geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door WouterF » vr 02 okt 2015, 15:42

De Laan van Westroijen in Tiel is een tweebaans weg binnen de bebouwde kom. Er naast ligt een groenstrookje, dan een fietspad en dan een trottoir aan beide kanten.

Als je nu van het ene trottoir naar het andere wil oversteken kom je het volgende tegen:

zebrapad over het fietspad
bestrating over de groenstrook, met tegen de weg aan een verkeerslicht met bedieningsknop. Het verkeerslicht is naar de weg toegedraaid.
2 rijbanen met zebrapad
weer bestrating over de groenstrook, met verkeerslicht + bedieningsknop voor de andere richting
een zebrapad over het fietspad

en dan ben je op het trottoir aan de overkant.

Als ik als fietser op het fietspad fiets, kan ik de verkeerslichten van de oversteekplaats die naar de rijbaan wijzen uiteraard wel zien, hoewel ze van mij af gedraaid zijn.

Laatst deed zich de situatie voor dat iemand per fiets de oversteekplaats benutte, terwijl ik op de fiets over het fietspad aangereden kwam. De verkeerslichten stonden op rood, maar voor beide fietsers gebeurde er iets onverwachts: de overstekende fietser verwachtte niet dat ik door zou rijden, ik verwachtte niet dat zij door zou rijden.

Haar redenering (hoop ik dan maar) was dat het verkeerslicht ook op/voor het naastgelegen fietspad zou gelden
Mijn redenering: het verkeerslicht is op de rijbanen gericht en de knop zit na het fietspad, is dus alleen voor de auto's bedoeld. Het zebrapad geeft de ene fietser geen voorrang op de andere, ik kom van rechts, met gelijke snelheid doorfietsen dus.

Zijn er eenduidige regels over naar de weg toegedraaide verkeerslichten? Een voetganger zou voorrang gehad hebben, want op een zebrapad, maar die fietser, dat weet ik niet.

Er kwam overigens geen aanrijding (anders was ik wel gestopt), maar mevrouw was wel hoorbaar geschrokken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 okt 2015, 15:46

Heb je een StreetView-linkje naar het kruispunt? Dat is wat makkelijker oordelen :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door keokiracer » vr 02 okt 2015, 15:48

Ik zet mijn geld in op deze locatie
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 okt 2015, 15:52

Ik had hem inmiddels ook gevonden. Dit is zo'n typisch ouderwetse oversteek-VRI. Geldt alleen voor voetgangers die oversteken en autoverkeer op de weg. Parallelle fietsers hoeven niet te stoppen voor rood op de autoweg. Wél voor voetgangers op de VOP. Voetgangers dus, fietsers op de VOP hebben geen voorrang.
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door waldo79 » vr 02 okt 2015, 15:59

Uiteraard ben ik ter plekke bekend, maar het lijkt me dat je als fietser niks met die verkeerslichten van doen hebt.

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door WouterF » vr 02 okt 2015, 16:08

De locatie klopt inderdaad. Maar ik kon in de wet alleen lezen dat verkeerslichten voor bestuurders gelden, en behalve de schuine stand is er niets dat aangeeft dat ze alleen voor de auto's bedoeld zijn. Tegelijkertijd suggereert de plaats van de drukknoppen dat wel heel erg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door duikgek89 » vr 02 okt 2015, 16:10

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door waldo79 » vr 02 okt 2015, 16:11

Sowieso is het al niet de bedoeling dat men fietst over een zebrapad en daar menen voorrang aan te ontlenen :nothanks: (wat duikgek89 ook al zegt)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Attietattie » vr 02 okt 2015, 20:26

Waar is de stopstreep?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Pino » vr 02 okt 2015, 21:46

Deze achter Centraal Station in Amsterdam (inmiddels ondertunneld) vond ik ook altijd een lastige: moet een fietser hier stoppen voor rood? Ik zag het fietsers daar met enige regelmaat doen. Anderen negeerden dat gewoon, maar je weet in Amsterdam natuurlijk nooit of dat het algemene stoplicht-negeren is of een interpretatie van deze situatie...

https://www.google.com/maps/@52.3801384 ... 312!8i6656

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Rein » vr 02 okt 2015, 21:54

^^ Fietsers moesten natuurlijk sowieso stoppen voor overstekende voetgangers op het zebrapad, maar die regel wordt in Amsterdam massaal genegeerd, door fietsers nog meer dan door automobilisten.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Mandelsoft » vr 02 okt 2015, 22:01

Pino schreef:Deze achter Centraal Station in Amsterdam (inmiddels ondertunneld) vond ik ook altijd een lastige: moet een fietser hier stoppen voor rood? Ik zag het fietsers daar met enige regelmaat doen. Anderen negeerden dat gewoon, maar je weet in Amsterdam natuurlijk nooit of dat het algemene stoplicht-negeren is of een interpretatie van deze situatie...

https://www.google.com/maps/@52.3801384 ... 312!8i6656
Voor mij is het duidelijk: de VRI's zijn alleen voor de rijbaan voor auto's en de voetgangers-VRI kruisende stroom (let op, OOK kruisende fietsers). Het naastliggende fietspad mag de VRI dus gewoon negeren.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: geldt een schuin naar de weg gedraaid verkeerslicht ook op een fietspad?

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 okt 2015, 22:04

^^ Inderdaad vrij duidelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie