Inhalen Fietsstrook

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mathero11
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 16:02

Inhalen Fietsstrook

Bericht door mathero11 » ma 17 aug 2015, 16:05

Hallo,

Ik vroeg me af, mag je (als snorfietser of fietser) op de fietsstrook iemand inhalen?

op deze manier: Afbeelding

deze is was duidelijker(zie de bromfietser voor een snorfietser aan, met een blauw kenteken): Afbeelding

Alvast bedankt, morgen doe ik mijn theorie examen AM en wil dit graag weten

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Techum » ma 17 aug 2015, 16:57

Is dit niet gewoon vergelijkbaar met een auto die via de weghelft die is bestemd voor tegengesteld verkeer een andere auto inhaalt?

In beginsel behoor je in beide gevallen uiterst rechts te rijden, maar is het toegestaan om voor dit soort manoeuvres de onderbroken streep te passeren en daarna weer terug te keren.

mathero11
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 16:02

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door mathero11 » ma 17 aug 2015, 17:06

bedankt voor de reactie.

Dus het mag dat je op de rijbaan gaat rijden als fietser/snorfietser om degene voor je in te halen?

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Claus Plein » ma 17 aug 2015, 17:09

Ook al zou het niet mogen:

1. Iedereen doet het toch wel en;
2. Hoe valt dit te controleren?

Ik denk niet dat dit een specifieke vraag wordt op je examen (althans ik hoop het.) Daarnaast zou ik zeggen dat je wel degelijk mag inhalen, omdat het een suggestiestrook is. Pure schijnveiligheid want niet iedere automobilist rijdt op het grijze weggedeelte maar 50-50 op het grijze gedeelte en de fietsstrook ook al komt er geen tegenligger. Jij hoeft je er dus ook niet aan te houden. Voor je veiligheid doe je dit wel natuurlijk. Na je inhaalmanoeuvre zou ik wel gelijk weer op de strook gaan rijden.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Bart217 » ma 17 aug 2015, 17:36

De streep is toch onderbroken, dus het mag dan toch gewoon. Op een fietsstrook mag gemotoriseerd verkeer alleen rijden bij tegenliggers, zonder fietsers te hinderen. Bij een suggestiestrook maakt het volgens mij niet uit waar je rijdt als bijv. automobilist.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Wouter N14 » ma 17 aug 2015, 19:16

Automobilisten zouden bij een onderbroken streep ook over de fietsstrook moeten rijden, ze moeten immers zoveel mogelijk rechts houden. De fietsstrook is deel van de rijbaan en de streep is een deelstreep, geen kantstreep.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Bart217 » ma 17 aug 2015, 22:17

Als dat zo zou zijn (volgens mij niet, maar ik ben hier niet zeker van), wat zou dan het verschil nog zijn tussen een fietssuggestiestrook en een suggestiestrook als je kijkt naar de plaats op de weg van bijv. automobilisten?
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2015, 0:22

Voor rijdend verkeer weinig. Maar op een suggestiestrook mag je stilstaan, op een fietsstrook niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Peter » di 18 aug 2015, 4:14

Het is mij niet helemaal duidelijk of je de fietsstrook met onderbroken lijn (eentje waar echt fietsjes op geschilderd zijn) als autorijstrook mag gebruiken (plaats op de weg, voorsorteerstroken,etc) hoewel je hem wel mag "passeren" wat een ruim begrip is. De bedoeling is het zeker niet.

Inhalen als (snor)fiets via de hoofdrijbaan mag zeker wel, wat formeel bij doorgetrokken streep niet mag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 7:35

Claus Plein schreef: Daarnaast zou ik zeggen dat je wel degelijk mag inhalen, omdat het een suggestiestrook is.
Ik zie een fietssymbool.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 7:36

Bart217 schreef:De streep is toch onderbroken, dus het mag dan toch gewoon.
En als hij doorgetrokken is?
Artikel 76
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht
.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 7:38

Wouter N14 schreef:Automobilisten zouden bij een onderbroken streep ook over de fietsstrook moeten rijden, ze moeten immers zoveel mogelijk rechts houden. De fietsstrook is deel van de rijbaan en de streep is een deelstreep, geen kantstreep.
:top:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 7:40

Peter schreef:Het is mij niet helemaal duidelijk of je de fietsstrook met onderbroken lijn (eentje waar echt fietsjes op geschilderd zijn) als autorijstrook mag gebruiken (plaats op de weg, voorsorteerstroken,etc) hoewel je hem wel mag "passeren" wat een ruim begrip is. De bedoeling is het zeker niet.
Oh nou, mooi is dat dan.

https://www.google.nl/maps/@52.519985,5 ... xP4Emg!2e0
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2015, 7:48

Damn! Ik stond in de file, anders was ik eerder geweest! :redangry:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 7:55

nananannaa! :PP:

Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door verfmeer95 » di 18 aug 2015, 9:57

^^ Volgens mij ligt er ten hoogte van de drempels steeds een stukje doorgetrokken streep, waardoor jij je op dat stuk niet op de fietsstrook mag bevinden. Volgende keer dus gewoon de drempels nemen. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2015, 9:58

^^ Tja, dat levert dus hele vreemde situaties op als de regels letterlijk neemt :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2015, 10:03

verfmeer95 schreef:^^ Volgens mij ligt er ten hoogte van de drempels steeds een stukje doorgetrokken streep, waardoor jij je op dat stuk niet op de fietsstrook mag bevinden. Volgende keer dus gewoon de drempels nemen. :dyn_hyp:
:wijsvinger: Er ligt gewoon een langere onderbroken streep.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Bart217 » di 18 aug 2015, 10:16

feitelijk schreef:
Bart217 schreef:De streep is toch onderbroken, dus het mag dan toch gewoon.
En als hij doorgetrokken is?
Artikel 76
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht
.
Dit gaat alleen over dat je wel links van de doorgetrokken streep mag rijden als dit de streep van de fietsstrook is. Dit zegt niets over of je standaard wel of niet op een fietsstrook mag rijden (of alleen als het niet anders kan) en daar ben ik nu juist benieuwd naar.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2015, 10:22

^^ Ik snap je vraag niet. De wet is daar toch vrij duidelijk over.
Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Bart217 » di 18 aug 2015, 10:59

De vraag is:
waar rij je als automobilist op de rijbaan met een fietsstrook met onderbroken strepen? Op de fietsstrook (dus helemaal rechts) of op de rijbaan zelf (dus links naast de fietsstrook).

Ik dacht zelf op de rijbaan, behalve als het niet anders kan (bijv. door tegemoetkomend verkeer), maar dan zonder de fietsers te hinderen uiteraard.

En in hoeverre verschilt dat met de suggestiestrook (dus zonder fietssymbool en ook met een onderbroken streep)?
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 11:05

verfmeer95 schreef:^^ Volgens mij ligt er ten hoogte van de drempels steeds een stukje doorgetrokken streep
uitvoerings voorschriften BABW schreef:De minimumlengte van de doorgetrokken streep bedraagt 20 m.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 11:06

Bart217 schreef: Dit gaat alleen over dat je wel links van de doorgetrokken streep mag rijden als dit de streep van de fietsstrook is. Dit zegt niets over of je standaard wel of niet op een fietsstrook mag rijden (of alleen als het niet anders kan) en daar ben ik nu juist benieuwd naar.
Ja en daar ging jouw stelling over.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Attietattie » di 18 aug 2015, 11:08

Bart217 schreef:De vraag is:
waar rij je als automobilist op de rijbaan met een fietsstrook met onderbroken strepen? Op de fietsstrook (dus helemaal rechts) of op de rijbaan zelf (dus links naast de fietsstrook).

Ik dacht zelf op de rijbaan, behalve als het niet anders kan (bijv. door tegemoetkomend verkeer), maar dan zonder de fietsers te hinderen uiteraard.

En in hoeverre verschilt dat met de suggestiestrook (dus zonder fietssymbool en ook met een onderbroken streep)?
rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
Daaruit maak ik op dat het voor een gemiddelde auto geen rijstrook is.

Op (of naast) een fietsstrook mag je niet stoppen. Op een suggestiestrook geldt dat niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 11:09

Bart217 schreef:De vraag is:
waar rij je als automobilist op de rijbaan met een fietsstrook met onderbroken strepen? Op de fietsstrook (dus helemaal rechts) of op de rijbaan zelf (dus links naast de fietsstrook).

Ik dacht zelf op de rijbaan
Heel goed. Rechts op de rijbaan.
RVVArtikel 3 schreef: 1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
En opmdat de fietsstrook onderdeel van de rijbaan is moet je daar dus rijden.
RVV 1 schreef:fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 11:09

Attietattie schreef: Op (of naast) een fietsstrook mag je niet stoppen.
Wellus! Je mag je voertuig er niet laten stilstaan.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Techum » di 18 aug 2015, 11:18

Hoe kun je stoppen zonder stil te staan? :rofl2:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is niet gek dat vrijwel niemand weet wat precies de regels zijn rond fiets(suggestie)stroken...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 11:31

Techum schreef:Hoe kun je stoppen zonder stil te staan? :rofl2:
Voor een verkeerslicht bijvoorbeeld, of een als er iemand bij een zebra wil oversteken, als er iemand voor je in wil parkeren, stopteken van een verkeersregelaar. Wil je nog meer voorbeelden?

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is niet gek dat vrijwel niemand weet wat precies de regels zijn rond fiets(suggestie)stroken...
Nee, vind je dat niet gek?
Ik vind dat wel gek. Er zijn maar twee regeltjes.

1. Je mag je voertuig niet op de rijbaan laten stilstaan als er een fietsstrook is.
2. Je mag fietsstroken met doorgetrokkenstrepen niet gebruiken als "andere bestuurder"
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door Techum » di 18 aug 2015, 12:42

^^
Je mist mijn punt finaal. Jammer.

De gemiddelde weggebruiker kent het verschil niet tussen veel technische begrippen. Voor jou is volstrekt helder dat stoppen en stilstaan twee verschillende dingen zijn. Net als dat een fietsstrook niet hetzelfde is als een fietssuggestiestrook. Vraag maar aan een willekeurig iemand op straat om het verschil uit te leggen en hij zal je vragend aankijken.

Als dit al niet bekend is, hoe moet men dan weet hebben van de verschillende regels die hierop betrekking hebben.

Overigens is het voor het doel van een fietssuggestiestrook, het wekken van een suggestie, misschien juist beter dat niemand weet dat die kleurtjes op de weg juridisch gezien geen betekenis hebben ;)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Inhalen Fietsstrook

Bericht door feitelijk » di 18 aug 2015, 13:51

Techum schreef:De gemiddelde weggebruiker kent het verschil niet tussen veel technische begrippen.
Zeg dat.
Ik citeer een wegbeheerder:

De berm maakt eveneens onderdeel uit van de rijbaan, blijkt uit artikel 1, lid ad van het RVV 1990. Bord E1 geldt derhalve dus ook voor de berm.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie