'Gat' in zonale snelheidslimiet

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door RSK » vr 22 mei 2015, 1:10

Naar aanleiding van een praktijksituatie waarbij ik 'op onconventionele wijze' in een zone 60 uitkwam, vroeg ik mij af in hoeverre de snelheidslimiet te handhaven is als je op afwijkende doch legale wijze in de zone belandt zonder een bord tegen te komen. Ik zal een voorbeeld geven hier in de buurt, daar ik op de andere locatie niet echt bekend was.

Voorbeeld: ik sta met de motor onderaan afrit 13 van de A12, net buiten Waarder. Een gewone weg buiten de bebouwde kom, met een limiet van 80km/h. Ik rij vanaf daar de (ten noorden van de A12 gelegen) Molendijkerdwarsweg op. Na een bepaalde afstand gaat deze weg voor een kort stuk over in een (brom)fietspad. Dit stuk loop ik netjes met de motor in de hand, om aan de andere kant op de Endelkade weer op te stappen. Ik ben dan geen bord gepasseerd, dus zou in theorie nog steeds 80km/h mogen. De Endelkade bevindt zich echter in een zone 60.

Los van het feit dat het niet erg waarschijnlijk is; is die 60 in een dergelijke situatie handhaafbaar?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door Peter » vr 22 mei 2015, 4:53

Waarschijnlijk wel. Als je op een niet-reguliere wijze een zone binnenkomt (kan ook met een cross-motor over weiland) is het niet redelijk te verwachten dat er borden gezet worden, ook al ben je legaal binnengekomen in de zone. Het is dan (vermoedelijk voor de rechter) aan te tonen dat je echt niet kon weten dat deze zone er was (je bent toerist of net daar in de buurt komen wonen/werken). Dan kan je boete verlaagd of geseponeerd worden als de rechter meegaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door Kaaiman » vr 22 mei 2015, 9:33

In Coevorden heb ik wel eens een bord zone-30 langs een fietspad zien staan. Op het betreffende verplichte fietspad zijn geen brommers toegestaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door mhkamp » vr 22 mei 2015, 19:51

Misschien zou je de topictitel kunnen veranderen naar hoe juridisch een zone-bord nu eigenlijk is, los van het feit dat je bij het binnentreden geen bord bent tegengekomen.

Dan heb ik ook nog wel een voorbeeld.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door Palance » vr 22 mei 2015, 21:52

Kaaiman schreef:In Coevorden heb ik wel eens een bord zone-30 langs een fietspad zien staan. Op het betreffende verplichte fietspad zijn geen brommers toegestaan.
Daarvan ken ik er in Barendrecht ook nog wel een paar.

Het lijkt me de taak van de wegbeheerder om dat goed af te dichten. Gerelateerd hieraan: als je van Rhoon via de s121 naar Rotterdam rijdt kom je nergens een bord bebouwde kom tegen. Dus wacht ik met smart op een boete om die eens aan te vechten als ik met 80 geflitst zou worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door RSK » vr 22 mei 2015, 21:55

^^ Dat geldt voor mij ook voor de 80km/h op de Kralingse Zoom. Vanaf de A16 komende mist het kombord daar nu al een jaar.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: 'Gat' in zonale snelheidslimiet

Bericht door HylkeAnne » za 23 mei 2015, 4:05

Ik heb de gemeente Apeldoorn er een aantal keer op gewezen. Ze hebben zelf contact met de politie opgenomen en de boetes zijn allemaal kwijtgescholden. Ik had zelf geen boete overigens, maar zag men controleren.

Plaats reactie