GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Ernst76 » vr 10 mar 2017, 23:38

5 tot 10.000 km per jaar. En laatst heeft hij op gran Canaria gereden.
Hij is behoorlijk fit gelukkig. Op vakantie wandelt hij graag in de bergen en hij tennist nog.
Ik ben mede hierom fel tegen leeftijdsdiscriminatie.
Er zijn ook jong volwassenen die wel een rijbewijs hebben maar bijna niet rijden. En die kan je ook op de weg tegenkomen.

Een hobby van mij is zweefvliegen. Dan vlieg je meestal niet in de winter. De eerste vlucht in het voorjaar vlieg je een stuk minder goed dan de laatste van het najaar. 'Current' blijven is van belang bij vele vaardigheden, waaromder zeker ook autorijden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Peter » za 11 mar 2017, 6:55

Oefening baart kunst, maar meestal wen je snel weer. Hetzelfde geldt voor rijden in een auto met het stuur aan de andere kant. De eerste paar rij-uren wel een beetje oppassen met "je instinct".

Ik vermoed dat GL (maar wellicht hebben ze het zelf nog niet uitgedacht) de bebouwde kom tot automatisch Vmax 30 te verklaren, zonder de Zone 30 borden dus. Dan moeten gemeentes dus tegenmaatregelen nemen om een wegvak weer op Vmax50 te krijgen. Nederland zou wel uit de pas lopen met (vrijwel) alle EU-landen, die 50 km/h (30 mph is bijna hetzelfde) hanteren.

Het zijn met name dorpen, die een Bibeko algemeen Vmax 30 hebben zonder uitzondering. Ik ken niet een stad (laten we zeggen een kern met 20000 inwoners of meer).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Pino » za 11 mar 2017, 8:47

harry schreef:
Pino schreef:Maar uiteraard is het de bedoeling om nu juist ook de doorgaande wegen te pakken die nu in het algemeen nog 50 km/h zijn.
Is dat een feit?
Staat er niet letterlijk, maar als het je om stedelijk leefmilieu gaat, zet je in de regel niet in op kleinere straten waar de snelheid door omgevingsfactoren al laag ligt en de hoeveelheid weggebruikers ook veel lager ligt. Ik maak hier uiteraard veronderstellingen, maar wie ongekwalificeerd "dit wordt de regel" in een verkiezingsprogramma zet, heeft klaarblijkelijk geen algemene uitzondering in gedachten.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Boerenkool » za 11 mar 2017, 10:50

Het perspectief van GroenLinks is nogal de grote hippe steden. Juist daar is het snelheidsbeleid beetje vaag. Dorpen hebben al sinds jaar en dag gewoon een grote 30 zone en middelgrote steden hebben t netjes in segmenten gedeeld. Maar grote steden hebben vaak het druk mey metro's tramlijnen, Hov, stadsvernieuwing enzovoorts en zijn niet zelden lang bestuurlijk gesegmenteerd geweest met deelraden. Heel veel wegen zijn gewoon blijven liggrn zoals ze lagen omdat ze niet versleten waren. 30 zones vereisen ook aanpassingen met drenpels en meet gelijkwaardige kruisingen. Door dat laatste moet je ook wel ombouwen wil t niet misgaa met stedelijk assertief rijdend verkeer. Politie weigert anders ook handhaving.
Je hebt in grote steden op hele gekke plekken nog 50. Binnen de grachten.Utrecht voert pas net 30 in op de Mariaplaats bijvoorbeeld. Midden in de oude stad en overal terrassen en zwalkende aangeschoten mensen miljarden fietsers en dan 50. Amsterdam had tot voor kort ook nog 50 stukken binnen de grachten meen ik.
Maar ja, dit is gewoon falend beleid van afzonderlijke gemeentes. Daar moet je de generieke regel niet voor veranderen. Dan krijg je andere ellende. Vrijliggende keer 2 wegen die 30 worden etc.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » za 11 mar 2017, 13:03

Boerenkool schreef:Dan krijg je andere ellende. Vrijliggende keer 2 wegen die 30 worden etc.
Zoals in Eindhoven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Pino » za 11 mar 2017, 14:13

Boerenkool schreef:Je hebt in grote steden op hele gekke plekken nog 50. Binnen de grachten.Utrecht voert pas net 30 in op de Mariaplaats bijvoorbeeld. Midden in de oude stad en overal terrassen en zwalkende aangeschoten mensen miljarden fietsers en dan 50. Amsterdam had tot voor kort ook nog 50 stukken binnen de grachten meen ik. Maar ja, dit is gewoon falend beleid van afzonderlijke gemeentes.
Binnen de Amsterdamse grachtengordel rijdt vrijwel niemand harder dan 30. Straten zijn te smal, je deelt de straat met voetgangers, enzovoort. Zo hier en daar een verkeersdrempel doet de rest. In oudere volkswijken zie je hetzelfde. Daar is geen bijzonder snelheidslimiet-beleid van gemeenten voor nodig. En iemand die door zo'n straat wel 50 gaat rijden, kun je bijna een art. 5 WVW in de maag splitsen.

Dus of dat falende gemeenten zijn? Misschien falen wel eerder de gemeenten die complete bestuurlijke trajecten doorlopen om snelheidslimieten in te voeren op wegen waarvan uitbouwtoestand en omgevingsfactoren al een feitelijke limiet opleggen. En dan nog belastingcenten besteden aan bebording en markering van een zinloze afwijkende limiet.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: GroenLinks: 30 km/u in bebouwde kom

Bericht door Boerenkool » za 11 mar 2017, 15:23

Je zou gelijk moeten hebben. Maar er zijn taxis die er echt met 55 doorstuiven. Als die iemand een paar ledematen er af rijden en t is voor de rechter dan zegt die ook rustig" uit onderzoek bleek snelheid tussen 35 en 60. Niet bewezen is dat... voetganger op weg in principe daar in overtreding bla bla.
Terwijl je op bijv mariaplaats Utrecht een hoek om knalr en mensen via de straat drukke terrassen voorbij moeten lopen .
Artikel 5 wordt ook terughoudender opgelegd dan een snelheidsboete.

Plaats reactie