Rijden over busstrook

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Rijden over busstrook

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 17:58

Beste leden,

Vandaag was ik aan het rijden en maakte ik het volgende mee:

Afbeelding

Ik ging dus een klein beetje over een doorgetrokken streep (en kwam op buslijn terecht). Maar een aantal automobilisten voor mij deden dat ook.
Ik heb sterk het vermoeden dat er een geheime agent (denk buiten zijn dienst, want hij was in zijn eentje en zijn auto was best wel oud) iets aan het noteren was toen ik dat deed. Of dat zo is durf ik niet te zeggen.

Wat kunnen jullie hierover zeggen? Ik ging maar 2 meter over de buslijn omdat er een auto stilstond (wilde parkeren o.i.d.) en ik wilde verkeer niet ophouden door te stoppen.

Thanks allemaal!



Mvg,

Muro
Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 20 apr 2015, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topictitel gewijzigd

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Passeren buslijn

Bericht door waldo79 » zo 19 apr 2015, 18:06

Vermoedelijk ga je er niet veel van horen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Passeren buslijn

Bericht door Seat Ibiza » zo 19 apr 2015, 18:08

Ter info: op de weg staat:

LIJN
BUS

Oftewel: lijnbus (niet buslijn). Volgens mij mag je niet over die strook om de parkerende auto voorbij te rijden en ben je dus in overtreding geweest.

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 18:13

Hey Leden,

Er was geen politie o.i.d. in de buurt hoor. Alleen zag ik een meneer achter mij in de auto iets noteren/of bezig met zijn telefoon.
Dat viel mij gewoon op. Want een politie buiten zijn dienst kan dus ook overtredingen noteren?

Mvg,

Muro

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Passeren buslijn

Bericht door boe! » zo 19 apr 2015, 18:20

^^ Dan moet je meteen aan de kant worden gezet. Dat is niet gebeurd, dus ik zou me er vooral niet druk over maken.

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 18:22

Hey Boe,

Maar kan je ook aan de kant gezet worden door een agent buiten zijn dienst?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Passeren buslijn

Bericht door boe! » zo 19 apr 2015, 18:27

^^ Ja, dat mag.

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 18:33

Thanks
Laatst gewijzigd door muro op zo 19 apr 2015, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Passeren buslijn

Bericht door Mark » zo 19 apr 2015, 18:41

In principe mag het niet, maar denk dat de gemiddelde agent er wel beetje pragmatisch mee om gaat.

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 19:02

Hey Mark,

Gelukkig geen politie gezien, meer een vermoeden.

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 19:06

Algemene vraag, mocht je hoe dan ook ooit voor zoiets een boete krijgen. Krijg je dan een voor de streep en een voor het rijden op een lijnbus?

Trouwens dit is een doorgetrokken streep toch? Want ik zie soort gaten tussen.

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Passeren buslijn

Bericht door Attietattie » zo 19 apr 2015, 20:23

boe! schreef:Dan moet je meteen aan de kant worden gezet. Dat is niet gebeurd, dus ik zou me er vooral niet druk over maken.
Dat hoeft helemaal niet.
muro schreef:Algemene vraag, mocht je hoe dan ook ooit voor zoiets een boete krijgen. Krijg je dan een voor de streep en een voor het rijden op een lijnbus?

Trouwens dit is een doorgetrokken streep toch? Want ik zie soort gaten tussen.
Dat is een doorgetrokken streep. En nee, dan krijg je er waarschijnlijk maar één.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 21:29

Hey Attietattie,

Voor welke zou ik dan eerder een boete krijgen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Passeren buslijn

Bericht door Snelwegfreak » zo 19 apr 2015, 22:12

Lijkt mij voor het gebruik van de busbaan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een bon krijgt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Passeren buslijn

Bericht door muro » zo 19 apr 2015, 22:25

Hey Snelwegfreak,

Precies, ik heb ook geen politie gezien. En ik denk niet dat een politieagent in zijn vrije tijd aan de slag gaat met boetes uitdelen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Passeren buslijn

Bericht door duikgek89 » zo 19 apr 2015, 22:34

Gewoon rustig blijven. Ik kan me niet voorstellen dat een politieagent hier moeilijk over gaat doen als je verder niemand hinderde.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Passeren buslijn

Bericht door Hensepens » zo 19 apr 2015, 23:43

Je had natuurlijk ook een half uur stil kunnen staan, file veroorzaken en wachten tot die wildparkeerder een bon kreeg ;)

Serieus: ja, strikt genomen in overtreding. Maar de polite zal ook wel zien dat je moet uitwijken voor iemand die daar niet hoort te staan. Dus dan zou die ook sowieso een bon moeten krijgen wegen hinderen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Passeren buslijn

Bericht door Victor » zo 19 apr 2015, 23:53

Hensepens schreef:dat je moet uitwijken voor iemand die daar niet hoort te staan
Hoezo hoort die daar niet te staan? Als er parkeervakken zijn, dan moet je toch kunnen stoppen - achteropkomend verkeer voorbij laten gaan - achteruit inparkeren?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Passeren buslijn

Bericht door Peter » ma 20 apr 2015, 4:56

Als het kortstondig stilstaan is (parkeren, vuilniswagen die een paar zakken laadt) hoor je te wachten. Als iemand dubbelgeparkeerd staat (verhuiswagen, etc) is het redelijk deze te passeren als dat kan zonder de bus of tram te hinderen.

Ik denk dat de foto van de Prinsegracht in Den Haag is (naast de tramtunnel). Het leuke van deze busbaan is dat er bijna nooit een tram rijdt (alleen bij stremmingen tunnel) en de bus (25, 130) gebruikt de baan richting zuid ook niet, omdat de busbaan in een linksafstrook overgaat en de bus rechtdoor moet (en niet van de trambaan gebruik maakt). Ik heb deze busbaan ook redelijk vaak bereden om op de linksafstrook te komen. Formeel niet legaal, maar wel praktisch en niet hinderlijk. Men had hier beter de linksafstrook veel langer kunnen maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Passeren buslijn

Bericht door Attietattie » ma 20 apr 2015, 7:36

Peter schreef:Als het kortstondig stilstaan is (parkeren, vuilniswagen die een paar zakken laadt) hoor je te wachten. Als iemand dubbelgeparkeerd staat (verhuiswagen, etc) is het redelijk deze te passeren als dat kan zonder de bus of tram te hinderen.
Je moet goed de begrippen uit elkaar houden, want jouw opmerkingen hier kloppen niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Passeren buslijn

Bericht door Peter » ma 20 apr 2015, 9:58

Wat klopt er niet ?
Formeel mag je zonder ontheffing of aanwijzing (agent of regelaar of zo) nooit een doorgetrokken lijn passeren (even die nare spitsstrook weglatende) of van een busbaan gebruik maken. Nood breekt wet, dus als de hoofdbaan geblokkeerd is, kan je redelijkerwijze niet anders en die regel zal menig rechter en agent volgen.

Dat kan zelfs voor de stoep, plantsoen of het (losliggende) fietspad gelden, maar daar zal een rechter vinden dat de nood hoger moet zijn, vanwege gevaarzetting en denkbare vernieling wegdek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Passeren buslijn

Bericht door Attietattie » ma 20 apr 2015, 10:43

Peter schreef:Wat klopt er niet ?
Peter schreef:Als het kortstondig stilstaan is (parkeren, vuilniswagen die een paar zakken laadt) hoor je te wachten. Als iemand dubbelgeparkeerd staat (verhuiswagen, etc) is het redelijk deze te passeren als dat kan zonder de bus of tram te hinderen.
Parkeren is niet kortstondig stilstaan. Een verhuiswagen staat niet dubbelgeparkeerd, die staat te laden en te lossen (gaan we even vanuit). Ook al duurt dat uren, die staat niet geparkeerd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

muro
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr 2015, 17:46

Re: Rijden over busstrook

Bericht door muro » ma 20 apr 2015, 15:48

Beste leden,

Bedankt voor jullie antwoorden! :top:
Het is inderdaad in Den Haag.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Rijden over busstrook

Bericht door Victor » ma 20 apr 2015, 18:30

^^ Hier ? Of of bij een ander kruispunt, of andere richting?
Gezien de staat waarin de streep verkeert wordt ie ook veelvuldig overschreden :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Passeren buslijn

Bericht door Rene » ma 20 apr 2015, 21:22

Attietattie schreef:Een verhuiswagen staat niet dubbelgeparkeerd, die staat te laden en te lossen (gaan we even vanuit). Ook al duurt dat uren, die staat niet geparkeerd.
Laden en lossen = motor aan, of maximaal 10 minuten. Motor meer dan 10 minuten uit = Parkeren, ongeacht voertuigcategorie. Daar is ook de handhaving op betaald parkeren op gebaseerd.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Passeren buslijn

Bericht door feitelijk » ma 20 apr 2015, 21:25

Snelwegfreak schreef:Lijkt mij voor het gebruik van de busbaan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een bon krijgt.
Ik probeer hem ook nog steeds te krijgen...
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijden over busstrook

Bericht door Attietattie » ma 20 apr 2015, 21:25

Rene schreef:
Attietattie schreef:Een verhuiswagen staat niet dubbelgeparkeerd, die staat te laden en te lossen (gaan we even vanuit). Ook al duurt dat uren, die staat niet geparkeerd.
Laden en lossen = motor aan, of maximaal 10 minuten. Motor meer dan 10 minuten uit = Parkeren, ongeacht voertuigcategorie. Daar is ook de handhaving op betaald parkeren op gebaseerd.
Wijs je het even aan in het RVV?

Je bent aan het laden en lossen of dat ben je niet. Of de motor draait of niet zegt niets over laden, lossen of parkeren. De tijdsduur ook niet. Je kan 10 seconden parkeren of uren laden/lossen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rijden over busstrook

Bericht door RSK » ma 20 apr 2015, 22:19

^^ Hoewel volledig off-topic in deze draad, ben ik benieuwd of 'laden en lossen' ook betrekking kan hebben op software. Ik moest namelijk recent ergens ter plekke een stukje software brengen en installeren. Dat duurde eventjes, dus om gezeur met de parkeerwachten te voorkomen heb ik maar een paar rondjes binnenstad gereden. Kunnen die gemeenteraadsleden die de 130 op de A12 willen frustreren lekker genieten van wat extra fijnstof. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Rijden over busstrook

Bericht door feitelijk » ma 20 apr 2015, 22:33

Attietattie schreef: Wijs je het even aan in het RVV?

Je bent aan het laden en lossen of dat ben je niet. Of de motor draait of niet zegt niets over laden, lossen of parkeren. De tijdsduur ook niet.
Pah!

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/v ... I_Artikel1
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijden over busstrook

Bericht door boe! » ma 20 apr 2015, 22:38

^^ Dat bevestigt toch de stelling van Attietattie?

Plaats reactie