Nultolerantie voor alcohol?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » wo 16 dec 2015, 19:56

Km357 schreef: Is het dan geen vermindering van de persoonlijke vrijheid opgelegd door een overheid dan? 0,5 volstaat, da's echt niet zo veel.
En de vrijheid van mensen die niet overhoop gereden willen worden dan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 dec 2015, 11:19

Lambo19 schreef:Het is wat vergelijkbaar met roken. Dat is ook volledig legaal, alleen is het door de overheid verboden in openbare ruimtes , horeca en op de werkvloer.
Terecht, aangezien passief meeroken sowieso gezondheidsschadelijk is. Iemand die iets gedronken heeft is niet direct, maar indirect gevaarlijk voor z'n omgeving. Daarom ben ik ook zeker absoluut tegen een verhoging van de 0,5 limiet, en kan zelfs een 0,2 limiet voor iedereen voorstellen, maar vind een nulgrens te ver gaan. Waarom heb ik eerder in dit topic al uitgebreid beschreven.

Verder is meeroken naast directe gezondheidsschade vaak voor niet-rokers ook vies. Niet iedereen rookt pijp met vanille en/of een vruchtensmaak en/of een hoog kwalitatieve sigaar. Verder gaat het in de kleding zitten, in het haar e.d. Nee, ik vind het erg goed dat roken in openbare ruimtes verboden is geworden. Het is anno 2015 gewoon ronduit hinderlijk geworden.
Coen Tunnel schreef:Ook al mag die persoon geen alcohol kopen, de consumptie an sich is niet verboden.
Exact zo is dat ook met andere drugs. Het gebruik van XTC is bijv. ook niet verboden. Productie, handel en bezit daarentegen wel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » do 17 dec 2015, 16:49

SnarfFlevoland schreef:Terecht, aangezien passief meeroken sowieso gezondheidsschadelijk is. Iemand die iets gedronken heeft is niet direct, maar indirect gevaarlijk voor z'n omgeving. Daarom ben ik ook zeker absoluut tegen een verhoging van de 0,5 limiet, en kan zelfs een 0,2 limiet voor iedereen voorstellen, maar vind een nulgrens te ver gaan. Waarom heb ik eerder in dit topic al uitgebreid beschreven.

Verder is meeroken naast directe gezondheidsschade vaak voor niet-rokers ook vies. Niet iedereen rookt pijp met vanille en/of een vruchtensmaak en/of een hoog kwalitatieve sigaar. Verder gaat het in de kleding zitten, in het haar e.d. Nee, ik vind het erg goed dat roken in openbare ruimtes verboden is geworden. Het is anno 2015 gewoon ronduit hinderlijk geworden.
Volledig mee eens. Zoals ook al eerder zei, zie ik een limiet van 0,2 promille de beste optie die er mogelijk is.
Wat roken betreft ben ik ook hevig voorstander van een streng gehandhaafd rookverbod. Ik heb werkelijk een enorme hekel aan tabaksrook. Je kleding stinkt, je ademt giftige stoffen in en het irriteert je ogen. Neen bedankt, dat men maar buiten gaat genieten van dat ronduit walgelijk en giftig spul. :nothanks:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » do 17 dec 2015, 17:33

^^ Ook al deel ik je mening ivm tabak, moet je het ook wat zien zoals het echt is.

Eet je nooit gemaakte maaltijden, light of zerodranken, eender welke vorm alcohol. Koop je letterlijk al je voedingswaren rechtstreeks aan zonder de supermarkt te gebruiken en bereid je alles van A to Z zelf?

Indien niet, neem je best nog wel wat vergif binnen.

-----
Ik besluit met het feit dat nultolerantie of zelfs 0,2 niets uithaalt, maar kennelijk is de algemene toon in dit topic een stuk harder. Medicijnen in gelijk welke vorm, smartphonegebruik, als ik wat afga op het dagelijkse verkeer lijken me dat gevaarlijkere zaken dan een 0,5 grens. Nu ja, we dienen niet altijd hetzelfde te denken, zou maar saai zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Snelwegfreak » do 17 dec 2015, 17:36

Tja, ik vind roken ook enorm ranzig en zal er nooit aan beginnen, maar ik heb er geen enkele moeite mee als iemand bij me in de buurt een sigaret opsteekt. Ik ben de moeilijkste niet wat dat betreft.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » do 17 dec 2015, 18:43

Ik heb daar wel moeite mee. Het is hetzelfde idee als ik verl bonen zou eten en dan naast iemand veel lucht zou gaan lozen. Met het verschil dat dat natuurlijker is dan een sigaret.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 dec 2015, 11:59

Km357 schreef:Eet je nooit gemaakte maaltijden, light of zerodranken, eender welke vorm alcohol. Koop je letterlijk al je voedingswaren rechtstreeks aan zonder de supermarkt te gebruiken en bereid je alles van A to Z zelf? Indien niet, neem je best nog wel wat vergif binnen.
Kom, kom, natuurlijk is veel cola en 'antibiotica vlees' niet echt gezond, maar het geeft lang niet dezelfde schade als tabakrook. Ja, er zijn wat alternatievelingen die van alles geloven, maar punt is dat passief meeroken duidelijk aantoonbaar direct gezondheidsschadelijk is. Cola zou dat eerst pas zijn als je liters ervan per dag gaat drinken en/of je vlees consumptie uit de massastal ontzettend hoog ligt. Idemdito ook met fruit en groeten waar vergif over gespoten is. Daar moet je echt veel van gaan eten om daar gevolgen aan over te houden. Goed afwassen en/of schillen helpt overigens al. Voor zoveel in het leven geldt: Doe alles met mate en zorg voor een afwisselend voedingspatroon.

Zelf direct aanplaten heeft ook aanzienlijke nadelen, maar goed, is opzich wel gezonder. Alleen drink dan ook geen alcohol als je het zo precies met je gezondheid neemt. Het wordt steeds duidelijker dat ook geringe hoeveelheden alcohol schadelijk kunnen zijn.
Snelwegfreak schreef:Tja, ik vind roken ook enorm ranzig en zal er nooit aan beginnen, maar ik heb er geen enkele moeite mee als iemand bij me in de buurt een sigaret opsteekt. Ik ben de moeilijkste niet wat dat betreft.
Als iemand er netjes om vraagt of ik er problemen mee heb, en het niet in m'n eigen woning of auto is, vind ik het ook niet zo erg, zolang er maar voldoende gelucht wordt. Een ieder die dat vraagt respecteert dat dan mijn antwoord ook. Velen zijn helaas tamelijk asociaal wat dat betreft, vragen niets en gaan 'gewoon' hun gang, zonder ook maar te proberen met iemand rekening te houden. Daar kan ik absoluut niet tegen.

Overigens kan ik ook niet tegen echte dronkenlappen. Die kan ik (figuurlijk) allemaal een schop onder de kont verkopen. Mensen worden dan nogal irritant, ook al bedoelen ze het allemaal nog zo 'leuk' en 'aardig'. Dan zijn er genoeg andere drugs waarvan mensen überhaupt niet vervelend worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » do 24 dec 2015, 9:36

Zeer sterk affiche van de Politie op Twitter net. Wat je ook kiest: je loopt in ieder geval grote kans om door een Duitse auto thuisgebracht te worden.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » ma 04 jan 2016, 20:16

"Belg wil geen nultolerantie voor alcohol, verdeeldheid over rijbewijs met punten"
De Belg is verdeeld over de invoering van een rijbewijs met punten: een kleine 46 procent is voor, 42 procent is tegen. Dat blijkt uit de resultaten van de vierde Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nten.dhtml
Eigenlijk vind ik het best wel opmerkelijk hoe weinig effectieve maatregelen er genomen worden voor meer verkeersveiligheid. Er is al jaren sprake van een puntenrijbewijs in te voeren maar tot op heden steeds is uitgesteld. En ook een verlaagde promille blijkt niet meteen prioriteit te vormen, Ben Weyts heeft al laten weten geen voorstander te zijn van een verlaagde limiet. Je zou toch verwachten dat men dringend werk maakt van zulke maatregelen, zeker als blijkt dat België nog altijd slecht scoort met meer dan 700 jaarlijkse verkeersdoden. Nieuwe trajectcontroles blijkt zowat de enige prioriteit te vormen.

Het geld gestort in het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds bv. (dat grotendeels afkomstig is van snelheidsboetes) zal grotendeels geïnvesteerd worden in nieuwe trajectcontroles.
Zie ook: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2537177

Ook begin ik mij stilaan te ergeren aan de onzin die het BIVV voortdurend uitkraamt in de media.
Bij zowat bijna elk dodelijk ongeval komt het BIVV in de media nietszeggende en onzinnige uitspraken doen over irrelevante zaken zoals "Overdreven snelheid speelt een belangrijke rol bij dodelijke en ernstige letselongevallen". Wanneer het echter over zaken gaat zoals een nultolerantie, blijft het eigenlijk opmerkelijk stil bij het BIVV en de ministers. Dit terwijl je toch zou verwachten dat dit enige prioriteit zou vergen. Ook hoor je het BIVV nooit wat zeggen over bv. de weginfrastructuur.

Dat er geen draagvlak is bij bestuurders voor een verlaagde limiet van bv. 0,2, bewijst echter nog maar eens dat mensen nog steeds accepteren dat bestuurders met een biertje op achter het stuur kruipen. Dit terwijl er wel een draagvlak bestaat een promille van 0,2 voor jonge bestuurders. Alsof een bestuurder van 40 jaar met 3 biertjes op minder kans heeft op een ongeval dan iemand van 23 die 3 biertjes op heeft. Ik begrijp best dat men wat wil doen aan de vele dodelijke weekendongevallen met jonge bestuurders. Maar zulke maatregel is gewoonweg discriminerend. 0,2 voor alle bestuurders, anders kan je beter de huidige 0,5 behouden en voor een betere handhaving zorgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » ma 04 jan 2016, 22:24

"De Belg"

Enquete van een paar duizend man op een bevolking van 11 miljoen of zo. Die 5000 mensen kunnen ook nog eens uitgezocht zijn om het geheel wat bij te sturen. Zulke enquetes met zo'n kleine doelgroep hebben op zich geen enkele waarde om algemene zaken uit te concluderen.

Terug van dat gezever dat meer op propaganda trekt dan wat anders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » di 05 jan 2016, 5:39

Lambo19 schreef: Alsof een bestuurder van 40 jaar met 3 biertjes op minder kans heeft op een ongeval dan iemand van 23 die 3 biertjes op heeft.
Een bestuurder van 40 jaar met 0 biertjes op, heeft minder kans op een ongeval dan iemand van 23 die 0 biertjes op heeft. Dat is statistisch bewezen en is vaak ook basis van verzekeringspremies. Dan zal dat dus ook wel gelden als ze allebei 3 biertjes ophebben. Dat is rijervaring en levenservaring opgeteld, want de meeste 40 jarigen hebben al 15-20 jaar (auto)rijervaring.

Vermoedelijk heeft zelfs een (ervaren) bestuurder van 40 jaar met 3 biertjes op, minder kans op een ongeval dan iemand van 23 die 0 biertjes op heeft.
Of dat relevant is voor de wetgeving is natuurlijk een politiek vraagstuk, waar je fijn over van mening kan verschillen.

Een redenatie "alles wat de veiligheid helpt, moet je doen" kan je alles op 0.2 zetten, maar net als met een algemene snelheidsverlaging is er wel een prijs te betalen in levensgenot (waarbij ik voor het gemak meer reistijd maar even als minder levensgenot zie, net zoals geen alcohol).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » di 05 jan 2016, 18:56

^^
Naar mijn mening kan je onmogelijk voor jonge bestuurders een promille van 0,2 instellen als dat voor voor andere bestuurders niet geldt. Dat is discriminerend en onrechtvaardig t.o.v. jonge bestuurders. Dat is een totaal verkeerd signaal dat gegeven wordt aan bestuurders, alsof het enkel jonge bestuurders zijn die ongevallen veroorzaken met alcohol op. Dat is pure nonsens. Het aantal ongevallen met geïntoxiceerde jonge bestuurders is de laatste jaren trouwens fors gedaald mede door de BOB-campagnes. Terwijl blijkt dat vooral onder oudere bestuurders nog een draagvlak voor het rijden met enkele biertjes op.

Gezien de slechte verkeersveiligheid en het probleem dat alcohol nog steeds vormt in het verkeer lijkt het me niet meer dan logisch om 0,2 in te voeren voor alle bestuurders in combinatie met een betere handhaving.
Maar blijkbaar schijnen de politici daar geen prioriteit aan te geven. Ach ja, de Belg en alcohol...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 jan 2016, 20:19

Peter schreef:Dat is rijervaring en levenservaring opgeteld, want de meeste 40 jarigen hebben al 15-20 jaar (auto)rijervaring.
Vergis je er niet in dat er genoeg automobilisten rondrijden die weliswaar jarenlang al een rijbewijs bezitten, maar qua rijervaring niet erg ver gekomen zijn. Iemand van 40 die niet veel verder gekomt dan z'n ritjes naar het werk of de supermarkt vertrouw ik nu niet bepaald meer dan iemand van 23 die actief overal naartoe rijdt. Bovendien is lang niet iedereen een actieve deelnemer in het verkeer. Erg veel mensen rijden passief, hetgeen ook kan lijden tot gevaarlijke situaties.
Peter schreef:Vermoedelijk heeft zelfs een (ervaren) bestuurder van 40 jaar met 3 biertjes op, minder kans op een ongeval dan iemand van 23 die 0 biertjes op heeft.
Aangezien drie alcoholconsumpties het rijvermogen reeds aantoonbaar doet verlagen ben ik benieuwd naar precieze onderzoeken, anders houd ik dit voor een vermakelijk gerucht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2016, 22:22

^^ Peter zegt ook dat hij het vermoedt, niet dat het bewezen is. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 jan 2016, 23:56

^^
De opmerking alleen al vind ik uiterst gewaagd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » wo 06 jan 2016, 3:53

Men heeft met rijsimulaties aangetoond dat het reactievermogen ietsjes daalt bij promillages boven de 0.5promille. Daaronder viel er geen verband aan te tonen (sterker nog: mensen met 2 bier leken ietsjes sneller of soepeler te reageren, maar dat kan met simulatorvrees te maken hebben, die wellicht iets wegebt met een drankje op). Voor een man van 40 jaar en 80 kg is dat dus MEER dan 3 bier.
Maar stel dat de GEMIDDELDE 40 jarige een kans van 1 op 1 miljoen km heeft op schade (parkeer- en stormschade even niet meegeteld) en een GEMIDDELDE 23 jarige een kans van 1.5 heeft (zoiets zullen de statistieken zeggen) en de 40 jarige (ook vrouwen meegeteld) zou met 3 bier zijn kans verhogen naar 1.1 (dus net statistisch aantoonbaar als je ook bij blikschade alcohol zou meten) dan rijdt hij nog steeds veiliger dan de 28 jarige.

En natuurlijk zijn er 23 jarigen die met 5 bier op 10 keer veiliger rijden dan een 40 jarig nuchter warhoofd. Het gaat om gemiddelden.

Als jij vindt dat leeftijds- of ervarings- of geslachts-discriminatie niet zouden mogen voor regelgeving of ook belastingspremie, ook niet als het een statisch bewezen ongescheid is, dan is dat een politieke (persoonlijke) insteek. Hetzelfde geldt voor alcohol-limieten, qualificatie om een personenbus of zware motor te rijden, etc. De meeste landen staan dat onderscheid wel toe en op vele terreinen.

Het is wel een interessante discussie, bijvoorbeeld of het terecht is dat vrouwen (of ambtenaren) minder verzekeringspremie hoeven te betalen (wat ze maken per jaar, wellicht niet per km) minder brokken. En of vrouwen meer pensioenpremie zouden moeten betalen, omdat ze statistisch ouder worden en dus langer pensioen trekken. Dat laatste ligt onder vuur, vanwege discriminatie. De verzekeraar (en het pensioenfonds is ook een verzekeraar) zal zeggen dat verzekert op bekende (objectieve) risico's. En zeer oud worden is een risico. Maar ook dat is niet helemaal waar, want een verzekeraar mag of wil geen onderscheid maken naar afkomst, terwijl ook hier statistisch is aangetoond dat niet-westerse allochtonen gemiddeld minder oud worden en dus wellicht minder premie zouden moeten (mogen) betalen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 jan 2016, 9:24

^^
Nogmaals ik zie graag de precieze onderzoeken tegemoet. Het is namelijk bewezen dat vanaf 0,3 promille je reactiesnelheid wordt aangetast. Niet zonder reden hanteert men in Duitsland al deze grens m.b.t. schuldvraag in geval van ongelukken. Je zou dus prima een alcoholconsumptie kunnen nuttigen, maar niet veel meer dan 1 a 2 stuks. Meer beïnvloed de zaak en dat kan je nalezen op elke website dat over de gevaren van alcohol gaat, zoals hier (Duits) of hier (Nederlands).

Ja ik ken het onderzoek dat stelt dat een enkele alcoholconsumptie zelfs ervoor zorgt dat men defensiever gaat rijden en dus minder kans maakt op ongelukken als een nuchter persoon, maar hier praten we over ca. 0,2 promille. Dat is iets anders dan een paar alcoholconsumpties.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » wo 06 jan 2016, 10:02

Hier staat de Belgische schadefrequentie per geslacht en leeftijd. Als je meerekent dat een 40jarige gemiddeld meer autorijdt dan een 23 jarige is het resultaat nog krommer. Tenzij je denkt dat 3 biertjes (voor een gemiddelde man) de kans op schade verdubbelt (super-significant) dan rijdt hij met 3 bier (en 0.4-0.5 promille) veiliger dan de nuchtere 23 jarige. Ik ga ervanuit dat de statistiek niet reeds sterk beinvloed is door drankrijders en 23 jarigen gemiddeld meer drinken dan 40 jarigen voor het autorijden.

http://ibsr.be/frontend/files/userfiles ... 012_NL.pdf
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 jan 2016, 17:08

^^
Dat is een overzicht dat aantoont dat statistisch gezien jonge automobilisten meer ongelukken veroorzaken dan volwassenen. Opzich niet meer dan logisch. Waar ik in dit verband benieuwd naar ben zijn wetenschappelijke cijfers (en niet globale ongevalstatistieken naar leeftijd) die een dergelijk verband leggen tussen een nuchtere 23 jarige jongeman en een 40 jarige chauffeur met drie genoten alcoholconsumpties. Misschien tijd voor een praktijktest op een circuit, zoals de ADAC al eens met alcohol vs wiet heeft gedaan?

Waarom ik je uitspraak extra gewaagd vind, is dat het impliceerd dat alcohol voor de wat ervaren bestuurder toch allemaal niet zo erg is. Misschien bedoel je dat niet zo, maar het komt wel zo over. Alcohol in het bloed hebben is iets waar je vrijwillig voor gekozen hebt en je zelf ook actief kunt helpen voorkomen. Iedereen is echter ooit beginner geweest, als je auto wilt rijden, moet je door die fase heen. Iets waar je alleen maar sneller verlost kunt worden door veel kilometers te maken en met de auto overal te komen. Aan de andere kant maken natuurlijk veelrijders weer meer kans op een ongeluk als mensen die zelden autorijden, ook al hebben veelrijders veel meer ervaring.

Al met al worden beginnende bestuurders al genoeg afgestraft doordat ze hogere premies moeten betalen. Ik snap de achterliggende gedachte van die hogere premies wel, ben er nog geen eens zo gek op tegen, maar ben ook van mening dat alcoholgebruik in het verkeer hoe dan ook vanaf een aantoonbaar negatief effect niet goed te praten valt. En dat aantoonbaar effect is bewezen vanaf 0,3 promille.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » do 07 jan 2016, 5:27

Er zijn wel meer (voorkoombare) zaken die de rijvaardigheid of reactie vermogen aantasten, maar die we wel accepteren, zoals naar huis rijden na een laat feestje (vermoeidheid), rijden na een zware maaltijd (aantoonbaar lagere attentiespanne), rijden met luide muziek in de auto, hands-free bellen, roken, cd's wisselen, rijden als je verkouden of grieperig bent, praten met passagier, etc.

De vraag is of we de risico's groot genoeg vinden om comfort te verbieden, gecombineerd met een praktische overweging van handhaafbaarheid. Ik kan makkelijk zeggen dat we direct roken in een auto moeten verbieden (ik rook immers niet en heb er geen belang bij dat anderen mijn veiligheid in gevaar brengen door wel te roken). Ook nog eens makkelijk te controleren (makkelijker dan hands-free bellen). Zo wordt ook iets te gemakkelijk geredeneerd door mensen die niet of zelden drinken, dat de alcohollimiet wel naar 0.0 of 0.2 promille moet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jan 2016, 9:41

^^
Met zo'n beredenatie kunnen we natuurlijk spoedig nog wel meer drugs in het verkeer toestaan. Alhoewel ik daadwerkelijk voorstander ben om een THC gehalte in het bloed toe te laten dat de rijvaardigheid niet beïnvloed (THC is nog lang na gebruik aantoonbaar en daarmee onnodig nadelig voor de automobilist) , gaan we natuurlijk geen XTC, LSD o.i.d. toestaan in het verkeer. Maar toch: Moeten we die mensen volledig beperken in hun doen en laten? Waarom zijn deze drugs überhaupt verboden als de Nederlandse overheid zelf met een rapport gekomen is dat ze aanzienlijk veiliger zijn dan alcohol?

Ik drink ook graag een alcoholconsumptie op z'n tijd, omdat me bier, wijn en/of een borrel goed smaakt, maar niet om onder invloed te geraken. En op een feestje of op vakantie drink ik ook best wel eens wat meer, alleen ga ik na gebruik niet meer autorijden. Zo eenvoudig is het. Als ik weet dat ik moet rijden hou ik daar gewoon rekening mee. Punt. En wat is er mis met frisdrank op een feestje?! Helemaal niks. Ook onder jongeren is dat tegenwoordig geheel sociaal geaccepteerd. En frisdrank smaakt ook prima. Zelfs een Weizen alcoholvrij smaakt naar mijn mening, alhoewel ik geen vriend ben van alcoholvrij normaalbier.
Peter schreef:Ik kan makkelijk zeggen dat we direct roken in een auto moeten verbieden (ik rook immers niet en heb er geen belang bij dat anderen mijn veiligheid in gevaar brengen door wel te roken).
Mee eens, dat geldt voor heel veel hobby's. Echter zodra het aantoonbaar nadelig wordt voor de veiligheid van een ander houdt die vrijheid wel snel op. Hoewel ik zelf niet zo zal schreeuwen om een limiet van 0,2 promille, kan ik de voorstanders ervan wel geheel begrijpen. Waar ik wel fanatiek op tegen ben is een absolute 0,0 grens, omdat het lichaam zelf gering alcohol kan aanmaken en er tot 0,2 promille alcohol in het bloed praktisch geen nadelige gevolgen zijn voor in het verkeer. Ben tevens ook tegen verhogingen van het 0,5 promille limiet, maar dat zal wel niet snel gebeuren.

Vermoeidheid e.d. vind ik overigens ook wel een punt waardoor je niet meer rijvaardig geacht mag worden. In Zwitserland is dit bijv. al het geval. Zo'n harde aanpak als daar is wellicht wat teveel van het goede, maar wat meer controle en handhaving op (zeer) oververmoeide personen in het verkeer vind ik geen slecht idee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » do 07 jan 2016, 11:44

SnarfFlevoland schreef:Zelfs een Weizen alcoholvrij smaakt naar mijn mening, alhoewel ik geen vriend ben van alcoholvrij normaalbier.
In Duitsland zijn ze dan met alcoholvrij bier nog niet zo ver als in Nederland. Een Clausthaler, het grootste Duitse merk van alcoholvrij bier, smaakt inderdaad niet zoals bier. Nederlandse bieren als Bavaria 0.0 en Amstel 0.0 komen qua smaak wel in de buurt van echt bier. Daar is de afgelopen jaren echt een ontwikkeling geweest en er zijn veel meer alcoholvrije bieren bij gekomen. In Duitse supermarkten valt het assortiment alcoholvrije bieren toch vaak tegen, zeker als je gewoon alcoholvrije pils zoekt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jan 2016, 12:44

^^
Bavaria en Amstel 0% smaken mij ook niet. Krombacher 0% kan je m.i. nog het beste drinken, maar opzich doe je me dan met een Cola veel meer plezier. Frisdrank vind ik een stuk lekkerder dan die alcoholvrije alternatieven. Alleen Weizen vind ik wel prima. Overal krijg je wel Paulaner of Erdinger alcoholvrij en dat smaakt m.i. gewoon goed.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Jeroen » do 07 jan 2016, 17:19

^^ Frisdrank zit alleen weer barstensvol met suiker en dat heeft bier dan weer niet. Hetzelfde geldt voor energiedrankjes, waar je ook behoorlijk van gaat stuiteren als je daar een hele avond op drinkt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 jan 2016, 17:42

^^
Daarom voor mij dan maar liever Cola Zero o.i.d. Uiteindelijk is water drinken hoe dan ook gezonder. :p Bier bevat overigens via de koolhydraten en alcohol ook suikers die eerst pas in je lichaam worden aangemaakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Jeroen » do 07 jan 2016, 17:51

Ik houd sowieso al niet zo van cola. Ik drink tegenwoordig enkel nog zwarte koffie, thee, soya en water.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 18:23

Het belangrijkste probleem vind ik dat het echte probleem niet is dat mensen met 2 of 3 biertjes op achter het stuur strafbaar zijn of niet, maar dat mensen die ongelukken veroorzaken véél en véél meer dan die twee of drie biertjes op hebben. Het schort hem kortom aan de handhaafbaarheid van de bestaande regels. Een nultolerantie voor alcohol gaat dat niet oplossen. Mensen die vroeger al te veel dronken en in de auto stapten doen dat nog steeds, en mensen die verantwoord omgaan met alcohol en autorijden blijven dat doen. Ik ben eerder bang voor het omgekeerde effect. Mensen die na één biertje denken: nou ik ben nu toch al strafbaar, dan kan ik net zo goed nog wel blijven drinken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » do 14 jan 2016, 7:54

^^ Volledig mee eens, repressiemaatregelen zoals deze gaan de alco-criminelen helemaal niet veranderen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » do 14 jan 2016, 16:40

Dan moeten notoire drinkers (of diegenen met heel vel alcohol op) maar eens een tijde opgesloten worden. Misschien wordt men dan eens wakker?

Nu is het vaak huilie-huilie als het rijbewijs wordt ingevorderd (kan niet naar het werk/school/feestje, en allerlei andere zielige praat)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » vr 15 jan 2016, 10:13

Zou ik helemaal geen probleem mee hebben, verre van zelfs. Anderszijds dan starten ze gewoon hun Aixam-Ligiertje op en rijden ze verder op de weg een groot gevaar vormend voor iedereen.

Plaats reactie