Hoe passeer je deze kruising?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door LennyKravitz » do 09 jul 2015, 20:50

Deze situatie:

https://goo.gl/maps/Exrs7


Ik kom hier richting de kruising rijden. Ik wil linksaf.
Tegenover mij komt ook een auto aan, ook deze wil linksaf.

We rijden tegelijkertijd de kruising op (geen overig verkeer). Draaien we om elkaar heen? OF passeren we elkaar langs elkaars bijrijderskant.
It aint over 'till it's over...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door boe! » do 09 jul 2015, 21:25

Het laatste.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Snelwegfreak » do 09 jul 2015, 21:28

Gezien de ruimte inderdaad voorlangs kruisen, al vind ik het soms moeilijk inschatten hoe het moet. Kan op elke kruising anders zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door LennyKravitz » do 09 jul 2015, 21:36

Snelwegfreak schreef:Gezien de ruimte inderdaad voorlangs kruisen, al vind ik het soms moeilijk inschatten hoe het moet. Kan op elke kruising anders zijn.
Dat is het probleem ook... ik let ook op wat de ander doet - en iedere keer doet iemand het anders. Echt opletten hier want voor je het weet sta je tegen elkaar.

Wat ook gebeurt is dat de ander iets eerder gaat en dan voor mij langs gaat - irri want we zijn gelijkwaardig (beide haaientanden), en ik hoef geen voorrang te verlenen (maar doe dat wel om schade te vermijden).
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Victor » do 09 jul 2015, 22:03

Voorlangs kruisen, zeggen hier meteen 2 mensen... hallo?
Lijkt me helemaal niet zo eenduidig... je moet wel verdomd scherp naar links draaien wil je elkaar voorlangs passeren.
Bekijk het maar eens van bovenaf.
De kruisende S 105 is veel smaller dan de weg met middenberm waar Lenny en zijn tegenligger op aan komen rijden.

Zo te zien is hier een reconstructie geweest, waarbij de S 105 werd gereduceerd tot 1 rijbaan... en daarbij is niet echt rekening gehouden met de door Lenny geschetste situatie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door duikgek89 » do 09 jul 2015, 22:33

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door LennyKravitz » do 09 jul 2015, 22:34

Victor schreef:Voorlangs kruisen, zeggen hier meteen 2 mensen... hallo?
Lijkt me helemaal niet zo eenduidig... je moet wel verdomd scherp naar links draaien wil je elkaar voorlangs passeren.
Bekijk het maar eens van bovenaf.
De kruisende S 105 is veel smaller dan de weg met middenberm waar Lenny en zijn tegenligger op aan komen rijden.

Zo te zien is hier een reconstructie geweest, waarbij de S 105 werd gereduceerd tot 1 rijbaan... en daarbij is niet echt rekening gehouden met de door Lenny geschetste situatie.
Het is al jaren tijdelijk zo... er moet ooit een rotonde komen hier als omliggende werkzaamheden klaar zijn.

Eigenlijk zijn beide situaties krap. Rij je om elkaar heen moet je uitkijken niet met de linkerkanten langs elkaar te schuren. Ga je langs elkaar, kun je geen goede bocht maken, moet je beiden scherp insturen om elkaar niet met de rechterkanten te raken.

Dan heb ik het nog niet over grotere voertuigen.
It aint over 'till it's over...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door verfmeer95 » vr 10 jul 2015, 17:45

Wat dacht je van wachten? Als de ander onzeker is zou ik eerst gaan, heeft de ander haast dan laat ik hem voor.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Claus Plein » vr 10 jul 2015, 20:22

Ik heb bij rijles geleerd om bij stoplichten elkaar voorlangs te kruisen en zonder stoplichten of stoplichten die uitstaan om elkaar heen te draaien. Gelukkig kom ik zo'n kruising niet vaak gegeven.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Victor » vr 10 jul 2015, 21:46

^^
Heel vreemd dat het zo geleerd wordt. Naar mijn idee hangt het puur af van de beschikbare ruimte.
Niemand zal het toch in zijn hoofd halen om als er genoeg ruimte is om elkaar voorlangs te passeren, dat ineens anders te doen alleen omdat de verkeerslichten niet werken?
Helemaal niet als er van die gebogen streeplijnen op het kruisingsvlak staan die het verkeer voor elkaar langs geleiden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 jul 2015, 22:57

verfmeer95 schreef:Wat dacht je van wachten? Als de ander onzeker is zou ik eerst gaan, heeft de ander haast dan laat ik hem voor.
Daar zal het in de praktijk wel op uit draaien, ja.
Claus Plein schreef:Ik heb bij rijles geleerd om bij stoplichten elkaar voorlangs te kruisen en zonder stoplichten of stoplichten die uitstaan om elkaar heen te draaien. Gelukkig kom ik zo'n kruising niet vaak gegeven.
Vreemd. Het is op bijna elke locatie anders. Een vaste manier bestaat volgens mij niet. Dat is mij dan ook niet aangeleerd. Wel dat je moet kijken naar wat in de gegeven situatie het verstandigst is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door LennyKravitz » za 11 jul 2015, 0:43

verfmeer95 schreef:Wat dacht je van wachten? Als de ander onzeker is zou ik eerst gaan, heeft de ander haast dan laat ik hem voor.
Het vervelende aan deze kruising is dat de kruisende weg (oost-west) zo druk is dat je moet doorduwen om er niet lang te staan. Een onzekere persoon, of bijvoorbeeld leswagen, blijven echt lang staan omdat er geen twee kanten tegelijkertijd vrijkomen. En net als jij de kruising wilt oprijden omdat er een gaatje valt, denken ze dat aan de overkant ook.

Nog erger (en begrijpelijk) is een leswagen met aanhanger, voor E achter B. Die blijven voor het fietspad staan, moet vast, maar je ziet dan helemaal geen drol of gaatje om de kruising op te rijden... en dan kun je gerust een tukkie doen..

Linksaf bevindt zich een zebrapad. Verkeer van links stopt dus soms omdat er mensen oversteken... dan denk je...MOOI!... maar nee, dan komt er een zooitje auto's van rechts die ook voor de zebra stoppen, maar omdat er 4 of 5 zijn blokkeren ze dan meteen het kruispunt... en kan ik noch iemand van tegenover me de kruising op.

Altijd thumbs up :top: naar de automobilisten die dan mij er tussen laten op de kruising... maar die zijn er niet zoveel.

Ik hoop op snel een rotonde, maar vrees dat dit nog 4/5 jaar zo blijft.
Laatst gewijzigd door LennyKravitz op za 11 jul 2015, 1:16, 1 keer totaal gewijzigd.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Mandelsoft » za 11 jul 2015, 0:50

De out-of-the-box optie: rechts afslaan en op de volgende kruising keren?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Attietattie » za 11 jul 2015, 2:24

Mandelsoft schreef:De out-of-the-box optie: rechts afslaan en op de volgende kruising keren?
Vertaald naar het Nederlands: linksafslaan verbieden en op de volgende kruising keren niet verbieden door middel van een zelf bedachte wit op blauwe :F7:

:roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Victor » za 11 jul 2015, 10:13

LennyKravitz schreef:En net als jij de kruising wilt oprijden omdat er een gaatje valt, denken ze dat aan de overkant ook
Logisch dat dat zo gebeurt. En ook niks mis mee. Maar dan moet er wel genoeg ruimte zijn om elkaar te passeren.
Degene die de huidige situatie heeft bedacht zou gewoon eens moeten komen kijken daar!

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door Victor » za 11 jul 2015, 10:24

Tijdens de streetview opnames waren ze trouwens bezig aan de oostkant van de kruising.
Wel opmerkelijk: die bouwkeet op poten hier.
Om het zicht niet te blokkeren. Dáár is dan weer wel over nagedacht... :roll:

Ook opmerkelijk in datzelfde plaatje: die doorgetrokken streep rechts naast de middenberm. Dus - je mág daar niet eens links voorsorteren, om zo te proberen de tegenligger voorlangs te passeren...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe passeer je deze kruising?

Bericht door LennyKravitz » za 11 jul 2015, 21:10

Victor schreef:Tijdens de streetview opnames waren ze trouwens bezig aan de oostkant van de kruising.
Wel opmerkelijk: die bouwkeet op poten hier.
Om het zicht niet te blokkeren. Dáár is dan weer wel over nagedacht... :roll:

Ook opmerkelijk in datzelfde plaatje: die doorgetrokken streep rechts naast de middenberm. Dus - je mág daar niet eens links voorsorteren, om zo te proberen de tegenligger voorlangs te passeren...

Volgens mij is die streep alweer weg... het was alleen de ruimte die de bussen nodig hadden om daar te kunnen draaien vanuit het tijdelijke busstation.
It aint over 'till it's over...

Plaats reactie