Busbaan

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Hanvanderreest
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 22:14

Busbaan

Bericht door Hanvanderreest » wo 03 dec 2014, 22:21

Ik reed vandaag op de dr willem dreeslaan in ede, moest de A 12 op, naast de willem dreeslaan ligt een busbaan die de laatste 100 meter overgaat in een uitvoegstrook, ik kijk in mijn spiegel zie niets, zetrichtingaanwijzer aan, en draai de uitvogstrook op en wordt meteen in de flank gegrepen door een lijnbus, ik was deze niet gepasseerd. Moet hij mij voorrang verlenen of zit ik goed fout.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Busbaan

Bericht door Bart217 » wo 03 dec 2014, 22:30

Ik weet niet precies welke locatie je exact op de kruising bedoelt, maar als ik op je beschrijving af ga, kan het er maar 1 zijn (komende vanaf Bennekom rechtsaf de A12 ri Arnhem, klopt dat?). Op Google Street View zie ik dat jij van rijstrook moet wisselen om de uitvoegstrook op te rijden. De lijnbus hoeft dat niet te doen, dus moet jij de bus voor laten gaan, Van rijstrook wisselen is namelijk een bijzondere verrichting.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Busbaan

Bericht door verfmeer95 » wo 03 dec 2014, 22:50

Het klinkt alsof je vergeten bent over je schouder te kijken, of om een dubbele check uit te voeren. Want hij heeft voorrang op je, voor een busstrook gelden dezelfde voorrangsregels als bij een gewone rijstrook.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Busbaan

Bericht door Attietattie » wo 03 dec 2014, 22:59

Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Busbaan

Bericht door Rene » wo 03 dec 2014, 23:24

In het geval van een snelweg waar de vluchtstrook eindigt op een uitvoegstrook, waar bussen met ontheffing over de vluchtstrook rijden, moeten de buschauffeurs daar waar ze de vluchtstrook verlaten het andere verkeer voorrang geven. Dus ook aan uitvoegend verkeer vanaf de snelweg. Dat is 9 van de 10 keer zo geregeld in een ontheffing.

In het geval van een busstrook, dan geldt inderdaad dat dit als een gewone rijstrook wordt gezien, en dat degene die van rijstrook wisselt voorrang moet verlenen. Echter er geldt ook dat als er geen file is, een bus niet zomaar rechts mag inhalen op een busstrook. Doet die dat toch, en zeker daar waar een busbaan overgaat in een voorsorteerstrook, dan kan de buschauffeur toch echt wel gedeelde schuld in de schoenen worden geschoven.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Busbaan

Bericht door feitelijk » wo 03 dec 2014, 23:38

Attietattie schreef:Artikel 54
En de niet reguliere deelname aan het verkeer van de lijnbus dan?

https://maps.google.nl/maps?q=Doctor+Wi ... .3,,1,5.97

Had Hans met de overtreding van artikel 76 RVV rekening moeten houden dan?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Busbaan

Bericht door boe! » do 04 dec 2014, 11:02

Rene schreef:Echter er geldt ook dat als er geen file is, een bus niet zomaar rechts mag inhalen op een busstrook. Doet die dat toch, en zeker daar waar een busbaan overgaat in een voorsorteerstrook, dan kan de buschauffeur toch echt wel gedeelde schuld in de schoenen worden geschoven.
Ter hoogte van de blokmarkering mag dan wel weer rechts ingehaald worden. Ik ga er vanuit dat Han pas op dat punt van rijstrook wilde wisselen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Busbaan

Bericht door Attietattie » do 04 dec 2014, 11:41

feitelijk schreef:Had Hans met de overtreding van artikel 76 RVV rekening moeten houden dan?
Yep. Hans kan namelijk niet ruiken of de bus een vrijstelling geniet. Er had ook politie aan kunnen komen zonder OGS.


Maar eerlijkheidshalve sta ik aan de kant van Hans. :dyn_hyp:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Busbaan

Bericht door feitelijk » do 04 dec 2014, 11:49

Als een auto tegen de richting uit een :C3: komt dan heeft die ook geen voorrang. Ook niet met vrijstelling. (zitten daar geen voorwaarden aan trouwens)

Dus als die bus daar de doorgetrokken streep negeert dan zal dat toch een probleem worden.
Daarnaast is het weldegelijk een "strookwissel" als je van de busstrook naar de uitvoegstrook rijdt, hetzelfde als van de vluchtstrook naar de uitvoegstrook rijden.

De score is nu dus een 54 voor hans, en een 54 en een 76 voor de bus.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Busbaan

Bericht door boe! » do 04 dec 2014, 12:04

feitelijk schreef:De score is nu dus een 54 voor hans, en een 54 en een 76 voor de bus.
En Han (de topicstarter) dan?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Busbaan

Bericht door Attietattie » do 04 dec 2014, 12:06

feitelijk schreef:Ook niet met vrijstelling. (zitten daar geen voorwaarden aan trouwens)
Uiteraard. Die heb ik net maar even ingescand en de relevante voorwaarden naar hem toegestuurd.

Overigens zijn dat de voorwaarden die op mijn vrijstelling van toepassing zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat die voor de bus veel anders zijn.

NB: die gaat die gast natuurlijk nooit meer lezen want die logt hier niet meer in. :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Busbaan

Bericht door Seat Ibiza » do 04 dec 2014, 13:32

Attietattie schreef:NB: die gaat die gast natuurlijk nooit meer lezen want die logt hier niet meer in. :?
Dit topic is ook zichtbaar voor niet-ingelogde gebruikers... :lampje:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Busbaan

Bericht door feitelijk » do 04 dec 2014, 13:37

Attietattie schreef:.
NB: die gaat die gast natuurlijk nooit meer lezen want die logt hier niet meer in. :?
Waarom niet? :dontknow:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Busbaan

Bericht door Attietattie » do 04 dec 2014, 14:07

Omdat dat zo vaak gebeurt: ongeval, advies vragen en je nooit meer laten zien.

Maargoed, laat ik hoopvol zijn. :dyn_hyp:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Hanvanderreest
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 22:14

Re: Busbaan

Bericht door Hanvanderreest » do 04 dec 2014, 20:26

In elk geval bedankt voor jullie antwoorden, ik heb in mijn rechter spiegel gekeken en niets gezien, toch pak ik de bus meteen als ik de uitvoegstrook op ga, midden in mijn rechter voorportier, maar denk zelf dat ik wel schuldig ben

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busbaan

Bericht door waldo79 » do 04 dec 2014, 21:41

Wellicht niet over de rechterschouder gekeken?

Plaats reactie