GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 okt 2014, 8:22

De Telegraaf, 29 oktober 2014 schreef:GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

DEN HAAG - De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom moet naar 30 kilometer per uur. Met de verlaging van de snelheid worden met name binnensteden veiliger en schoner, stelt GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren.
30 km/u in de bebouwde kom. :nuts: Als het gaat om de veiligheid in binnensteden: daar kun je vaak toch al niet veel harder. Maar daarbuiten is dit pure onzin. Er zijn genoeg wegen waar 50 km/u al vrij weinig is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 29 okt 2014, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door keokiracer » wo 29 okt 2014, 8:28

Das nou al de 300-miljoenste keer dat ze met dat idee komen, waarom denken ze dat ze nu ineens wel genoeg steun hebben...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » wo 29 okt 2014, 8:37

Ik lees het ook net in de krant Metro in de trein. Van Tongeren maakt m.i. ook nog enigszins een scheve vergelijking.
In New York is de maximumsnelheid bibeko ook met succes verlaagd. Als het in een autoland als de VS kan, moet het hier ook mogelijk zijn.
Alles lijkt gebaseerd te zijn op een rapport van de Stichting WO Verkeersveiligheid. Een onderzoek van hen resulteerde in een rapport dat duidelijk maakt dat de verbindingswegen naar woonwijken gevaarlijk zijn. Hierop wil men direct aan Schultz vragen de vmax op alle plekken bibeko te verlagen. Ik miste alleen het oorzakelijke verband hiervoor... :nahzeg:

Om veel plekken zijn al 30-zones aangelegd. Zoals Coen Tunnel ook al schreef zijn er echter veel plekken waar een vmax van minimaal 50 bibeko prima volstaat.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 okt 2014, 8:42

Weer eens een onzinnig plan natuurlijk, zoals zo vaak uit die hoek.

En rijdt een auto bij 30 km/h nu echt veel schoner dan bij 50 km/h of is het eerder juist andersom?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2014, 9:11

New York is dan ook een echte statistical outlier. New York gelijkstellen met de rest van de Verenigde Staten getuigt van weinig inzicht op dit onderwerp.

De nieuwe maximumsnelheid in New York is overigens geen 30 km/h, maar 25 mph. Tevens heb je in New York elke 80 tot 200 meter een verkeerslicht of four-way stop, afhankelijk van hoe je door het grid rijdt. Bovendien zijn de hoofdwegen ook uitgezonderd van die 25 mph.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 29 okt 2014, 9:30

Dit is iets wat de zusterpartij die Grünen in Duitsland ook al vaak uit de kast haalt, om weer even automobilisten op stang te jagen. In Oostenrijk hebben ze zich zelfs kunnen doorzetten. Daar geldt in veruit de meeste dorpen al een standaard Vmax van 30 km/u, waarbij alleen de hoofdweg ervan is uitgezonderd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 29 okt 2014, 9:50

SnarfFlevoland schreef:Daar geldt in veruit de meeste dorpen al een standaard Vmax van 30 km/u, waarbij alleen de hoofdweg ervan is uitgezonderd.
Dat is in Nederland ook het geval...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 29 okt 2014, 10:06

Ik weet niet of het in de meeste (>50%) dorpen (beetje definitieafhankelijk) al zo is, maar er zijn er wel veel die de hele Bibeko Vmax30 hebben gemaakt, al dan niet met uitzondering van een provinciale of hoofdweg. Ik schat het eerder op 25% of zo van kommen tot zeg 10 000 inwoners.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 29 okt 2014, 10:21

GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom. Zijn er binnenkort verkiezingen?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 29 okt 2014, 10:24

^^ Gevalletje Hé, hé jongens, wij bestaan ook nog hoor.

Overigens behoort Halsteren (helaas) tot de categorie geheel bibeko 30 op de ene doorgaande weg (oude N259) na. Zal gok ik een van de grotere dorpen zijn (12.500) met maar 1 doorgaande weg uit de zone.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » wo 29 okt 2014, 10:46

GroenLinks is pas tevreden als je in de bebouwde kom nergens harder mag als 30 , buiten de kom 60 en op de snelwegen 100 met uitzondering van alle dorpen en steden langs de snelweg, want dan natuurlijk uitsluitend 80 per uur.
Accijnzen en boetes fors omhoog, want dan kan je streng bestraft worden als je besluit toch een gevaarlijke snelheid van 46 aan te houden in de kom.

De extra inkomsten uit boetes vloeien natuurlijk naar het OV, zodat elk dorpje zoals Kraggenburg elk kwartier is voorzien van een lijndienst. ;)

Even zonder gekheid, als zo'n plan ooit van kracht gaat worden doe ik per direct mijn auto de deur uit, ik weiger zo'n extreem lage snelheid te rijden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 okt 2014, 10:53

CasablancaMarocco schreef:Even zonder gekheid, als zo'n plan ooit van kracht gaat worden doe ik per direct mijn auto de deur uit, ik weiger zo'n extreem lage snelheid te rijden.
Daar zal GroenLinks blij mee zijn! :hap:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2014, 11:05

GroenLinks is er wel op uit om het leven van de rijdende Nederlander (lees: bijna iedere volwassene) zo zuur mogelijk te maken. De belastingdruk op autorijden is al één van de hoogste ter wereld en je ziet telkens weer voorstellen om de belastingen nog verder te verhogen. Ik betwijfel ook of het ze wel uit maakt of dat beleid effect heeft of niet, sinds eind jaren '80 is autorijden een stuk duurder geworden en desondanks is het autorijden juist in de jaren '90 sterk gegroeid.

Het is een soort wraakbeleid. Overigens zie je dat ook wel op dit forum ;) Mensen roepen al heel snel van 'die mag z'n rijbewijs wel inleveren' als er iets gebeurt waarmee ze het sterk oneens zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 29 okt 2014, 11:15

harry schreef:
SnarfFlevoland schreef:Daar geldt in veruit de meeste dorpen al een standaard Vmax van 30 km/u, waarbij alleen de hoofdweg ervan is uitgezonderd.
Dat is in Nederland ook het geval...
Frans bedoelt dit (zou in Nederland duizenden borden schelen):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door paolie op wo 29 okt 2014, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 29 okt 2014, 11:18

^^
Exact. In de wat minder grotere plaatsen doet men het ook nog wel eens zo (soms met wegnummer i.p.v. de naam "Vorrangstraße"):
Afbeelding
CasablancaMarocco schreef:Even zonder gekheid, als zo'n plan ooit van kracht gaat worden doe ik per direct mijn auto de deur uit, ik weiger zo'n extreem lage snelheid te rijden.
Dat lijkt me nu precies de bedoeling van zo'n streng 'eco-terrorisme' regime. Automobilisten zoveel hinderen dat ze wel de trein, fiets of benenwagen gaan pakken. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 29 okt 2014, 11:20

Als oppositiepartijen met dit soort bizarre voorstellen komen betekent dat meestal dat de regering het best goed doet. :lol:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 29 okt 2014, 13:08

^^ Op zich ben ik er wel voor te porren om het inderdaad zo te regelen als in Oostenrijk, met een algemene 30 voor de bebouwde kom. Eigenlijk zie je nu dat kommen formeel 50 zijn, maar grote zones 30 kennen en her en der een GOW-70 hebben. Als de kom standaard 30 wordt, is een uitzonderingspositie voor die paar 'grote wegen' die dan 50 of 70 zijn een stuk makkelijker aan te geven dan een zone 30-bord voor iedere zijstraat langs zo'n weg.

Voorts is het natuurlijk een voorstel in de Nederlandse politiek. Laten we dan dus lekker aan het polderen slaan en tegenover deze verlaging bibeko een verhoging bubeko stellen. Mijn voorstel is 100km/h bubeko, 120km/h op autowegen en geen limiet op snelwegen, tenzij zware gevaarzetting. Mooie deal toch? Heeft GroenLinks ook helemaal geen last van, want die mensen komen op de fiets toch niet te ver bubeko en in de trein heb je er ook geen last van. De bus schiet er zelfs meer mee op, dus win-win-situatie dit. 8-)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 29 okt 2014, 13:15

^^ Nee, want de andere helft van de Groen-Link-lui wonen in een idyllisch boerderijtje in de polder, en vinden dat het daar veel te hard gaat. Kunnen we anders niet in Texel of zo een Groen-Linksstaat maken?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 29 okt 2014, 13:36

Chris schreef:de rijdende Nederlander (lees: bijna iedere volwassene)
Er zijn best wel mensen die geen auto hebben. Ik ken er een persoonlijk en nog een die een bekende Nederlander is. Toevallig stemmen ze allebei Groen Links. :mrgreen:
verfmeer95 schreef:de andere helft van de Groen-Link-lui wonen in een idyllisch boerderijtje in de polder, en vinden dat het daar veel te hard gaat.
Dan maken we daar toch gewoon een bebouwde kom van?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 okt 2014, 15:44

verfmeer95 schreef:^^ Nee, want de andere helft van de Groen-Link-lui wonen in een idyllisch boerderijtje in de polder, en vinden dat het daar veel te hard gaat. Kunnen we anders niet in Texel of zo een Groen-Linksstaat maken?
Misschien op Bonaire? Daar heeft toch iedereen tijd zat. Maken we hier RSK en Duikgek staat. Oh en Attieterritories.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 29 okt 2014, 18:50

Coen Tunnel schreef:
Ze zijn er vroeg bij met die publicatie :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 29 okt 2014, 19:06

Tamelijk overbodig voorstel. Hetgeen waar 30 km/h gepast is is momenteel al binnen een dergelijke zone getrokken, zelfs nog wat teveel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 29 okt 2014, 19:42

duikgek89 schreef:Oh en Attieterritories.
:rofl2: :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 okt 2014, 21:16

:B1: met de hogere maximumsnelheid als getal in het ruitje. Wellicht dat een paar buitenlanders dan denken dat het een wegnummer is, maar op zich lijkt het me wel duidelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 29 okt 2014, 21:20

^^ Doe maar gewoon :B1: i.c.m. een :A1:, lijkt me duidelijker.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2014, 21:47

Qua sociaal / economisch beleid valt er best nog met GroenLinks te praten vind ik. Maar op milieugebied en autorijden proberen ze je het leven zuur/duur te maken op alle mogelijke manieren, het enige wat ze lijken te kennen is 'belastingverhoging'. Ik heb de indruk dat de partij zelf minder links is op veel gebieden dan hun electoraat (misschien ook de reden dat ze minder zetels halen).

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 29 okt 2014, 22:04

Goed, laat het plan maar ingaan. Vervang dan wel alle "Einde Zone A1-30" met "Zone A1-50" borden :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 30 okt 2014, 8:53

Rein schreef: En rijdt een auto bij 30 km/h nu echt veel schoner dan bij 50 km/h of is het eerder juist andersom?
Bij gebrek aan reactie van anderen heb ik zelf maar een experimentje uitgevoerd. Hieruit blijkt dat mijn auto grofweg 50% meer brandstof gebruikt bij 30 km/h dan bij 50 km/h over een bepaalde af te leggen afstand.
Dit is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd, maar geeft wel een indicatie hoezeer die 30 km/h beter voor het milieu zou zijn.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 30 okt 2014, 8:54

Via schreef:Tamelijk overbodig voorstel. Hetgeen waar 30 km/h gepast is is momenteel al binnen een dergelijke zone getrokken, zelfs nog wat teveel.
Je mist het punt, door de 30 niet als verkeersteken maar verkeersregel in RVV20 op te nemen gaat de maximumsnelheid voor voetgangers en fietsers in die stukken van 30 naar oneindig.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 30 okt 2014, 9:30

Rein schreef:
Rein schreef: En rijdt een auto bij 30 km/h nu echt veel schoner dan bij 50 km/h of is het eerder juist andersom?
Bij gebrek aan reactie van anderen heb ik zelf maar een experimentje uitgevoerd. Hieruit blijkt dat mijn auto grofweg 50% meer brandstof gebruikt bij 30 km/h dan bij 50 km/h over een bepaalde af te leggen afstand.
Dit is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd, maar geeft wel een indicatie hoezeer die 30 km/h beter voor het milieu zou zijn.
Mijn vader rijdt met de auto vrijwel dagelijks naar het station, die route ligt nagenoeg geheel in een zone-30. Het gemiddelde brandstofverbruik dat daaruit voortvloeit komt overeen met het verbruik bij een constante snelheid van 150km/h. De mate waarin je constant kunt blijven rijden zegt veel meer over het verbruik dan de snelheid. Ik ben er van overtuigd dat je op een voorrangsweg met 50km/h veel langer een constante snelheid kunt vasthouden dan in een zone 30, waar jan en alleman voorrang op je heeft en je moet uitwijken of remmen voor fietsers en wat er nog meer in het wild is uitgezet. Je verbruik is in zo'n geval logischerwijs dus ook een stuk lager.