Wie heeft voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Joopjr
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Joopjr » vr 09 jan 2015, 9:42

Ik was ten tijde van de screenshot niet ingelogd op www.twitter.com waardoor de (standaard) Amerikaanse tijdzone wordt getoond. Werkelijke plaatsing van de tweet was om 12:26 en niet om 3:26.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Egbert » vr 09 jan 2015, 12:02

:top: Dat maakt het een stuk logischer!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Vinny » za 10 jan 2015, 13:46

boe! schreef:
Egbert schreef:NOFI hoor, maar dat zijn toch eerder domme burgers. Ja, het zijn officieel 15 werkdagen, maar waarschijnlijk kun je in de 2 weken van kerst en nieuwjaar geen vergadering gepland krijgen om dit te bespreken (ik ben dan geen ambtenaar maar ik had ook 2 weken vrij).
Vragen, klachten, opmerkingen etc. nemen geen twee weken vakantie en als klantgericht bedrijf zorg je ervoor dat dit soort zaken snel worden opgepakt door een vervanger aan te wijzen.
Dan moet zo'n vervanger natuurlijk wel enige kennis van zaken hebben, en ik ken gemeenten waar ze alleen mensen met MBO-toerisme aannemen omdat die lekker goedkoop zijn. Als de "hoofdpuntenslijper" die wel een relevante verkeersopleiding heeft genoten gewoon drie weken op vakantie is dan worden dit soort dingen natuurlijk niet goed opgepakt. Liever een goede oplossing waar wel over wordt nagedacht dan een slechte. En als ik af en toe eens rondkijk is het eerder wonderlijk dat er nog zoveel kruisingen in Nederland zijn die wel min of meer volgens de ter zake doende richtlijnen worden ingericht...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Egbert » ma 12 jan 2015, 6:48

En "gemeente" willen associeren met "klantgericht bedrijf". :lol:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Peter » ma 12 jan 2015, 10:06

Er zijn echt wel klantgerichte gemeentes en/of afdelingen, die ook een stapje meer zetten als dat nodig is. Omdat een gemeente niet echt hoeft te concurreren (ja, je kan verhuizen) is net als de kabelaars en nutsvoorzieningen de interne noodzaak tot klantvriendelijkheid niet altijd even hoog, want de klant kan feitelijk niet weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door feitelijk » ma 12 jan 2015, 11:21

Hier nog een leuke kwestie:

Denk auto van rechts:
http://goo.gl/maps/h5RlG


Ik meldde dit als ontbrekende uitritconstructie, want zone 30 binnen 20 meter van kruising.

Krijg ik terug:

Ten aanzien van de voorrang bij het verlaten van het parkeerterrein bij de Pontonniersweg moeten bestuurders voorrang verlenen aan doorgaand verkeer op de Pontonniersweg; op grond van het bestemmingscriterium is er sprake van een uitrit.
Maar dat is een stretch want:

Het bestemmingscriterium kan het een uitrit maken, maar dat wordt teniet gedaan door het zone bord 30. Dat maakt het een gewone zijweg.
Daarnaast wordt in de uitvoeringsvoorschriften bij een zone 30 niet gesproken van een uitrit maar een uitritconstructie. En die ontbreekt.
De oostelijke inrit ( http://goo.gl/maps/CbUcq )van het parkeerterrein is wel voorzien van zo'n constructie, dat wekt nogal wat verwarring
Daarnaast is daar wel een E4 (met overbodig "alleen in de vakken" onderbord geplaatst) zou die E4 ook niet bij de westelijke moeten staan dan?
Het ontbreken daarvan maakt het bestemmingscriterium ook twijfelachtig, weggebruikers zien immers niet dat het slechts een parkeerterrein betreft.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door mavas » wo 21 jan 2015, 13:49

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door RSK » wo 21 jan 2015, 13:51

^^ Dat lijkt me gewoon een uitrit, daar rechts. De dame met het hondje heeft wel voorrang als je hier rechtsaf wilt slaan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Wouter N14 » wo 21 jan 2015, 15:01

Geen doorgetrokken trottoirband dus geen uitrit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Rein » wo 21 jan 2015, 15:41

Verkeer dat uit een woonerf komt moet overig verkeer voorlaten (en de aansluiting moet als uitritconstructie worden aangelegd).
Rijksoverheid schreef: Verlaat u een (woon)erf of een 30 kilometerzone met een uitritconstructie (bijvoorbeeld hoogteverschil door een oprit)? Dan moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan. Verlaat u een erf of een 30 kilometerzone zonder een uitritconstructie? Dan gelden de normale voorrangsregels.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Wouter N14 » wo 21 jan 2015, 18:15

^^ Wat jij concludeert komt niet overeen met wat je quote ;)

En eerlijk gezegd had ik die :G5: niet gezien...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door mavas » wo 21 jan 2015, 18:52

Rein schreef:
Rijksoverheid schreef: Verlaat u een (woon)erf of een 30 kilometerzone met een uitritconstructie (bijvoorbeeld hoogteverschil door een oprit)?
Volgens mij voldoet die uitritconstructie niet aan de regels, dus gelden volgens mij de normale verkeersregels. Misschien dat Feitelijk ons uit de brand kan helpen?!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Rein » wo 21 jan 2015, 18:58

Probleem is toch juist dat er over uitritconstructies geen regels zijn en dat we ons moeten baseren op jurisprudentie a la 'er is sprake van een uitritconstructie als het daarop lijkt' :D

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door boe! » wo 21 jan 2015, 19:41

Het probleem met deze uitrit is dat er geen gebruik is gemaakt van inritblokken, maar van een klinkerpatroon die je ook ziet bij zogenaamde sinus-drempels. Sinus-drempels hebben echter geen effect op de voorrangssituatie, maar in de vorm van een uitrit juist weer wel. Het zou duidelijker zijn als bij uitritten altijd inritblokken gebruikt zouden worden.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door feitelijk » di 27 jan 2015, 6:35

Wouter N14 schreef:Geen doorgetrokken trottoirband dus geen uitrit.
Zo kan je dat natuurlijk niet zeggen!

Dat is niet het enige of voldoende kenmerk van een uitrit. :wijsvinger:

Reken maar dat dit een uitrit is! http://goo.gl/maps/5pgDa

En dit ondanks de doorgetrokken en verlaagde stoepband niet: http://goo.gl/maps/sxbW0
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door boe! » di 27 jan 2015, 13:02

feitelijk schreef:En dit ondanks de doorgetrokken en verlaagde stoepband niet: http://goo.gl/maps/sxbW0
En wat mist hier dan om het wel een uitrit te laten zijn?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Rogier » di 27 jan 2015, 13:32

^^

Mis de verhoging en de witte strepen.
Deze constructie kan verwarring geven.
Beter was geweest als men het fietspad niet door de straatverharding had laten doorlopen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door feitelijk » di 27 jan 2015, 13:43

oordeel zelf
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door boe! » di 27 jan 2015, 14:14

^^ Ah, er staat een :B5: op de doorgaande route. Dat verklaart een hoop.

Plaats reactie