Oxboard

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Oxboard

Bericht door Attietattie » ma 24 aug 2015, 12:10

Ik kende het niet en het lijkt mij vet speelgoed. De Oxboard.

En om het ontopic te houden: zou dit ding op de stoep moeten of op het fietspad?
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Oxboard

Bericht door keokiracer » ma 24 aug 2015, 12:19

Ah, zo een. Wordt ook wel een 'Swagway' genoemd ( :rofl2: ).

Waar ze horen weet ik niet, maar ze zullen het fietspad wel prefereren aangezien die Oxboards niet zo'n fan zijn van (stoep)randen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Oxboard

Bericht door Attietattie » ma 24 aug 2015, 12:30

keokiracer schreef:Waar ze horen weet ik niet, maar ze zullen het fietspad wel prefereren aangezien die Oxboards niet zo'n fan zijn van (stoep)randen.
Ze mogen kiezen of ze het fietspad of het voetpad gebruiken. Maar zouden ze niet een eigen status moeten krijgen?

Deze dingen zijn namelijk wél te betalen, dus daar gaan we er op korte termijn een stuk meer van zien dan van Segway's vermoed ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Oxboard

Bericht door RSK » ma 24 aug 2015, 12:47

Grappig ding inderdaad. Bij het lezen van de naam dacht ik aan iets anders. Ik keek raar op toen hier in San Agustín eerder deze week een soort offroad-skateboard (grote plank met vrij grote banden) de berg op kwam rijden. Die ging een broodje halen bij de supermarkt. :lol: Die gast had overigens wel een afstandbediening in zijn handen, deze lijkt zonder te functioneren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Oxboard

Bericht door jelger » ma 24 aug 2015, 12:52

Ik zie vaker een CoolWheel.
Nog handzamer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Oxboard

Bericht door Attietattie » ma 24 aug 2015, 13:11

^^ En net zo goed betaalbaar zie ik nu.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Oxboard

Bericht door RSK » wo 02 sep 2015, 20:33

Misschien een idee om hier een centraal topic van te maken voor dit soort bijzondere voertuigen.

Kwam er vandaag op het dorp een tegen, dat geval schijnt 'Stint' te heten. Het is een kruising tussen een Segway en een bakfiets, en ze worden blijkbaar doorgaans gebruikt door kinderopvangcentra (zo ook in Bodegraven dus). Je kunt 10 koters in de bak kwijt.

Qua regelgeving is het een 'bijzondere bromfiets'. De maximumsnelheid is 25km/h en een helm is niet verplicht. In principe hoort hij op het fietspad thuis.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Oxboard

Bericht door Rein » wo 02 sep 2015, 20:51

Ik zag een paar weken geleden ook een stuk of zes van die dingen in colonne rijden.

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Eigenlijk ben ik er geen voorstander van dat in dit soort voertuigen, bestuurd door veelal jonge mensen, een stuk of zes tot tien peuters wordt vervoerd. Zo nu en dan gaan er ongelukken gebeuren en liggen de koters met hun schedeltjes op straat. Dan zijn de rapen gaar denk ik.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Oxboard

Bericht door Attietattie » wo 27 feb 2019, 22:51

Ik vond dit topic terug. Helaas heb je helemaal gelijk gekregen, Rein.
Rein schreef: wo 02 sep 2015, 20:51Zo nu en dan gaan er ongelukken gebeuren en liggen de koters met hun schedeltjes op straat. Dan zijn de rapen gaar denk ik.
Wat betreft 'nieuwe' voertuigen hebben we de
Stint
Link
Segway
Link
Oxboard/Hoverboard
Link
Esk8
Link
EUC
Link


Onewheel.
Link
Als ik iets over het hoofd zie, zie ik het graag aangevuld. Ik heb meestal het eerste filmpje gepakt, dat er naar boven kwam.

Ik ben best benieuwd hoe dit soort dingen zich ontwikkelt. Ik kan me voorstellen dat het handig is dit soort modaliteiten in de kofferbak te gooien en aan de rand van de stad te kunnen parkeren om vervolgens een centrum in te kunnen rijden. Bovendien is het elektrische rijden toch de toekomst. En dat hoeft niet per se op een aftreksel van de fiets.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Oxboard

Bericht door fonsoy » do 28 feb 2019, 19:05

Ik heb weleens op een onewheel gereden. Gruwelijk gevaarlijk. Als je op volle snelheid (40 km/u) rijdt, je rijdt hard een hobbel over en leunt daardoor wat naar voren, kan het gebeuren dat het ding ineens stopt. Niet makkelijk om mee te rijden. Vooral omdat acceleratie en remmen met behulp van leunen aangestuurd wordt, en niet met een afstandsbediening.

Elektrische skateboards is daarentegen wel echt een tof apparaat. Jammer dat ze niet straatlegaal zijn aangezien er geen stuur en geen zitplaats is. Ook sommige modellen gaan wel 45 km/u dus zouden normaal gesproken verzekerings- en helmplichtig moeten zijn. Laten we wel wezen, dat is niet leuk om zo snel te rijden met zo'n ding.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Oxboard

Bericht door Attietattie » do 28 feb 2019, 23:27

^^ Valt ook wel weer mee. Je kunt die dingen zo instellen dat ze op tijd aangeven dat je tegen de grens van zijn kunnen zit en dan gaat ie dus niet zomaar uit.

Maar meteen een stap vooruit? De toekomst! :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie