet heeft gedronken. Vrijwel alle nachtelijke fietsers hebben een slok op en ruim tweederde heeft zelfs meer alcohol in het bloed dan wettelijk is toegestaan, meldt de Volkskrant.

Eind vorig jaar togen onderzoekers op een donderdag- en een zaterdagavond met een alcoholtest naar de binnensteden van Groningen en Den Haag en vroegen aan bijna duizend op- en afstappende fietsers of ze even wilden blazen.

Tussen één en drie uur 's nachts bleek 89 procent te hebben gedronken. 68 procent had zelfs meer gedronken dan wettelijk toegestaan, wat een boete van 140 euro kan opleveren.
Bron: ad.nl
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door hoevenpe » do 25 sep 2014, 8:52

Lijkt me logisch toch? Anders was je wel met de auto gegaan op dat onzalige tijdstip... 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 9:03

^^ Het is natuurlijk niet dat dat een reden is om maar op een fiets deel te nemen aan het verkeer. Begrijp me niet verkeerd: ik wil ze al helemaal niet in een auto zien, maar dat betekent niet dat het goed is dat ze stomdronken op hun tweewieler stappen. Het komt dikwijls voor dat beschonken fietsers tegen stilstaande dingen zoals auto's oprijden, en als je als nuchtere automobilist 's nachts zo'n zwalkende fietser tegenkomt is het maar de vraag wat zo'n persoon gaat doen.

Alcoholslot voor fietsers dan maar? :duck:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door captain007 » do 25 sep 2014, 9:07

Er is denk ik vrij weinig aan te doen. Als je strenger gaat controleren op fietsers loop je het risico dat ze alsnog de auto nemen, omdat dan de pakkans lager is.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door hoevenpe » do 25 sep 2014, 9:10

Ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar als je op een feestje wat meer dan een paar glazen wilt drinken is de auto gewoon geen optie. Hou je over: lopen, fiets, taxi of het OV.

Het OV is laat op de avond of in de nacht meestal niet beschikbaar (een enkele nachtlijn uitgezonderd), de taxi is schreeuwend duur en voor lopen is het vaak te ver. Hou je volgens mij alleen de fiets over...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door waldo79 » do 25 sep 2014, 9:14

En fietsen is net zo onverstandig. Je hebt gewoon niet in een bedwelmde toestand te verkeren. Wellicht hard van mij.

Dat betekent niet dat een biertje of een borreltje niet zou mogen :yes:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Peter » do 25 sep 2014, 9:19

Het is ook krom dat de limiet even laag ligt als voor auto's, terwijl matig alcohol vooral van belang is voor reactietijd, en daar heb je als fietser veel meer van. De fietslimiet minstens verdubbelen (en net als nu geen beginnend bestuurder-reductie) lijkt mij wel zo logisch. Nu ben je als fietser snel strafbaar, maar wordt het feitelijk gedoogd (want bijna nooit gecontroleerd en beboet).

Dronken fietsers kunnen gevaarlijk zijn (hoewel meer voor zichzelf dan voor anderen) maar met 230 ugl kan je daar toch niet van spreken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Attietattie » do 25 sep 2014, 9:43

hoevenpe schreef:Ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar als je op een feestje wat meer dan een paar glazen wilt drinken is de auto gewoon geen optie. Hou je over: lopen, fiets, taxi of het OV.
Daar ga je dus de fout in. De fiets is helemaal geen optie. Net zo min als de auto.

Goed, dat was het wettelijk kader. In de praktijk denkt het gros zoals jij doet en daar kan ik me ook prima in vinden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door boe! » do 25 sep 2014, 10:03

hoevenpe schreef:Ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar als je op een feestje wat meer dan een paar glazen wilt drinken is de auto gewoon geen optie. Hou je over: lopen, fiets, taxi of het OV. Het OV is laat op de avond of in de nacht meestal niet beschikbaar (een enkele nachtlijn uitgezonderd), de taxi is schreeuwend duur en voor lopen is het vaak te ver. Hou je volgens mij alleen de fiets over...
Je hebt het over een paar glazen drinken. Blijkbaar is dat bij jou synoniem voor alcohol. Met een paar glazen cola zie ik het probleem niet. En daarmee heb je optie 5: wijs een BOB aan. En wat betreft de taxi: als je minder glazen achterover slaat, houd je geld over voor de taxi.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door hoevenpe » do 25 sep 2014, 10:11

boe! schreef:Je hebt het over een paar glazen drinken. Blijkbaar is dat bij jou synoniem voor alcohol. Met een paar glazen cola zie ik het probleem niet. En daarmee heb je optie 5: wijs een BOB aan. En wat betreft de taxi: als je minder glazen achterover slaat, houd je geld over voor de taxi.
Het klopt dat je glazen ook met niet alcoholhoudende vloeistof kunt vullen, maar ik nam aan dat in de context van dit topic ik dit niet nader had hoeven te definiëren... ;)

Een BOB werkt alleen als je met een groep samen met de auto gaat, stel dat je in een grotere stad wat gaat drinken dan is parkeren sowieso vaak geen optie aangezien dit tot diep in de nacht betaald is (even los van de vraag of je een plek vindt). Zeker als je jong bent, want daar gaat het vooral over denk ik, heb je nog geen auto en is een taxi van je stufi niet te betalen. Dan hou je weinig andere opties over dan de fiets of blijven slapen op het feestje lijkt me zo.

Begrijp me goed: het is niet verstandig om dronken op de fiets te gaan zitten, maar als ik met mijn vrouw uit eten ga dan pakken we toch echt samen de fiets zodat we een flesje wijn bij het eten kunnen bestellen. Dronken thuiskomen is geen optie omdat we toch nog gewoon met de oppas moeten kunnen praten als we terugkomen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 10:46

waldo79 schreef:En fietsen is net zo onverstandig. Je hebt gewoon niet in een bedwelmde toestand te verkeren. Wellicht hard van mij.

Dat betekent niet dat een biertje of een borreltje niet zou mogen :yes:
Als je flink onder invloed bent zou je inderdaad niet moeten fietsen. Zeg je van goh we hebben een verjaardag en misschien drink ik 2, 3 of 4 glazen over de hele avond dan stap je natuurlijk niet meer in de auto maar dan kun je best nog fietsen. Net zoals als je met z'n tweeën gezellig een flesje wijn drinkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Pino » do 25 sep 2014, 11:06

^^ Volgens mij mag je met vier glazen op een avond nog best rijden. Je lichaam breekt toch ongeveer een glas per uur af?

Hoe dan ook, je hebt natuurlijk verschillende variaties van 'boven de limiet zitten'. Voor fietsers die er kort boven zitten, bestaat niet voor niets een tolerantiebeleid. Aan de andere kant moet het verkeer in bescherming worden genomen tegen fietsers die verder boven die limiet zitten. De percentages van 68% en 89% verbazen natuurlijk helemaal niet, en vormen eigenlijk non-nieuws. Dat geldt zeker in een studentenstad als Groningen. Het percentage van 89% zal daar niet heel veel onderdoen voor het aantal positieve antwoorden op de vraag "bent u vanavond uitgegaan?" In Amsterdam kom je om 2 uur 's nachts nog wel eens mensen in pak tegen, die lang hebben doorgewerkt of een baan in de 24-uurs-economie hebben.
Laatst gewijzigd door Pino op do 25 sep 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door boe! » do 25 sep 2014, 11:34

Pino schreef:Je lichaam breekt toch ongeveer een glas per uur af?
Nee. In een standaardglas zit 10 gram alcohol en het lichaam doet er 1,5 uur over om zo'n hoeveelheid af te breken.
Laatst gewijzigd door boe! op do 25 sep 2014, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 11:47

Pino schreef:^^ Volgens mij mag je met vier glazen op een avond nog best rijden. Je lichaam breekt toch ongeveer een glas per uur af?
Volgens mij 1,5 a 2 uur per glas. Als de avond lang genoeg duurt denk ik ook dat je binnen de marge zit maar ik vind het gewoon geen fijn idee. Met de fiets gaat dat prima.

Hoe dan ook, je hebt natuurlijk verschillende variaties van 'boven de limiet zitten'. Voor fietsers die er kort boven zitten, bestaat niet voor niets een tolerantiebeleid. Aan de andere kant moet het verkeer in bescherming worden genomen tegen fietsers die verder boven die limiet zitten.
Ben ik het mee eens. Alleen is het altijd een beetje lastig te bepalen wat je nog moet tolereren en wat niet meer. Bovendien zijn er mensen die na 3 glazen al op hun benen staan te wiebelen en ik ken ook mensen die twee flessen wijn achterover slaan in een uur of 2 en daar merk je niks aan.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Davy » do 25 sep 2014, 11:56

Eerlijk gezegd vind ik het wel frappant hoe men hier omgaat met deze materie, terwijl de automobilist die (legaal!) een streekbiertje drinkt op een terras en een uur later de auto instapt al een doodrijder is...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door keokiracer » do 25 sep 2014, 12:03

Davy schreef:terwijl de automobilist die (legaal!) een streekbiertje drinkt op een terras en een uur later de auto instapt al een doodrijder is...
Er is dan ook een groot verschil tussen een auto van een ton (of meer) en een fiets van nog geen 50 kilo...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door waldo79 » do 25 sep 2014, 12:03

^^Het is maar net wat je wilt lezen, Davy. Fietsers worden wat mij betreft net zo strikt aangepakt als automobilisten, ik realiseer me dat zoiets qua handhaving bijna niet te doen is 8-)

En de uitspraken houden evenmin in dat er geen levensgenieters zijn in Nederland.
:denk:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Rene » do 25 sep 2014, 12:04

Nou, ik kan het ook niet goedpraten dat iemand met alcohol op op z'n fiets stapt. Hij is namelijk altijd nog een risico voor anderen in die zin dat als door de beschonkenheid een ander moet uitwijken en een zwaar ongeval krijgt, de fietser vaak al gevlogen is. En als de fietser al gepakt wordt, dan is de boete lager.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 12:25

^^ Ja, en een voetganger die beschonken over de straat loopt is ook een potentieel gevaar. Want als die nu ineens oversteekt omdat hij door de drank niet goed heeft uitgekeken? Dan moet een ander ook uitwijken! Moeten we maar verbieden dat mensen met meer dan 0,5 promille zich überhaupt op de openbare weg mogen vertonen?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 12:28

Misschien moet je voor fietsers en voetgangers 0,8 toestaan?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door waldo79 » do 25 sep 2014, 13:05

Coen Tunnel schreef:^^ Moeten we maar verbieden dat mensen met meer dan 0,5 promille zich überhaupt op de openbare weg mogen vertonen?
Voor zover er sprake is van dronkenschap mag je je hoe dan ook niet meer op straat begeven, dat is an sich al strafbaar :)<>:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door captain007 » do 25 sep 2014, 13:06

@Duikgek89: Op papier allemaal leuk maar in de praktijk niet te handhaven. Het is overigens al zo dat het verboden is om dronken over straat te lopen, valt namelijk onder openbaar dronkenschap. In de praktijk wordt er alleen bij overlast naar mijn weten op bekeurd. Op de fiets kan je een rijontzegging krijgen en de limiet is 0,5 promille. Kortom er is allang regelgeving, alleen handhaving is het probleem.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 14:33

Tussen 0,5 promille en openbaar dronkenschap zit wel een beetje ruimte ;) Dat ook voor de fiets de max 0,5 is, weet ik. Maar van mij zou dat best 0,8 mogen zijn. Handhaving is inderdaad lastig, maar dat is met dronken automobilisten net zo goed het geval.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Peter » do 25 sep 2014, 14:41

Nogmaals, iemand met 0.5-1.0 promille (270-540 ugl) is niet dronken, maar hooguit licht aangeschoten. Daarmee is iemands reactietijd (in ieder geval bij een deel van de mensen) iets langer, maar iemands evenwichtoorgaan of beoordelingsvermogen is niet (aantoonbaar) verminderd. Dronken (onvast ter been, slurrend praten) is 2-5 promille. Goed uitlegbaar waarom je niet wilt dat men snelle objecten (incl brommers) bestuurt met 0.7 promille, maar voor fietsers (die in de regel niet sneller dan 15 km/h rijden na de kroeg) heel goed te doen zonder risico. Een voetganger kan ook nog prima met 1.5 naar huis lopen, maar kan met 3 promille ook een gevaar worden (maar zal nog geen bon krijgen voor openbare dronkenschap).

Wat je wil voorkomen is dat mensen een smoes hebben om toch de auto te pakken, want fietsen is even verboden. Dat is pas onnodige risico's nemen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Palance » do 25 sep 2014, 18:04

Davy schreef:Eerlijk gezegd vind ik het wel frappant hoe men hier omgaat met deze materie, terwijl de automobilist die (legaal!) een streekbiertje drinkt op een terras en een uur later de auto instapt al een doodrijder is...
En wie beweert dat nou weer? :roll:
captain007 schreef:@Duikgek89: Op papier allemaal leuk maar in de praktijk niet te handhaven. Het is overigens al zo dat het verboden is om dronken over straat te lopen, valt namelijk onder openbaar dronkenschap.
Als overtreding, maar achter het stuur als misdrijf.
hoevenpe schreef:Ik zeg ook niet dat het verstandig is, maar als je op een feestje wat meer dan een paar glazen wilt drinken is de auto gewoon geen optie. Hou je over: lopen, fiets, taxi of het OV.
Het OV is laat op de avond of in de nacht meestal niet beschikbaar (een enkele nachtlijn uitgezonderd), de taxi is schreeuwend duur en voor lopen is het vaak te ver. Hou je volgens mij alleen de fiets over...
Of niet drinken en accepteren dat het niet 'en-en' maar 'of-of' is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Via » do 25 sep 2014, 18:16

Onderzoek trapt een beetje een open deur in. Ik behoor zelf ook tot de regelmatige 'beschonken nachtfietsers' en vind er weinig onveilig aan. Hooguit bezeer je jezelf als je een keer valt, maar dan heb je de eerstkomende tijd je lesje ook wel weer geleeerd.

Met drank op in een auto stappen doe ik overigens pertinent niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Pino » do 25 sep 2014, 19:17

^^ Ik denk inderdaad dat dronken nachtfietsers alleen zichzelf bezeren, maar René heeft natuurlijk een punt wanneer hij zegt dat een onhandige manoeuvre van een fietser een automobilist kan dwingen tot een andere manoeuvre die wel wat meer schade of leed veroorzaakt. De vraag is of dat nu echt gebeurt of dat hier René's principiële afkeer tegen fietsers zich doet gelden. We horen dit argument namelijk ook van hem als het gaat om nuchtere fietsers die door rood rijden. Niet gehinderd door enige statische kennis zou ik denken dat dit wel losloopt. De dronken fietser mag na een ongeval met betrokkenheid van een auto snel gevlogen zijn, er zullen toch altijd wel getuigenverklaringen liggen dat er een (mogelijk dronken) fietser was die een rare manoeuvre uithaalde.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door boe! » do 25 sep 2014, 19:21

Pino schreef:^^ Ik denk inderdaad dat dronken nachtfietsers alleen zichzelf bezeren, maar René heeft natuurlijk een punt wanneer hij zegt dat een onhandige manoeuvre van een fietser een automobilist kan dwingen tot een andere manoeuvre die wel wat meer schade of leed veroorzaakt. De vraag is of dat nu echt gebeurt
Ja, dat gebeurt echt en daar is niet eens een slok alcohol voor nodig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door Pino » do 25 sep 2014, 19:46

^^ Natuurlijk gebeurt het. De vraag is hoe regelmatig en of dat dan vraagt om harder optreden. Op de pure theorie dat zich een dominoramp zou kunnen voordoen moet geen beleid worden gemaakt. Op één freak accident per jaar, of dat nu wordt veroorzaakt door iemand die een slok water drinkt achter het stuur of door een dronken fietser, ook niet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nachtelijke stadsfietser vrijwel altijd teut

Bericht door mavas » vr 26 sep 2014, 9:05

Pino schreef:^^ Ik denk inderdaad dat dronken nachtfietsers alleen zichzelf bezeren, maar René heeft natuurlijk een punt wanneer hij zegt dat een onhandige manoeuvre van een fietser een automobilist kan dwingen tot een andere manoeuvre die wel wat meer schade of leed veroorzaakt.
Die situatie zal zich voordoen op plaatsen waar fietsers automobilisten kunnen tegenkomen. Dat zal dan vooral op erftoegangswegen zijn bibeko waar de snelheid van de auto rond de 30 zou moeten liggen en op kruispunten. In het laatste geval zal de snelheid ook laag liggen als het kruispunt is uitgevoerd als rotonde of voertuig uit de zijrichting komt.

In beide gevallen lijkt me dat het uitwijken van motorvoertuigen dan ook niet voor hele grote problemen zorgt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie