Nultolerantie voor alcohol?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 jan 2016, 10:26

Palance schreef:Dan moeten notoire drinkers (of diegenen met heel vel alcohol op) maar eens een tijde opgesloten worden. Misschien wordt men dan eens wakker?
Dat doen ze al in Polen. Heb er wel eens een interessante reportage over gezien. Gevangenissen zaten deels overvol aan mensen die in het verkeer teveel alcohol op hadden (limiet is 0,2 promille). Kleine overtredingen worden meteen al met voorwaardelijke straffen gehandhaafd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » za 13 mei 2017, 12:13

Er komt geen nultolerantie voor bestuurders die pas hun rijbewijs hebben behaald. Het idee was om de promillegrens voor beginnende bestuurders te verlagen naar 0,2 promille gedurende 3 jaar.
De Vlaamse partijen hebben het idee nu van tafel geveegd omdat deze maatregel volgens hun de verkeerde doelgroep viseert.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... oerd.dhtml

Een terechte beslissing in mijn ogen. Ik ben voorstander om de promillegrens te verlagen naar 0,2 maar dan wel voor alle bestuurders.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Davy » za 13 mei 2017, 12:32

0 of 0,2 of 0,5, het blijft symboolpolitiek. De echte probleemgevallen blijven toch wel zuipen, gelijk welke limiet je hanteert.

Wat is er trouwens gevaarlijker? Een fit persoon die 2 pintjes heeft gedronken of een nuchter maar vermoeid persoon?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Chris » za 13 mei 2017, 12:35

^^ Ik denk niet dat dat relevant is - tenzij je probeert te argumenteren dat met drank op rijden best okay is omdat er ook vermoeide mensen op de weg zitten. Alleen is vermoeidheid niet tot nauwelijks objectief te handhaven en alcohol wel.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Robbert297 » za 13 mei 2017, 12:43

Dit is appels met peren vergelijken. Vermoeidheid is weer een totaal ander probleem wat niets met alcohol te maken heeft. Dit zou je dan voor nu ook buiten discussie moeten laten.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mei 2017, 13:06

Davy schreef:Wat is er trouwens gevaarlijker? Een fit persoon die 2 pintjes heeft gedronken of een nuchter maar vermoeid persoon?
Dat laatste, maar dat praat het natuurlijk nog niet goed om met 1 of 2 biertjes op achter het stuur te zitten. Alcoholgebruik is meetbaar en dus te handhaven, vermoeidheid niet. En wie een aantal biertjes op heeft en zich goed voelt kan zichzelf soms overschatten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 13:30

Een agent kan vermoeidheid natuurlijk wel waarnemen, maar het is inderdaad niet te meten en dus niet in een kwantitatieve grens om te zetten. Dat maakt handhaving daarop lastig, maar je kunt als agent iemand natuurlijk wel het dringende advies geven om te gaan pauzeren.


Wat alcohol betreft; Ik ben tegen mensen die drinken en rijden, maar een nultolerantie lijkt me onwerkbaar en onnodig. In principe heb je dan al een probleem als je per ongeluk een slok uit het verkeerde glas neemt of tiramisu als toetje kiest. Of wat mijn vriendin een paar dagen geleden overkwam, in het restaurant gratis iets te drinken bij het eten krijgen wat op vruchtensap leek om dan na een half glas door te hebben dat er alcohol doorheen zat. Tsja, dan sta je als BOB mooi te kijken als er een nultolerantie actief is...

0,2 promille lijkt mij daarom juist, dat staat je toe om iets te eten met een klein beetje alcohol erin of om van het een of ander een beetje te proeven. Daarnaast, als je rekent hoe de alcohol afbouwt (1,5 a 2 uur per standaard eenheid) geeft die 0,2 je een klein beetje marge. Zo kon mijn vriendin na de maaltijd weer ongeveer op 0 naar huis rijden. Ook kun je zo bijvoorbeeld op oudjaarsavond om middernacht één glas champagne meedrinken om vervolgens ruim twee uur te wachten alvorens je weer naar huis gaat, dan is de alcohol in het bloed als het goed is weer gezakt naar 0, of in ieder geval zo dicht bij 0 dat de resthoeveelheid insignificant is.



Mensen die er echt lak aan hebben zuipen zich eerst lam en gaan dan rijden. Die gaan ook over een 0,2 grens en wellicht ook over een 0,5 grens. Die mogen wat mij betreft ook flink aangepakt worden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door hoevenpe » za 13 mei 2017, 13:40

Of je het nu 0,2 of 0,5 maakt, het staat of valt met handhaving. Ik rij zelf 40.000km per jaar en de laatste keer dat ik heb moeten blazen zal 5-10 jaar geleden geweest zijn...

Laten we daar mee beginnen, iemand die 0,35 blaast is echt niet het grootste probleem qua verkeersveiligheid. Dat zijn de 0,8 of hoger types die week in week uit doorgaan, zelfs zonder rijbewijs.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mei 2017, 13:52

^^ Ik rij dat ook wel, en in de 6,5 jaar dat ik mijn rijbewijs nu heb, heb ik in Nederland tweemaal moeten blazen en in Zweden eenmaal. Maar het is inderdaad niet heel vaak. Zal ook wel afhangen van waar en wanneer je je kilometers maakt.
duikgek89 schreef:Een agent kan vermoeidheid natuurlijk wel waarnemen, maar het is inderdaad niet te meten en dus niet in een kwantitatieve grens om te zetten. Dat maakt handhaving daarop lastig, maar je kunt als agent iemand natuurlijk wel het dringende advies geven om te gaan pauzeren.
Je kunt uit iemands gedrag soms vermoeidheid opmerken, maar dan zul je al echt iemand staande moeten houden en er een tijdje een gesprek mee moeten voeren. En dan nog is het een subjectieve waarneming.
Wat alcohol betreft; Ik ben tegen mensen die drinken en rijden, maar een nultolerantie lijkt me onwerkbaar en onnodig. In principe heb je dan al een probleem als je per ongeluk een slok uit het verkeerde glas neemt of tiramisu als toetje kiest. Of wat mijn vriendin een paar dagen geleden overkwam, in het restaurant gratis iets te drinken bij het eten krijgen wat op vruchtensap leek om dan na een half glas door te hebben dat er alcohol doorheen zat. Tsja, dan sta je als BOB mooi te kijken als er een nultolerantie actief is...

0,2 promille lijkt mij daarom juist, dat staat je toe om iets te eten met een klein beetje alcohol erin of om van het een of ander een beetje te proeven. Daarnaast, als je rekent hoe de alcohol afbouwt (1,5 a 2 uur per standaard eenheid) geeft die 0,2 je een klein beetje marge. Zo kon mijn vriendin na de maaltijd weer ongeveer op 0 naar huis rijden. Ook kun je zo bijvoorbeeld op oudjaarsavond om middernacht één glas champagne meedrinken om vervolgens ruim twee uur te wachten alvorens je weer naar huis gaat, dan is de alcohol in het bloed als het goed is weer gezakt naar 0, of in ieder geval zo dicht bij 0 dat de resthoeveelheid insignificant is.

Mensen die er echt lak aan hebben zuipen zich eerst lam en gaan dan rijden. Die gaan ook over een 0,2 grens en wellicht ook over een 0,5 grens. Die mogen wat mij betreft ook flink aangepakt worden.
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Een nultolerantie vind ik niet nodig, 0,2 promille lijkt me beter werkbaar.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Jeroen » za 13 mei 2017, 14:59

hoevenpe schreef:Of je het nu 0,2 of 0,5 maakt, het staat of valt met handhaving. Ik rij zelf 40.000km per jaar en de laatste keer dat ik heb moeten blazen zal 5-10 jaar geleden geweest zijn...

Laten we daar mee beginnen, iemand die 0,35 blaast is echt niet het grootste probleem qua verkeersveiligheid. Dat zijn de 0,8 of hoger types die week in week uit doorgaan, zelfs zonder rijbewijs.
Juist omdat de controles al zo gering zijn (en door de hoge kosten van die controles zie ik die niet zo 1-2-3 flink opgeschroefd worden) is het belangrijk de grens niet te ruim te willen leggen. 0,2 promille lijkt me een prima grens. Iemand met 0,35 promille hoef je ook niet gelijk een rij-ontzegging of EMG op te leggen, dat kan ook prima met een kleine geldboete.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 15:23

^^ Gradaties in de sancties lijken mij ook zeer nodig. Het kan niet dat je bij een grens van 0,2 promille, je rijbewijs kwijt raakt als je met 0,25 gepakt wordt. Maar ik zie dan wel graag een convexe curve waar mensen die boven pakweg 0,4 of iets dergelijks komen toch al serieus in de problemen kunnen raken. Bovendien vind ik niet dat er boven de 0,2 meer marge moet zitten dan de feitelijke meet-onnauwkeurigheid.
hoevenpe schreef:Of je het nu 0,2 of 0,5 maakt, het staat of valt met handhaving. Ik rij zelf 40.000km per jaar en de laatste keer dat ik heb moeten blazen zal 5-10 jaar geleden geweest zijn...

Laten we daar mee beginnen, iemand die 0,35 blaast is echt niet het grootste probleem qua verkeersveiligheid. Dat zijn de 0,8 of hoger types die week in week uit doorgaan, zelfs zonder rijbewijs.
Dat is inderdaad een probleem. Ik heb in ruim 9,5 jaar rijbewijs, met de meeste kilometers in Duitsland en Nederland, nog maar één keer hoeven blazen. Op een maandagochtend in Poznan. Dat was echt een alcohol-controle waar ze veel mensen lieten stoppen. :roll:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door hoevenpe » za 13 mei 2017, 15:47

Jeroen schreef:Juist omdat de controles al zo gering zijn (en door de hoge kosten van die controles zie ik die niet zo 1-2-3 flink opgeschroefd worden) is het belangrijk de grens niet te ruim te willen leggen. 0,2 promille lijkt me een prima grens. Iemand met 0,35 promille hoef je ook niet gelijk een rij-ontzegging of EMG op te leggen, dat kan ook prima met een kleine geldboete.
Alsof dat zinvol is, 1x per 10 jaar een kleine geldboete zou mij in ieder geval niet afschrikken. Het enige wat helpt is veel meer controle...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Snelwegfreak » za 13 mei 2017, 15:50

Maar dat kost teveel geld en hebben ze de mankracht niet voor. Oh, wacht, dat is niet handig om te zeggen. Uhm... Door alle sociale media is iedereen binnen een paar minuten op de hoogte van de controle, dus heeft het geen zin meer. Ja, dat is het! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door hoevenpe » za 13 mei 2017, 15:56

^^
Een statische grote controle is ook niet iets wat 'werkt', hooguit op uitvalswegen van grote evenementen.

Men zou gewoon constant honderden VROS wagens op de weg moeten hebben, die herkennen verdacht rijgedrag en kunnen zo gericht mensen laten blazen. Daarnaast kan men ingrijpen bij agressief gedrag, onnodig links rijden, mobiele telefoongebruik (appen) en ander onwenselijk rijgedrag.

Maar ja, het levert meer geld op om geautomatiseerd heel veel kleine boetes voor een paar kilometer te hard uit te delen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » za 13 mei 2017, 16:08

Snelwegfreak schreef:Door alle sociale media is iedereen binnen een paar minuten op de hoogte van de controle, dus heeft het geen zin meer. Ja, dat is het! :top:
Dat is wel een probleem. Mensen vinden het met deze informatie belangrijker om niet gepakt te worden dan helemaal niet te gaan rijden met alcohol op. Een gevalletje verkeerde mentaliteit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 16:22

^^ Ook als ik niet gedronken zou hebben, zou ik liever niet in de rij gaan staan, kost alleen maar tijd. Als ik weet dat ze ergens staan en ik ze makkelijk via een andere route kan ontwijken, dan doe ik dat zeker. In veel landen speelt daar ook aan mee dat ik de prinsemarij niet vertrouw en ik geen zin heb om ze een tijd te laten zoeken of ze me voor iets anders op kunnen schrijven.
Maar in tegenstelling tot flitsers zou ik alcoholcontroles niet zomaar delen (hooguit met bekenden waarvan ik weet dat ze niet dronken rijden).

Maar gezien het aantal alcoholcontroles is dit allemaal hypothetisch....

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » za 13 mei 2017, 18:57

Davy schreef:0 of 0,2 of 0,5, het blijft symboolpolitiek. De echte probleemgevallen blijven toch wel zuipen, gelijk welke limiet je hanteert.
Een promillegrens van 0,2 promille (wat in feite overeenstemt met een nultolerantie) is een krachtig signaal dat alcohol geen rol heeft in het verkeer. Recidivisten ga je er inderdaad niet mee afschrikken, die laten zich daar niet door afschrikken. Zulke gevallen moet je gewoonweg hard aanpakken en niet langer toelaten tot het verkeer. Ze vormen een gevaar voor zichzelf en bovenal hun medeweggebruikers. Het zou pas crimineel zijn om iemand die al meermaals dronken betrapt werd en geïntoxiceerd een ongeval veroorzaakte straffeloos te laten rondrijden. Wat mij betreft mogen deze individu's hard worden aangepakt.

In België kent drinken en rijden nog teveel draagvlak vooral in de categorie 40-60 jaar.
Dit is een hardnekkige doelgroep waarbij de aanvaardbaarheid m.b.t. drinken en rijden het grootst is. Het gaat hier noodzakelijk om probleemgevallen maar over mensen die het aanvaardbaar vinden om met 2 à 3 of 4 pinten op nog achter het stuur. Nu kan je discussiëren over het feit dat het effect van alcohol verschilt per persoon. Feit is dat iedere
alcoholconsumptie nadelig voor de rijvaardigheid van een bestuurder. Een grens van 0,2 lijkt mij de beste oplossing, een strikte nultolerantie streeft haar doel voorbij.

Meer alcoholcontroles impliceren automatisch een grotere pakkans, dat in comibinatie met strengere straffen, meer bewustwordingscampagnes en een verlaagde promillegrens naar 0,2 zal de verkeersveiligheid in België vele malen meer ten goede komen dan overal lukraak TC neer te poten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » za 13 mei 2017, 19:12

Een nultolerantie blijft de meest repressieve maatregel die er is en pakt voornamelijk de minst criminelen aan en niet de zware drinkers die zich van regels toch niks aantrekken of die nu 0,2 0,5 of hoger is.

Dus nee, ik ben duidelijk tegen. Zolang er geen krachtig signaal gegeven wordt richting recidivisten die blijven rondrijden zonder rijbewijs in normale auto's of micromobielen is iedere repressieve maatregel enkel en alleen bedoeld om iedereen te kl***.

Met andere woorden, een nultolerantie of 0,2 geeft enkel nadelen. 0,5 is al hard genoeg. Dat mensen welwillend blijven instemmen met de ene repressieve maatregel van de regering na de andere blijft me een raadsel.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door hoevenpe » za 13 mei 2017, 19:46

Opvallend dat mensen toch zo blijven hameren op die 0,2 of 0,5 promille, in de praktijk is dat echt niet het probleem. Zolang er niet gehandhaafd wordt kan je elk getal vastleggen wat je wilt, het blijft symboolpolitiek.

We hebben al duidelijke regels, zowel voor alcohol als voor mobiele telefoons achter het stuur. Laten we die eerst eens afdwingen voordat we allemaal nieuwe dingen gaan bedenken: boven de 0,8 promille rijbewijs 3 maanden onvoorwaardelijk kwijt, moet je opletten hoe goed dat werkt...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » za 13 mei 2017, 20:03

hoevenpe schreef:boven de 0,8 promille rijbewijs 3 maanden onvoorwaardelijk kwijt, moet je opletten hoe goed dat werkt...
Niet. Je dient een klaagschrift in bij de rechtbank. Een beetje huilie-huilie doen omdat je niet naar je werk kunt, een ziek kind hebt ofzo, en je hebt hem zo weer terug.

En ook zonder rijbewijs kun je prima (dronken) gaan rijden.

Nee, tegen alcoholmobilisten helpt slechts gevangenisstraf. Dan weet je zeker dat ze niet gaan rijden en dan pas merken ze goed de gevolgen van hun gedrag. Moet je kijken hoe snel het dronken rijden dan pas afneemt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » za 13 mei 2017, 20:15

^^ En nog meer van dat repressief gedoe. :facepalm:

Leren jullie dan echt nooit uit het feit dat als de bevolking zelf al repressief ingesteld is de regering zich gewoon in de handen wrijft omdat hun "voorstellen" dan nog sneller aanvaard zullen worden? Hoe idioot die ook moge zijn?

Maar dan achteraf wel klagen over het gebrek aan persoonlijke vrijheid?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Naturist » za 13 mei 2017, 20:49

^^ Je hebt helemaal gelijk, maar hoe vaak ik in de politieke draad ook vertel dat ze beter af zijn met een progressief linkse partij, zo vaak krijg ik te horen dat ze toch het liefst op zo'n repressief ingestelde partij blijven stemmen.
Net als met je hoofd tegen een muur blijven stampen omdat het gevoel als je daar mee ophoud zo lekker is.

Maar ja, die partij is wel voor de aanleg van nieuwe autowegen. Dat dan weer wel.

Ik neem er maar een Radlertje op. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door hoevenpe » za 13 mei 2017, 21:30

Km357 schreef: Maar dan achteraf wel klagen over het gebrek aan persoonlijke vrijheid?
Alcomobilisten hebben hun recht op persoonlijke vrijheid verspeeld als ze ladderzat achter het stuur van hun auto kruipen. Dan hebben we het echt niet over 0,2 of 0,3 promille maar stel dat iemand voor de 2e keer met veel te veel drank op betrapt wordt dan mag daar best 3 maanden gevangenisstraf op staan. Wellicht valt het muntje dan.

Het probleem zit hem ook hier weer in de handhaving: op papier zijn de partijen erg repressief maar in de praktijk kan je gewoon 3 mensen doodrijden en opeens worden vrijgelaten en uitgezet...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door keokiracer » za 13 mei 2017, 21:36

^^ Er zijn - helaas - een flink aantal gevallen waar dit zo is, maar pak dan ook een voorbeeld dat komt door drankrijden. Staat beter bij je argument :bloemetje:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rene » za 13 mei 2017, 21:39

^^
Die Pool waar hoevenpe aan refereert was ladderzat. Net zoals de Pool die vanochtend vroeg 17 km spookrijdend over de A4 reed.
Het zou je sieren als je geen stomdronken lui die achter het stuur van een auto kruipen gaat lopen verdedigen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rene » za 13 mei 2017, 21:43

Davy schreef:Wat is er trouwens gevaarlijker? Een fit persoon die 2 pintjes heeft gedronken of een nuchter maar vermoeid persoon?
Hij denkt daar zelf uiteraard anders over, maar iemand die 2 biertjes achterover heeft geslagen is niet fit meer.

Alcohol en autogebruik is vooral een cultureel probleem.

Polen en Vlamingen zijn duidelijk ongevoelig voor de feiten en blijven en het rijden onder invloed 'normaal' vinden :nothanks:
Laatst gewijzigd door Rene op za 13 mei 2017, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door keokiracer » za 13 mei 2017, 21:45

Rene schreef:^^
Die Pool waar hoevenpe aan refereert was ladderzat. Net zoals de Pool die vanochtend vroeg 17 km spookrijdend over de A4 reed.
Het zou je sieren als je geen stomdronken lui die achter het stuur van een auto kruipen gaat lopen verdedigen.
Die Pool die in Meijel 3 mensen doodreed en recentelijk is vrijgelaten wegens zijn zwangere vrouw had niet gezopen, misschien eerst even Googlen voordat je met een belerend vingertje gaat wijzen Rene. :roll:
nos.nl schreef:De Pool schepte in mei 2013 in Meijel een peuter en haar grootouders. Hij was niet onder invloed van alcohol, maar reed wel te hard. Hij werd aanvankelijk veroordeeld tot 120 uur taakstraf. In hoger beroep kreeg hij vijftien maanden cel.
En wijs even aan waar ik drankrijders verdedig.


edit 21:47 betere/recentere quote met bronvermelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door hoevenpe » za 13 mei 2017, 21:57

^^
Het ging me in het geval van deze Pool niet om alcohol maar om het systeem: alleen als je geloofwaardige straffen met een serieuze pakkans echt uitvoert zorg je voor een gedragsverandering. Hetzelfde geldt ook bij mobiele telefoongebruik of extreem te hoge snelheid.

Dan kan je wel de limiet nog verder aanscherpen maar daar creëer je geen draagvlak mee, pak de excessen echt aan zoals ook in het geval van snelheid je je niet op die kleine boetes moet richten maar op de uitschieters en recidivisten.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door keokiracer » za 13 mei 2017, 22:00

^^ In zijn algemeenheid klopt het wel ja, eerder in de post had je het echter specifiek over alcoholgebruik in het verkeer dus ik ging er - blijkbaar verkeerd - vanuit dat het ook de referentie naar de Pool specifiek over alcohol ging. :)

Maar nee, want dat levert niet genoeg geld op, dus we zetten nog een aantal busjes met radarapparatuur op de achterbank in een parkeervak. :facepalm:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » za 13 mei 2017, 22:03

keokiracer schreef:
Rene schreef:^^
Die Pool waar hoevenpe aan refereert was ladderzat. Net zoals de Pool die vanochtend vroeg 17 km spookrijdend over de A4 reed.
Het zou je sieren als je geen stomdronken lui die achter het stuur van een auto kruipen gaat lopen verdedigen.
Die Pool die in Meijel 3 mensen doodreed en recentelijk is vrijgelaten wegens zijn zwangere vrouw had niet gezopen
Ja, en? Dat moet die zwangere vrouw maar met hem uitzoeken. Ik vind dat het belang van de nabestaanden en de maatschappij ver boven zijn persoonlijke belang hoort te staan.

Hij had er immers zelf voor kunnen kiezen om niet bezopen te gaan rijden. De slachtoffers en nabestaanden hebben niet voor dit soort doodslag gekozen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie