VL: terugkomdag voor rijbewijs

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » di 08 dec 2015, 21:01

Naturist schreef:Het Franse puntensysteem werkt uitstekend, voor iedereen ongeacht de duur van je rijbewijs en is niet afhankelijk van een terugkomdag.

Dat is het probate middel tegen hufters en ander slecht weggedragen.
Geldklopperij is zo'n terugkomdag, en niets meer dan dat.
Leuk he, zo'n puntensysteem in het land dat volstaat met idiote snelheidsbeperkingen die 24/7 gecontroleerd worden door trajectcontroles en struikrovers...

Neen, opleiding is nodig, geen repressie.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Jackbauer1350 » di 08 dec 2015, 21:26

Dat soort testen voegt niet gek veel toe en jaagt mensen alleen maar op extra kosten. Je kan alle regels leren maar er uiteindelijk naar handelen is een ander verhaal. Feit blijft dat altijd lieden zijn die het uiteindelijk beter denken te weten of gewoon schijt hebben aan de regels.

En daar is al je het bont maakt op de weg al een opleiding voor, in Nederland dan, en die heet EMG, de Educatieve Maatregel Gedrag. Kost je in ieder geval rond de duizend euro. En als je niet komt opdagen je rijbewijs.
Hiermee pak je de mensen die zich wel gewoon normaal gedragen op de weg niet onnodig in de portemonee.
Het argument van auto rijden kost veel geld dus dat kan best wel duurder vind ik een kulargument. Mensen genoeg die afhankelijk zijn van een auto en die niet veel geld te makken hebben. Die zijn al blij dat ze uberhaupt een auto kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » di 08 dec 2015, 21:31

Ik ben het niet vaak met Naturist eens, maar hij heeft hier wel gelijk.

En Nederlanders weten dat ze door het CJIB beroofd worden, maar dat staat los van de vraag of je weggebruikers nog meer geld uit de zakken moet slaan met volledig zinloze exercities als terugkomdagen.
Een puntensysteem is dan echt véél effectiever, en ook nog eens eerlijker. Alleen degenen die blijkbaar geen inzicht opdoen en daardoor punten blijven sprokkelen worden dan gepakt.
SanderK schreef:Neen, opleiding is nodig, geen repressie.
Pragmatisme is geboden, geen dogmatisme.

(Een puntensysteem hoeft ook helemaal niet repressief te zijn om wel effectiviteit op te kunnen leveren, zie Duitsland)
Laatst gewijzigd door Rene op di 08 dec 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » di 08 dec 2015, 22:06

^^ Dankjewel voor je steun.
Ik rijdt geregeld langs struikrovers (laserguns) en door trajectcontroles zonder dat ik mij zorgen maak over het behoud van mijn rijbewijs.
Een terugkomdag zou mij slechts geld en tijd kosten waar in geen enkele vorm iets tegenover staat. Dus ook niet in kunde of netheid.
Ik zet de auto op de parking als ik moe ben, gebruik nooit alcohol of verdovende middelen en ga agressie liever uit de weg.
Zelfs mijn muziekkeuze is op een rustig tempo ingesteld.
Wat in 's Hemelsnaam zouden ze mij op zo'n door jou gewenste terugkomdag nog moeten bijleren?

Zelfs met een Frans rijbewijs zou ik mij geen moment zorgen maken en dat is niet dankzij mijn wijlen rijschoolhouder of de 44 lessen en 2 examens.
Dat is dankzij een stupide ervaring met alcohol en oom agent en de rijervaring die ik met diverse auto's heb opgedaan, maar vooral te danken aan een stuk opvoeding en voorbeeld dat ik van mijn ouders heb gehad. Ook in negatieve zin overigens, met alcohol.
Zij -je ouders of opvoeders- geven het voorbeeld dat je gaat volgen.
Zijn zij hufters in het verkeer dan is de kans groot dat jij dit voorbeeld toch gaat volgen.
Mijn ouders reden over het algemeen als ik nu en heb na die jeugdzonde besloten nooit, maar dan ook nooit meer met alcohol op achter het stuur te kruipen, ook niet om 4 uur s nachts zoals die ene keer.

Ervaring opvoeding en handhaving, dat is nodig om het binnen redelijke perken te houden.
Ik ben als Nederlander nog van de tijd dat je een bepaalde vorm van respect en aanzien voor de politie had en heb gelukkig nooit het stomme lef gehad om met een diender in discussie te (hoeven) gaan.
Die generatie na mij die je met regelmaat op tv ziet grote bekken geven aan de latere generatie dienders, die zijn het die je ook met een terugkomdag geen enkele verbetering laat zien.
Zij maken de test subliem en zullen zelfs een rijtest cm laude afleggen.
Maar de volgende dag zullen zij met het zelfde genot met 160 al banen rijstroken wisselend door de file racen om uiteindelijk weer net op tijd op hun werk te zijn.

En daar mag ik -als ik Vlaming zou zijn- dan ook aan meebetalen?

NEEN die hufters en domoren leer je "het" maar op één manier, en dat is middels hun portemonnee of roze pasje.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » di 08 dec 2015, 22:33

Rene schreef:Ik ben het niet vaak met Naturist eens, maar hij heeft hier wel gelijk.

En Nederlanders weten dat ze door het CJIB beroofd worden, maar dat staat los van de vraag of je weggebruikers nog meer geld uit de zakken moet slaan met volledig zinloze exercities als terugkomdagen.
Een puntensysteem is dan echt véél effectiever, en ook nog eens eerlijker. Alleen degenen die blijkbaar geen inzicht opdoen en daardoor punten blijven sprokkelen worden dan gepakt.
SanderK schreef:Neen, opleiding is nodig, geen repressie.
Pragmatisme is geboden, geen dogmatisme.

(Een puntensysteem hoeft ook helemaal niet repressief te zijn om wel effectiviteit op te kunnen leveren, zie Duitsland)
Nu ben je zelf een beetje hypocriet bezig me dunkt.
Je verengt het begrip inzicht tot het kunnen opvolgen van bepaalde verkeersregels (want diegenen zonder inzicht zijn diegenen die punten krijgen).
Ik weet niet of je ooit in België in de spits rijdt, maar dan wordt er niet te snel gereden op de snelwegen vaak wegens te druk. Wat wel gebeurt is dat men niet pinkt, zich op andere baanvakken smijt zonder de spiegels te gebruiken, veel te weinig afstand houdt, niet verder kijkt dan z'n neus lang is en dus geen opkomende files opmerkt, ...
Allemaal zaken die in België NIET beboet worden, waardoor mensen dus GEEN punten verzamelen. Het zijn langs de andere kant volgens mij toch wel zaken die tonen van weinig inzicht....

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » di 08 dec 2015, 22:38

Naturist schreef:...
Opfrissing van rijtechnieken; oefenen van reactie in noodsituaties want aangezien je hopelijk nooit in een noodsituatie komt, verleer je de juiste reactie na het eenmaal geleerd te hebben en is herhaling na een paar jaar noodzakelijk; enzovoort....

U bent redelijk arrogant te stellen dat men u niet meer kan bijbrengen op vlak van veilig autorijden....

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » di 08 dec 2015, 22:43

SanderK schreef:Nu ben je zelf een beetje hypocriet bezig me dunkt.
Je verengt het begrip inzicht tot het kunnen opvolgen van bepaalde verkeersregels (want diegenen zonder inzicht zijn diegenen die punten krijgen).
Ik weet niet of je ooit in België in de spits rijdt, maar dan wordt er niet te snel gereden op de snelwegen vaak wegens te druk. Wat wel gebeurt is dat men niet pinkt, zich op andere baanvakken smijt zonder de spiegels te gebruiken, veel te weinig afstand houdt, niet verder kijkt dan z'n neus lang is en dus geen opkomende files opmerkt, ...
Allemaal zaken die in België NIET beboet worden, waardoor mensen dus GEEN punten verzamelen. Het zijn langs de andere kant volgens mij toch wel zaken die tonen van weinig inzicht....
Wat je noemt heeft helemaal niets met verkeersinzicht te maken, maar met het rechttoe rechtaan toepassen en handhaven van verkeersregels.

Overigens is geen richting aangeven bij rijstrookwisselingen niet typisch Belgisch, evenzo het even snel voor de ander naar links gooien. Dat zie je in elk land, en dat heeft zoals ik al opmerkte ook helemaal niets met het wel of niet hebben van verkeersinzicht te maken. Afstand houden in de spits geen optie, want dan mag je elke snelweg wel direct met 2 stroken verbreden. Meer dan 10-15 meter is in de spits helemaal niet haalbaar. Eén tot anderhalve deelstreep afstand dus, dat kan het verkeer prima aan. Die korte afstanden in de spits zijn ook niet direct reden van ernstige ongevallen, zolang er maar voldoende doorzicht bestaat op de voorliggers van de directe voorligger. Iemand met verkeersinzicht weet daar juist prima op te anticiperen. Bij een vrachtwagen, bestelbus of SUV voor je hou je dus wat meer afstand dan met een gewone auto voor je.

Ik ben niet degene die het begrip "inzicht" verengt, jij bent degene die het vereenzelvigt met doceerbare kennis en niet meer dan dat. Inzicht gaat juist veel verder, het heeft alles te maken met door de weggebruiker zelf opgedane rijervaring, en dat laatste wil of kun jij blijkbaar niet begrijpen. Want ik heb het inmiddels inhoudelijk al genoeg uit de doeken gedaan, dunkt me. Hoeveel verkeerskundige bagage heb jij eigenlijk, Sander ? Ik heb nu al zoveel onzin van je gelezen dat ik het knap arrogant van je vind om bij gebrek aan argumenten op de persoon te spelen en mij als "hypocriet" af te schilderen.

(Vergeef me dus dat ik in reactie nu ook jou even persoonlijk de maat neem)
Laatst gewijzigd door Rene op di 08 dec 2015, 23:04, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Jackbauer1350 » di 08 dec 2015, 22:50

SanderK schreef: Allemaal zaken die in België NIET beboet worden, waardoor mensen dus GEEN punten verzamelen. Het zijn langs de andere kant volgens mij toch wel zaken die tonen van weinig inzicht....

Dus is het zaak WEL te gaan beboeten, dan is een veel te dure opfriscursus voor iedereen helemaal niet nodig. Die krijgt men dan ter plekke van meneer agent in de vorm van een prent. En die kost de overtreder geld en worden de welwillende mensen niet belast met geldklopperij.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » di 08 dec 2015, 23:04

^^Juist.
SanderK schreef:U bent redelijk arrogant te stellen dat men u niet meer kan bijbrengen op vlak van veilig autorijden....
Ik hoor het u zeggen. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » di 08 dec 2015, 23:29

Jackbauer1350 schreef: Dus is het zaak WEL te gaan beboeten, dan is een veel te dure opfriscursus voor iedereen helemaal niet nodig. Die krijgt men dan ter plekke van meneer agent in de vorm van een prent. En die kost de overtreder geld en worden de welwillende mensen niet belast met geldklopperij.
Met als enigste verschil dat de mensen die ongevallen veroorzaken of in betrokken raken niet allemaal verkeersovertreders zijn.
Het gaat hier over VEILIG rijden, niet over het opvolgen van regels.
Iemand veilig doen rijden gaat niet alleen door middel van beboeten, aangezien veilig rijden niet begint en eindigt bij het volgen van de verkeersregels.
Je hoort het wel af en toe: maar meneer de politie-agent, ik ben zo'n brave chauffeur, nooit een boete gehad, nooit rijd ik te snel en tja, nu toch een ongeval....
Naturist schreef:^^Juist.
Ik hoor het u zeggen. ;)
Dat snap ik even niet. Zal wel aan de taalbarrière liggen?
Rene schreef:
SanderK schreef: men niet pinkt, zich op andere baanvakken smijt zonder de spiegels te gebruiken, veel te weinig afstand houdt, niet verder kijkt dan z'n neus lang is en dus geen opkomende files opmerkt, ...
Allemaal zaken die in België NIET beboet worden, waardoor mensen dus GEEN punten verzamelen. Het zijn langs de andere kant volgens mij toch wel zaken die tonen van weinig inzicht....
Wat je noemt heeft helemaal niets met verkeersinzicht te maken, maar met het rechttoe rechtaan toepassen en handhaven van verkeersregels.
....
Ik ben niet degene die het begrip "inzicht" verengt, jij bent degene die het vereenzelvigt met doceerbare kennis en niet meer dan dat. Inzicht gaat juist veel verder, het heeft alles te maken met door de weggebruiker zelf opgedane rijervaring, en dat laatste wil of kun jij blijkbaar niet begrijpen. Want ik heb het inmiddels inhoudelijk al genoeg uit de doeken gedaan, dunkt me. Hoeveel verkeerskundige bagage heb jij eigenlijk, Sander ? Ik heb nu al zoveel onzin van je gelezen dat ik het knap arrogant van je vind om bij gebrek aan argumenten op de persoon te spelen en mij als "hypocriet" af te schilderen.

(Vergeef me dus dat ik in reactie nu ook jou even persoonlijk de maat neem)
Een regel is pas een regel wanneer deze gecontroleerd kan worden en werkelijk gecontroleerd wordt.
Ik zeg het nogmaals: op deze zaken wordt niet in België gecontroleerd. Het zijn eerder aanbevelingen, maar uiteindelijk mag men doen wat men wil, zo lang men maar z'n gordel draagt, niet dronken achter het stuur kruipt en zeker niet te snel rijdt (hoogste pakkans).

Kijk, u bent misschien al iemand die baat zou hebben bij het wel volgen van cursus en dan specifiek over veiligheidsafstand.
Ja, zeer weinig chauffeurs houden genoeg afstand tijdens de spits. Ja, we zouden allemaal wat trager rijden indien we meer afstand zou houden (aangezien wegcapaciteit vermindert). Maar er zouden wel een pak minder ongevallen in de spits zijn. Een groot deel van de ongevallen in de spits komt gewoon door te weinig afstand. En dan gaat het voornamelijk over blikschade, maar het tijdsverlies dat we dan allemaal oplopen is gigantisch. Beter met z'n allen 10 km/u trager, dan 1 van de 5 dagen aanschuiven in de file.
Als ik in de volle spits op de snelweg rijd, ga ik op een veilige afstand achter een vrachtwagen rijden op het rechterbaanvak. Geen stress, niet constant remmen en terug optrekken; rustig naar mijn bestemming rijden.

Ik heb inzicht niet verengt tot doceerbare kennis. Ik vind dat inzicht wel ergens moet beginnen. Nogmaals, bijvoorbeeld inzicht in de wiskunde krijg je door eerst lessen te volgen en dan jezelf te verdiepen (ervaring op te doen) door middel van oefeningen te maken. Inzicht in verkeer komt er door ervaring en door kennis. Hoe zou jij reageren op een bepaalde noodsituatie die je nog nooit gehad hebt? Je hebt geen ervaring om op te teren dan. Daarom dat cursussen die je dat laten oefenen belangrijk zijn.

Ik vond jouw stelling hypocriet, niet jouw persoon. Dat is niet op de man spelen, maar op de bal. Kleine nuance.
Ik ga niet in op de vraag om mijn rijbagage hier neer te typen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Vinny » wo 09 dec 2015, 8:05

Jackbauer1350 schreef:
SanderK schreef: Allemaal zaken die in België NIET beboet worden, waardoor mensen dus GEEN punten verzamelen. Het zijn langs de andere kant volgens mij toch wel zaken die tonen van weinig inzicht....

Dus is het zaak WEL te gaan beboeten, dan is een veel te dure opfriscursus voor iedereen helemaal niet nodig. Die krijgt men dan ter plekke van meneer agent in de vorm van een prent. En die kost de overtreder geld en worden de welwillende mensen niet belast met geldklopperij.
Maar sommige zaken zijn prima aan te pakken met een terugkomdag. Dan kun je mensen er op wijzen dat hun verkeersgedrag niet (meer) veilig is en dat ze een opfriscursus nodig hebben om hun rijbewijs te mogen houden. Het is moeilijker denk ik om iedereen van de weg te halen die niet zijn richting aangeeft. Zoiets is gewoon moeilijker handhaafbaar dan een geautomatiseerde snelheidscontrole.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » wo 09 dec 2015, 8:53

Taalbarrière of niet, ik meen voldoende inzicht te hebben verworven middels bijna-ongelukjes en noodsituaties om mij veilig in het verkeer te begeven.
Een onverdiende EMG van € 750,-- heeft niets met verhoging van verkeersveiligheid te maken.

EMG=Educatieve Maatregel Gedrag, vergelijkbaar met wat U wilt.
Wordt uitgereikt aan personen die zich in Nederland in het verkeer misdragen.

Maar als je in de wereld de verkeersveiligheid werkelijk wilt verbeteren hoef je geen enkele drempel meer te leggen of wetgeving aan te passen...
De meest effectieve methode om te bereiken dat men werkelijk voorzichtig en veilig gaat rijden is het vervangen van de airbag van de bestuurder door een dolk die onder dezelfde omstandigheden uit het stuur omhoogkomt. :idea:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 dec 2015, 14:26

SanderK schreef:Een regel is pas een regel wanneer deze gecontroleerd kan worden en werkelijk gecontroleerd wordt.
Ik zeg het nogmaals: op deze zaken wordt niet in België gecontroleerd. Het zijn eerder aanbevelingen, maar uiteindelijk mag men doen wat men wil, zo lang men maar z'n gordel draagt, niet dronken achter het stuur kruipt en zeker niet te snel rijdt (hoogste pakkans).
In de Belgische wet zal toch wel staan dat je richting dient aan te geven bij het wisselen van rijstrook?
Ja, zeer weinig chauffeurs houden genoeg afstand tijdens de spits.
Dat is ook niet te doen. Als je wel voldoende afstand houdt propt iemand anders zijn auto er wel tussen.
Ja, we zouden allemaal wat trager rijden indien we meer afstand zou houden (aangezien wegcapaciteit vermindert).
En als we trager rijden hoeven we minder afstand te houden.. Ja, zo kom je in een spiraal terecht. Als we 10 km/u rijden hoeven we maar 5 meter afstand te houden. Feit is dat het in de spits bij bijvoorbeeld 80 km/u dikwijls onmogelijk is om 40 meter afstand te houden.
Maar er zouden wel een pak minder ongevallen in de spits zijn. Een groot deel van de ongevallen in de spits komt gewoon door te weinig afstand.
Heb je daar cijfers van om jouw stelling te ondersteunen? Ik betwijfel dat namelijk, omdat er genoeg andere factoren meespelen.
Hoe zou jij reageren op een bepaalde noodsituatie die je nog nooit gehad hebt? Je hebt geen ervaring om op te teren dan. Daarom dat cursussen die je dat laten oefenen belangrijk zijn.
Mja, op een echte noodsituatie kun je toch niet trainen, en elke situatie is ook weer anders. Een slipcursus zal voor veel mensen nog wel nuttig zijn, maar je moet niet denken dat je alles kan trainen.
SanderK schreef:Ik ga niet in op de vraag om mijn rijbagage hier neer te typen.
René vroeg daar ook niet naar, maar of je een verkeerskundige studie hebt gedaan, of in het vakgebied hebt gewerkt.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » wo 09 dec 2015, 15:34

Coen Tunnel schreef:In de Belgische wet zal toch wel staan dat je richting dient aan te geven bij het wisselen van rijstrook?
Staat in de wet, wordt gedoceerd, maar wordt niet gecontroleerd. Er is nooit een politiepatrouille op pad om te controleren of de richting wel wordt aangegeven bij het wisselen van rijstrook. Ja, men kan beboet worden, maar dit gebeurt in de praktijk nauwelijks. Een gedoogbeleid noemt men dit. De regel wordt een aanbeveling.
Als ik het mij goed kan herinneren, worden er statistiekjes uitgebracht van aan wat de meeste verkeersboetes worden gegeven.
Coen Tunnel schreef:Dat is ook niet te doen. Als je wel voldoende afstand houdt propt iemand anders zijn auto er wel tussen.
Ja en dan? Men moet aansluiten natuurlijk en niet trager gaan liggen rijden op het linkerbaanvak dan de voorligger. Indien men dit doet en er komen toch auto's tussen, dan is het zo. Dit gaat amper verschil maken voor jouw aankomsttijd en als anderen zich in gevaar willen brengen, dan is dat zo.
Coen Tunnel schreef:En als we trager rijden hoeven we minder afstand te houden.. Ja, zo kom je in een spiraal terecht. Als we 10 km/u rijden hoeven we maar 5 meter afstand te houden. Feit is dat het in de spits bij bijvoorbeeld 80 km/u dikwijls onmogelijk is om 40 meter afstand te houden.
Ik ben niet van mening dat we in druk verkeer altijd de volledige stopafstand moeten houden. Als men een paar auto's vooruit kan zien (anticipeert), hoeft men er niet op bedacht te zijn dat jouw voorligger plots stilstaat en kan men dus een veilige afstand kiezen die minder is dan de stopafstand. Men kan bijvoorbeeld de reactieweg kiezen als veiligheidsafstand. Immers, als ze je ver vooruit kan zien, kan je een obstakel zien aankomen. De auto's voor jou zullen ook moeten reageren én remmen en zullen hier ook hun plaats voor gebruiken. Indien men niet kan anticiperen door te weinig zicht, kan men natuurlijk wel beter de stopafstand houden. Dit is mijn mening natuurlijk.
Coen Tunnel schreef:Heb je daar cijfers van om jouw stelling te ondersteunen? Ik betwijfel dat namelijk, omdat er genoeg andere factoren meespelen.
Neen, in België blijven de data over verkeersongevallen beperkt tot de factoren 'te snel of niet te snel' en 'dronken of niet dronken'. Hier kan men dus geen data over terug vinden.
De meeste ongevallen die ikzelf tijdens de spits al heb gezien, zijn kop-staart botsingen met 2 auto's in harmonicafiles.
Wat bedoel je met andere factoren? Zoals afgeleid zijn (gsm, radio, kinderen, ...)? Of vermoeid zijn?
Coen Tunnel schreef:Mja, op een echte noodsituatie kun je toch niet trainen, en elke situatie is ook weer anders. Een slipcursus zal voor veel mensen nog wel nuttig zijn, maar je moet niet denken dat je alles kan trainen.
Eén reflex zou alvast ten alle tijde afgeleerd moeten worden, en dat is het kijken naar het object dat op jouw route staat. In plaats daarvan moet je altijd kijken naar je vluchtroute. Anders ga je gegarandeerd de fout in bij het ontwijken van het obstakel (en dit kan van alles zijn).
Simpele zaken zoals tegensturen wanneer men begint te slippen, snappen de meeste chauffeurs wel, dit is natuurlijk. Dat ze echter niet te veel mogen doorsturen en dat ze moeten kijken naar waar ze willen gaan, in plaats van naar de vangrail waar ze op af gaan, weten er maar weinig. En dit in de praktijk omzetten is nog moeilijker.
Men kan niet op alle situaties voorbereid zijn, dat is waar. Men kan wel iemand de principes uitleggen, zodat hij voor zichzelf bij nieuwe situaties de meest veilige reactie kan opmaken.
Coen Tunnel schreef:René vroeg daar ook niet naar, maar of je een verkeerskundige studie hebt gedaan, of in het vakgebied hebt gewerkt.
Neen, ik hou mij niet professioneel bezig met verkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 dec 2015, 16:47

SanderK schreef:Staat in de wet, wordt gedoceerd, maar wordt niet gecontroleerd. Er is nooit een politiepatrouille op pad om te controleren of de richting wel wordt aangegeven bij het wisselen van rijstrook. Ja, men kan beboet worden, maar dit gebeurt in de praktijk nauwelijks. Een gedoogbeleid noemt men dit. De regel wordt een aanbeveling.
In Nederland is de pakkans klein, maar als men met meer dingen zo laks is, tja... Als men nou eens gaat beginnen met het handhaven van de wet die er toch al is.
Ja en dan? Men moet aansluiten natuurlijk en niet trager gaan liggen rijden op het linkerbaanvak dan de voorligger. Indien men dit doet en er komen toch auto's tussen, dan is het zo. Dit gaat amper verschil maken voor jouw aankomsttijd en als anderen zich in gevaar willen brengen, dan is dat zo.
Nou, stel, we volgen jouw redenering. Ik rij 80 km/u en ik hou 40 m afstand. Een andere bestuurder gaat tussen mij en mijn voorganger rijden en ik heb nu nog meer 20 meter afstand tot mijn nieuwe voorganger. Dan zal ik toch echt het gas los moeten laten als ik een gat van 40 meter wil behouden. Met het risico dat er weer een andere weggebruiker naar links opschuift en in het nieuwe gat van 40 meter duikt. En dan begint het verhaaltje weer opnieuw.

Nee, in de spits is zoiets nauwelijks haalbaar.
Neen, in België blijven de data over verkeersongevallen beperkt tot de factoren 'te snel of niet te snel' en 'dronken of niet dronken'. Hier kan men dus geen data over terug vinden.
De meeste ongevallen die ikzelf tijdens de spits al heb gezien, zijn kop-staart botsingen met 2 auto's in harmonicafiles.
Wat bedoel je met andere factoren? Zoals afgeleid zijn (gsm, radio, kinderen, ...)? Of vermoeid zijn?
Inderdaad afleiding, alcoholgebruik, weersomstandigheden (gladheid, regen, laagstaande zon). Weinig afstand houden op zich veroorzaakt geen ongevallen, mits je de situatie goed kan overzien. Maar als je afgeleid bent door je gsm is weinig afstand houden al een stuk gevaarlijker.
Men kan niet op alle situaties voorbereid zijn, dat is waar. Men kan wel iemand de principes uitleggen, zodat hij voor zichzelf bij nieuwe situaties de meest veilige reactie kan opmaken.
Je praat over dingen die je in een split second moet beslissen... In dat soort situaties is het lastig om rationeel de juiste keuze te maken.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » wo 09 dec 2015, 17:03

^^
Over spitsrijden:
Rijden moet dynamisch. Je moet niet gaan remmen of gas loslaten. Gewoon de volgende keer dat er opgetrokken wordt iets trager accelereren zou moeten volstaan.
En ik denk toch niet dat men dan blijft invoegen, dat zou betekenen dat men je langs rechts voorbijsteekt. En als zo veel man dat kan, betekent dat dat je onterecht links rijdt.
Dat is mijn theorie alvast....

Rationeel keuzes maken? Op een auto-trainingsdag word je het automatisme aangeleerd om niet naar het object te kijken maar naar de vluchtroute. Dit automatisme verdwijnt echter snel, daarom dat herhalingen nodig zijn.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 09 dec 2015, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ^^ volstaat als je wilt reageren op de post direct boven je

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door keokiracer » wo 09 dec 2015, 17:09

SanderK schreef:En ik denk toch niet dat men dan blijft invoegen, dat zou betekenen dat men je langs rechts voorbijsteekt. En als zo veel man dat kan, betekent dat dat je onterecht links rijdt.
*mompelt iets over invoegers*
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door boe! » wo 09 dec 2015, 19:22

Naturist schreef:Een terugkomdag zou mij slechts geld en tijd kosten waar in geen enkele vorm iets tegenover staat.
Ja kan er iets tegenover stellen: het rijbewijs. Het vernieuwen van het rijbewijs zou je afhankelijk kunnen maken van een met goed gevolg afgelegd theorie- en praktijkexamen. Dat gaat er niet van komen, want de overheid durft daar zijn handen niet aan te branden, maar je hebt dan wel een goed beeld van hoe het staat met iemands kennis, kunde en inzicht in het verkeer.
Wat in 's Hemelsnaam zouden ze mij op zo'n door jou gewenste terugkomdag nog moeten bijleren?
Nou, alles wat je vergeten bent of verkeerd doet. Het kan zijn dat jij bij die 8% hoort die wel goed rijdt, maar bij de rest van de rijbewijsbezitters is het onvoldoende.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Lambo19 » wo 09 dec 2015, 19:32

Jackbauer1350 schreef: Hiermee pak je de mensen die zich wel gewoon normaal gedragen op de weg niet onnodig in de portemonee.
Het argument van auto rijden kost veel geld dus dat kan best wel duurder vind ik een kulargument. Mensen genoeg die afhankelijk zijn van een auto en die niet veel geld te makken hebben. Die zijn al blij dat ze uberhaupt een auto kunnen veroorloven.
Inderdaad, je moet mensen niet onnodig op kosten willen jagen. Men betaalt al genoeg belastingen accijnzen, de auto wordt al genoeg gebruikt als melkkoe. Bovendien is een rijbewijs al een vrij kostelijke zaak als je meerdere keren je examen moet afleggen en extra lessen volgt. Deze maatregel zal armere bevolkingsgroepen waarvoor een rijbewijs al een kostelijke zaak was nog meer ervan weerhouden hun rijbewijs te behalen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » wo 09 dec 2015, 19:39

^^Als de pakkans vergroot wordt durf ik te stellen dat zelfs mijn weggedrag nóg beter wordt.

(Laat ik eens de overtreffende trap van arrogantie duiden.)
:denk:

Met een tv programma zoals "blik op de weg" wordt tegen een lagere prijs, meer bereikt.
Jammer dat het vorig jaar van de buis is gehaald.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » wo 09 dec 2015, 19:44

Naturist schreef:^^Als de pakkans vergroot wordt durf ik te stellen dat zelfs mijn weggedrag nóg beter wordt.
Pakkans op wat? Pakkans op het veroorzaken van ongevallen?
Het zijn niet enkel verkeerswetovertreders die ongevallen veroorzaken of in betrokken raken!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Naturist » wo 09 dec 2015, 19:48

Laat ik het eens over een andere boeg gooien: Op welk onderwijsniveau denk jij dat een dergelijke terugkomdag gegeven moet gaan worden?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Rene » wo 09 dec 2015, 20:09

SanderK schreef:Ik vond jouw stelling hypocriet, niet jouw persoon. Dat is niet op de man spelen, maar op de bal. Kleine nuance.
Lul je er maar gemakkelijk uit.
SanderK schreef:Neen, ik hou mij niet professioneel bezig met verkeer.
Ik weet genoeg.

Ook na je laatste reactie in het 130 km/h-topic met je 160 km/h standpunt en de "argumenten" A, B en C gelezen hebbende, en hetgeen je hierboven nog geschreven hebt, word ik alleen al moe(deloos) van de gedachte om de discussie voort te zetten. Veel discussie"plezier" nog in deze draad. Maar bedenk dat jouw beperkte concept van "inzicht = doceerbare kennis" echt finaal de plank misslaat...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Vinny » wo 09 dec 2015, 20:11

Lambo19 schreef:
Jackbauer1350 schreef: Hiermee pak je de mensen die zich wel gewoon normaal gedragen op de weg niet onnodig in de portemonee.
Het argument van auto rijden kost veel geld dus dat kan best wel duurder vind ik een kulargument. Mensen genoeg die afhankelijk zijn van een auto en die niet veel geld te makken hebben. Die zijn al blij dat ze uberhaupt een auto kunnen veroorloven.
Inderdaad, je moet mensen niet onnodig op kosten willen jagen. Men betaalt al genoeg belastingen accijnzen, de auto wordt al genoeg gebruikt als melkkoe. Bovendien is een rijbewijs al een vrij kostelijke zaak als je meerdere keren je examen moet afleggen en extra lessen volgt. Deze maatregel zal armere bevolkingsgroepen waarvoor een rijbewijs al een kostelijke zaak was nog meer ervan weerhouden hun rijbewijs te behalen.
Als je op een terugkomdag bewijst dat je het roze papiertje waard bent dan kost dat nauwelijks geld. Laat het 100 euro zijn, dat moet voor iedere automobilist op te brengen zijn. Zelfs voor de "armere" automobilisten. Alleen voor degenen die dus bewezen er een zooitje van maken zijn (veel) meer geld kwijt omdat ze hun rijbewijs verliezen en dus opnieuw in training moeten. Maar die hebben het dus hard nodig. Desnoods maak je het gewone rijexamen duurder en maak je de verplichte terugkomdag gratis. Want zo'n maatregel moet inderdaad niet het oogmerk hebben om mensen te straffen, maar het oogmerk om de verkeersveiligheid en het weggedrag van (jonge) automobilisten te verbeteren :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door keokiracer » wo 09 dec 2015, 20:59

keokiracer schreef:
SanderK schreef:En ik denk toch niet dat men dan blijft invoegen, dat zou betekenen dat men je langs rechts voorbijsteekt. En als zo veel man dat kan, betekent dat dat je onterecht links rijdt.
*mompelt iets over invoegers*
Om hier even op terug te komen. Als verkeer links 90-100 rijdt en rechts 80-90 dan zullen er ook genoeg zijn die zich ertussen willen proppen... En dat ook doen. Deze video werd net op Flitsservice geüpload:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » wo 09 dec 2015, 21:03

Rene schreef:Ik weet genoeg.

Ook na je laatste reactie in het 130 km/h-topic met je 160 km/h standpunt en de "argumenten" A, B en C gelezen hebbende, en hetgeen je hierboven nog geschreven hebt, word ik alleen al moe(deloos) van de gedachte om de discussie voort te zetten. Veel discussie"plezier" nog in deze draad. Maar bedenk dat jouw beperkte concept van "inzicht = doceerbare kennis" echt finaal de plank misslaat...
Enkel mensen met een vodje papier uitgegeven door een universiteit waarop staat dat ze verkeersdeskundige zijn mogen discussiëren over verkeer?
Oei, onze minister is dan al helemaal niet competent.
En laat me hier even duidelijk zijn, als ik zou willen, zou ik geen enkel probleem hebben met het behalen van het universitair diploma verkeerskunde. Ver onder mijn huidig 'niveau'.
Ik verdiep mij in verkeer(sstudies) in mijn vrije tijd.

Nog eventjes over een andere boeg gooien:
Van Dale
in·zicht (het; o; meervoud: inzichten)
1
mening
2
kijk op de zaak
3
besef, bewustzijn: tot inzicht komen
WikiWoordenboek
inzicht o

het doorhebben hoe iets in elkaar zit
Hij heeft een goed inzicht in schaak.
het beseffen of erkennen van iets
Inzicht is de eerste stap tot verandering.
inzage; het inzien (van een document)
Hij kreeg inzicht in een paar van de belangrijkste documenten.

Me dunkt dat inzicht iets doceerbaar is.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door SanderK » wo 09 dec 2015, 21:10

keokiracer schreef: *video*
Ja, dat noemt men de weg delen met het overige verkeer.
Ik vind persoonlijk dat het niet zo hoffelijk was van de bestelwagen, maar niet onoverkomelijk. Verder geven richtingaanwijzers geen voorrang, het is enkel een (verplichte) indicatie. Maar nogmaals, tijdens de spits moeten we nu eenmaal de weg delen.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Veldwachter » wo 09 dec 2015, 21:15

^^
Ik ga die video niet kijken. Ik kan er niet veel aan doen, maar dan maak ik mij alleen maar boos :rooie:
Naturist schreef:Met een tv programma zoals "blik op de weg" wordt tegen een lagere prijs, meer bereikt.
Jammer dat het vorig jaar van de buis is gehaald.
We kunnen altijd nog naar de zestiende herhaling van Stop Politie op RTL7 kijken :top:
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 dec 2015, 21:30

^^ Nou, geweldig. Vreselijke voice-over en allemaal veel sensationeler gemaakt met die afschuwelijke muziekjes eronder. Nee, geef mij maar de echte afleveringen van Leo zelf. Alle driehonderdzoveel afleveringen staan volledig op YouTube. Ik heb ze onlangs allemaal bekeken. Zeer zeker de moeite waard. Geweldig programma.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: VL: terugkomdag voor rijbewijs

Bericht door Veldwachter » wo 09 dec 2015, 21:37

^^

Vergeet niet de jaren 90 opnames ;) Laatst nog een opname uit 1991, een bestuurder die nog typisch jaren 80 kleding droeg en een veel te grote bril :lol:
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Plaats reactie