Nultolerantie voor alcohol?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 0:18

Robbert297 schreef:^^ Er kan natuurlijk altijd wat onverwachts gebeuren.

Maar met een nultolerantie bedoel ik ook echt 0,0. Dus ook niet een slok.
Dan kun je ook geen kersenbonbon meer eten, niet je mond spoelen met mondwater, niet eens een alcoholvrij biertje drinken (omdat daar tot 0,5% alcohol in kan zitten), om over de natuurlijke aanmaak van alcohol nog maar te zwijgen.
Zelf drink ik nooit voordat ik de weg op ga, en zal dat ook nooit doen. Maar ja, zo ben ik. Andere mensen denken daar weer anders over.
Dat riep ik ook toen ik net mijn rijbewijs had, en ik probeer dat nog steeds vol te houden, maar de praktijk is soms anders. Zo heel nu en dan dient zich toch wel eens een situatie voor dat je toch even de deur uit moet als je een biertje op hebt. Daar ga ik me dan niet druk over maken, anders zou ik nooit meer alcohol kunnen drinken. Eind deze maand ben ik toch geen beginnend bestuurder meer en dan zal het sowieso al geen issue kunnen zijn omdat ik nooit meer dan één biertje drink, dus dan kan mijn promillage onmogelijk te hoog zijn.
Rene schreef:Dus wat mij betreft een limiet van 0,1 promille voor ALLE bestuurders (dus óók (brom-)fietsers), met bij geconstateerde overtreding een basisboete van € 500, vermeerderd met € 100 per geconstateerde promille.
Net als wat jij propageert bij snelheidsboetes zouden boetes in verhouding moeten staan tot de overtreding. Een bestuurder met 0,1 of 0,2 promille alcohol in het bloed is niet een dusdanig gevaar dat dat zo'n hoge boete rechtvaardigt. Of wou je op zaterdagnacht alle jongeren die bij een discotheek op hun fiets vertrekken een bekeuring van € 1000 voorschotelen?
Plus dat in geval van een ongeval een beschonken bestuurder altijd voor minimaal 50% aansprakelijk wordt verklaard, en de verzekering achteraf alle schade mag terugvorderen op de alcomobilist.
Er kunnen bij een ongeval zoveel meer factoren meespelen dan alcohol. Stel dat ik met 0,2 promille netjes over het kruispunt rijd met groen licht, maar ik wordt aangereden door een andere automobilist die door rood rijdt. Ben ik dan voor 50% aansprakelijk?
En uiteraard moet elke bestuurder bij een ongeval onderworpen worden aan een bloedproef, ook als de bestuurder bij het ongeval is overleden.
Ik vind dat nogal wat om mensen te verplichten bloed af te staan. Zeker omdat het altijd tijd kost alvorens een bloedproef wordt afgenomen, en de kans groot is dat als je één biertje hebt gedronken je op het moment van de bloedproef niks noemenswaardigs meer kan waarnemen.
Ook moet de automatische aansprakelijkheid van een bestuurder richting een "zwakke" verkeersdeelnemer vervallen als de zwakke verkeersdeelnemer als bestuurder teveel heeft gedronken.
Waarom alleen dan? Juist bij nuchtere verkeersdeelnemers zou je verwachten dat ze beter opletten; dat is dus ook juist een argument om die automatische aansprakelijkheid dan maar helemaal te laten vervallen.

Ik zie die aangeschoten en dronken jongeren op zaterdagnacht liever op de fiets dan in een auto. De kans dat ze op de fiets schade aanrichten aan anderen of zichzelf is een stuk kleiner.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door verfmeer95 » ma 07 dec 2015, 0:50

RSK schreef:^^ Ik ben geen bioloog, maar het klinkt logisch dat men bij een vuistregel het slechtste scenario pakt. Overigens denk ik dat ik met 71 kilo schoon aan de haak en mijn lengte nog best voor licht persoon door kan gaan. Toen ik mijn rijbewijs haalde was het nog gekker: toen zat mijn BMI zelfs enige tijd onder de 18 en werd ik zo ongeveer gebombardeerd met dooddoeners als 'je moet wat meer eten'.
Ik ken dat verhaal. Toen ik jonger was werd bij mij zelfs verwaarlozing/kindermishandeling verdacht, omdat ik zo mager was. Gelukkig heb ik ze met m'n eetpatroon kunnen overtuigen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 dec 2015, 0:58

Persoonlijk moet ik toegeven met één portie alcohol (= 1 bier, 1 wijn of 1 borrel) voorzichtiger te rijden dan zonder alcohol. Je doet automatisch wat rustiger aan en let meer op, omdat je (onbewust) weet iets op te hebben. Heb zelf het gevoel gevaarlijker voor de rest te zijn als ik moe achter het stuur zit, dan met een glas alcohol op. Volgens mij is dit gegeven zelfs eens wetenschappelijk bewezen.

Desalniettemin geef ik de meesten hier gelijk dat het 0%-signaal inderdaad het beste is. Aan de andere kant vind ik niet dat je mensen met slechts 0,2 promille in het bloed al zo zwaar moet bestraffen. Vanaf 0,6 vind ik het uiteraard wel even wat anders. En met een paar glazen bier op kan je zeker niét meer verantwoord achter het stuur kruipen.

Overigens is inderdaad de pakkans voor overmatig alcoholgebruik vrijwel nihil. Ook in Duitsland heb ik nog nooit een alcoholcontrole gezien en dat terwijl ik ook in de weekenden 's avonds laat wel eens onderweg ben. En dan zie ik soms ook aan de rijstijl van sommige verkeersdeelnemers dat ze alcohol in het bloed hebben. Helaas is daar vrijwel geen controle op. Aan de andere kant ben ik ook wel weer blij niet op elke hoek van de straat te moeten blazen. Daar heb ik nu ook weer geen zin in. Wel vind ik terecht dat in Duitsland bestuurders vanaf 0,3 promille standaard deels aansprakelijk kunnen worden gesteld in geval van een ongeluk. In principe ligt de grens bij 0,5 promille, maar als je geen risico wilt lopen dus bij 0,2 promille.

Maar ja, moet je mensen met een joint dan ook meteen hun rijbewijs afpakken? Ik denk dat een gematigde dosis cannabis minder invloed op het rijgedrag heeft dan alcohol. Dit heeft de ADAC zelfs eens in de praktijk getest. Toch wordt je in Duitsland als cannabis gebruiker als zwaar crimineel bestempeld, je loopt zelfs risico je rijbewijs alleen al in geval van bezit (!) te verliezen, terwijl er bij alcohol tot 0,5 promille gebruik niks aan de hand is. Dat kan natuurlijk niet. En sowieso wordt niemand z'n rijbewijs afgepakt als je je hele auto met sterke drank hebt volgepakt.

Uiteindelijk is alcohol niks anders dan een legale vorm van harddrugs. Als je dat feit niet uit het oog verliest valt er nogal wat te zeggen voor een absolute 0 promille grens, ook al vind ik dat max. 0,2 promille (= 1 alcoholconsumptie) moet kunnen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » ma 07 dec 2015, 6:54

Waarom toch (weer) al die stellingnames, terwijl er geen goed onderbouwde onderzoeken zijn dat beperkt alcoholgebruik (<0.5 promille) het verkeer in gevaar brengt. Ik snap de principes wel (geen alcohol nuttigen is een duidelijker signaal dan 1-4 biertjes afhankelijk van lichaamsgewicht en drinksnelheid), maar draconische handhaving criminaliseert alcohol drinken, en we leven niet in Saoudi-Arabie. Ik gebruik nooit asperines, maar moeten we autorijden met een apserine maar verbieden (omdat het in theorie de rijvaardigheid verlaagt). Verbieden om verkouden achter het stuur te kruipen ? Of met een volle maag (die energie uit de hersenen wegtrekt en mensen minder allert maakt) ?

Een limiet van 0.1 promille geeft naast de bonbons, overigens ook het probleem dat je de ochtend na een drankfeestje met hotel (of overnachten bij vrienden en familie) ook niet in de auto kan stappen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 7:20

SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk moet ik toegeven met één portie alcohol (= 1 bier, 1 wijn of 1 borrel) voorzichtiger te rijden dan zonder alcohol. Je doet automatisch wat rustiger aan en let meer op, omdat je (onbewust) weet iets op te hebben. Heb zelf het gevoel gevaarlijker voor de rest te zijn als ik moe achter het stuur zit, dan met een glas alcohol op. Volgens mij is dit gegeven zelfs eens wetenschappelijk bewezen.
Nou, inderdaad. Ik rij vaak lange einden en heb ook wel moe achter het stuur gezeten. Ook wel eens dat ik bijna in slaap viel. Dat was véél gevaarlijker dan die keren dat ik met een biertje op heb gereden.
Overigens is inderdaad de pakkans voor overmatig alcoholgebruik vrijwel nihil. Ook in Duitsland heb ik nog nooit een alcoholcontrole gezien en dat terwijl ik ook in de weekenden 's avonds laat wel eens onderweg ben.
Ik heb in Nederland twee keer een alcoholcontrole meegemaakt en één keer in Noorwegen (bij het passeren van de grens), alle keren was dat niet 's nachts in het weekend.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » ma 07 dec 2015, 7:57

Peter schreef:Een limiet van 0.1 promille geeft naast de bonbons, overigens ook het probleem dat je de ochtend na een drankfeestje met hotel (of overnachten bij vrienden en familie) ook niet in de auto kan stappen.
Ik ben het met je hele relaas eens, behalve bovenstaande. Bovenstaande is nu namelijk ook al het geval. En met de limiet van 0,1 hoef je slechts een uurtje langer te wachten.

In de praktijk blijkt mijn rekensom prima te werken: ik heb een keer op zondagmorgen 7u moeten blazen (in Barcelona). De avond ervoor uit eten geweest en lekker zitten borrelen. Maar bij het borrelen wel continu zitten rekenen hoeveel ik er kon drinken. Toen ik besloot het laatste drankje te nemen, was dat er eentje die normaliter als shotje zou worden geschonken, maar ik nu in een wiskeyglas kreeg. Wat meer dan gepland dus. En toen ik moest blazen was de reactie dat er wel alcohol in mijn bloed zat, maar dat ik door mocht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » ma 07 dec 2015, 19:15

Coen Tunnel schreef: Dan kun je ook geen kersenbonbon meer eten, niet je mond spoelen met mondwater, niet eens een alcoholvrij biertje drinken (omdat daar tot 0,5% alcohol in kan zitten), om over de natuurlijke aanmaak van alcohol nog maar te zwijgen.
Om die reden ben ik ook geen voorstander van een nultolerantie. Een grens van 0,2 promille en fors meer inzetten op alcoholcontroles zijn vele malen effectiever dan een nultolerantie waar nauwelijks handhaving op is.

Uit een rondvraag van het BIVV blijkt trouwens dat 7 op 10 Belgen wel degelijk voorstander is van een nultolerantie in het verkeer: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... tuur.dhtml
Er is dus wel degelijk een draagvlak voor een verlaagde limiet. Ik zie dus niet in waarom de huidige limiet van 0,5 promille op z'n minst verlaagd zou kunnen worden naar 0,2 als compromis. In 1994 is deze trouwens ook verlaagd van 0,8 naar de huidige 0,5 promille.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » ma 07 dec 2015, 20:30

Lambo19 schreef: Om die reden ben ik ook geen voorstander van een nultolerantie. Een grens van 0,2 promille en fors meer inzetten op alcoholcontroles zijn vele malen effectiever dan een nultolerantie waar nauwelijks handhaving op is.

Uit een rondvraag van het BIVV blijkt trouwens dat 7 op 10 Belgen wel degelijk voorstander is van een nultolerantie in het verkeer: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... tuur.dhtml
Er is dus wel degelijk een draagvlak voor een verlaagde limiet. Ik zie dus niet in waarom de huidige limiet van 0,5 promille op z'n minst verlaagd zou kunnen worden naar 0,2 als compromis. In 1994 is deze trouwens ook verlaagd van 0,8 naar de huidige 0,5 promille.
En 7/10 zijn ook voor tragere snelheden en meer trajectcontroles :)
Op zo'n moment geloof ik liever geen rondvragen van het BIVV.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » ma 07 dec 2015, 20:47

^^
Lijkt me toch een goede zaak te zijn dat dit aantoont dat er hiervoor een draagvlak is?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door feitelijk » ma 07 dec 2015, 21:34

Snelwegfreak schreef:^^ Eens: ''100% Bob = 0% op''
4 promille is ook nog steeds 0%
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Boerenkool » ma 07 dec 2015, 23:37

Van bonbons zit je niet snel op de 0.1 hoor.

Ik heb op school nog geleerd je promillage te berekenen. Een leuke vuistregel is lichaamsgewicht keer 0.7(man) of 0.5 (vrouw) afzetten tegen de hoeveelheid pure alcohol die je op hebt. En de pure alcohol bereken je (natuurlijk) door het alcoholpercentage van de hoeveelheid. En dan corrigeren voor afbraak, per glas een uur a 1.5 uur.

Dus als je als man van 100 kilo ( rond getal) ineens 1 liter bier(5%) drinkt heb je 0.05 liter pure alcohol op 70 kilo/liter lichaamsvocht. 0.05/70/1000 ( 1000 want promillage) en je komt op 0.71promille.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » di 08 dec 2015, 7:48

Boerenkool schreef:En dan corrigeren voor afbraak, per glas een uur a 1.5 uur.
De factoren die jij zelf meeneemt, als zijnde van invloed, hebben ook op het bovenstaande invloed.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » di 08 dec 2015, 8:16

Nultolerantie is weer zoiets typisch overdreven irrationeel en repressief dat op zich niet veel zal uithalen behalve ergernis opwekken. Wat met anti-depressiva, smartphones achter het stuur, drugs...dit overdreven gefocus op alcohol (en altijd tijdens december/januari) lost bitter weinig op.

Wat wel zou werken is repressie van recidivisten en de huidige 0,5 regel behouden. Dat brengt minder geld in het laadje, maar de veiligheid zou er wel mee geholpen zijn en is dat niet de hoofdreden waarom er een max promille in voegen is?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rene » di 08 dec 2015, 8:58

Nee, 0,5 promille is echt te ruim. Dan kun je nog steeds straffeloos met 8 bier in je kraag achter het stuur kruipen.
De norm moet echt terug naar 0,1 of hooguit 0,2 promille.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2015, 9:35

^^ Nou ja, of je 8 bier kan drinken durf ik te betwijfelen, maar ik ben er wel voorstander van om de wet voor iedereen gelijk te trekken naar 0,2‰, en dus niet alleen voor beginnende bestuurders. Dat geeft voldoende marge en is werkbaar, in tegenstelling tot een keiharde nultolerantie.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Km357 » di 08 dec 2015, 9:39

Rene schreef:Nee, 0,5 promille is echt te ruim. Dan kun je nog steeds straffeloos met 8 bier in je kraag achter het stuur kruipen.
De norm moet echt terug naar 0,1 of hooguit 0,2 promille.
De Bob-campagne vermeldt hier toch duidelijk dat je met 2 pintjes/glazen wijn voor het rijden al tegen je limiet aanbotst hoor. 8 pintjes?...lijkt me sterk.

De test:
http://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » di 08 dec 2015, 9:49

Heb het met mijn eigen karakteristieken even bekeken. Na 8 pintjes zou ik op 1,68 promille zitten. Pas 8,5 uur na het eerste pintje zou ik weer onder de 0,5 komen. Overigens zit ik direct na twee standaardglazen aan de 0,47. Dan zou ik dus vanaf april nog net legaal kunnen rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » di 08 dec 2015, 9:57

Ik denk dat Rene refereert aan de test van Blik Op De Weg waar een gozer 8 fluitjes naar binnen hakte (iedere 10 minuten een glas) op nuchtere maag en het blaasapparaat twijfelde of meneer teveel alcohol op had.

Volgens mij is dat deze (ik ga nu niet zitten kijken):
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rene » di 08 dec 2015, 10:12

Vrouwen van 60 kilo kunnen 3 glazen drinken en dan is na 2 uur het promillage 0,5 (=220 μg/l) (afbraaksnelheid 4,4 μg/l)
Bij mannen van 80 kilo is dat 4 glazen na 2 uur 0,5 promille. (afbraaksnelheid 8,8 μg/l)
Mannen van 100-120 kg hebben een grotere lever en daardoor een veel grotere afbraaksnelheid. (afbraaksnelheid 17,5 μg/l)
Dat weten ze, en daardoor drinken ze ook vaak meer. Met behulp van deze berekeningswijze kom je uit op 13 pils.

Het simpele blaasapparaatje wat de politie gebruikt om te blazen kent daarbovenop nog een marge voordat pas echt een A wordt geblazen.
In de praktijk kunnen vele mannen daardoor bij een limiet van 0,5 promille makkelijk veel bier drinken. 8 glazen is geen uitzondering.
Bij een limiet van 0,1 promille (= 44 μg/l) ligt dat aantal glazen niet op 3, 4 en 13 maar op respectievelijk 1, 2 en 3 glazen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Peter » di 08 dec 2015, 13:57

Mannen (of vrouwen) van 120 kg, die ook regelmatig drinken hebben een dubbel "voordeel". Ze hebben meer bloed dus kunnen meer alcohol hebben voor hetzelfde promillage. Ze breken ook meer af door een grotere lever, wat wel enigszins van de genen afhangt (blanken meer dan Aziaten).

Die "2 biertjes" zijn inderdaad gebaseerd op iemand van 60 kg met een normale lever (voor iemand van 60 kg).

Maar goed: politie kan moeilijk de drankinname controleren, alleen maar het effect, wat toch weer met promillage samengaat, hoewel bewezen is dat wie regelmatig drinkt beter autorijdt met 1 promille op dan de weekenddrinker. Dat valt ook niet te bepalen natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » di 08 dec 2015, 17:38

Rene schreef:Nee, 0,5 promille is echt te ruim. Dan kun je nog steeds straffeloos met 8 bier in je kraag achter het stuur kruipen.
De norm moet echt terug naar 0,1 of hooguit 0,2 promille.
Eens, ik zou dan pleiten voor een absolute limiet van 0,2 promille in combinatie met een vermeerdering van het aantal alcoholcontroles. Wellicht dat dan meer bestuurders tegen de lamp zullen lopen dan bij de huidige 0,5.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » di 08 dec 2015, 22:50

Lambo19 schreef:Wellicht
:lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Veldwachter » wo 09 dec 2015, 21:56

RSK schreef:^^ Ik ben geen bioloog, maar het klinkt logisch dat men bij een vuistregel het slechtste scenario pakt. Overigens denk ik dat ik met 71 kilo schoon aan de haak en mijn lengte nog best voor licht persoon door kan gaan. Toen ik mijn rijbewijs haalde was het nog gekker: toen zat mijn BMI zelfs enige tijd onder de 18 en werd ik zo ongeveer gebombardeerd met dooddoeners als 'je moet wat meer eten'.
Beroepsmatig ben ik veel betrokken bij diëtiek etc. Een BMI van 18 is helemaal niet verkeerd, zolang je maar jonger bent dan 65 jaar. Sterker nog, de grens ligt bij 17,5. Ben je 65-plusser dan is de ondergrens een BMI van 20. Ik heb heel mijn leven al een BMI van 18,5 en ben nog lang geen 65 jaar.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » wo 09 dec 2015, 22:31

^^ Fout, een gezond BMI ligt tussen de 18 en de 25 bij een normaal persoon (met dus normale vet/spier-verhouding).
Je bent niet gezonder omdat je meer naar de 18 ligt ofzo. Iemand met BMI 19 is even gezond als iemand met BMI 24 (puur op basis van BMI).
Iemand met BMI 17.9 heeft ondergewicht en is ongezond.

Dit zijn grenzen die zijn opgesteld in grote epidemiologische en klinische studies. We moeten niet te veel gaan relativeren wanneer er evidentie over iets bestaat.
Laatst gewijzigd door RSK op wo 09 dec 2015, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voor een reactie op het voorgaand bericht gebruiken we op dit forum ^^, probeer hier op te letten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door waldo79 » wo 09 dec 2015, 22:34

Ik vraag me af of het nodig is om iemand met een lichte afwijking naar beneden gelijk als ongezond te bestempelen :hm:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » wo 09 dec 2015, 22:58

SanderK schreef:Fout, een gezond BMI ligt tussen de 18 en de 25 bij een normaal persoon (met dus normale vet/spier-verhouding).
Alleen al op de aanname dat ik een normaal persoon ben, ga je volledig mank. :rofl2:
SanderK schreef:Iemand met BMI 19 is even gezond als iemand met BMI 24 (puur op basis van BMI).
Cool, dan was ik in 2005-'06 en 2010-'11 precies even ongezond! (BMI van krap 26 respectievelijk ruim 17)
SanderK schreef:We moeten niet te veel gaan relativeren wanneer er evidentie over iets bestaat.
Eens! En volgens mij is het evident dat dit topic ging over alcohol in het verkeer, niet over de hoogte van je BMI in relatie tot je gezondheid. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 13:19

SanderK schreef:^^ Fout, een gezond BMI ligt tussen de 18 en de 25 bij een normaal persoon (met dus normale vet/spier-verhouding).
Je bent niet gezonder omdat je meer naar de 18 ligt ofzo. Iemand met BMI 19 is even gezond als iemand met BMI 24 (puur op basis van BMI).
Iemand met BMI 17.9 heeft ondergewicht en is ongezond.

Dit zijn grenzen die zijn opgesteld in grote epidemiologische en klinische studies. We moeten niet te veel gaan relativeren wanneer er evidentie over iets bestaat.
Ben je nu ook al een diëtist dat je het beter weet dan iemand voor wie het zijn vakgebied is?

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » do 10 dec 2015, 13:24

Ik weiger om mij uit te laten over mijn persoonlijk leven, maar ik wil even duidelijk maken dat ik geen ongegronde claims plaats.....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 13:40

^^ En anderen doen dat wel?

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » do 10 dec 2015, 13:57

Coen Tunnel schreef:^^ En anderen doen dat wel?
Misschien is dat ook mijn vakgebied? Misschien heb ik evenveel of misschien zelfs meer recht van spreken omdat ik een of andere grote reviewstudie gepubliceerd heb in een gerenommeerd tijdschrift over de causale relatie tussen BMI en gezondheid en waarom we duidelijke grenzen moeten stellen?

Plaats reactie