Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Boerenkool » do 29 jan 2015, 9:00

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... s-af.dhtml
Hmm, is het wel handig dat de verkeersregels zo internationaal weer iets uit elkaar groeien?
Je hebt nu al Belgen in NL die denken dat ritsen een recht is en al geregeld geen voorrang geven bij kleinere zijwegen. En Nederlanders die 80 of 90 rijden op expreswegen omdat die midenberm2*2regel in NL niet geld en aan de overkant van de weg parkeren enzo.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Voor BELGEN onduidelijke voorrangscenarios

Bericht door Peter » do 29 jan 2015, 11:06

Belgie / vlaanderen lijkt precies de andere kant op te willen als Nederland: Meer voorrangsgereguleerde kruisingen ipv juist minder. Allebei voor de veiligheid. :sadley:
telegraaf schreef:
'Voorrang voor rechts niet meer van deze tijd' ANTWERPEN - Het beginsel dat in het wegverkeer rechts voorrang heeft, is een verouderd principe. Dit vinden verscheidene gemeenten in Vlaanderen, meldde donderdag de Gazet van Antwerpen.

Zo heeft de gemeente Dilbeek besloten op alle drukke wegen borden te plaatsen om aan te geven wie voorrang heeft. „Het principe dat rechts voorrang heeft, is verwarrend en de meeste bestuurders houden zich er niet aan”, volgens de verkeerswethouder van de gemeente aan de westrand van Brussel. Ook andere Belgische gemeenten nemen maatregelen om te voorkomen dat verkeer op een drukke weg verkeer van een minder drukke weg van rechts voor moet laten gaan.

Volgens de Dilbeekse wethouder Stijn Quaghebeur past de gemeente zich aan aan de realiteit. Er zijn volgens hem weinig mensen die op een drukke weg stoppen voor verkeer van rechts; „75 procent trekt er zich niets van aan, blijkt uit ons onderzoek”.

„De onduidelijkheid heeft de afgelopen vijf jaar 155 ongevallen veroorzaakt op kruispunten in onze gemeente, waarvan 44 met gewonden. Daarom schaffen we op die drukkere gemeentewegen de voorrang van rechts af. We gaan borden zetten dat de bestuurders op de grotere weg voorrang hebben”, aldus de wethouder. Hij kan op instemming rekenen van de Vlaamse Automobilistenbond
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voor mij onduidelijke voorrangscenarios

Bericht door waldo79 » do 29 jan 2015, 11:17

In mijn ogen net zo een zorgelijke ontwikkeling als het voorstel om rechts inhalen toelaten. Het aanpassen van regels omdat ze stelselmatig genegeerd worden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Voor mij onduidelijke voorrangscenarios

Bericht door captain007 » do 29 jan 2015, 12:36

Klinkt als het scenario in de UK waar men ook op elke kruising geregelde voorrang heeft. Alleen werkt het alleen goed als je er helemaal op kan vertrouwen dat het overal geregeld is en niet als je een paar kruisingen vergeet, waarbij mensen ineens weer moeten nadenken hoe het ook alweer zit.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Egbert » do 29 jan 2015, 13:55

En over 30 jaar worden alle voorrangswegen weer afgeschaft en worden alle kruisingen weer gelijkwaardig "omdat er op de doorgaande wegen zo hard gereden wordt".
Zo blijft de geschiedenis zich herhalen.

Je moet uiteraard een duidelijke afwegen maken op welke plekken en op wat voor wegen voorrangskruisingen wel of niet handig zijn, maar om te gaan zeggen dat de regels "verwarrend en gevaarlijk" zijn is domheid.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door tompie » do 29 jan 2015, 14:04

Het is al een aantal jaren zo dat op Vlaamse gewestwegen normaal gezien geen voorrang van rechts meer voorkomt, je moet dat ook niet willen op een drukke doorgaande weg. Op een rustige weg in stadscentra of wijken moet het wel perfect kunnen dat de voorrangsregel behouden blijft.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Jump » do 29 jan 2015, 17:15

Het nieuwsblad heeft een kleine test online gezet: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150129_01500271

Ik had 10/10 (dat is lang geleden :D)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 29 jan 2015, 17:20

tompie schreef:Het is al een aantal jaren zo dat op Vlaamse gewestwegen normaal gezien geen voorrang van rechts meer voorkomt, je moet dat ook niet willen op een drukke doorgaande weg. Op een rustige weg in stadscentra of wijken moet het wel perfect kunnen dat de voorrangsregel behouden blijft.
Op rustige landelijke wegen met weinig verkeer is de voorrang van rechts net een slecht idee. Op brede landelijke wegen ( waar er vaak nog 90 km/u mag worden gereden ) is de voorrang van rechts levensgevaarlijk en onlogisch. Het meest logische zou dan ook zijn alle voorrang van rechts kruispunten bubeko af te schaffen en het verkeer op de hoofdbaan voorrang te geven t.o.v. de zijstraten. De voorrang van rechts is alleen een goed idee in een zone 30 of een woonwijk.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Victor » do 29 jan 2015, 17:23

Ik weet nog wel dat toen hier de voorrang-van-rechts regel zodanig werd gewijzigd dat op gelijkwaardige kruisingen ook fietsers van rechts voorrang kregen, er heel wat voorrangsborden zijn bijgeplaatst. Op veel plaatsen vond men het risico voor fietsers te groot.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Via » vr 30 jan 2015, 18:15

Typisch dat België precies de omgekeerde beweging lijkt te volgen dan Nederland. Wat mij betreft wordt hier op doorgaande wegen ook weer standaard een voorrangsweg ingesteld.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Davy » vr 30 jan 2015, 19:01

Ik ken inderdaad ook al diverse gemeentelijke wegen met een wat meer doorgaande functie die (terug) voorrangsweg zijn geworden. Goede zaak wat mij betreft!

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » vr 30 jan 2015, 19:21

^^
Inderdaad, de voorrang van rechts biedt ook geen enkele meerwaarde. Zoals ik al zei wordt de regel in de praktijk massal genegeerd en zal niemand het in zijn hoofd halen zijn voorrang ook effectief te nemen zonder te stoppen waardoor de regel geen enkel praktisch nut meer heeft.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Jump » vr 30 jan 2015, 19:25

Ik ga meestal wel mijn voorrang nemen. Ook al eens de politie vol in de remmen laten gaan omdat ze geen voorrang hadden verleend (uiteraard geen prioritair voertuig op dat moment).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Vinny » za 31 jan 2015, 16:58

Het is wel grappig. In Zwitserland bestaan nog grote kruisingen waar voorrang van rechts geldt. Juist op plaatsen die in Nederland en België allang zouden zijn opgelost met een voorrangsregeling. Ik merk (in ieder geval in Nederland) toch vaak op dat veel situaties totaal niet overdacht zijn. Wel de voorrangsregeling afschaffen en niet het heggetje snoeien naast de kruising zodat je geen enkel zicht hebt op het verkeer dat daadwerkelijk van rechts komt... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Rene » za 31 jan 2015, 20:44

Ik vind het Vlaams voorstel iets wat wat mij betreft de hele EU mag volgen.
Dat betekent dat elk vierarmen-kruispunt een voorrangsregeling met borden zou moeten krijgen.
Maar bij T-splitsingen kan het ook prima zonder bebording: de zijtak altijd voorrang laten geven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Vinny » za 31 jan 2015, 22:19

Daar heb je dan wel speciale markering voor nodig lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Voor mij onduidelijke voorrangscenarios

Bericht door Wimpie25 » zo 01 feb 2015, 17:22

waldo79 schreef:In mijn ogen net zo een zorgelijke ontwikkeling als het voorstel om rechts inhalen toelaten. Het aanpassen van regels omdat ze stelselmatig genegeerd worden.
In België is het binnen de bebouwde kom niet verplicht om rechts te houden op wegen met meer dan 1 rijstrook. Rechts inhalen is daar ook toegestaan. Op zich werkt dit prima bij lagere snelheden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 01 feb 2015, 17:35

Het dacht ik hier in Nederland de richtlijn dat bij 30km-zones verkeer van rechts voorrang heeft. Althans bij mij in het dorp is de doorgaande weg in het centrum heringericht en een 30km zone geworden. De voorrangswegstatus is daarbij komen te vervallen en heeft op de enige kruising die binnen de zone valt verkeer van rechts voorrang.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Via » zo 01 feb 2015, 19:09

^^
Klopt, en dat is het in principe ook bij 60-km/h-wegen, al wordt er daar wel vaker van afgeweken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voor mij onduidelijke voorrangscenarios

Bericht door waldo79 » zo 01 feb 2015, 19:19

Wimpie25 schreef:
waldo79 schreef:In mijn ogen net zo een zorgelijke ontwikkeling als het voorstel om rechts inhalen toelaten. Het aanpassen van regels omdat ze stelselmatig genegeerd worden.
In België is het binnen de bebouwde kom niet verplicht om rechts te houden op wegen met meer dan 1 rijstrook. Rechts inhalen is daar ook toegestaan. Op zich werkt dit prima bij lagere snelheden.
In de bebouwde kom heb ik er weinig moeite mee dat men over korte afstand links blijft rijden. Mijn post ging over de autosnelweg.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 01 feb 2015, 19:53

^^
Klopt, ik wilde enkel aangeven dat het wegvallen van de verplichting op wegen met meerdere rijstroken, niet persé onnatuurlijk aanvoelt. Net zoals het wegvallen van ongeregelde kruisingen, ook niet onnatuurlijk zou aanvoelen. Het komt allemaal neer op opgelegde regelgeving waaruit zich een soort natuurlijk rijgedrag heeft ontwikkeld. Je merkt dat veel chauffeurs bibeko na een bepaalde tijd nog altijd terugkeren naar de rechterrijstrook terwijl je in principe oneindig links mag blijven.
Wat de voorrang van rechts betreft is de situatie op dit moment omgekeerd. Afhankelijk van de inrichting van de wegenis, zijn er veel plaatsen waar de voorrang van rechts geldt maar waar deze door de voorranghebbende niet wordt opgenomen en/of door de voorranggevende niet wordt afgedragen. Veel weggebruikers hebben op dit moment niet van nature uit de neiging om nog voorrang van rechts te geven als één van de twee kruisende wegen er de schijn naar heeft van "hogere categorie" te zijn als de ander. Wetende dat in België (brom)fietsers hetzelfde recht op voorrang van rechts hebben als voertuigen van categorie B of hoger, levert dit soms gevaarlijke situaties op.
Ofwel schaft men de regel gewoon af en richt men overal voorrangskruisingen op, ofwel gaat men serieus moeten sleutelen aan de signalatie. In dat laatste geval, zou een Japanse oplossing tot de opties kunnen behoren. Een schematische tekening van de kruising op het wegdek aanbrengen zodat zijwegen beter zichtbaar worden.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Jump » di 03 mar 2015, 22:05

Hier willen ze blijkbaar de kruising veiliger maken, maar als je de :J8: borden niet weghaalt, en maar langs 1 kant een :B6: (in klein formaat) plaatst zorgt dat voor verwarring.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 03 mar 2015, 22:11

^^
Tja, je ziet wel vaker dat wanneer men nieuwe verkeersborden plaats, al dan niet bewust, de oude verkeersborden laat staan. Die omgekeerde driehoek had men wat mij betreft wel wat vroeger mogen plaatsen. Weeral een goed voorbeeld van een typisch Belgische onduidelijke verkeerssituatie... :vlag-be:

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Discussie over voorrang van rechts in Vlaanderen

Bericht door Jump » di 03 mar 2015, 22:17

Dit is de situatie nu trouwens, totaal niet duidelijk met dat ene bord er bij. De vraag ligt reeds bij de gemeente hierover. Volgens mij had dat bord moeten staan waar een trage weg uitkomt op de Zwartestraat, je kan die juist nog zien linksonder.

Afbeelding

Plaats reactie