Bijzondere verrichting

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Dennis28
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 16:08

Bijzondere verrichting

Bericht door Dennis28 » wo 29 jul 2015, 16:25

Geachte Forumleden,

Ik zit met een vraag en ik hoop dat jullie mij hierin verder kunnen helpen.

Ik heb een situatieschets gemaakt en zal daarbij uitleg geven.

Ik ben auto A en sta in een parkeervak bij de supermarkt, ik wil achteruit rijden om het parkeervak te verlaten, Ik zie auto B achter mij langs rijden(pijl1) ,op het moment dat ze mij voorbij is ga ik met mijn auto een stukje naar achter , ik ben een halve meter op de openbare weg en zie dan dat voertuig B achteruit rijd (pijl2). Op dat moment stop ik en ga stil staan, 7-8 seconden later rijdt voertuig B mijn auto aan.
mevrouw verklaart dat ze achteruit reed omdat ze in het zijstraatje een vrij parkeer plekje zag. Ik heb voor e750 schade, mevrouw heeft geen schade. Nu geeft de verzekering aan dat ze niks betalen omdat mevrouw geen schuld heeft ?

Kunnen jullie mij misschien vertellen wie hier schuld heeft ?

Bvd,
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis28 op wo 29 jul 2015, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jul 2015, 16:36

^^ Jullie waren beiden met een bijzonde verrichting bezig, maar om 7-8 seconden op de rijbaan te blijven stilstaan is ook wel aan de lange kant. Ik kan me voorstellen dat de bestuurder van auto B niet een stilstaande auto op de rijbaan verwacht. Aan de andere kant, de bestuurder van auto B reed achteruit, was dus ook met een bijzondere verrichting bezig en had zich ervan moeten vergewissen dat dat veilig kon. Met andere woorden: beter in de spiegels kijken.

Helemaal vrijuit gaat de bestuurder van auto B mijns inziens zeker niet.

Heb je misschien een linkje naar de locatie in Google Streetview? Dat helpt om een duidelijker beeld te krijgen dan deze situatieschets.

Dennis28
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 16:08

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Dennis28 » wo 29 jul 2015, 16:47

Dit is de link naar google https://www.google.nl/maps/@52.379587,6 ... 312!8i6656


En dit is een screenshot Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Victor » wo 29 jul 2015, 16:51

Dennis28 schreef:en zie dan dat voertuig A achteruit rijd (pijl2)
Bedoel je hier soms voertuig B? Voertuig A ben je zelf.

Dennis28
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 16:08

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Dennis28 » wo 29 jul 2015, 16:55

^^ ja sorry bedoel hier idd voertuig B
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 29 jul 2015, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert i.p.v. de quote-knop. Bedankt!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Rein » wo 29 jul 2015, 17:14

Zonder bereidwillige getuigen is het haar woord tegen jouw woord.

Jullie reden beiden achteruit, jij kan zonder getuigen niet hard maken dat je al de hele tijd stilstond, en deden dus beiden een bijzondere verrichting. Het zal er dan wel op neer komen dat jullie allebei 50% schuld toegerekend krijgen wat erop neerkomt dat haar verzekeraar de helft van je schade zal vergoeden en jouw verzekeraar de rest indien je all risk verzekerd bent.

Mocht je wel goede getuigen hebben, dan zou het erop uit kunnen komen dat zij als 100% schuldige aangewezen wordt, al valt wellicht jou nog iets aan te rekenen dat je op zo'n gekke plek stilstond.

Vraagje: welke verzekeraar zegt dat de tegenpartij geen schuld heeft? Is dat jouw eigen verzekeraar? Hoe/wat/waarom zeggen ze dat? Is het schadeformulier wel goed ingevuld?

Dennis28
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 16:08

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Dennis28 » wo 29 jul 2015, 17:47

^^ De verzekeraar van de tegenpartij is london, schade formulier is goed ingevuld , zij zeggen dat wij allebei een bijzondere verrichting deden. Nu waren er omstanders die het ongeval gezien hebben, en die gaven ook aan dat ik stil stond, alleen ik heb de gegevens van die mensen niet gevraagd. Mijn vrouw en kinderen zaten bij mij in de auto. Mijn vrouw kan beamen dat ik stil stond, want ik zei nog tegen haar ''wat is die vrouw aan het doen'' . Nu weet ik niet of ze die als getuige zien ?
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 29 jul 2015, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert i.p.v. de quote-knop. Bedankt!

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door fleppenstein » wo 29 jul 2015, 18:01

Als ik streetview zo bekijk staan er pijlen op het wegdek. Er is een verplichte rijrichting op deze parkeerplaats en voertuig B houdt zich niet hieraan. Naar mijn mening had je voertuig B dus niet hoeven te verwachten uit rijrichting "2". Buiten het feit dat jullie beide bezig waren aan een bijzondere verrichting, heeft voertuig "B" zich ook schuldig gemaakt aan het niet juist volgen van de verplichte rijrichting ???
Zijn deze pijlen ook op het schadeformulier gezet ??

Dennis28
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 16:08

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Dennis28 » wo 29 jul 2015, 18:08

Nee die pijlen hebben wij niet op het schadeformulier ingevuld, dus ik zou nog een extra brief kunnen sturen ? Moet dat ook niet ergens aangegeven staan met een bord ?
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 29 jul 2015, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op berichten direct boven je voortaan de '^^'-tekens gebruiken of niks. Dank u!

Dennis28
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 jul 2015, 16:08

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Dennis28 » do 30 jul 2015, 14:43

Ik heb vandaag contact gehad met toezicht en handhaving en heb hun gevraagd of die parkeerplaats onder het RVV1990 valt. Ze gaven aan dat dit het geval is. Toen ik vroeg of die pijlen op het wegdek een verplichte rijrichting waren zeiden ze met dat het een advies rijrichting was. Als het een verplichte rijrichting was moest er een bord bij staan. Klopt dit zoals hun het uitleggen ? En ook al zou het een advies zijn, is het dan niet zo dat die pijlen er zijn om chaos en of ongelukken te voorkomen en als je je er niet aan houdt je eigenlijk ook schuld heb aan een ongeval ?

Groetjes,

Dennis

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Snelwegfreak » do 30 jul 2015, 18:28

Ik ben niet 100% zeker, maar volgens mij zijn wegdekpijlen wel degelijk een verplichting. Ook op parkeerplaatsen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Attietattie » do 30 jul 2015, 21:28

:wijsvinger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bijzondere verrichting

Bericht door Snelwegfreak » do 30 jul 2015, 21:44

Blijkbaar niet dus :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie