Nultolerantie voor alcohol?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door waldo79 » do 10 dec 2015, 14:17

SanderK schreef: Misschien is dat ook mijn vakgebied? Misschien heb ik evenveel of misschien zelfs meer recht van spreken omdat ik een of andere grote reviewstudie gepubliceerd heb in een gerenommeerd tijdschrift over de causale relatie tussen BMI en gezondheid en waarom we duidelijke grenzen moeten stellen
Alles goed en wel, maar de toon mag wat mij betreft een stuk vriendelijker en niet op de persoon :idea:

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » do 10 dec 2015, 14:40

Heb je het over mij? Want zoals je kan zien speelde ik niet op de persoon in mijn eerste reactie over het BMI. De reacties daarop echter....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 14:42

SanderK schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ En anderen doen dat wel?
Misschien is dat ook mijn vakgebied? Misschien heb ik evenveel of misschien zelfs meer recht van spreken omdat ik een of andere grote reviewstudie gepubliceerd heb in een gerenommeerd tijdschrift over de causale relatie tussen BMI en gezondheid en waarom we duidelijke grenzen moeten stellen?
Ik weet niet wat je verder allemaal hebt gedaan, en ik twijfel er niet aan dat je veel weet, maar het komt op mij soms nogal belerend en weinig constructief over. Niet alleen in deze discussie. Dat stoort mij een beetje en dat vind ik jammer. Want verder vind ik je niet vervelend om mee te discussiëren. :handshake:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » do 10 dec 2015, 14:47

Coen Tunnel schreef:^^ En anderen doen dat wel?
Beweert ie toch nergens?
waldo79 schreef:Alles goed en wel, maar de toon mag wat mij betreft een stuk vriendelijker en niet op de persoon :idea:
Is helemaal niet op de persoon. Hij stelt alleen dat het onjuist is en daar lijkt me niets mis mee.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » di 15 dec 2015, 19:10

Jonge bestuurders mogen geen alcohol meer drinken
Bestuurders die nog geen drie jaar hun rijbewijs hebben, zullen geen alcohol meer mogen drinken voor ze achter het stuur kruipen. Minister Galant wil de lat voor beginnende bestuurders vanaf midden volgend jaar op 0,2 promille leggen. Het gaat om de eerste aanpassing sinds 1994, staat vandaag in de kranten van Mediahuis. Minister van Justitie Koen Geens van zijn kant wil bedrijfswagens sneller laten afnemen. Dat schrijven meerdere kranten.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nken.dhtml
Wat mij betreft meteen invoeren voor alle bestuurders. Het zijn lang niet alleen jonge bestuurders die onder invloed van alcohol rijden.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door jdb2 » di 15 dec 2015, 19:19

Ik heb hier nog een rijschoolboek uit begin jaren '90 waarin de limiet nog 0,8 was. :schrikreactie:
Voorts ben ik voorstander van nultolerantie, dan is duidelijk en weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Als je boete van de politie krijg omdat één koplamp het niet doet, dan moet je toch ook niet afkomen met "ja maar één lamp is toch genoeg"?

Ok, misschien niet de beste vergelijking...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » di 15 dec 2015, 19:26

Klopt, de promillegrens is pas in 1994 verlaagd naar de huidige 0,5 promille. Tot en met 1974 kende België zelfs een promillegrens van 1,5. :nuts:
In het Verenigd Koninkrijk is vandaag trouwens ook nog steeds 0,8 promille toegelaten als ik mijn niet vergis. Maar desondanks is het VK wel één van de meest verkeersveilige landen van de EU.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » di 15 dec 2015, 23:47

0.2 promille lijkt mij een mooie grens, maar ik vraag me af wat het effect op de verkeersveiligheid zou zijn. Met dezelfde controles verwacht ik 0.0 effect.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » wo 16 dec 2015, 7:35

Lambo19 schreef:
Jonge bestuurders mogen geen alcohol meer drinken
Bestuurders die nog geen drie jaar hun rijbewijs hebben, zullen geen alcohol meer mogen drinken voor ze achter het stuur kruipen. Minister Galant wil de lat voor beginnende bestuurders vanaf midden volgend jaar op 0,2 promille leggen. Het gaat om de eerste aanpassing sinds 1994, staat vandaag in de kranten van Mediahuis. Minister van Justitie Koen Geens van zijn kant wil bedrijfswagens sneller laten afnemen. Dat schrijven meerdere kranten.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nken.dhtml
Wat mij betreft meteen invoeren voor alle bestuurders. Het zijn lang niet alleen jonge bestuurders die onder invloed van alcohol rijden.
Terwijl dat waar is dat alcohol het rijden nadelig beïnvloedt en veel ongevallen veroorzaakt, moet je wel ook een beetje redelijk blijven met regeltjes. Iemand die een accident zet met 0,4 in zijn bloed na 2 pintjes gedronken te hebben is geen crimineel. Zeker in de donkere maanden komen we allemaal wel eens situaties tegen waarvan je achteraf denkt - ja dat scheelde toch niet veel.

Iemand die iedere dag zich zat drinkt en met meer dan 1 promille achter het stuur kruipt en gewoon als een soort randdebiel functioneert en die ongeval na ongeval zet...is wel een crimineel volgens mij.

0,5 volstaat als regel, wat zou aangepakt moeten worden is recidivisme, die groep veroorzaakt niet alleen meer ongevallen, maar lapt ook nog eens volledig zijn laars aan alle regels.

Met andere woorden die nieuwe regeling voor jonge chauffeurs zal mijn insziens niet veel helpen, je moet de echt gevaarlijke criminelen van de baan halen en vooral, ze van de baan houden...en ze dus niet in die overdekte Ligier brommertjes verder laten rondrijden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » wo 16 dec 2015, 9:14

Ik vermoed dat men net als in Nederland voor jonge mensen (die meestal drinken op een feestje en niet zozeer bij een restaurantbezoek, wat meer voor de gezapige 40ers is) denkt dat duidelijkheid (rijden = geen alcohol = groepscontrole) beter helpt dan jonge mensen op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen (stoppen na 2-3 drankjes, wat door anderen slecht bij te houden is)

Men heeft dit verstopt onder "beginnende bestuurders", wat ook een kerel van 60 kan zijn die 40 jaar brommer gereden heeft en toch zijn rijbewijs heeft gehaald, omdat de maatregel anders vermoedelijk sneuvelt op leeftijdsdiscriminatie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 10:44

^^ In Nederland is zo'n 60-jarige die dan pas zijn autorijbewijs heeft gehaald maar al wel een brommerrijbewijs had volgens mij geen beginnend bestuurder. Die had namelijk al langer dan vijf jaar een rijbewijs.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 dec 2015, 10:48

In Duitsland heb je wat dat betreft een dubbele regel. Aan de ene kant mag je daar zowel als beginnende bestuurder als iemand onder de 21 maximaal 0,2 promille in het bloed hebben. Aangezien je in Duitsland slechts twee jaar een 'beginnend bestuurder' bent, betekend dit dus dat als je met 18 je rijbewijs haalt alsnog een jaar extra moet wachten.

Verder is de regelgeving in Duitsland ook wat flexibeler. Hoewel er in principe een limiet van 0,5 promille bestaat, kan je in geval van vreemd rijgedrag en/of bij een ongeluk ook vanaf 0,3 promille een boete krijgen en (deels) aansprakelijk gesteld worden. Al met al is dus de 'veilige' limiet in Duitsland de facto al 0,2 promille, alleen wordt het in principe tot 0,5 promille niet bekeurd.

Wat ik wel grappig vind is dat toch nog best veel mensen tegen een absolute nulgrens is. Dat ben ik in principe ook, 0,2 promille moet wel toegestaan bijven (ook al begrijp ik de redenen van de nulgrens), maar als we het gaan hebben over THC slaat iedereen op tilt. Punt is dat THC er eerder voor zorgt dat je een langzame opa wordt i.p.v. een snelle jelle. Met alcohol overschat je jezelf makkelijk en met THC krijg je veel meer verschijnselen van onderschatting. Beiden kan natuurlijk gevaarlijk worden, maar tests op een circuit hebben al vaker bewezen dat automobilisten na gebruik van alcohol aanzienlijk slechter reageren dan automobilisten na gebruik van THC. Uiteraard ligt uiteindelijk ook alles aan de dosis.

Het ontzettend vervelende aan THC is echter het feit dat je het nog zo lang kunt opsporen, terwijl je allang niet meer onder invloed bent. Nuchtere mensen voor iets veroordelen vind ik een kwalijke zaak, maar dat is helaas het huidige systeem. In Duitsland geldt er daarom sinds een rechtelijke uitspraak van een paar jaar terug een limiet van 1,0 nanogram THC. Dat kan soms nog net wat te laag zijn, maar voorheen gold er een absolute nulgrens. In die zin een lichte verbetering, alhoewel het Duitse CBR je buiten het strafrecht om alsnog een MPU kan opdringen. Dat kan echter ook al als je alleen in het bezit bent van wiet, zelfs als je alleen de niet-strafbare (getolereerde) hoeveelheid opzak hebt. Kennelijk denkt het Duitse CBR dat je dan meteen een junkie bent en daarmee rijbewijsonwaardig, hetgeen natuurlijk voor veruit de meesten volstrekte onzin is. Wel erg vervelend dat de Duitse CBR zonder wettelijke regelgeving zo vrij kan opereren. Dit geldt overigens ook voor het geval dat je spaarkaart in Flensburg vol is, bijv. door snelheidsovertredingen. Na afloop van de strafrechtelijke procedure kan het Duitse CBR doen en laten wat ze willen, zodat mensen de facto niet 6 maanden, maar bijv. 12 maanden zonder rijbewijs zitten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 11:31

SnarfFlevoland schreef:In Duitsland heb je wat dat betreft een dubbele regel. Aan de ene kant mag je daar zowel als beginnende bestuurder als iemand onder de 21 maximaal 0,2 promille in het bloed hebben. Aangezien je in Duitsland slechts twee jaar een 'beginnend bestuurder' bent, betekend dit dus dat als je met 18 je rijbewijs haalt alsnog een jaar extra moet wachten.
In Nederland geldt zoiets ook. Daar is de termijn vijf jaar, maar als je onder de 18 je rijbewijs hebt behaald geldt het tot je 23e. In sommige gevallen ben je dus maximaal zeven jaar (voor degenen die een AM- of T-rijbewijs hebben gehaald) of zes jaar (voor degenen die een B-rijbewijs hebben gehaald op hun 17e) een beginnend bestuurder.
Verder is de regelgeving in Duitsland ook wat flexibeler. Hoewel er in principe een limiet van 0,5 promille bestaat, kan je in geval van vreemd rijgedrag en/of bij een ongeluk ook vanaf 0,3 promille een boete krijgen en (deels) aansprakelijk gesteld worden. Al met al is dus de 'veilige' limiet in Duitsland de facto al 0,2 promille, alleen wordt het in principe tot 0,5 promille niet bekeurd.
Nou ja, in Nederland kun je natuurlijk ook bij vreemd rijgedrag een boete krijgen, al zal het dan via artikel 5 lopen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » wo 16 dec 2015, 13:27

Ik maak me op zich meer zorgen van de effecten van legale pillen die maar geslikt worden dat het een lieve lust is dan over THC.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door CasablancaMarocco » wo 16 dec 2015, 14:41

Mijn broer is wiet verslaafd, en zo ver ik weet zit hij al tien jaar onder invloed te rijden.

Wel eens een alcoholtest ondergaan, op een N weg toen ik er naast zat, omdat de agent vond dat hij wisselend reed qua snelheden, ondanks de auto behoorlijk naar wiet rookte, heeft de agent er totaal niet over gesproken, en mochten we onze weg vervolgen.

Wat dat betreft denk ik dat Nederland toch redelijk tolerant is met softdrugs.
Aan zijn rijvaardigheid merk ik verder weinig verschil, het enige is dat hij continu vergeet waar we heen gingen, en dan opeens een totaal anderen richting opgaat als waar we eigenlijk heen moesten. Ik heb het idee dat wiet vergeetachtig maakt, en emotieloos, ik zelf heb nog nooit gedronken, of gerookt gelukkig.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 dec 2015, 15:00

Als je het dagelijks gebruikt tast het inderdaad je kortetermijngeheugen behoorlijk aan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » wo 16 dec 2015, 15:01

^^ Tast wat je kortetermijngeheugen aan? :dontknow:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 dec 2015, 15:03

Dagelijks wietgebruik. Zie het bericht van CasablancaMarocco.

EDIT: Flauw :mrgreen:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Ds79m » wo 16 dec 2015, 15:23

^^ Hap hap, hap :lol:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 dec 2015, 15:25

Hoezo hap hap hap? :dontknow:

;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » wo 16 dec 2015, 15:26

Ds79m snapt hem. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 dec 2015, 15:37

Coen Tunnel schreef:Nou ja, in Nederland kun je natuurlijk ook bij vreemd rijgedrag een boete krijgen, al zal het dan via artikel 5 lopen.
Ja, dat is dan toch wat meer op een andere manier. In Duitsland kan je alsnog direct op alcohol bekeurd worden, hetgeen ook geregistreerd wordt.
CasablancaMarocco schreef:Wat dat betreft denk ik dat Nederland toch redelijk tolerant is met softdrugs.
Dat zal inderdaad de praktijk wel zijn, maar op papier is Nederland in principe ook erg streng. In Duitsland was je broer z'n rijbewijs waarschijnlijk op staandevoet kwijt geraakt. Die wordt natuurlijk wel weer aan de Nederlandse justitie opgestuurd, maar toch...
CasablancaMarocco schreef:Ik heb het idee dat wiet vergeetachtig maakt, en emotieloos, ik zelf heb nog nooit gedronken, of gerookt gelukkig.
Dat ligt aan het type plant. Je hebt ook wel vormen die mensen heel euforisch maken. Vergeetachtig klopt daarentegen wel. De hele wereld loopt gedurende de werking een beetje aan je voorbij, afhankelijk van de dosis en de regelmaat. Wat voor jou als 5 min voorkomt kan in werkelijkheid wel een uur zijn. Het zorgt verder ook vooral voor ontspanning en pijnbestrijding. Zeker als het wiet dat je gebruikt naast THC ook nog aardig wat CBD bezit. Die laatste stof is overigens in veel landen gewoon legaal en in concentraat in de apotheek verkrijgbaar, omdat het geen psychoactieve werking heeft. Er zijn zelfs steeds meer studies gaande dat wiet principieel als kankerbestrijdingsmiddel ingezet kan worden. Op dit moment is daar helaas nog te weinig onderzoek naar gedaan.

Overigens hoef je je absoluut niet te schamen als je eens wat genotsmiddelen gebruikt, maar het is zeker niet onbeperkt met autorijden te combineren. Al vrij snel passeer je begrijpelijkerwijze een bepaalde grens, al vind ik de nulgrens te extreem. Overigens zou ik ook absoluut niet direct na seks auto willen rijden. Daar ben je ook nog een poosje min of meer wat van 'onder invloed', ook al is dat op een wat andere manier en is de duur veel korter. Idemdito ook als je net wakker bent, laat staan dat je moe wordt. Zoals eerder gezegd vind ik autorijden als je moe bent zoveel gevaarlijker dan met wat alcohol of THC in het bloed. Echter is slaperig autorijden in veel landen legaal en kan je hoogstends op je rijgedrag aangesproken worden, maar niemand die je bloedwaarden op melatonine gaat controleren. Uitzondering hierop is Zwitserland, daar kan je als je moe achter het stuur zit je rijbewijs verliezen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 15:44

^^ Daarom moet je als je in Zwitserland door de politie staande gehouden wordt ook nooit bevestigend antwoorden als men vraagt of je moe bent. Of vermoeidheid als een excuus gebruiken voor bepaald rijgedrag.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » wo 16 dec 2015, 16:10

Km357 schreef:
Iemand die een accident zet met 0,4 in zijn bloed na 2 pintjes gedronken te hebben is geen crimineel. Zeker in de donkere maanden komen we allemaal wel eens situaties tegen waarvan je achteraf denkt - ja dat scheelde toch niet veel.
Neen, maar die persoon brengt zichzelf en andere weggebruikers meer in gevaar, dan wanneer men nuchter zou zijn. Je reactie- en inschattingsvermogen gaan erop achteruit, je hebt dus meer tijd nodig om te anticiperen op de verkeerssituatie. Ook wordt het moeilijker om de werkelijke afstand in te schatten. Dat is dus nefast voor de verkeersveiligheid.
Km357 schreef: Iemand die iedere dag zich zat drinkt en met meer dan 1 promille achter het stuur kruipt en gewoon als een soort randdebiel functioneert en die ongeval na ongeval zet...is wel een crimineel volgens mij.
0,5 volstaat als regel, wat zou aangepakt moeten worden is recidivisme, die groep veroorzaakt niet alleen meer ongevallen, maar lapt ook nog eens volledig zijn laars aan alle regels.
Je hebt natuurlijk ook steeds personen die met twee of drie biertjes op met de wagen rijden maar nooit een ongeval veroorzaken. Uiteraard heb je ook hardleerse gevallen die al meermaals een ongeval veroorzaakt met meer dan 0,5 promille. Zulke bestuurders zijn simpelweg een gevaar op de weg, het lijkt me dus vanzelfsprekend dat een rijverbod en geldboete dan niet volstaan als straf. 0,5 promille is gewoonweg een veel te hoge promillegrens, dat kan je ongestraft met 2 biertjes achter het stuur kruipen. Of je nu met 0,5 of 0,7 promille in je bloed rijdt maakt niet veel verschil. 0,2 voor alle bestuurders invoeren is de beste optie.
Km357 schreef: Met andere woorden die nieuwe regeling voor jonge chauffeurs zal mijn insziens niet veel helpen, je moet de echt gevaarlijke criminelen van de baan halen en vooral, ze van de baan houden...en ze dus niet in die overdekte Ligier brommertjes verder laten rondrijden.
Verkeer is zowat de grootste doodsoorzaak in de leeftijdscategorie 18-24 jarigen. Beginnende al fors meer kans om betrokken te geraken bij een ongeval dan ervaren bestuurders. Alcohol is dan een extra risico factor. Een promillegrens van 0,2 is een duidelijk signaal naar jonge bestuurders toe dat alcohol en rijden niet samengaan. Bovendien is de kans ook kleiner dat men later al dan niet met enkele pinten op achter het stuur zou kruipen. Wat mij betreft moet de leeftijd om alcohol te consumeren ook verhoogd worden naar minstens 18 zoals in Nederland het geval, maar dat is dan weer een andere discussie.

Bovendien vormt alcohol in het verkeer een groter probleem in België dan andere Europese landen. Alcohol is een belangrijke oorzaak bij (dodelijke) verkeersongevallen.
Een lagere limiet is gewoonweg noodzakelijk in België gezien het hoge aantal verkeersdoden en dat alcohol bij 25 % van de dodelijke ongevallen een rol speelt.
Meer controles in combinatie met een lagere promillegrens kunnen dat aantal doen dalen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 16:19

Lambo19 schreef:Wat mij betreft moet de leeftijd om alcohol te consumeren ook verhoogd worden naar minstens 18 zoals in Nederland het geval, maar dat is dan weer een andere discussie.
Nuanceverschil: onder de 18 mag je in Nederland geen alcohol kopen. Een café of restaurant mag ook geen alcohol schenken aan minderjarigen, ook al betaalt de minderjarige zelf niet. Maar consumeren is wel toegestaan in de privésfeer. Als een minderjarige op een feestje een biertje of een wijntje of zelfs iets sterkers aangeboden krijgt mag hij dat best drinken. Een 17-jarige automobilist die bij een blaastest net onder de 0,2‰ blijkt te hebben is dus ook niet strafbaar. Ook al mag die persoon geen alcohol kopen, de consumptie an sich is niet verboden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » wo 16 dec 2015, 16:24

^^ Ik denk niet dat een dergelijke repressie resultaten zal halen. Als ik met 0 promille over een oude Vlaamse betonbaan met oranje straatlampen in het donker in de pletsende regen (liefst nog met versleten ruitenwissers) rij - allemaal strikt legaal en heel normaal - is dat veel gevaarlijker dan dat ik met 0,5 promille overdag terugkom op een weg die de naam weg waardig is.

Het verschil tussen 0,2 of 0,5 is enkel van academisch belang voor de zware jongens dus wat maakt het uit? Je kan enkel hopen dat een paar vrienden hun dronken chauffeur kunnen afraden van te rijden.

Ik vind niet dat 0,2 hoeft, er is al genoeg repressie op zowat alles in dit bananenland en zolang de infrastructuur nog niet aan de laarzen van bvb Nederland of Frankrijk komt, denk ik dat de overheid ook maar eens een engagement mag tonen. Pak de recidivisten aan, want die scoren heel goed in de statistieken en het zou op zich van enig gezond verstand getuigen ook. Dat gaat voor gelijk welke verkeersovertreding trouwens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 16:54

^^ Een limiet van 0,2‰ heeft natuurlijk niks met repressie te maken. Alcohol en verkeer gaan nou eenmaal niet goed samen. Dat er nog genoeg omstandigheden denkbaar zijn waar het ook gevaarlijk is om te rijden als je nuchter bent doet aan dat feit niks af.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » wo 16 dec 2015, 17:18

Geen repressie?

Is het dan geen vermindering van de persoonlijke vrijheid opgelegd door een overheid dan? 0,5 volstaat, da's echt niet zo veel.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » wo 16 dec 2015, 18:25

Coen Tunnel schreef:
Lambo19 schreef:Wat mij betreft moet de leeftijd om alcohol te consumeren ook verhoogd worden naar minstens 18 zoals in Nederland het geval, maar dat is dan weer een andere discussie.
Nuanceverschil: onder de 18 mag je in Nederland geen alcohol kopen. Een café of restaurant mag ook geen alcohol schenken aan minderjarigen, ook al betaalt de minderjarige zelf niet. Maar consumeren is wel toegestaan in de privésfeer. Als een minderjarige op een feestje een biertje of een wijntje of zelfs iets sterkers aangeboden krijgt mag hij dat best drinken. Een 17-jarige automobilist die bij een blaastest net onder de 0,2‰ blijkt te hebben is dus ook niet strafbaar. Ook al mag die persoon geen alcohol kopen, de consumptie an sich is niet verboden.
Een leeftijdsgrens van minimaal 18 jaar om alcoholische dranken te kopen lijkt mij een goede zaak evenals voor het kopen van tabaksproducten. In België moet je minstens 16 jaar oud zijn om tabaksproducten en alcoholische dranken te kopen. Voor sterke drank geldt echter wel 18 jaar als leeftijdsgrens.
Km357 schreef: Het verschil tussen 0,2 of 0,5 is enkel van academisch belang voor de zware jongens dus wat maakt het uit? Je kan enkel hopen dat een paar vrienden hun dronken chauffeur kunnen afraden van te rijden.
Wat mij betreft is iemand die 0,5 promille in zijn bloed heeft, minstens even gevaarlijk als iemand die 0,6 of 0,7 blaast. Een limiet van 0,2 maakt ook duidelijk dat je geen alcoholische dranken dient te consumeren als je nog met de wagen gaat rijden. In tegenstelling tot 0,5 waarbij je ongestraft nog twee biertjes kan drinken.
Km357 schreef: Is het dan geen vermindering van de persoonlijke vrijheid opgelegd door een overheid dan? 0,5 volstaat, da's echt niet zo veel.
Ik vind van niet. Dit heeft maar weinig te maken met persoonlijke vrijheid. De overheid verbiedt niemand om alcohol te consumeren, alleen niet wanneer men een voertuig dient te besturen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Het zal mij worst wezen dat iemand iedere dag een halve bak bier leegdrinkt. Liever dat dan wanneer iemand met 2 of 3 biertjes op achter het stuur kruipt en mogelijks iemand aanrijdt of een ongeval veroorzaakt. Alcohol en verkeer gaan nu eenmaal niet samen.

Het is wat vergelijkbaar met roken. Dat is ook volledig legaal, alleen is het door de overheid verboden in openbare ruimtes , horeca en op de werkvloer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 19:15

Km357 schreef:Geen repressie?

Is het dan geen vermindering van de persoonlijke vrijheid opgelegd door een overheid dan? 0,5 volstaat, da's echt niet zo veel.
Een promillage van 0,5 is dan net zo goed repressie en vermindering van de persoonlijke vrijheid. Of een verbod om te telefoneren achter het stuur.

Plaats reactie