Licht springt rood tijdens oversteken

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

verkeersman1234
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:02

Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door verkeersman1234 » di 27 jan 2015, 16:10

Ik heb even een vraag.

Vandaag nam ik zoals altijd dezelfde weg naar huis te voet en ik passeer altijd een kruispunt. Ik was een paar meter verwijderd van het zebrapad toen het licht al groen was. Ik weet uit ervaring dat deze lichten snel rood worden dus ik begon sneller te stappen en ik stap het zebrapad op. Het zebrapad heeft ongeveer een lengte van 7 meter. Ik ben anderhalve meter op het zebrapad en het licht springt rood. Volgens mij mag ik dan nog gewoon voortstappen op het zebrapad. Op dat moment kwam er een auto van rechts, die ook een groen licht had, afgereden en die stopt net voor mij op het zebrapad en doet teken naar het licht dat die rood is. Op dat moment kan ik die man natuurlijk niet duidelijk maken dat ik overstak bij een groen licht? Zo'n situaties zijn toch altijd verwarrend? Want die man wist niet dat ik nog een groen licht had op het moment dat ik overstak.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Wouter N14 » di 27 jan 2015, 16:18

Zodra het voetgangerslicht op rood springt, moet er nog voldoende tijd zijn om de volledige oversteek te maken. Ik snap dus even niet waar die auto vandaan komt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Rein » di 27 jan 2015, 16:21

^^ vermoedelijk reed die auto op de zelfde weg als waar TS eerst liep en sloeg de auto af. Zoiets als dit dus.

verkeersman1234
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:02

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door verkeersman1234 » di 27 jan 2015, 16:30

Afbeelding

De auto kwam van rechts en het verkeerslicht springt op hetzelfde moment op groen als de voetgangers, maar het verkeerslicht blijft wel veel langer groen. Ik stak over toen het groen was en hij had ook groen, anderhalve meter verder sprong mijn licht rood dus dacht hij dat ik door het rood stapte, terwijl dit niet het geval was. Waarschijnlijk zal hij hier niet vaak komen want dan wist hij wel dat de lichten gelijktijdig groen zijn.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door EtienneM » di 27 jan 2015, 16:56

Hadden ze daar niet deze borden voor uitgevonden?

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door EtienneM op di 27 jan 2015, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door boe! » di 27 jan 2015, 18:11

Ik neem aan dat de automobilist een verkeerslicht is tegengekomen met een volle lens. Dan moet je rekening houden met verkeersstromen die tegelijkertijd groen hebben. Als voetganger mag je gewoon de oversteek afmaken als je gedurende die oversteek knipperend groen krijgt (je kan moeilijk midden op de weg blijven staan). En die automobilist moet gewoon een beetje inbinden. Ik kan me voorstellen dat hij gefrustreerd raakt van alle voetgangers die door rood lopen, maar het ene rood is het andere niet.

verkeersman1234
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:02

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door verkeersman1234 » di 27 jan 2015, 21:05

Nog een vraagje... Als de bestuurder van de wagen op dat moment mij aanrijdt, ben ik dan in fout? Omdat het op dat moment rood is?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door RSK » di 27 jan 2015, 21:33

^^ Nee, de auto is altijd fout. Zo heeft men dat in Nederland eens bedacht.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Rene » di 27 jan 2015, 22:57

Als voetganger ben je knap stom bezig als je begint met oversteken bij groen-knipper. Ook al mag het wel volgens het RVV. Als het na anderhalve meter op de zebra rood is terwijl je goed doorstapt, dan is de voetganger dus zeker weten bij groen-knipper begonnen met oversteken. Dan komt de voetganger niet weg zonder mede-schuld als hij wordt aangereden, want hij weet dat het snel rood wordt. Maar de aansprakelijkheid ligt waarschijnlijk helaas altijd volledig bij de bestuurder.

Zelf zie ik overigens liever dat groen-knipper voor voetgangers dezelfde betekenis krijgt als geel voor bestuurders. Oftewel: doorgaan als je reeds begonnen bent, maar wachten als je nog niet bent begonnen met oversteken. Helaas zegt artikel 74 nu nog wat anders.

verkeersman1234
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:02

Re: Licht springt rood tijdens overstekend

Bericht door verkeersman1234 » di 27 jan 2015, 23:19

Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik van Belgie ben. Hier hebben wij (helaas) geen lichten voor voetgangers dat groen knipperen, toch niet dat ik weet. Dus het licht springt gewoon van groen op rood en er wordt niet gewaarschuwd dat het rood gaat worden...Toch bedankt allemaal voor de reacties.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Vinny » di 27 jan 2015, 23:23

Het is me altijd een raadsel geweest waarom ze helemaal geen oranjekleurig voetgangerslicht hebben..., overigens moet het voor een gezonde jongeman wel altijd mogelijk zijn om bij groenknipper over te steken. Een bejaarde rollatorgebruiker moet ook bij gewoon groen de overkant kunnen halen en als 30 minner haal je die echt wel in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Peter » wo 28 jan 2015, 4:34

Groen knipper is ingevoerd (jaren 70) voor lange oversteken van minstens 2 en soms tot 8 rijstroken, om een verschil te maken tussen de vlotte doorloper en een bejaarde (of klein kind). Een beetje zinloos voor oversteken van 1 rijstrook. Een derde licht voegt alleen maar toe aan installatiekosten en maakt de lichten ook minder herkenbaar als voetgangerslicht.
De betekenis is dus anders dan oranje (die met name zinvol is voor auto's en wellicht brommers) en mijns inziens op (echte) fietspaden weggelaten kan worden (zoals meestal in Duitsland).

PS Ik kan mij nog wel installaties herinneren (Laan v NOI, Den Haag) waar je in 1 keer 7 stroken moest overlopen en het licht 2 seconden op groen stond om vervolgens 10 seconden te knipperen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Licht springt rood tijdens overstekend

Bericht door tompie » wo 28 jan 2015, 5:55

verkeersman1234 schreef:Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik van Belgie ben. Hier hebben wij (helaas) geen lichten voor voetgangers dat groen knipperen, toch niet dat ik weet. Dus het licht springt gewoon van groen op rood en er wordt niet gewaarschuwd dat het rood gaat worden...Toch bedankt allemaal voor de reacties.
Hier in Kortrijk is er wel mee geexpirimenteerd geweest in combinatie met een ratelend geluid in de palen zelf, maar die VRI is ondertussen verdwenen...
belgie is zo slecht nog niet

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door fleppenstein » wo 28 jan 2015, 6:28

Peter schreef: PS Ik kan mij nog wel installaties herinneren (Laan v NOI, Den Haag) waar je in 1 keer 7 stroken moest overlopen en het licht 2 seconden op groen stond om vervolgens 10 seconden te knipperen.
Als dat zo is zou ik dit zeker melden bij de wegbeheerder (gemeente). Want dat kan namelijk normaal gezien niet.
Een voetgangerslicht heeft, net als een rijrichting een garantiegroentijd en ook een vast groen tijd. De garantie groentijd ligt meestal in de orde van 4 sec, de vastgroentijd meestal om en nabij de 6 sec. Aangezien de vastgroentijd (de term zegt het al) de tijd is dat het licht minimaal groen moet zijn, acht ik een tijd van 2 sec dat het licht groen geeft niet realistisch, maar niet onmogelijk. Maar iemand dit dat programmeert op een oversteek van 7 rijstroken heeft denk ik een tikfoutje gemaakt, en moet dan 12 sec zijn.
Ook een knippergroentijd van 10 sec is niet realistisch. Knippergroen staat gelijkwaardig aan de geeltijd van een rijrichting, en is minimaal 2, maar vaak 3 seconden ingesteld. Maar zeker niet langer. Ik zou me voor kunnen stellen dat je met 10 sec knippertijd over 7 rijstroken wel duidelijk het verschil tussen een sprinter en een bejaarde kan maken, maar het is hoogst ongebruikelijk de groenknippertijd langer dan 3 sec in te stellen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door feitelijk » wo 28 jan 2015, 7:56

Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Peter » wo 28 jan 2015, 9:02

fleppenstein schreef:
Peter schreef: PS Ik kan mij nog wel installaties herinneren (Laan v NOI, Den Haag) waar je in 1 keer 7 stroken moest overlopen en het licht 2 seconden op groen stond om vervolgens 10 seconden te knipperen.
Als dat zo is zou ik dit zeker melden bij de wegbeheerder (gemeente). Want dat kan namelijk normaal gezien niet.
Ik heb het over 30-35 jaar geleden. Tegenwoordig zie je dat zelden meer dat je meer dan 5 stroken en zeker niet in 2 richtingen autoverkeer moet oversteken met 1 groen licht (dus geen vluchtheuvellicht).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Licht springt rood tijdens overstekend

Bericht door Tommy » wo 28 jan 2015, 9:25

verkeersman1234 schreef:Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik van Belgie ben. Hier hebben wij (helaas) geen lichten voor voetgangers dat groen knipperen, toch niet dat ik weet. Dus het licht springt gewoon van groen op rood en er wordt niet gewaarschuwd dat het rood gaat worden...Toch bedankt allemaal voor de reacties.
Hier in Be hebben de voetgangers en fietsers op hetzelfde moment groen (voor dezelfde rijrichting uiteraard). Dus de automobilist moet sowieso rekening houden met kruisende voetgangers en fietsers. Ookal is het voor hen ondertussen al rood. Ook zal sowieso de bestuurder van de wagen in fout zijn bij een aanrijding. Tenzij een betrouwbare getuige kan zeggen dat je als fietser/voetganger heel bewust veel te laat bent overgestoken (Door het rood dus).
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Licht springt rood tijdens overstekend

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jan 2015, 11:28

tompie schreef:Hier in Kortrijk is er wel mee geexpirimenteerd geweest in combinatie met een ratelend geluid in de palen zelf, maar die VRI is ondertussen verdwenen...
Komen ratelapparaten verder wel voor in België? In Nederland worden ze alleszins frequent toegepast ten behoeve van blinden en slechtzienden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Tommy » wo 28 jan 2015, 15:52

^^
Ja, zeker in stadscentra. Dus ook in Antwerpen, Brussel, Gent, ...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Lambo19 » wo 28 jan 2015, 16:28

^^
Ik heb de indruk dat nieuwe VRI's steeds minder met een ratelapparaat worden uitgerust in België. Worden deze nog nieuw geplaatst?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Vinny » wo 28 jan 2015, 18:57

Groen knipper is ingevoerd (jaren 70) voor lange oversteken van minstens 2 en soms tot 8 rijstroken,
Komt ook bij "kleine" oversteken voor. Volgens mij zelfs bij alle voetgangerslichten tegenwoordig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Peter » do 29 jan 2015, 3:38

Volgens mij is dat voorschrift tegenwoordig ook als je slechts 1 strook oversteekt (Zeg 3 meter of minder), een soort verkapt oranje inderdaad. Ik denk dat er geen of weinig installaties (schakelkasten) meer bestaan van meer dan 25 jaar oud die niet aangepast konden worden.

Wat (bij werkende VRI) knipperen (al dan niet van meerdere lichten tegelijk) van rood, oranje of groen betekent in verschillende landen iets anders. Meestal is het snel duidelijk overigens (maar niet altijd).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Licht springt rood tijdens overstekend

Bericht door Boerenkool » do 29 jan 2015, 9:26

Tommy schreef:
verkeersman1234 schreef:Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik van Belgie ben. Hier hebben wij (helaas) geen lichten voor voetgangers dat groen knipperen, toch niet dat ik weet. Dus het licht springt gewoon van groen op rood en er wordt niet gewaarschuwd dat het rood gaat worden...Toch bedankt allemaal voor de reacties.
Hier in Be hebben de voetgangers en fietsers op hetzelfde moment groen (voor dezelfde rijrichting uiteraard). Dus de automobilist moet sowieso rekening houden met kruisende voetgangers en fietsers. Ookal is het voor hen ondertussen al rood. Ook zal sowieso de bestuurder van de wagen in fout zijn bij een aanrijding. Tenzij een betrouwbare getuige kan zeggen dat je als fietser/voetganger heel bewust veel te laat bent overgestoken (Door het rood dus).
In België snappen ze verkeerslichten ook nog gewoon omdat het heel vaak voorkomt dat je bij groen nog op "rechtdoor gaat voor"moet letten. Je hebt dat in Belgïe zeer frequent bij linksaf slaan met tegenliggers. In Nederland komen die situaties steeds minder vaak voor, bij steeds meer verkeerslichten hebben alle stromen eigen groen. Veel Nederlanders zijn dat zo gewend geraakt dat als ze ander verkeer tijdens hun groen zien ze er met vol gas op af stormen al toeterend, om die "rood"rijder/loper eens een lesje te geven.

Zelfs bij dit soort situaties gaat het fout, want ondanks waarschuwingsbordjes enzo is er in de afregeling van de verkeerslichten toch een veiligheid ingebracht. Voetgangerslicht springt op groen, en het autolicht pas enkele tellen later zodat je normaliter net eerst overgestoken kan zijn voor de auto er is. Als je meteen kon gaan lopen bij het op groen springen..... Automobilisten reageren bij laat beginnende lopers erg verrast dat er nu ineens een in hun groen zit, ze kijken naar het voetgangerslicht dat net rood is en weten het dan zeker: dat moet een lompe kamikazeactiezijn van iemand die door rood loopt. Begrip is dan nihil.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door hneel » do 29 jan 2015, 15:08

Ik moet aan de film Rain Man denken.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Attietattie » do 29 jan 2015, 17:18

Hoe kan dat nou??
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Victor » do 29 jan 2015, 17:27

hneel schreef:Ik moet aan de film Rain Man denken.
Spontaan, of door het clipje dat Feitelijk hierboven heeft geplaatst? (dat is namelijk uit Rainman :p )

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door hneel » do 29 jan 2015, 21:03

Oeps, dat filmpje helemaal over het hoofd gezien. :facepalm:
Bij startbericht had ik dat idee al.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Licht springt rood tijdens overstekend

Bericht door duikgek89 » vr 30 jan 2015, 0:40

Boerenkool schreef:
Tommy schreef:
verkeersman1234 schreef:Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik van Belgie ben. Hier hebben wij (helaas) geen lichten voor voetgangers dat groen knipperen, toch niet dat ik weet. Dus het licht springt gewoon van groen op rood en er wordt niet gewaarschuwd dat het rood gaat worden...Toch bedankt allemaal voor de reacties.
Hier in Be hebben de voetgangers en fietsers op hetzelfde moment groen (voor dezelfde rijrichting uiteraard). Dus de automobilist moet sowieso rekening houden met kruisende voetgangers en fietsers. Ookal is het voor hen ondertussen al rood. Ook zal sowieso de bestuurder van de wagen in fout zijn bij een aanrijding. Tenzij een betrouwbare getuige kan zeggen dat je als fietser/voetganger heel bewust veel te laat bent overgestoken (Door het rood dus).
In België snappen ze verkeerslichten ook nog gewoon omdat het heel vaak voorkomt dat je bij groen nog op "rechtdoor gaat voor"moet letten. Je hebt dat in Belgïe zeer frequent bij linksaf slaan met tegenliggers. In Nederland komen die situaties steeds minder vaak voor, bij steeds meer verkeerslichten hebben alle stromen eigen groen. Veel Nederlanders zijn dat zo gewend geraakt dat als ze ander verkeer tijdens hun groen zien ze er met vol gas op af stormen al toeterend, om die "rood"rijder/loper eens een lesje te geven.

Zelfs bij dit soort situaties gaat het fout, want ondanks waarschuwingsbordjes enzo is er in de afregeling van de verkeerslichten toch een veiligheid ingebracht. Voetgangerslicht springt op groen, en het autolicht pas enkele tellen later zodat je normaliter net eerst overgestoken kan zijn voor de auto er is. Als je meteen kon gaan lopen bij het op groen springen..... Automobilisten reageren bij laat beginnende lopers erg verrast dat er nu ineens een in hun groen zit, ze kijken naar het voetgangerslicht dat net rood is en weten het dan zeker: dat moet een lompe kamikazeactiezijn van iemand die door rood loopt. Begrip is dan nihil.
Als er niks gebeurt heb je nog geluk. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik in Duitsland in Duitsland (en ook een paar keer in andere landen overigens) al in de remmen heb moeten gaan staan omdat een Nederlander niet snapte dat ik ook groen had...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door RSK » vr 30 jan 2015, 9:20

^^ Om heel eerlijk te zijn, moet ik in het buitenland ook altijd even goed opletten. Ik weet in Gouda één dergelijk licht, verder nergens in Nederland waar ik wel eens kom. Ik kom VRI's met deelconflict dus met name tegen als ik een keer in Duitsland ben. In Frankrijk niet meer, daar heb je eigenlijk alleen nog maar rotondes op de wegen waar ik kom.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Licht springt rood tijdens oversteken

Bericht door Attietattie » vr 30 jan 2015, 9:46

Rijd eens een rondje door Amsterdam. Daar zijn meer regelingen mét deelconflict dan zónder.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie