Wie is fout

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ToXiQ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2014, 13:08

Wie is fout

Bericht door ToXiQ » za 13 dec 2014, 16:52

Na enig geharrewar met verzekeringen de stoute schoenen maar aangetrokken om mijn vraag hier voor te leggen en ik hoop dan maar ook dat ik het op de juiste plek voorleg.

Halverwege dit jaar heeft er een aanrijding auto fietser plaatsgevonden. Volgens de wet is automobilist aansprakelijk. Ik ben van mening dat de fietser fout is en betwist dan ook niet de wettelijke aansprakelijkheid die de automobilist heeft maar bij wie de schuld ligt.

Hier is de plaats van het ongeval en voor de duidelijkheid iets meer inzoomen.

Mijn verklaring en situatie schets welke bij het schade formulier is ingeleverd.
voor mij reed een postnl bus die de weg overstak en de stoep op reed (auto nummer 1). Postnl bus stopt op inrit / fietpad en ik draai de weg naar links op met ongeveer 10km p/u (auto nummer 2) en ineens een klap en reed er een fietser tegen mijn zijkant van de auto aan (zie nummer 3) aan de achterzijde ter hoogte van de achterbank.

Ik heb de fietser niet gezien en weet dus ook niet waar deze vandaan is gekomen vandaar de ? bij nr 3. Het is geen fiets oversteek plaats. De Postnl bus is een oprit opgereden waar twee auto kunnen worden geparkeerd
Afbeelding

De verklaring en situatieschets volgens de fietser:
Ik stond met mijn fiets te wachten om over te steken. Van rechts kwam een bestelauto die wou insteken waar ik stond. Toen de bestelauto dat had gedaan, keek ik naar links en rechts en naar de overkant. Daar stond een auto, die stil bleef staan. Ik stak over en over het midden van de weg zag ik hem op mijn afkomen. Hij ging links af en ik probeerde van hem weg te draaien
Afbeelding

Nu wordt er aangegeven omdat de fietser niet is gezien en de fietser vanaf een fietspad oversteekt de auto bestuurder fout is.

zijde waar fietser vandaan is gekomen
Afbeelding

zicht vanaf de automobilist
Afbeelding

En klopt er van de situatieschets ook niet veel aangezien die een verkeerde situatie schets, Hieronder een stippellijn geplaatst op het midden van de wegdek dan kan de fietser nooit recht overgestoken hebben en wat dan nog vreemd is dat de postnl bus vanuit fietsers perspectief niet van rechts is gekomen maar van dezelfde plaats waar mijn auto stond.

Afbeelding

De vraag die rest is, ben je als bestuurder aansprakelijk, ja volgens de wet. Hier geen probleem mee
Heb je ook schuld als automobilist, ik vind van niet.

De auto verzekering en de rechtsbijstandverzekering lopen bij dezelfde maatschappij. De auto verzekering had al schuld erkend en uitgekeerd terwijl de rechtsbijstand verzekering er nog mee bezig was ondanks dat beiden wisten van elkaar dat er nog iets liep.
De tegenpartij had dit ook in zijn verweer gezet richting rechtsbijstandverzekering "De autoverzekeraar van uw klant heeft overigens de aansprakelijkheid erkend en onze verzekerde schadeloos gesteld.". MAW waar hebben jullie het nog over.

Ik zou zeggen brand los aub het is nog een heel verhaal geworden.

Alvast bedankt voor de reacties

mvgr Klaas

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wie is fout

Bericht door verfmeer95 » za 13 dec 2014, 17:09

Ik zie op streetview wel een :G11: aan de overkant staan. Dus hoewel het er niet naar uitziet, is daar wel gewoon een fietsoversteek. Aangezien hij dus van het fietspad kwam geld gewoon rechts gaat voor. Dus denk ik dat u schuld heeft, hoewel u de fietser niet kon zien. Misschien dat de gemeente iets aan de kruising kan doen, want hij schittert in onoverzichtelijkheid.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie is fout

Bericht door Rein » za 13 dec 2014, 17:32

De automobilist kwam uit een uitrit, de fietser lijkt mij van niet, die kwam vermoedelijk van een vrijliggend fietspad die zonder uitritconstructie aansluit op de weg. In dat geval heeft de fietser voorrang lijkt mij.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wie is fout

Bericht door boe! » za 13 dec 2014, 17:44

ToXiQ schreef:Heb je ook schuld als automobilist, ik vind van niet.
Waarom niet? Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing.
Verder sluit ik me aan bij de voorgaande twee reacties. De fietser had voorrang.

ToXiQ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2014, 13:08

Re: Wie is fout

Bericht door ToXiQ » zo 14 dec 2014, 11:18

Bedankt voor de reacties,

@vermeer95
Zou zo'n bord dan ook niet aan de overkant moeten staan die staat er niet? Zou het niet zo kunnen zijn dat er wel vanaf de zijde waar de auto vandaan komt er wel mag worden overgestoken maar vanaf de zijde waar de fietser nu vandaan komt niet vanwege het missende bord aan de overzijde van de weg?

Volgens mij is het een t-splitsing en geen kruising.

@Rein
Daar waar de fietser vandaan komt is het volgens mij een inrit / uitrit van 2 garageboxen. Ik weet niet of dat dan ook meteen een fiets oversteek plaats wordt? Lijkt mij niet.

Hoi Boe :-)
mijn aanname is gebaseerd op een van de beschermingsregels van de fietser / voetganger. Mijn versie van het verhaal en het verhaal van de fietser wijken heel erg van elkaar af. Ik zeg dat de postnl bus voor mij uit reed en de inrit / fietspad / stoep op reed voor de flat. De fietser schrijft dat deze de postnl bus van rechts heeft laten voorgaan bij het insteken? Als de fietser de postnl bus voor zich langs heeft laten rijden is de fietser aan mijn ogen ontrokken geweest en kan ik hem nooit gezien hebben. De fietser beschrijft netjes dat ie recht is overgestoken terwijl dat juist daar ter plekken absoluut niet kan tenzij deze tussen twee geparkeerde auto's vandaan is gekomen. Daarnaast is de fietser achterop in de achterdeur gereden terwijl ik met de neus van de auto al in de rijrichting stond op de juiste weghelft.

Ik kan die fietser dus onmogelijk hebben gezien dan wel hebben zien aankomen.

Nu wordt door mijn verzekering uitgelegd dat ik geen overmacht kan aantonen en het ongeluk door schuld automobilist is ontstaan. Daar heb ik een probleem mee.

mvgr Klaas

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wie is fout

Bericht door verfmeer95 » zo 14 dec 2014, 12:36

Ik heb nooit gezegd dat dit een 4-taks kruising is. Dit is een T-splitsing met vrijliggende fietspaden. Die fietspaden horen bij de weg.
Dus als je een fietser die van zo'n fietspad komt kruist, moet je hem voorrang geven, omdat je vanuit een uitrit komt en dan al het kruisend verkeer voor moet laten.

ToXiQ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2014, 13:08

Re: Wie is fout

Bericht door ToXiQ » zo 14 dec 2014, 16:13

Dank je voor de uitleg Vermeer95,
verfmeer95 schreef:Die fietspaden horen bij de weg. Dus als je een fietser die van zo'n fietspad komt kruist, moet je hem voorrang geven, omdat je vanuit een uitrit komt en dan al het kruisend verkeer voor moet laten.
Zoals je al eerder schreef is het een onoverzichtelijk geheel, ik zal daar de gemeente dan ook op gaan wijzen. De "oversteekplaats" zoals deze er nu is houd in dat als de fietser recht zou oversteken deze altijd een auto die links afgaat aan passagierskant kruist dat zou de kortste weg zijn. Fietsers moeten nu dus een drukke voorrangsweg oversteken op een ongunstige manier.

Verder nog benieuwd naar onderstaande vragen:

Het bord van fiets oversteek plaats zoals je meld in de eerste reactie welke mist aan de overzijde doet dan eigenlijk niet ter zake toch bij een vrijliggend fietspad?

Stel dat er meer garage boxen aan deze weg liggen zijn de in en uitritten hiervan dan allemaal legitieme fiets oversteekplaatsen omdat er een fietspad ligt tussen garage en autoweg?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie is fout

Bericht door Rein » zo 14 dec 2014, 16:29

Het is vrij cruciaal of de 'uitrit' waar de fietser vandaan komt als fietsersoversteekplaats gezien moet worden. Dat bord :G11: suggereert van wel en dat maakt het dus een gewone kruisende 'weg' en niet 'slechts' een uitrit. Waar die fietser dan nog verder vandaan kwam is niet relevant, omdat duidelijk is dat jij uit een uitritconstructie kwam en al het verkeer dat niet uit een uitritconstructie kwam voorrang had moeten geven.

Ik heet dan wel geen Verfmeer, maar denk wel een antwoord te kunnen geven op je andere vragen:
ToXiQ schreef:
Zoals je al eerder schreef is het een onoverzichtelijk geheel, ik zal daar de gemeente dan ook op gaan wijzen. De "oversteekplaats" zoals deze er nu is houd in dat als de fietser recht zou oversteken deze altijd een auto die links afgaat aan passagierskant kruist dat zou de kortste weg zijn. Fietsers moeten nu dus een drukke voorrangsweg oversteken op een ongunstige manier.
Ik weet niet wat je bedoelt, maar als we ervan uitgaand dat dit een gewone fietsoversteekplaats is (en dus geen uitrit), dan heeft de overstekende fietser dus altijd voorrang op verkeer dat vanuit de tegenover gelegen uitritconstructie vandaan komt. Verkeer op de kruisende weg moeten de fietsers de facto wel altijd voor laten gaan, omdat dit rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg is ten opzichte van de fietser.
ToXiQ schreef: Het bord van fiets oversteek plaats zoals je meld in de eerste reactie welke mist aan de overzijde doet dan eigenlijk niet ter zake toch bij een vrijliggend fietspad?
:confuuuse: Hoe weten overstekende fietsers dan dat daar een vrijliggend fietspad is. En hoe weten auto's en ook bromfietsers bijvoorbeeld dan dat ze daar niet mogen rijden? Overigens zouden de eigenaren van die garageboxen daar natuurlijk formeel niet door mogen rijden omdat ze (formeel) over het fietspad heen moeten om bij de garage te komen.
ToXiQ schreef:
Stel dat er meer garage boxen aan deze weg liggen zijn de in en uitritten hiervan dan allemaal legitieme fiets oversteekplaatsen omdat er een fietspad ligt tussen garage en autoweg?
Ik denk dat dit casusafhankelijk is. Maar waar naar toe zouden die fietsers bij andere garageboxen dan oversteken? Er is op die plekken toch geen weg aan de overzijde om naar over te steken?

ToXiQ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2014, 13:08

Re: Wie is fout

Bericht door ToXiQ » zo 14 dec 2014, 18:17

Dank je Rein,

even antwoorden op jouw vragen,
Het is vrij cruciaal of de 'uitrit' waar de fietser vandaan komt als fietsersoversteekplaats gezien moet worden. Dat bord :G11: suggereert van wel en dat maakt het dus een gewone kruisende 'weg' en niet 'slechts' een uitrit.
De garage boxen waren er eerder dan het vrijliggende fietspad, dit fietspad is later apart gelegd van de rijbaan (dit alles natuurlijk jaren geleden). En ja de auto's moeten over het fietspad en de stoep om in de garage box te kunnen komen, zie foto hieronder.

Afbeelding

Als het wel een uitrit zou zijn hoe veranderd dit dan eea?
Ik zal de vraag eens voorleggen aan de wijkagent wat het is. Die auto's krijgen daar namelijk nooit een bekeuring en dat zou ook gek zijn als ze voor hun eigen oprit / garagebox staan.
:confuuuse: Hoe weten overstekende fietsers dan dat daar een vrijliggend fietspad is. En hoe weten auto's en ook bromfietsers bijvoorbeeld dan dat ze daar niet mogen rijden? Overigens zouden de eigenaren van die garageboxen daar natuurlijk formeel niet door mogen rijden omdat ze (formeel) over het fietspad heen moeten om bij de garage te komen.
Dus mijn vraag anders geformuleerd. Moet vanuit de kijkkant van de fietser er een :G11: aan de overkant van de weg staan om dit een oversteek plaats te laten zijn voor fietsers of als deze er niet staat is het altijd een oversteek plaats voor fietsers?

Afbeelding
Ik denk dat dit casusafhankelijk is. Maar waar naar toe zouden die fietsers bij andere garageboxen dan oversteken? Er is op die plekken toch geen weg aan de overzijde om naar over te steken?
Omdat ik er vanuit ga dat het een uitrit is/was voor de garageboxen en niet bedoeld als fiets oversteek plaats. Deze fietsoversteekplaats (uitrit) ligt +- 75% naast de tegenoverliggende weg terwijl de meeste fietsoversteekplaatsen er recht tegen overliggen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wie is fout

Bericht door mhkamp » zo 14 dec 2014, 20:10

ToXiQ schreef: De garage boxen waren er eerder dan het vrijliggende fietspad, dit fietspad is later apart gelegd van de rijbaan (dit alles natuurlijk jaren geleden). En ja de auto's moeten over het fietspad en de stoep om in de garage box te kunnen komen, zie foto hieronder.
Dat maakt in deze case niets uit. Er ligt een fietspad op het moment dat de aanrijding plaatsvond.
ToXiQ schreef:Als het wel een uitrit zou zijn hoe veranderd dit dan eea?
Wanneer het een uitrit zou zijn geld nog steeds hetzelfde : Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer.
ToXiQ schreef: 1. Hoe weten overstekende fietsers dan dat daar een vrijliggend fietspad is.
2. En hoe weten auto's en ook bromfietsers bijvoorbeeld dan dat ze daar niet mogen rijden?
3. Overigens zouden de eigenaren van die garageboxen daar natuurlijk formeel niet door mogen rijden omdat ze (formeel) over het fietspad heen moeten om bij de garage te komen.
4. Dus mijn vraag anders geformuleerd. Moet vanuit de kijkkant van de fietser er een :G11: aan de overkant van de weg staan om dit een oversteek plaats te laten zijn voor fietsers of als deze er niet staat is het altijd een oversteek plaats voor fietsers?
1. Gezien het bord :G11: wat daar hangt.
2. Zie 1. Zou er dit bord :G12a: hangen, dan moeten ook brom / snorfietsers er gebruik van maken.
3. Daarop zou ik geen antwoord weten. Gezien het feit dat men een fietspad kruist mag het naar mijn inziens wel, maar ik weet niet hoe andere forummers er over denken.
4. Nee, waarom zou dat moeten. De fietser ,maakt in dit geval gewoon gebruik van de weg, daar er geen verplicht fietspad ligt.

Mijn mening : in welke situatie je ook gaat wringen, je bent fout. De fietser die tegen over staat wil rechtdoor oversteken, jij had, omdat je afslaat gewoon voorrang moeten geven.
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 14 dec 2014, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

ToXiQ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2014, 13:08

Re: Wie is fout

Bericht door ToXiQ » zo 14 dec 2014, 21:40

dank je mhkamp,

Dat is (was al) duidelijk, ook al is niet bekend waar de fietser vandaan komt en deze schuin de weg oversteekt en achter in een auto rijd de automobilist schuld heeft omdat deze hem gezien moet hebben terwijl de fietser wellicht achter een bestelbus vandaan komt die hem aan het zicht onttrok omdat deze bestelbus voorlangs de fietser reed (volgens de fietser). Jammer voor mij, zo kom je ook van je bonusmalus af :facepalm: en is er bij wet wel iets geregeld wat overmacht heet maar dat win je nooit.

@Allen nogmaals bedankt voor jullie uitleg, het was leerzaam :top:

Plaats reactie