vMax van 25km/h op het fietspad

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

vMax van 25km/h op het fietspad

Bericht door RSK » di 06 jan 2015, 22:52

Op Nu.nl is te lezen dat het Fietsberaad het invoeren van een maximumsnelheid op fietspaden adviseert, als concrete aanleiding wordt de introductie genoemd van een electrische fiets die 40 km/h kan halen.

http://www.nu.nl/politiek/3967583/advie ... paden.html

Wat ik dan denk: valt een dergelijke aangedreven fiets niet onder het snor-/bromfietsregime? Verder lijkt het me ook niet echt handhaafbaar zolang fietsen geen kenteken hoeven te voeren.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

feitelijk
expressweg

Re: vMax van 25km/h op het fietspad

Bericht door feitelijk » di 06 jan 2015, 23:08

''En als er al een maximumsnelheid zou komen, is 30 kilometer per uur volgens ons beter.''
Een speed pedelec is een snorfiets, die mag maar 25, ik heb geen idee waarom fietsberaad de snelheid wil verhogen voor de veiligheid?

Vanaf 2017 zijn ze bromfiets, met bijbehorende snelheden en helmplicht.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 07 jan 2015, 1:10

Prima maatregel. Want de komst van allerlei electrisch aangedreven fietsen maakt een limiet wel noodzakelijk. Wat het argument van handhaving betreft: met flitspalen zal je inderdaad niet kunnen werken. Maar dat hoeft ook niet. Agenten kunnen ook flitsen en de fietser even verderop uit het verkeer halen. De pakkans zal wel niet erg groot zijn, maar het gaat vooral om het signaal: sneller dan 25 = op de rijbaan en niet op het fietspad.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 jan 2015, 4:06

feitelijk schreef: Vanaf 2017 zijn ze bromfiets, met bijbehorende snelheden en helmplicht.
Ik neem aan dat vanaf dan ook een kentekenplicht geldt (en dus bekeurd kan worden op kenteken) ?
Brommers moeten ook een snelheidsmeter hebben.

Regels voor (trapondersteunde of niet) fietsen zijn natuurlijk een lachtertje. Een fietser kan moeilijk controleren of hij 5 km/h te hard gaat en met een marge van 10 km/h zal er weinig te bekeuren zijn.

Op bromfietspaden Bibeko mogen brommers nu 30 km/h. Een bromfietspad is niet noodzakelijk breder, maar voornamelijk langs drukke verkeersassen gelegen (waar men geen brommers wil op de hoofdbaan)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 07 jan 2015, 8:41

Alfa schreef:Prima maatregel. Want de komst van allerlei electrisch aangedreven fietsen maakt een limiet wel noodzakelijk.
Nee die is er immers al.
Wat het argument van handhaving betreft: met flitspalen zal je inderdaad niet kunnen werken.
Want snorfietsen hebben geen kenteken?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 07 jan 2015, 8:42

Peter schreef: Ik neem aan dat vanaf dan ook een kentekenplicht geldt (en dus bekeurd kan worden op kenteken) ?
Dan ook ja, net als nu omdat het snorfietsen zijn.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 07 jan 2015, 9:02

Deze maatregel moet een probleem oplossen dat niet of nauwelijks bestaat.

De werkelijke oorzaak van klachten en onveiligheid is een gebrek aan capaciteit in de grote steden en gemotoriseerd tweewielerverkeer dat harder kan dan 45 kilometer per uur. Daarnaast is bij de snellere deelnemers eerder een asociale rijstijl een gevaar dan de hogere snelheid.

Ik ben het er wel mee eens dat 30 (of beter nog 35) een betere vmax zou zijn. Dit zijn snelheden die je ook met een conventionele fiets nog wel haalt (dus geen geforceerd lage snelheid voor iedereen op het fietspad). Met een limiet die hoger ligt dan de gemiddelde snelheid van een fietser loont het nog om voor een elektrische fiets of scooter te kiezen. Niet alleen als vervanger voor een conventionele fiets, maar ook als alternatief voor de auto!

Als een lagere vmax op bepaalde fietspaden gewenst of noodzakelijk is, maak het dan mogelijk om plaatselijk een vmax in te stellen. Zo kun je gericht die punten oplossen.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 07 jan 2015, 9:13

Techum schreef: Ik ben het er wel mee eens dat 30 (of beter nog 35) een betere vmax zou zijn.
Mist nou echt iedereen dat die dingen slechts 25 mogen?!?!
Laatst gewijzigd door feitelijk op wo 07 jan 2015, 9:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 07 jan 2015, 9:20

feitelijk schreef:
Techum schreef: Ik ben het er wel mee eens dat 30 (of beter nog 35) een betere vmax zou zijn. /quote]
Mist nou echt iedereen dat die dingen slechts 25 ogen?!?!
Liever een realistische limiet die strikt te handhaven is, dan een lage snelheid waar niemand zich aan houdt (inclusief verkoop en service).

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 07 jan 2015, 9:24

^^ Dat strikte handhaven gaat dus niet gebeuren (dat is al gezegd o.a. op RTL nieuws vanochtend) en alsof die strikte handhaving niet op 25 zou kunnen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 07 jan 2015, 9:33

keokiracer schreef:en alsof die strikte handhaving niet op 25 zou kunnen.
Dat schijnt met en lasergun inderdaad best lastig te zijn.
Deze gebruikers waarderen Attietattie voor dit bericht (totaal 13212):
mavasboe!SnelwegfreakWouterN14
-------------------------------------------------------------------------------------
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 07 jan 2015, 9:35

25 strikt handhaven is als een snelweg met een vmax 80 voorzien van trajectcontrole.
Onuitvoerbaar, onnodig, onwenselijk, niet uit te leggen en niet effectief.

Door aan te geven niet te willen/kunnen/zullen handhaven geeft men zelf al aan dat zo'n in te stellen vmax een wassen neus is.
Als ze echt iets willen oplossen, moeten ze met iets anders komen. Ik lig er niet wakker van.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 07 jan 2015, 9:37

Alfa schreef:Prima maatregel. Want de komst van allerlei electrisch aangedreven fietsen maakt een limiet wel noodzakelijk. Wat het argument van handhaving betreft: met flitspalen zal je inderdaad niet kunnen werken. Maar dat hoeft ook niet. Agenten kunnen ook flitsen en de fietser even verderop uit het verkeer halen. De pakkans zal wel niet erg groot zijn, maar het gaat vooral om het signaal: sneller dan 25 = op de rijbaan en niet op het fietspad.
En dan daar in de weg rijden? Goed idee... Beetje hetzelfde als brommers die met 45km/h de rijbaan opgeschopt werden. Als je je daar aan de snelheid hield werd je ook van de weg gereden...
Techum schreef:Deze maatregel moet een probleem oplossen dat niet of nauwelijks bestaat.

De werkelijke oorzaak van klachten en onveiligheid is een gebrek aan capaciteit in de grote steden en gemotoriseerd tweewielerverkeer dat harder kan dan 45 kilometer per uur. Daarnaast is bij de snellere deelnemers eerder een asociale rijstijl een gevaar dan de hogere snelheid.
Mwah, het is niet zo zeer het harder kunnen maar het daadwerkelijk harder rijden. In mijn brommertijd liep mijn brommer ook ruim het dubbele van de toegestane constructiesnelheid, maar iedereen die mij alleen bibeko bij school zag dacht dat ik standaard reed omdat ik ervoor zorgde dat ik geen enorme herrie veroorzaakte en omdat ik rustig reed.
Ik ben het er wel mee eens dat 30 (of beter nog 35) een betere vmax zou zijn. Dit zijn snelheden die je ook met een conventionele fiets nog wel haalt (dus geen geforceerd lage snelheid voor iedereen op het fietspad). Met een limiet die hoger ligt dan de gemiddelde snelheid van een fietser loont het nog om voor een elektrische fiets of scooter te kiezen. Niet alleen als vervanger voor een conventionele fiets, maar ook als alternatief voor de auto!

Als een lagere vmax op bepaalde fietspaden gewenst of noodzakelijk is, maak het dan mogelijk om plaatselijk een vmax in te stellen. Zo kun je gericht die punten oplossen.
Mwah ook als je met een electrische fiets langzamer mag is het een prima alternatief voor mensen die wat verder moeten maar de conditie niet hebben (of te lui zijn) om langere tijd 25km/h aan te houden. Niettemin, als ik met een normale fiets maar 25km/h zou mogen, zou ik op een normale fiets ook over de snelheidslimiet gaan.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 07 jan 2015, 9:52

Techum schreef:een snelweg met een vmax 80 voorzien van trajectcontrole.
Onuitvoerbaar, onnodig, onwenselijk, niet uit te leggen en niet effectief.
Onuitvoerbaar? Nee
Onnodig? Volgens de meesten wel, maar de overheid vindt van niet...
Onwenselijk? Zie Onnodig
niet uit te leggen? De overheid doet behoorlijk zijn/haar best...
niet effectief? Hangt er van af welk doel je pakt. Veiligheid zal het weinig aan doen, inkomsten daarentegen... Tis dat meer dan de helft van de trajectcontroles uitstaan, maar die verdienen zichzelf echt snel terug, ook die in de 80-zones...
Techum schreef:Als ze echt iets willen oplossen, moeten ze met iets anders komen. Ik lig er niet wakker van.
Zoals Feitelijk dus al probeert uit te leggen hoeft er dus niets opgelost te worden.
Wat mij betreft goed ook. Maximumsnelheden op fietspaden. Ga fietsen man*...

*pun most definitely intended
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 07 jan 2015, 14:53

keokiracer schreef:Onuitvoerbaar? Nee
Zolang fietsen niet uitgerust hoeven te worden met een snelheidsmeter, kan je niet handhaven.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 07 jan 2015, 15:05

Techum schreef:Deze maatregel moet een probleem oplossen dat niet of nauwelijks bestaat.

Het is nochtans een feit dat elektrische fietsen steeds frequenter worden en het is ook een reëel probleem dat dit conflicten geeft met tragere gebruikers van het fietspad. Met 40 per uur hoor je niet meer thuis op het fietspad.
feitelijk schreef:
Alfa schreef:Prima maatregel. Want de komst van allerlei electrisch aangedreven fietsen maakt een limiet wel noodzakelijk.
Nee die is er immers al.
Op het fietspad is nu geen snelheidslimiet.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 07 jan 2015, 15:08

^^ Op normale elektrische fietsen zit er een begrenzer op die ervoor zorgt dat de trapondersteuning bij 25 km/h wordt uitgeschakeld. Dus het probleem speelt alleen bij de fietsen die al vanuit de fabriek harder gaan. Er zijn uiteraard wel manieren om de fiets op te voeren, maar dat is illegaal.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 07 jan 2015, 15:12

^^Beter zou een algemene begrenzer zijn op 25 per uur. Net als snorfietsen.
duikgek89 schreef:
Alfa schreef:Prima maatregel. Want de komst van allerlei electrisch aangedreven fietsen maakt een limiet wel noodzakelijk. Wat het argument van handhaving betreft: met flitspalen zal je inderdaad niet kunnen werken. Maar dat hoeft ook niet. Agenten kunnen ook flitsen en de fietser even verderop uit het verkeer halen. De pakkans zal wel niet erg groot zijn, maar het gaat vooral om het signaal: sneller dan 25 = op de rijbaan en niet op het fietspad.
En dan daar in de weg rijden? Goed idee... Beetje hetzelfde als brommers die met 45km/h de rijbaan opgeschopt werden. Als je je daar aan de snelheid hield werd je ook van de weg gereden...
In de bebouwde kom mag het verkeer op de rijbaan nauwelijks sneller, sterker: op de meeste plaatsen is er nu sprake van zone 30's waar elektrische fietsen zich niets van moeten aantrekken. Maar ook bij de normale snelheid 50 is er nauwelijks een snelheidsverschil. Buiten de bebouwde kom is het inderdaad problematischer op veel banen (hoewel niet in de vele zone 60's). Dus ik kan me wel vinden in de suggestie van de fietsberaad dat het vrije keuze zou moeten zijn voor verkeer sneller dan 25 per uur: ofwel de normale weg, ofwel het fietspad (mits ze zich houden aan de Vmax van 25).

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 07 jan 2015, 23:19

Ik vraag me echt af waarom er een vmax moet komen. Als je last hebt van gevaarlijke inhaalacties moet je de inhaalopties verbeteren, door het fietspad te verbreden. Fietspaden van 2 meter per richting zijn veel effectiever, en stimuleren fietsgebruik in plaats van het af te straffen. Als dat in de stad niet haalbaar is zou je parkeergelegenheden ondergronds moeten brengen, of 1 straat ombouwen tot fietspad. Als je ziet dat met 40 km/u een rit van het Zuiderpark in Den Haag naar de Kuip in Rotterdam maar 10 minuten langer duurt dan met de auto. Dat is zeer concurrerend, aangezien er met de fiets weinig kans is op vertraging. Hetzelfde geld voor een rit van Zoetermeer naar Kralingse Zoom, dat duurt maar 6 minuten langer.
Met deze fietsrevolutie zijn ritten van 30 km of meer goed fietsbare afstanden zijn, mits de infrastructuur goed is. Dat zou veel verkeer uit de stad en van de snelweg kunnen halen, terwijl het niet de nadelen van het OV heeft. Dus waarom zou je deze beweging willen dwarsbomen door een maximumsnelheid?

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 07 jan 2015, 23:21

Alfa schreef:
feitelijk schreef:
Nee die is er immers al.
Niet? En RVV 22e dan?
Artikel 22

Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

e. voor snorfietsen 25 km per uur;
maar goed, ik zie dat ik hier ook tegen een muur praat

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » wo 07 jan 2015, 23:23

Maar snorfietsen wijken toch af van elektrische fietsen? In strikte zin heb je gelijk.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 07 jan 2015, 23:23

@feitelijk: Het artikel dat je citeert gaat over snorfietsen, niet over elektrische fietsen en nog veel minder over wielertoeristen. Elektrische fietsen kunnen gemakkelijk 40 per uur rijden (25 elektrisch vermogen + 15 'mankracht) en het is dat dat men hekelt.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 07 jan 2015, 23:53

Alfa schreef:@feitelijk: Het artikel dat je citeert gaat over snorfietsen
Correct, en dat is precies wat de speed pedelecs zijn. Maar dat had ik toch al gezegd? /muur
Elektrische fietsen kunnen gemakkelijk 40 per uur rijden (25 elektrisch vermogen + 15 'mankracht) en het is dat dat men hekelt.
Neen, bij fietsen met trapondersteuning boven de 25 is de electrische aandrijving 0. (komma 0)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 08 jan 2015, 0:05

http://www.elektrischefietsen.com/2014/ ... t-hiermee/:
Hij ziet eruit als een fiets maar kan dankzij een forse elektromotor met meetrappen zo’n 45 km/uur halen: de speed pedelec. Beleidsmakers, juristen en wegbeheerders zitten er nog mee in hun maag. Er lijken risico’s aan te zitten voor de verkeersveiligheid. Maar ook voordelen: de speed pedelec trek veel belangstelling van forenzen die er de auto voor laten staan.
Verschillende bronnen halen aan dat je dus wel degelijk gemakkelijk 40 à 45 kan halen met bepaalde types elektrische fietsen. De vraag waar ze thuishoren op de weg en vooral: wat thuishoort op een fietspad is dus zeker pertinent. Temeer er ook nog de echte kwelduivels zijn: groepen wielertoeristen die niets of niemand ontzien. Die rijden meestal ook rond de 40 à 45 en zijn nu verplicht ook op het fietspad te rijden. Vreemd dat je lijkt te ontkennen dat er op het fietspad geen snelheidslimiet is.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 08 jan 2015, 0:31

Alfa schreef: Verschillende bronnen halen aan dat je dus wel degelijk gemakkelijk 40 à 45 kan halen met bepaalde types elektrische fietsen.
Tja dan kan ik wel inpakken met de regeling voertuigen en het RVV he...

Gelukkigerwijs heeft de overheid een kneuzenuitleg gemaakt:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... t-2014.pdf
Regelgeving tot 1 januari 2017
Volgens huidige wetgeving behoort de high speed e-bike tot de
categorie snorfiets,
omdat zónder meetrappen een snelheid van
25 km/u kan worden behaald. Eventueel hogere snelheid door wél
mee te trappen wordt buiten beschouwing gelaten. Degene die op
dit moment een high speed e-bike aanschaft, moet zich daarom
houden aan de regels die gelden voor de snorfiets. De berijder van
de high speed e-bike dient:
1. tenminste 16 jaar te zijn;
2. te beschikken over een AM-rijbewijs;
3. een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid afgesloten
te hebben;
4.zich te houden aan de maximum snelheid van 25 km/u;
5. zichtbaar een blauw kentekenplaatje te voeren;
6. op het fietspad te rijden.
In de periode tot 2017 behoort de high speed e-bike tot de categorie
snorfiets. De high speed e-bike moet dus een blauw kentekenplaatje
hebben en mag de maximum snelheid van 25 km/u niet overschrijden.

Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat de high speed
e-bike de mogelijkheid heeft sneller te rijden dan de al langer
bestaande e-bikes. Dit komt simpelweg omdat de huidige wetgeving
(uit 2002) geen plek geeft voor de mogelijkheden van dit type
innovatie. Maar daar komt snel verandering in.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » do 08 jan 2015, 2:19

Het probleem moet niet bij handhaving gelegd worden in eerste instantie, want de handhaving is nauwelijks haalbaar.

Deze E-bikes zijn handig voor oudjes en anderen die baat hebben bij ondersteuning. Dat nu ook de jeugd en normale mensen lui worden en deze fietsen aanschaffen is al belachelijk, maar niet tegen te houden.
Wel kun je de E-bikes zodanig produceren dat ze niet harder dan bijvoorbeeld 30km/u kunnen. Gewoon een mechaniek inbouwen die de snelheid limiteert.

Daarnaast ben ik voorstander van om het vage gebied tussen brommer/snorfiets te herdefiniëren.

1) Allerlei scooters die nu als snorfiets worden gekenmerkt worden, moeten geherdefinieerd worden tot bromfiets. En ja dus met gele plaat, kenteken, helmplicht etc. Rijbewijs halen is dus ook verplicht, OOK voor degenen die nu geen rijbewijs hebben.

2) De enige dingen die als snorfiets door het leven mogen zijn dingen die als basis een FIETS-frame hebben. Zoals bijvoorbeeld een Sparta-met of een E-bike. Deze moeten worden begrensd op bijvoorbeeld 30km/u. Al het andere is dus bromfiets welke vorm dan ook.

3) In de bebouwde kom gaan alle bromfietsen op de rijbaan, en mogen ze met het verkeer mee 45 rijden. Wel moeten ze rechts rijden (dus niet midden op een rijstrook). Daar waar het te gevaarlijk is (door gemeente te bepalen, zoals bij brede stadswegen) moeten ze op het fietspad (bijv max 30km/u ook net als snorfietsen en E-bikes).

4) Dingen die niet vallen in bovenstaande categorieën dus die noch een fietsframe hebben, noch een scooter/brommer zijn (zoals maffe kleine mini-brommertjes die je bijna op kan tillen, of dingen die de snelheid niet halen om mee te kunnen op de rijbaan in de stad) worden gewoon geweerd van de openbare weg. De consument maakt maar een keuze tussen bromfiets of (snor)fiets.

5) Motorisch ombouwen van auto's tot lagesnelheidsvoertuigen (zodat ze een brommobiel worden of zo) wordt verboden. Of in ieder geval is een rijbewijs B nodig om dergelijke voertuigen te mogen besturen.
It aint over 'till it's over...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 08 jan 2015, 3:36

LennyKravitz schreef: 3) In de bebouwde kom gaan alle bromfietsen op de rijbaan, en mogen ze met het verkeer mee 45 rijden. Wel moeten ze rechts rijden (dus niet midden op een rijstrook). Daar waar het te gevaarlijk is (door gemeente te bepalen, zoals bij brede stadswegen) moeten ze op het fietspad (bijv max 30km/u ook net als snorfietsen en E-bikes).
Dat is al zo, behalve dat snorfietsen nergens sneller dan 25 km/h mogen (ook niet op een 80 km/h weg zonder fietspad). Brommers mogen Bibeko wel 30 km/h dus op het bromfietspad (een summier onderscheid).

Als ik het goed begrijp dat zouden er maar 2 categorien legaal harder dan 30 kunnen rijden op een Bibeko-fietspad: fietsers en fietsers-met trapondersteuning, waarbij de laatste categorie het (als ze niet met de fiets gerommeld hebben) het op volledig eigen kracht moeten doen. Dat laatste is met zo'n relatief zware e-fiets alleen heuvelaf of met storm in de rug te doen lijkt mij (voor langere afstanden).

Langs drukke Bibeko Vmax 70 spitswegen (zoals de hele N44) zal het moeilijk zijn brommers naar de rijbaan te verbannen. Langs dit soort wegen lopen ook meestal heel drukke spits-fietspaden, die uit noodzaak dus ook brommers moeten accepteren.

Bubeko mogen/moeten brommers 40 op het bromfietspad, maar je zou hier op drukke stukken evt een Vmax 30 regime kunnen invoeren. Of het effectief gehandhaafd wordt is een 2e.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » do 08 jan 2015, 8:50

Die snelle e-fiets komt hier aan de grensstreek bij bosjes op de weg. Als ik dan op de sportfiest met 30 a 35 km ga is het net alsof ik stilsta, zo snel komen ze soms voorbij. Er zijn er die de 50 Halen!
Ze halen ze in Duitsland, daar moet je op zo'n fiets een helm dragen.
Probleem op smalle fietspaden is dat je ze in tegenstelling tot bromfietsen niet hoort aankomen. En het merendeel zal en moet er ook direct voorbij :evil:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 08 jan 2015, 10:06

Alfa schreef:

Het is nochtans een feit dat elektrische fietsen steeds frequenter worden en het is ook een reëel probleem dat dit conflicten geeft met tragere gebruikers van het fietspad. Met 40 per uur hoor je niet meer thuis op het fietspad.
feitelijk schreef:
Nee die is er immers al.
Aan 40 hoor je ook niet echt thuis op een gewestweg...
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » do 08 jan 2015, 19:17

Alfa schreef:@feitelijk: Het artikel dat je citeert gaat over snorfietsen, niet over elektrische fietsen en nog veel minder over wielertoeristen. Elektrische fietsen kunnen gemakkelijk 40 per uur rijden (25 elektrisch vermogen + 15 'mankracht) en het is dat dat men hekelt.
Om nog maar te zwijgen over bromfietsen klasse B die tegen hoge snelheden op het fietspad rijden. Een bromfiets klasse B mag in België niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u in Nederland is dat 50 km/u. Het is niet uitzonderlijk te noemen dat een zwaar opgedreven bromfiets snelheden kan bereiken tot 80 km/u of meer, als je met zo'n snelheid op het fietspad gaat rijden lijkt het mij gevaarlijker dan een een elektrische fiets aan 35 km/u op het fietspad rijdt. In België geldt per slot van rekening er op het fietspad geen maximumsnelheid voor bromfietsen zoals in Nederland het geval is. Dat kan soms tot gevaarlijke situaties leiden. :shutup:
Wat ik ook vreemd blijf vinden is dat er België een helmplicht is voor bromfietsen klasse A ( snorfietsen ) terwijl er voor een elektrische fiets die vaak sneller kan rijden dan 25 km/u geen helmplicht geldt.